Gå til innhold

Barneseter i drosje i Paris?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kjære blir snart overrasket at bursdagen hennes skal feires i Paris. Nå driver jeg å planlegge alle de små tekniske detaljene. Kan vi bare hoppe på et fly med basisutstyr og forvente at alle drosjer har et barnesete? Eller at vi finner en Volvo-taxi med integrert sete i det minste? Eller må man ha med barnesete? Stellerom er vel gjengs i byen også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, tror nok dessverre ikke at du kan regne med å få barnesete i drosjene, sikkert noen som har, men ikke alle. Dere kan jo ta metro (men kanskje litt stress med barnevogn, mange trapper). Kan heller ikke huske å ha sett stellerom på barer/ restauranter, som regel er toalettene ganske små i Paris, men mulig at de har stellerom på de store varehusene. Uansett går det helt sikkert bra, og Paris er en nydelig romantisk by. Kos dere :-)

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, nei, stellerom er IKKE gjengs i utlandet! Vi fikk erfare dette sist sommer, da vi var i Amsterdam i noen uker. Nederlenderne er ellers så oppegående og har ting på stell, men akkurat det med universell utforming av bygg og tilgjengelighet i det hele tatt for folk med barnevogn, var horribelt dårlig. Tør ikke tenke på de stakkarene som sitter i rullestol i Amsterdam - de kan jammen ikke komme seg så mange steder.

Til og med på et svært fancy kjøpesenter, måtte vi ringe et nummer på telefonen for å få noen til å komme og låse opp en grind slik at vi fikk kommet oss inn til handicaptoalettet, hvor vi kunne stelle babyen på golvet.

Det var en hyggelig ferie, altså, når vi bare vente oss til at mye av byen ikke var tilgjengelig for oss. Men så oppdager man andre områder som er barnevennlige og viser seg å være like koselige. :)

Ser for meg at Paris er omtrent på det samme nivået, den byen har også mange gamle og smale bygg med mange trapper.

Pakk ned en god stellematte og mange våtservietter og bleieposer, slik at dere ikke er avhengige av stellefasiliteter noe sted. Planlegger dere å reise mye med taxi, ville jeg tatt med barnesete. Ellers ville jeg satset på offentlig transport. Evt beregnet god tid for at taxiselskapet kan ringe og bestille en bil med barnesete til dere. Men selv her i norge har jeg opplevd at taxisjåfører blir irriterte når jeg ringer og ber om barnesete. "Kan du ikke bare ta babyen på fanget?". Det er spesielt våre nye landsmenn som sier slikt, men jeg tipper at denne holdningen er mer vanlig nede på "kontinentet".

Masse god tur!

AnonymBruker
Skrevet

Jøss, har aldri opplevd noe sånt i Norge! Men takk for begge deres svar. :) Kanskje vi skal satse på offentlig transport da. Er det Metro fra Charles de Gaulle flyplassen til Eiffeltårnet? Vi skal bo litt fint rett ved tårnet, men jeg dropper gjerne taxi om det finnes gode andre alternativer. Bor i Bergen og er ikke vant med brukbar offentlig transport, hehe.

Skrevet

Hei, litt sent svar dette.

Uansett, det er veldig greit å reise med metro/RER i Paris. Jeg har vært mye i Paris og velger alltid metro framfor taxi.

Fra flyplassen:

Når dere kommer til flyplassen går det en shuttlebuss til metrostasjonen.

Det er linje:"RER A" som går fra flyplassen. Det er den røde linjen som kommer inn i bildet på høyre side i det bildet her: http://www.pastafly.com/Sous-menus/RER.htm

Man ser ikke flyplass-stasjonen på det bildet for den ligger litt for langt ute til høyre.

Det spørs litt hvor dere bor. Det er flere muligheter. Spør hotellet hvilken metrostasjon som er den nærmeste.

Her er to muligheter:

1)Dette er kanskje den enkleste muligheten:

Bytte fra RER A til metro linje 6 på stasjon Charles de Gaulle Etoile (langt til venstre i bildet).

Eifeltårnet ligger ikke så langt fra stasjonen Bir Hakeim.

2)

RER C stopper ved Eifeltårnet på stasjonen Champ de Mars. Det letteste er kanskje å bytte til RER B på stasjonen Châtelet Les Halles og gå av stoppet etter, det heter St.Michel Notre-Dame. Der stopper RER C. Hopp på den og gå av på Champ de Mars.

AnonymBruker
Skrevet

Hei, tusen takk for hjelpen! Jeg får det bare ikke helt til å stemme, på Google Maps er det en blå linje som kommer rett nord fra Charles de Gaulle flyplassen, ikke en rød østfra? Sender e-post til hotellet nå, det var jo et enkelt tips som er lett å glemme i forumenes tidsalder. :)

Skrevet

Ja, du har helt rett!

Vet ikke hva jeg tenkte på, muligens litt for mye fokus på Disneyland som ligger til høyre på RER A :o

Det er den blå linjen nordfra som er rett ja. Og det er fortsatt veldig enkelt, men det tar jo litt tid da. Det gjør jo for så vidt taxien også ettersom det ofte er mye trafikk i Paris!

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det hvert øyeblikk vi drar, og jeg satser på at det går bra. :) Veldig spent, og litt stolt over at jeg klarte å holde turen skjult for henne enn så lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...