millie88 Skrevet 4. mars 2011 #1 Skrevet 4. mars 2011 Jeg og forloveden skal gifte oss neste sommer (august 2012)og har for lengst begynt med planleggingen. Mange syntes kanskje vi er tidlig ute, men det er jo greit å ha litt tid åplanlegge og ikke minst spare penger på. vi satte tidlig opp et budsjett slik at vi har noe å forholde oss til, men vi synets tidlig at det ble dyrt. vi har booket drømmelokalet hvor både vielsen og festen skal holdes og i tillegg har vi booket cateringen. vi fant lokalet tidlig og bestemte oss raskt for å gå for det, rett å slett fordi det passer perfekt til et slikt bryllup vi ønsker oss. litt elegant, herskaplig og ikke minst romantisk! men dyrt! lurer på hva andre har betalt / kommer til å betale for sine lokaler?? har fått endel både positive og negative reaksjoner på prisen på lokalet vi har valgt, og begynner jo nesten å lure på om vi er helt sprø! om noen har noen erfaringer å komme med hadde det vært supert! lokalet er jo bestilt så der er det ingen vei tilbake, men om noen har noen ideer for hvordan vi kan spare på andre deler av bryllupet hadde vi satt veldig pris på det
Soon Skrevet 4. mars 2011 #2 Skrevet 4. mars 2011 Kunne være til hjelp å få høre hva det koster å leie der da, og hva som inngår i prisen? Spar inn på å kjøpe billig kjole på nett, lage invitasjoner selv, kjøpe blomster og lage buketten selv, sminke og sette opp håret selv, droppe morgengave, få en venn til å fotografere, ikke fri bar... Det jeg kommer på nå.
Anglofil Skrevet 4. mars 2011 #3 Skrevet 4. mars 2011 Vi betaler ingenting for lokalene, men vi må kjøpe alkohol og mat gjennom dem. Vi har betalt 5000 kr i depositum. Regner med at vi kommer til å bruke 1300 kr pr pers for velkomstdrink, fire retter, alkohol til mat og kaffe avec. Mvh Yvonne
millie88 Skrevet 4. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 4. mars 2011 Vi betaler 45 000,- for lokalet inkludert service, duker, servietter og vask dagen etter. vi syntes dette er dyrt, emn på samme måte føler vi at det jo er verdt det når vi virkelig vil ha det på dette stedet. Maten kommer jo utenom og kommer på ca 30 000, til 60 personer + drikkevarer. vi skal ha 60 stk til middag + 25 stk som kun er invitert til kaffe og kaker, så totalt på festen blir vi ca 85 stk. Kjolen har jeg allerede bestilt fra USA og kommer på ca 20 000,-, blomster, musikk osv er vi ikke helt i mål med enda, men alt av invitasjoner, bordkort, menyer osv har vi tenkt til å lage selv. Det er jo klart det blir mye penger, men tror og håper at det blir verdt det. Jeg er nok ganske nøye på det, for dette er dagen jeg har drømt om hele livet og vil at alt skal bli perfekt. men det er jo klart at vi ikke vil være heelt blakke når dagen er over Syntes dere dette høres veldig dyrt ut eller helt ok??
Gjest Purple Haze Skrevet 4. mars 2011 #5 Skrevet 4. mars 2011 Jeg slutter ikke å forbause meg over hvor mye folk er villig til å bruke på èn dag av livet sitt. Når det er sagt, så er det selvfølgelig opp til hver enkelt om de ønsker å svi av over 100.000 på èn dag. Personlig syns jeg det er galskap. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #6 Skrevet 4. mars 2011 Da jeg og min kone giftet oss kostet hele pakka inklusive bryllupsreisen 200 000,- vi hadde 120 gjester.
Lulilelu Skrevet 4. mars 2011 #7 Skrevet 4. mars 2011 Hvis jeg skulle brukt 45.000 kr på ett lokale så skulle maten vært inkludert uansett hvor fantastisk lokalet er
millie88 Skrevet 4. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 4. mars 2011 vi er jo også klar over at dette er utrolig mye penger på en dag, men allikevel mener vi at det kommer til å bli verdt det. alle har jo forskjellige meninger osv og det er helt greit. det jeg egentlig lurte på var hva slags erfaringer dere har med priser på lokaler osv. vi fant ingen lokaler i nærheten som var aktuelle og passende til et bryllup, så vi har ikke hatt noe å sammenligne priser med
Skogstrollet Skrevet 4. mars 2011 #9 Skrevet 4. mars 2011 Vi har også booket lokaler (gifter oss mai 2012) Betaler 12 500 for lokalene. Har fått litt ymse reaksjoner på dette, noen som synes dette er dyrt, men som du sier, dette er drømmelokalene. Det finnes også få alternativer i området som har god nok plass så vi har ikke så mange valgmulighetene. Synes personlig at 12 500 er MER enn nok og ville nok ikke brukt 45 000 kr kun på lokaler, men det er deres dag og dere som skal bli fornøyd med den Lykke til med videre planlegging!
