Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lusker innom igjen....

Rimi-ansatte har så og si null kunnskap og forståelse for å selge piller av denne sorten. Det samme gjelder KIWI, REMA osv osv....

Mener uansett at dette BØR være på apoteket / evt. et lite medisinutsalg på S-laget i en liten bygd. Så slipper de å reise flere timer for å komme til et apotek. Det hender jo...

At midlene blir låst inne og "sikret" for evt stjeling. Er dere sikre på det ?

Slike stoffer er mye mer interessant å stjele enn en melkekartong eller et par sjokolader sant ? Det forekummer MYE nasking og stjeling og det er stor flom av narkomane og andre "løse fugler" i flere forretninger i Oslo. Deriblant der jeg jobbet.

At ting skal være så veldig tilgjengelige skjønner jeg ikke heller.

Om man har bruk for Paracet / Ibux eller nesespray av og til, så lønner det seg å ha et medisinskap der man har for en liten stund. Slik kan man enkelt gjøre at man alltid har noe parat.

Da får man sannsynlgivis ikke det behovet med å ha slikt på butikker / bensinstasjoner.

Jeg har mye migrene og har bl. a Ibux, og kvalmestillende i skapet mitt.

+ desinfiserende middel og plaster etc. Så er man alltid beredt.

Jeg bor i en liten by, med relatvt få apotek, men synes det går knakende bra fordet. Selv om jeg har tusen plager...

Jeg tror salg av smertestillende og liknende i matbutikken ville gått over stokk og stein.

Ganske enig med Felicia Femina og Lekeball

Gjest Anonymous
Skrevet

Fint for de som er redde for å gå på apoteket...(gjelder ikke meg!)

Og fint at man bare kan slenge en eske paracet i handlevogna, da jeg går oftere i butikken enn på apoteket. Så blir det litt lettere å tenke "føre var"..

Gjest Brunhilde
Skrevet
Hostesaft og nesespray er greit, men jeg er skeptisk til at f.eks. paracetamol skal selges fritt i butikk. Paracetamol er ikke sukkertøy, selv om det er det mest brukte legemiddelet i Norge, og det skjer flere dødsfall hvert år som følge av p.forgiftning. Det bør i hvert fall innføres maks pakningsstørrelse på 10 tabletter, slik som de har i Danmark.

Har de det? Og er det noe nytt? Jeg kjøpte 2 glass med 100 stk Pinex i tillegg til 3-4 esker Kodimagnyl i sommer. Måtte ikke ha resept da, nei.

Tror de fleste vil ha samme forbruk av både smertestillende og nesespray uansett hvor det selges, men det er nå min mening.

Skrevet

Jeg er ikke prinsipielt imot salg av legemidler i dagligvarebutikken. Men i likhet med flere andre her, bekymrer jeg meg for tilgjengeligheten på paracetamol, pakkestørrelse etc.

Man vet av erfaring (f.eks. i Storbritannia) at paracetamol er mye brukt ved selvmord/selvmordsforsøk. Jeg innbiller meg at å øke tilgjengeligheten vil gjøre det enklere å prøve å begå selvmord "på impuls", hvis dere forstår hva jeg mener.

Eksempel: Her jeg bor ligger det tre dagligvarebutikker innen fem minutters gange fra huset mitt. Sett at jeg en dag fikk en skrekkelig dårlig nyhet el.l., og på en innskytelse tenkte "jeg vil bare dø". For ei jente er det et drastisk skritt å stikke en kniv i seg eller henge seg. Det å sovne inn pga. piller er mer "vanlig", og tiltaler i hvert fall meg mer hvis jeg noen gang skulle tenke i den retning. Hvis så hver av de tre dagligvarebutikkene kunne selge meg f.eks. 10 paracet hver (hvis man reduserer pakkestørrelsen), ville jeg ha fått tak i en overdose paracetamol i løpet av ti minutter. Mens hvis jeg hadde måttet på apoteket, ville det vært vanskeligere å få tak i store nok kvanta på kort tid. Innen jeg hadde klart det, ville jeg kanskje ha innsett hvilken kjempetabbe jeg var i ferd med å gjøre?

Skrevet

Har de det? Og er det noe nytt? Jeg kjøpte 2 glass med 100 stk Pinex i tillegg til 3-4 esker Kodimagnyl i sommer. Måtte ikke ha resept da, nei.

Tror de fleste vil ha samme forbruk av både smertestillende og nesespray uansett hvor det selges, men det er nå min mening.

I følge en artikkel jeg leste i går (har dessverre ikke linken her nå) kan de på apotekene i Danmark selge ubegrensete pakningsstørrelser, men i butikk er det maks 10 tabletter i pakken.

Gjest Anonymous
Skrevet

20 paracet kan faktisk være en dødelig dose for et voksent menneske! For et barn vil 20 paracet nesten garantert være dødelig.

Les mer i Felleskatalogen

Hvor mange er det egentlig som dør av dette pr.år? Jeg har ingen tall, men kanskje noen av dere har? Jeg er selvfølgelig for å motkjempe flere selvmord, men i dette tilfellet syns jeg det fokuseres feil i mine øyne.

Jeg er luta lei av at vi stakkars hjelpeløse nordmenn skal overbeskyttes. Jeg mener vi har ansvar for eget liv, vi har selv ansvar for hva som skjer med oss og vi har også selv ansvar for hva vi gjør mot og med kroppen vår. Hvorfor skal alle mulige lover og regler beskytte oss i huet og ræva?

Klarer vi ikke lenger å tenke selv?

Hvis man skal tenke på faren for flere dødsfall ved å selge paracet i en dagligvarebutikk, så burde man vel heller fokusere på bedring av veier, biler osv. Tenk så mange som dør i bilulykker hvert år..

Jeg er derimot veldig enig med dere i det å kunne lage mindre forpakninger med enten 10-18 tabletter i hver. Om det er som du sier Labella at 20 tabletter tar livet av deg, for jeg vil selvfølgelig ikke at man skal kunne ta livet av seg bare ved å kjøpe en pakke paracet i butikken.

Nei, de ansatte i en matbutikk vil nok ikke kunne yte den servicen som apotekene gjør, men det er vel og en av grunnene til at man dermed kun får kjøpt paracet, hostesaft og lignende. Det følger med et grundig pakningsvedlegg i disse pakkene, så der får man vite det meste man trenger å vite.

Skrevet

I følge denne artikkelen dør det 20-25 personer i Sverige hvert år som følge av paracetamolforgiftning. Jeg leste i en annen artikkel i går at det i England dør 100 personer årlig av paracetamolforgiftning.

Hos webtannlegen kan man lese: "Det smertestillende og febernedsettende legemiddelet paracetamol topper klart listen over hvilke legemidler som fører til flest alvorlige forgiftninger her til lands. Paracetamolforgiftning utgjorde 15 prosent av alle slike henvendelser til GIS i 2000."

Mange ser på paracet som et ganske uskyldig medikament, og jeg tror det vil bli enda mer ufarliggjort ved at det er lett tilgjengelig i butikker og bensinstasjoner. Jeg tenker ikke først og fremst på de som vil ta selvmord - de får nok tak i det de trenger uansett. Men det er veldig lett å tro at det som selges i vanlige butikker er harmløse greier, og paracet er faktisk ikke harmløst!

Skrevet
I følge denne artikkelen dør det 20-25 personer i Sverige hvert år som følge av paracetamolforgiftning. Jeg leste i en annen artikkel i går at det i England dør 100 personer årlig av paracetamolforgiftning.

Hos webtannlegen kan man lese: "Det smertestillende og febernedsettende legemiddelet paracetamol topper klart listen over hvilke legemidler som fører til flest alvorlige forgiftninger her til lands. Paracetamolforgiftning utgjorde 15 prosent av alle slike henvendelser til GIS i 2000."

Mange ser på paracet som et ganske uskyldig medikament, og jeg tror det vil bli enda mer ufarliggjort ved at det er lett tilgjengelig i butikker og bensinstasjoner. Jeg tenker ikke først og fremst på de som vil ta selvmord - de får nok tak i det de trenger uansett. Men det er veldig lett å tro at det som selges i vanlige butikker er harmløse greier, og paracet er faktisk ikke harmløst!

:Nikke:

Gjest Anonymous
Skrevet

En ting først - de i dagligvare/bensinstasjoner/helsekost som skal selge reseptfrie medikamenter har IKKE LOV til å si noe som helst i forbindelse med bruken av medikamentene. Ikke at man ikke skal bruke nesespray mer enn 10 dager, ikke at ibuprofen ikke skal brukes sammen med blodfortynnende, astma eller magesår. Feks....

Og legemidler, reseptfrie eller ikke, er ikke ufarlige. Tenkt deg en situasjon som denne - på vei hjem fra byen, du er full - kanskje skjer det noe ute som ikke er trivelig. Du skal bare kjøpe en paracetamol til i morra. Med begrenset tilregnelighet, hvor mange tar du?? Når du er i 18 års alderen og alt er ufarlig??

Det vil også være 18 års grense på alle reseptfrie legemidlene i salg utenfor apotek. Likestilt med alkohol og røyk.

Og - paracet og ibux kommer ikke i butikkene. Weifa har forbeholdt seg retten til å levere kun til apotek....

-Lizbet, farmasøyt to be-

Skrevet

Applauderer for Lisbeth!! :D

Hva kan man forvente at menigmann vet og kan om bruk av reseptfrie

legemideler(til tross for pakn.vedl),

når sykepleiere sier at seks Paracet i slengen er greit ved hodepine....?

:roll:

Skrevet

en ting jeg reagerer på, er at C vitaminer over 200 mg er SÅÅÅ farlig her i landet, men paracet kan selges fritt i dagligvaren. hvor er logikken?

Iset

Gjest Anonymous
Skrevet

Du får da c- vitamin i både 250 og 750 mg styrke reseptfritt her i landet... Og kroppen kan ikke ta opp så mye mer....det ytterligere mengder fører med seg er dårlig/rennende mage! Men det gir ingen forgiftning om det er det du tenker på.

Men, C vitamin er skadelig for magen, det er en syre som forsterker magesyren og skader slimhinnene i magesekken. Dvs øker mulighetene for magesår.

Det er ingen logikk i at legemidler skal i dagligvarehandelen. Men nå er det nå engang slik, og jeg personlig synest det er nifst. En pakke paracetamol er dødelig, tross alt, for et voksent menneske. De som har behov for mer enn en pakke paracet (noen nevnte som alternativ å stikke innom en tre fire apotek for å få tak i det antall de ønsket) bør virkelig gå til legen og få en resept. Det sparer de penger på, og kan og finne ut hvorvidt det faktisk ikke er noe annet de burde hatt av eventuell medikamentell behandling.

Men - jeg tror ikke det er noen vei tilbake nå. Det er gått mer prestisje i saken fra strotingets side enn det er fornuft. Apotekene skal tas og dukkes og settes på plass koste hva det koste vil....

Lizbet

Gjest Zalomine
Skrevet

Nå i det ssite har apotekene begynt å gjøre oss bevistt på at de KAN dette emd medisiner....

Når jeg ville kjøpe en nesespray (jeg er da fullstendig klar over at de ikke skal brukes mer enn ti dager sammenhengende) opplyste dama meg om at jeg måtte for all del ikke bruke den mer enn 10 dager da måtte jeg huske. Da mannen forran meg ville kjøpe en pakke paracet fortalte hun ha at han ikke måtte ta mer enn det som står på pakken.

Oppi posen min lå det en liten lapp der det sto at nesespray ikke skal tas i mer enn ti dager, ellers kunne jeg bli tett i nesen. Kjekt å vite, apotekansatte kan fortelle deg dette.

Det sto litt andre sånne ting også.

Jeg tenker litt motsatt enn de vil,, jeg tenker nemlig HVOR DUM TRUR DERE JEG ER? Jeg skjønner at de gjør dette for å vise at "vi kan, det kan ikke butikkene". Jeg vet at de manipulerer grossistene slik at butikkene ikke får merkevarene også. Jeg VET dessuten at jeg ikke skal bruke mer enn det som står på pakken, og jeg VET at jeg ikke skal ta dem i evighter uten å gå til legen. Jeg lan lese. Jeg er et vanlig oppegående menneske som lærte dette som barn.

