Gjest Lizette Skrevet 4. mars 2011 #1 Skrevet 4. mars 2011 (endret) Jeg har fundert litt på dette, og tenkte jeg kunne høre her på KG, for jeg har inntrykk av at det er mange med god peil her på trenings-forumet. Jeg har bedrevet løpetrening regelmessig gjennom flere år, og trener stort sett 4-5 ganger i uken. Jeg er dermed i forholdsvis god form. Men likevel opplever jeg fortsatt at de første 15 minuttene med løping er utrolig tøffe. Hver eneste gang jeg løper (som regel på mølle nå om vinteren) tenker jeg "huff, i dag greier jeg sikkert maks en halvtime, dette var tøft..", og hver eneste gang opplever jeg at når de første 15 minuttene er over, så går det som en drøm, og jeg kan glatt løpe i en time. Noen som kan forklare meg hvorfor det er sånn? Endret 4. mars 2011 av Lizette
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #2 Skrevet 4. mars 2011 Jeg vet ikke hvorfor - men jeg har den samme oppfatningen når jeg løper. Det er som om kroppen må varmes opp. Ca etter 20 minutter er jeg i godt driv. Jeg forteller megselv at jeg bare må over kneika, så vet jeg at jeg kan løpe og løpe og løpe.
SmallTalk Skrevet 4. mars 2011 #3 Skrevet 4. mars 2011 Jeg har det på nøyaktig samme måte, så dere er ikke alene. De første 15-20 minuttene av treninga er beina helt pyton tunge, men etter det så går det veldig bra. Jeg har i grunnen bare innfunnet meg med at jeg må bruke lenger tid på oppvarmingen, og at jeg heller får begynne oppvarmingen roligere. Skal jeg f.eks delta på en spinningtime, så møter jeg heller opp 10 min før timen begynner for å begynne oppvarmingen da slik at beina kommer godt i gang. Når jeg spilte fotball så var ytelsen min på topp mot slutten av første omgang og hele andre omgang. De fleste andre var på topp i første omgang og begynte å dabbe av mot midten av andre omgang.
Gjest Anuket Skrevet 4. mars 2011 #4 Skrevet 4. mars 2011 Jeg trodde det var fordi jeg var ute av form at treningen føltes så tung ut i starten, greit å vite at det ikke er det! Jeg løper som regel 2 ganger i uken på tredemølle, og da er det veldig tungt i starten Men etter de 15-20 første minuttene går det over
La Guapa Skrevet 5. mars 2011 #5 Skrevet 5. mars 2011 Jeg har det på samme måte og vet at når jeg kommer til et visst punkt i traseen min "løsner det". Jeg har innbildt meg at det har noe med varmen i musklene og evnen de har til å ta opp oksygen når de er kalde. Eller mangel på evne rettere sagt. Varm muskel > bedre blodgjennomstrømning> bedre oksygenopptak> mindre melkesyre.
Gjest Lena22 Skrevet 5. mars 2011 #6 Skrevet 5. mars 2011 Det er at kroppen er kald.. Ikke noe mere hokuspokus
La Guapa Skrevet 5. mars 2011 #7 Skrevet 5. mars 2011 Det er at kroppen er kald.. Ikke noe mere hokuspokus Jeg tror vi lette etter de mer fysiologiske forklaringene
Gjest Lizette Skrevet 5. mars 2011 #8 Skrevet 5. mars 2011 Så bra å se at det er flere som opplever det samme som meg Og som La Guapa sier, så var det mer det fysiologiske jeg lurte på! Skjønner jo at det er fordi jeg ikke er tilstrekkelig varm, men lurer på akkurat hva det er som skjer i kroppen. Spesielt fordi jeg også har drevet med annen trening tidligere, som svømming og spinning, og da kan jeg ikke huske å ha merket dette i samme grad. Det kan nok ha noe med melkesyre å gjøre, men samtidig så er følelsen for meg mer "andpusten" enn at bena føles tunge. Det er akkurat som om det er ekstra tungt for hjertet i begynnelsen, men at "systemet" så vender seg til anstrengelsen underveis. De første 15 minuttene føles på en måte som at det skulle ha vært innspurten i en maraton (OK, dette var å ta i litt da, SÅ ekstremt er det kanskje ikke...!), mens de neste 45 minuttene går unna uten at jeg nesten tenker over at jeg trener.
Gjest Lena22 Skrevet 5. mars 2011 #9 Skrevet 5. mars 2011 Varm muskulatur har større diameter på blodårene enn kald muskulatur. Følgelig vil det strømme mer blod gjennom muskelaturen. Mer blod betyr mer oksygen, og mer oksygen, betyr at energiomsetningen går fortere og lettere, og det er en av nøkkel-faktorene for god løping. Spesielt vil kapillærene (supertynne blodårer) i de ytterste muskellagene være utsatt når det blir for kaldt. Som i mitt tilfelle under 100-km’eren i Trolløpet nylig: Kapillærene ble mer eller mindre tettet til (trekker seg sammen i kulde og utvider seg i varme, som det meste her i livet). Dermed jobbet den muskulaturen i de ytre lag av lårstrekkerne stadig mer anaerobt (uten oksygen), og det dannet seg melkesyre. De store muskelgruppene som frosten ikke nådde, jobbet imidlertid aerobt (med luft), og klarte å drive den ytre delen så langt at melkesyren sved som spydspisser! Etter seks mil førte det til total løpeblokkering. Det er kroppens forsvar for å hindre oss i å ødelegge oss. Etablering av nye kapillærer og utvidelse av blodåresystemet er noe av det viktige vi oppnår når vi løper langturene våre. Selv meget sakte jogging stimulerer dette relativt effektivt. Det er en av grunnene til at minst en ukentlig langtur er så viktig. I sin tur stimulerer dette bedre fettforbrenning, som også er meget viktig i løp som varer lenger enn halvannen time.
Klips Skrevet 5. mars 2011 #10 Skrevet 5. mars 2011 Morsomt fenomen, har det også sånn, hvor lang er en langtur lena22? For å få bra utbytte?
Personlig12 Skrevet 5. mars 2011 #11 Skrevet 5. mars 2011 Jeg er har det også slik, og jeg har fått høre at vi er veldig forskjellige der. "Vi" som blir varme først etter 15 - 20 minutter er det de kaller langdistanseløpere, mens de som bruker kortere tid er mer sprintere. Så se positivt på det Jeg for min del går ofte på dagsturer i fjellet ol, jeg kan glatt holde ut og gå i 7 -8 timer, ja 10 faktisk. Mens følget mitt ofte er sliten etter 2 -3 timer. Vi er i like god form, og trener like mye. Jeg ser ikke poeng i de 30 min spinn, jeg er såvidt varm før timen er over hehe. Skal vi løpe maraton jenter og gutter?
Gjest Lena22 Skrevet 5. mars 2011 #12 Skrevet 5. mars 2011 Morsomt fenomen, har det også sånn, hvor lang er en langtur lena22? For å få bra utbytte? Minst en time jogging/løping
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå