Gå til innhold

Burde jeg nevne noe til bruden 2 år i etterkant?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er kanskje ingen big deal, men noe jeg har tenkt litt på etter at jeg forsto at det er frekt å gå med hvit kjole i bryllup dersom man ikke er brud.. fant det ut her på KG, tror jeg :)

Var i bryllup til ei venninne av min mann for 2-3 år siden, og visste som sagt ikke om denne regelen da. Kjolen var hvit, nådde til knærne og hadde noen få svarte detaljer, den så altså ikke ut som en brudekjole - da hadde jeg ikke gått med den selv om jeg ikke visste om denne hvit kjole-greia.

Hørte ingen kommentarer i bryllupet, og har i ettertid vært i hverandres bursdagsfeiringer, men dette er da ikke min venninne, men ei min mann har kjent fra de var tenåringer.

Burde jeg nevne noe om dette sånn helt "tilfeldig" en gang vi treffes, slik at hun forstår at jeg ikke visste om denne regelen eller at jeg gjorde det med "vilje"? (Det er jo ikke sikkert hun heller vet/visste om regelen, men bare for sikkerhets skyld).

Hva synes dere? Ville dere satt pris på det hvis dere var bruden i denne situasjonen? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tipper nok hun har glemt det;-) Ville ikke bekymret meg nenvneverdig over det... Om du tror hun er typen til å reagere sterkt, kan du jo nevne det, men ville ikke tro hun går rundt å husker hva du hadde på deg nå som det er så lenge siden...

• Liker 3
Skrevet

Som kommende brud hadde jeg ikke tenkt over dette, og jeg tror egentlig at det hele er glemt fra brudens side.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er glemt. Man vil alltid huske den som gjorde denne "feilen".

Jeg ville sagt noe sånn som, "du jeg har tenkt på dette og selv om det er lenge siden så må jeg bare fortelle deg det at jeg visste ikke at man egentlig ikke skulle gå i hvitt i bryllup hvis bruden har hvit kjole.. og det gjorde jo jeg! og jeg ble så flau da jeg fikk høre det etterpå. "

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vil man?

Jeg hadde ikke lagt merke til det der og da, engang. :roll:

Skrevet

Tror nok ikke hun tenker på det, men hvis det er noe du går å tenker på skader det jo ikke å nevne det :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En gjorde det i mitt bryllup, hun er heldigvis eksen til en kompis nå da. Men greia var at vi hadde et lite og intimt bryllup, med bare de nærmeste. Hun så mer ut som bruden enn hva jeg gjorde. Hun hadde en hvit flott blondekjole til litt under knærene. Jeg hadde en champanje farget kjole til knærene. Har et bilde hvor min mann står ved siden av henne + mine svigerforeldre.. det var det som gjorde utslaget hos meg. Men heldigvis så var dette bryllupet et hastebryllup, og vi skal ha et "ordentlig" et litt senere. selv om dette er nå 3 år siden.. :)

HAdde hun hatt litt farge på kjolen eller noe og at jeg selv hadde hatt en ordentlig lang brudekjole, så hadde jeg ikke brydd meg, men dette var en sikkelig blondekjole, litt sånn gammeldags. Derfor synes jeg at man burde styre unna hvitt, fordi du vet aldri hva slags kjole bruden kommer til å ha, lang, kort osv. :)

Men du vet vel hvordan type jente dette er, og hun er slik som tar seg nær av ting eller ikke. Jeg hadde sagt det, hvis det var meg. Bare for å faktisk ha fått det ut av verden.

AnonymBruker
Skrevet

Jaha? Jeg aner virkelig ikke hva folk hadde på i bryllupet mitt (vårt), jeg husker bare glade fjes og masse latter. Har selvfølgelig sett en del bilder i etterkant, men uansett...hadde ikke tenkt på det der og da, og to år etter hadde det iallefall vært et kapittel i glemmeboka.

Skrevet

Selv ville jeg ganske sikkert ikke "fått fred" før jeg hadde hatt en oppklarende samtale med henne. Men så er jeg også veldig redd for hva andre skal mene om meg i negativ retning. :gjeiper:

Skrevet

Om du føler at det "ligger noe mellom dere og gnisser" så kan du kanskje nevne dette, men om dere kommer godt overens og har en god tone dere imellom så er det nok ikke noe hun tenker på.

Man merker vel også på folk om de gjør sånne ting "med vilje" også. Jeg kjenner noen jenter som alltid ønsker å være midtpunktet uansett hvor man er eller hva man gjør og ville nok tatt det ille opp om de dukket opp i hvit kjole i bryllupet mitt. På den annen side har jeg venner som jeg vet ikke kan noe som helst om etikketteregler så da vet jeg jo at de ikke tråkker meg på tærne med vilje om noe sånt skulle skje. ;)

Skrevet

Jeg hadde ikke giddet, tror jeg. Hadde selv på meg hvit bluse og hvitt skjørt i min kusines bryllup da jeg var tolv år. Verken jeg eller foreldrene mine var klar over en slik regel. Tviler på at mange går i hvitt med vilje, så i verste fall tenker vel venninnen din at det var litt uomtenksomt. Hadde du gjort det med vilje, hadde en unnskyldning vært på plass om det var for å vise anger. Du kan jo ikke akkurat angre på noe du ikke var klar over.

Skrevet

Min beste venninne hadde på seg hvit kjole i mitt bryllup; den var riktignok blomstret, men var nøyaktig like lang som min og i ganske likt snitt. Og så? Det var jo ingen tvil om at jeg var bruden likevel :nigo:

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg ville ha nevnt det for bruden hvis dette er noe du tenker på. Som du ser av denne tråden, har folk veldig forskjellige oppfatninger av temaet - og vi vet jo ikke hva bruden (eller tidligere bruden) mener.

Hun kommer helt sikkert ikke til å bli sint eller fornærmet om du tar det opp nå. Enten så følte hun på det den gangen da bryllupet sto, og da kan det jo være greit å si at du faktisk ikke visste om denne skikken på det tidspunktet, og slik få renset luften. Eller så har hun aldri ofret det en tanke, og da skader det jo ikke om du nevner det. I verste fall ler hun litt. :)

Selv er jeg helt fra barnsben av vant med at kun bruden kler seg i hvitt på bryllupsdagen. Mange har sterke meninger om dette, andre bryr seg ikke i det hele tatt.

• 2 uker senere...
Skrevet

ikke tenk på det vennen, du har ikke brutt en kardinal synd så stor at du ikke kommer over ens med henne.

Det med den hvite kjolen er at du skal ikke se ut som en brud...

Ha diadem/tiara å virkelig med overlegg overgå henne. :skravle:

Hun har sikkert sett deg på alle bildene, så du kan bare ta det med knusende ro.

Dagen du står der selv kan du gi henne en spes poke å si, still gjerne opp i hvitt, da uvitende jeg gjorde en brøler en gang :danse:

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er glemt. Hadde selv sort kjole i svigerinnen min sitt bryllup, med svigermors velsignelse. En venninne av meg hadde hvit kjole i mitt bryllup, men jeg har absolutt ingen negative følelser i forhold til det. Tror ikke det kunne misforstås hvem som var bruden av oss!

Skrevet

Jeg hadde nok ikke tatt det opp når det har gått så lang tid i mellom. :)

Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om sånne ting, alle kvinner som kommer i vårt bryllup må gjerne gå med brudekjole for min del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...