Jeg kommer til å kjøpe medisin på butikken om jeg kan. Ikke fordi det nødvednigvis er så mye lettere for meg (jo, det er 5 minutter å gå til butikken, 15 til apoteket) men rett og slett fordi jeg ikke vil handle på apoteket det jeg ikke trenger å handle der. For jeg liker ikke strategien deres, og protesterer på min egen måte. Jeg unngår nemlig produkter som har en slik reklamestrategi at jeg føler de trur jeg er dum. All oppmerksomhet er ikke god oppmerksomhet.

Den prinsipielle debatten rundt dette har jeg delte meninger om, men i praksis er jeg ikke i tvil. For min del er jeg nemlig lei av denne "vi må bare opplyse alle om det som står på, og legge ved ekstra papierer, og fortelle de mange ganger og bruke masser av penger på reklame for oss (hvor trur dere de dekker inn de kostnadene?) for at du skal skjønne at v kan selge medisin bedre enn butikken kan"

Men, butikken min selger ikke medisiner enda i alle fall, så enn så lenge må jeg holde ut med dama på apoteket og det synlig påklistra smilet hennes, kombinert med en lettere nedlatende holdning (gjelder spesielt ei av damene dette nemlig)

Skrevet

Som farmasøyt (ikke apotekarbeidende, men dog) må jeg si at salg av legemidler utenfor apotek gjør meg litt redd. Feilbruk av legemidler er skummelt, og jeg tror det er liten tvil om at den kommer til å øke ved å øke tilgjengeligheten av medisiner. Paracetamolforgiftning er en grusomt smertefull og ganske langsom måte å dø på. Vi trenger ikke flere slike dødsfall i Norge.

Annonse
Skrevet

Det er en trygghet å handle på apoteket enten det gjelder det ene eller det andre innen medisiner.

De ansatte der kan faget sitt og skal gi veiledning.

Man kan jo forsåvidt bare legge ned alt av spesialbutikker da og få tak i ting i nærbutikken på hjørnet istedenfor. Tryggheten man idag har når man får råd og veiledning ved bruk mister man jo, men det kan man vel lese seg til selv da.?

Gjest Zalomine
Skrevet

Dersom jeg skulle finne på å lure på noe om medisin, så ville jeg spurt noen som kunne det (men jeg KAN lese at jeg ikke skal bruke nesespray hver dag i lang tid, og jeg skjønner at jeg ikke skal ta mer paracet enn det står jeg kan ta) men jeg ser ikke menneskene på kiwi fortelle meg at jeg kan bli fet av potetgullet de selger meg. De forteller meg ikke hvordan jeg kan koke spagettien, og om jeg hadde kjøpt alkohol, så hadde de ikke fortalt meg på polet at jeg kunne bli full av det, at jeg ikke burde drikke for masse.

Poenget mitt er at de forteller alt detet bare for å egentig si "se, vi kan dette" (og glemmer av at det kan de de forteller det til også) det er en makredsflringskampanje, som ikke funker på meg.

Jeg trenger ikke folka på apoteket til å fortelle meg at jeg må ta p-pillene hver dag heller, for det fortalte legen min meg da jeg fikk dem, og det står i pakken, og alle vet det. Men vil jeg ha p-piller må jeg på apoteket, for de er reseptbelagte (hvorfor i all verden er de egentlig det? Det er ikke som om at jeg har mer sex av at jeg ikke trenger gå til legen for å få resepten. Ikke undersøkes jeg jevnligere av legen av den grunn heller, og ikke ville det falt meg inn å ta dobbelt så mange om de var "fri", men.. gjør ikke meg noe, går til legen en gang i året og får nye resepter jeg, og tusler på apoteket med dem, og håper det ikke er den nedlatende dama som står der. Jeg forklarte en gang at jeg hadde !en halv gang igjen" på resepten min, fordi jeg pleide få pilleeksker med 6 brett, men det var tomt for dem sist, så jeg fikk bare en eske emd 3 brett, hadde derfor resept for 3 til, på en måte. Hva sa dama til meg da? Såååå på meg og forklarte meg at det var ikke bra om jeg gikk tom for akkurat de pillene der.... Hallo (det sa jeg ikke da, men tenkte det) det var DERE som var tomme, ikke jeg.... Og seriøst, om jeg vil ta en pause en måned eller tre fra pillene, så klarer jeg vel tenke meg frem til mulige konsekvenser av det selv?

Jaja... apoteker er greie å ha de, det er bare det at den dama der ikke er så veldig trivelig. Også synes jeg den der "vi kan dette"-kampanjen er for krampaktig og patetisk da.

Og når jeg er tom for nesespray, så synes jeg det er en fordel å ikke måtte så langt av sted. Der jeg bodde før var apoteket nemlig så festlig at det stengte klokka halv to på lørdager, og da er det LEEENGE til mandag altså, om man ikek føler seg i form til å ta bussen inn til sentrum og finne et som er åpent litt lengre. Her jeg bor nå er det da 5 ganger så lang vei til apoteket, men det er åpent litt lengre enn halv to, jeg trur det er åpent til... to på lørdager.... Vi har et annet også, ikke så mye lengre unna, motsatt retning da, det trur jeg er åpent litt lengre, men jeg er ikke sikker. Dersom de da hadde solgt medisiner på kiwi som er åpen til langt på kveld, ja da hadde jeg ikke vært i tvil...

Skrevet

Poenget mitt er at de forteller alt detet bare for å egentig si "se, vi kan dette" (og glemmer av at det kan de de forteller det til også) det er en makredsflringskampanje, som ikke funker på meg.

.

Poenget deres med å fortelle dette er jo ikke å si at dette kan vi. Poenget er at de gjør jobben sin. De håndterer farlige midler som i doser kan være dødelige. Og den gangen det kommer opp en sak om at ett barn har fått for stor dose, eller ett dødsfall har forekommet pga. dårlig informering. Ja da blir låten en annen fra mange.

De aller fleste vet at man skal ikke ta flere paracet f.eks enn det som står på pakken. Mens andre igjen bryr seg ikke om det. Hvor mange tar 3 paracet istedenfor to. Det er ikke få tror jeg.

Når du handler på apoteket er det en viss kontroll med hva du kjøper. Det blir det ikke den dagen du kan gå fra butikk til butikk å kjøpe en eller to esker hver plass. Da skal du ikke gå lenge før du har en hurtig dødelig dose i lommen. Og det er skremmende syns jeg.

Skrevet

Det må jeg si,

mange av innleggene som taler FOR at

Rimi skal selge Paracet,

vitner om hvorfor det IKKE er lurt.

Det er allerede utviklet en holdning til legemidler

av denne typen som er meget usunn. Uttalelser om fedme

og potetgull, øl og fyll kan overhodet ikke blandes inn i

denne diskusjonen, og viser helt tydelig hvor lett man tar på

disse tingene.

Jeg tror ikke det er så farlig akkurat det å kunne kjøpe

Paracet på Rimi, selv om det nok lettere fører til overdosering.

Men når man begynner å sammenligne det med bruken av fet mat, øl og spaghetti, DET er skremmende.

Gjest Zalomine
Skrevet

Poenget deres med å fortelle dette er jo ikke å si at dette kan vi. Poenget er at de gjør jobben sin.

Poenget til den enkelte ansatte er kanskje det, men poenget med hele kampanjen lyser gjennom for meg (jeg ser kritisk på all form for markedsføring, og ser somregel motiver bak som jeg ikke alltid liker) med å være nettopp å vise at de er bedre på dette enn de butikkansatte er. Det er nemlig bare sånn det siste halve året at de har begynt å fortelle meg at jeg ikke skal ta flere piller enn det står på pakken, ikke skal bruke nesesprayen lengre enn et står på pakken, ja det er det siste halve året de har sluttet å forutsette at jeg kan lese. For meg er dette helt klart et ledd i denne kampanjen om at apoteket KAN dette, og det KAN IKKE de andre.

Om du ikke ser det på samme måte er helt greit for meg, men slik ser jeg det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...