Neshorn Skrevet 4. mars 2011 #1 Skrevet 4. mars 2011 Jeg har nylig startet å bruke svømming som treningsform. Har en grei teknikk (lært det på idrettstudiet mitt) og gjennomsnittlig kondis. Til nå har jeg svømt drøye 1000 meter på 30 min (pleier ta 50 lengder i 25-meter basseng). Uten pauser, annet enn å regulere på svømmebrillene nå og da. Svømmer bryst pga strever litt med crawlteknikken i lengden. Av og til ryggcrawl som avveksling. Blir egentlig ikke særlig trøtt av dette.Kjnner jo at pulsen øker litt, men føler jeg kunne svømt i evigheter uten å bli så trøtt at jeg ikke orker mer. Han jeg trener med blir veldig sliten av 1000-12500 m på en halvtime, selv om han har mye bedre kondis enn meg på jogging. (jogging blir jeg sliten av rimelig raskt). Svømmer i et raskere tempo enn kosesvømming, men ikke så fort jeg kan. Tenker å øke til 2000meter hver gang. Da bruker jeg vel en time. Hvor langt svømmer dere på en vanlig økt og hvor lang tid tar det? Blir dere slitne av det? På en måte som kan sammenlignes med jogging...
Tullepia Skrevet 4. mars 2011 #2 Skrevet 4. mars 2011 Hvis målet er å bli sliten må du sette opp tempoet (eller øke lengden). Man bruker andre muskler i brystsvømming enn ved jogging, så folk reagerer ulikt. Svømmer man crawl er det beina som gjør det meste av arbeidet.
momo Skrevet 4. mars 2011 #3 Skrevet 4. mars 2011 Da jeg svømmer, så svømmer jeg bryst, bruker ca 25 min på 1000 m. Men pleier å svømme ett sted mellom 2000 og 3000 m. Har du en god teknikk kan det forklare hvorfor ikke du blir sliten så lett som en som er i bedre form enn deg. For jeg svømte noen ganger sammen med en mann som var i en del bedre fysisk form enn meg, men han slet mye mer enn meg ved å svømme 1000 m på 25 min. Selv om jeg aldri har lært noen spesiell teknikk, så tror jeg att jeg nok har den litt inne, for jeg blir ikke veldig sliten. Eller svømmer jeg 3000 m, kjenner jeg det godt, men det er mest i musklene, for de er da veldig slitne. Så for meg fungerer svømming som trening utrolig bra. Jogging er jeg helt elendig til, har så dårlig kondis der att det er helt utrolig. På sykkel er jeg nok middels.
Wiggins Skrevet 6. mars 2011 #4 Skrevet 6. mars 2011 Jeg kan skjønne at kompisen din blir sliten av å svømme 12500 m på en halvtime :gjeiper: . Fra spøk til alvor: Han har vel ganske enkelt dårlig teknikk. Jeg har ganske bra teknikk, og svømmer lett 1000 m under 20 minutter. Jeg pleier å svømme 2000 meter, ikke fordi jeg ikke orker mer, men fordi jeg har vanskelig for å motivere meg til å holde på lenger. Det blir mildt sagt noe kjedeligere å svømme fram og tilbake i et basseng enn å sykle ute på landeveien i variert terreng. Jeg pleier å bruke 42-45 minutter, jeg tror jeg kom under 40 minutter en gang jeg gikk inn for det. Å svømme er og vil aldri bli det samme som å jogge, man får f. eks. veldig liten belastning på leddene. Hvis man kjører et intervall i svømming derimot så får man syre i absolutt alle musklene, ikke bare i beina slik som hvis man jogger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå