Gå til innhold

Plutselig tungtrødd sykkel

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg synes den gamle sykkelen min er blitt så fryktelit tung å sykle på. Det er nesten så jeg vurderer å gå av i slake bakker som jeg tidligere har trådd nokså lett...... Enten er det noe med sykkelen - men aner ikke hva - ellers så er det min helse som er sterkt redusert pga forkjølelse ..

uansett så er det slitsomt. det er en gammel sykkel - sikkert 11-12 år - og med 5 gir.

jeg har ikke gjort noe med den - og den står ute i rengvær.

Tips mottas med TAKK fra en som er sliten i bakkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Vurdert å smøre kjedet?

Det er da vel ikke stort mer som kan gjøre selve det å TRØ den tung... Kan selvsagt være at det er tungt å få den fremover, ikke at det er tungt å trø den (hint: er det tungt å trille den uten at trøene beveger seg, da er det ikke å TRØ som er problemet...)

Håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har ikke mye peil på sykler, jeg har ikke det. Men hva med kranken? Altså 'det som pedalene er festet i'. Kan det ha noe å si for tungtrøddheten kanskje? Ellers er det jo navet, men da skal sykkelen som sagt være tung å trille og. Smøre/skifte/stramme kjede kan være noe. Justere gir kanskje?

Jeg leverte sykkelen min til vårpuss et år; nytt bakdekk, gir/bremsevaiere, stramming histen og pisten samt litt annet småflikk kom på under 500 kroner. Greit for meg som ikke har peil :) Og en billig penge for en frisk sykkel, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den med innom nærmeste sykkeldoktor, min ble veldig rar i gira her om dagen, gikk innom sykkeldoktoren på hjørnet (har en nærme, veldig praktisk), han spraya litt med litt olje, putta wiren som går fra der du girer i riktig vinkel, spraya mer med litt olje, dro litt i wiren, olje litt til, og vips virka de igjen!

Så jeg anbefaler nok en sykkeldoktor ja:O)

PS! slapp å betale noe gjorde jeg også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Ok, jeg har ikke mye peil på sykler, jeg har ikke det. Men hva med kranken? Altså 'det som pedalene er festet i'. Kan det ha noe å si for tungtrøddheten kanskje?

Hvis jeg ikke husker helt feil var det dette som skjedde med min forrige sykkel. Den ble tungtrødd, og pedalene gikk knapt rundt til slutt. Tok den med til reparatør og fikk fikset det, men fikk beskjed om at hvis jeg hadde syklet mer på den ville jeg måttet kassere sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den gamle sykkelen min er blitt så fryktelit tung å sykle på. Det er nesten så jeg vurderer å gå av i slake bakker som jeg tidligere har trådd nokså lett...... Enten er det noe med sykkelen - men aner ikke hva - ellers så er det min helse som er sterkt redusert pga forkjølelse ..

uansett så er det slitsomt. det er en gammel sykkel - sikkert 11-12 år - og med 5 gir.

jeg har ikke gjort noe med den - og den står ute  i rengvær.

Tips mottas med TAKK fra en som er sliten i bakkene

:hoho::hoho: Kanskje du lider av mitt syndrom. Sykkelen min ble jommen så tungtrødd når den hadde blitt stående rolig etpar måneder....... Er det sykkelen eller................. :hoho::hoho:

neida....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...