Thinkerbelle Skrevet 5. mars 2011 #10 Skrevet 5. mars 2011 Ikke unnskyld deg for at du bruker penger på bryllupet om dere har vært flinke å spare penger til dette:) lag deres drømmedag! Det jeg ikke syns er smart er å sette seg i gjeld for bryllupet! Mange kan si at det er "bare 1 dag" men det er det virkelig ikke - minnene vil leve for alltid, bildene henger kanskje fremme i generasjoner fremover, og det er en feiring av deres kjærlighet og fellesskap:) lykke til med din drømmedag - under 4 mnd til jeg får min, og den er verdt penger, sparing,planlegging, og all omsorg vi har lagt ned i den:)
suzie Skrevet 5. mars 2011 #11 Skrevet 5. mars 2011 Jeg ville aldri brukt så mye penger på lokale. Tror verken bryllupet blir artigere eller ekteskapet lykkeligere ved å ha et så fantastisk lokale. Jeg har vært i mange bryllup, og det er slett ikke de med de "dyreste" bryllupene som har vært best. 1
millie88 Skrevet 5. mars 2011 Forfatter #12 Skrevet 5. mars 2011 helt enig i det dere sier og vi har absolutt ikke tenkt til å sette oss i gjeld for å få det bryllupet vi ønsker oss og tror heller ikke det nødvendigvis blir noe bedre fordi det er et dyrt bryllup. men som sagt hadde vi ikke så mange valg i forhold til lokalet. det var enten det vi valgte eller et par klubbhus eller hva man skal kalle det og de hadde ikke god nok plass. men fortsett å kom med deres tips og erfaringer, det setter jeg veldig pris på og vi trenger tips
Myrthel Skrevet 5. mars 2011 #13 Skrevet 5. mars 2011 For meg er slike summer helt sjokkerende... Men har dere råd og lyst - så la ingen andre stoppe dere. Vi leide lokale i et hotell. (egen fløy av hotellet) Det kostet 1500 kr. Da var pynting, servering og rydding inkl. Vi hadde et stort rom, kjempestor terasse og videre gressplen ned mot fjorden helt for oss selv. (avgrenset med trær og hekker) Vi "måtte" bestille maten gjennom hotellet, men det var vi jo selvsagt inneforstått med. De hadde mange "pakkeløsninger" med mat, men vi kunne også "plukke ut" og velge selv. Vi hadde en drømmedag på plenen ned mot fjorden i strålende solskinn til en meget lav pris;-) For de fleste oppholdt seg mer ute enn inne.
Soon Skrevet 5. mars 2011 #14 Skrevet 5. mars 2011 Syns også 45000,- hørtes helt sinnsykt ut, dette er en god del mer enn vi kommer til å betale for hele vårt bryllup. Men, som andre sier, hver sin lyst Vi betaler 13000,- for partytelt med tregulv, med bord og stoler for 30 personer, frakt og montering og syns det egentlig er i meste laget, men da var det vi fikk
lilljan Skrevet 5. mars 2011 #15 Skrevet 5. mars 2011 (endret) 45.000 for lokalet synes jeg var mye, men det virker som dere har bestemt dere for lokalet og at avgjørelsen er tatt så da er det bedre å kose seg med tanken på det flotte lokalet dere har. Vi betaler 4.000 for lokalet men er da knyttet opp mot en catering så da kommer det i tillegg 38.000 for treretters, serveringspersonale, duker, blomster og annet pynt. Vi tar selv med alkoholen men de serverer den for oss. Jeg synes vi har gjort en god deal. Det finnes nok billigere alternativer men litt fine omgivelser ønsker jeg også og vi har spart til dette. På den lyse siden så finnes det mange dyrere alternativer. Noen foreslår å lage egne invitasjoner. For meg ble det ikke lønnsomt, jeg har lite utstyr til det og derfor måtte kjøpt det i tillegg. Jeg har laget flotte invitasjoner på optimalprint med matchende bordkort. Det er mye rom for å lage det personlig og hele greien kom på 300 kr. Jeg har derimot kjøpt en svindyr kjole, men jeg elsker den så jeg bryr meg ikke lenger. I begynnelsen synes jeg det var galskap at jeg kunne gjøre det, men nå får jeg spare andre steder i stedet for. I tillegg har jeg ønsket meg dresser til barna i bursdagsgaver som de kan bruke den dagen. Jeg tenker at de har vanlig findress siden de bare skal være med i kirken og det trenger de jo ellers også. Jeg har ønsket meg negler til min bursdag og fått det - jeg fikk gavekort som jeg bruker dagen før bryllupet. Det er sikkert mye annet man kan ønske seg som er relevant til bryllupet. Både du og mannen.Venninnen min skal ordne håret mitt, sminke og øyebryn. Jeg kjøper en venninnegave til henne etterpå. Toastmasteren er også en venn av familien som får en liten gae som takk for hjelpen! Jeg har også laget spilleliste på Spotify - jeg synes smådårlige band i ett hjørne er for danskebåten etter min smak. Og spotify er jo mye rimligere. Jeg gir nok ansvaret til en teknisk gjest om å ha ett lite ansvar for musikken. :gjeiper: Lykke til, jeg har fire måneder igjen til den store dagen og gleder meg (og gruer meg) Jeg har mange ganger blitt matt og lei av planleggingen men til syvende og sist håper jeg det blir en minnerik og fin kveld med familie og gode venner (og herligheten koster ca 100.00) Endret 5. mars 2011 av lilljan
millie88 Skrevet 5. mars 2011 Forfatter #16 Skrevet 5. mars 2011 Kjempe smart å ønske seg ting til bursdager og lignende og det tror jeg nok vi kommer til å gjøre også! Skal lage invitasjoner, bordkort, menyer og bordkart selv, i samme stil og samme farge som resten av bryllupet skal være i og tror jeg kan spare endel på det da jeg har det utstyret som trengs, hadde jeg ikke hatt det ville nok vi også gått for noen ferdiglagde. Er det forresten noen som har kjennskap til noen skreddere/syersker i akershus/oslo området som er flinke og rimelige, som kunne sydd brudepikekjoler?? skal ha 4 voksne brudepiker + en liten brudepike og en brudesvenn. til de to minste er det ikke noe problem, men finner ikke noen passende kjoler i den fargen jeg ønsker, til de voksne brudepikene. skal man kjøpe selskapskjoler til dem i butikk blir det veldig dyrt, da det gjerne koster 3000-4000 ,- pr kjole. Noen som kan hjelpe??
Thinkerbelle Skrevet 5. mars 2011 #17 Skrevet 5. mars 2011 Veldig stor forskjell på hvor i landet det er snakk om også, storbyene er nok en hakk over andre steder i pris...
lilljan Skrevet 5. mars 2011 #18 Skrevet 5. mars 2011 Trenger du fire voksne brudepiker? Eventuelt at de fire voksne brudepikene kler seg i fine klær som ikke er like, betalt av egen lomme.
millie88 Skrevet 5. mars 2011 Forfatter #19 Skrevet 5. mars 2011 nei må jo så klart ikke ha det, men det er fire veldig gode venninder som gjerne ville det og de blir nok mer enn gjerne med på å dele regningen, men vi vil likevel finne noe rimelig og at alle blir like
Anglofil Skrevet 6. mars 2011 #20 Skrevet 6. mars 2011 For de som synes slike summer er sjokkerende: vel, for vår vel så har vi bare kuttet ut å handle klær og valgt til side mye av det morsomme vi heller kunne gjort. Og dermed kan jeg spare 110 000 kr uten problemer, men det er klart, vi har ikke råd til både restaurantbesøk, kinoturer, shopping OG bryllup. Og det handler mye om sparing. Og da tenker jeg: er det virkelig så ille å bruke pengene på en dag som er så viktig for en, hvis man kun har forsaket ting i hverdagen som uansett egentlig er sløseri? Så er det jo klart, jeg synes det er kjipt at vi i år ikke kan reise til syden, da jeg elsker å tilbringe noen uker med avslapning i sola, men vi velger altså bryllupet. Forhåpentligvis gifter vi oss kun én gang. Derimot ville jeg aldri tatt opp lån for å gifte meg, bare så det er sagt. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå