Gå til innhold

Kan mandler hemme vektnedgang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ned en del kilo, og har forstått det slik at kaloriunderskudd er vesentlig, men også det å faktisk innta nok kalorier...?

Jeg sulter meg ikke akkurat, jeg klarer meg fint på alt mellom 800 - 1600 kalorier. Mer enn det klarer jeg ikke å få i meg (uten å spise junk, noe jeg unngår), og ligger oftest på 1100-1200...

Jeg fant ut at de dagene jeg får i meg minst kalorier, så kunne jeg ta en liten håndfull eller to med mandler, for å øke inntaket littegrann. Dette er snakk om de siste par ukene, og kaloriinntaket har vært generelt lavt denne perioden.

Men siden jeg begynte med det, så har vekten stått helt stille..Jeg er flink til å trene og å spise sunt, så den delen har jeg på plass... kan det være mandlene som stopper meg, eller virker det helt ulogisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

To håndfuller mandler kan utgjøre en del kalorier, så siden du ellers ser ut til vite hvor mye du får i deg, så kan du jo veie hvor mye to av dine håndfuller er og hvor mye det utgjør i kalorier.

Ellers er det ikke uvanlig at man har perioder der vekten står stille, så det kan være tilfeldig at det skjer samtidig som du begynner å spise mandler. Kanskje kan det være at du trenger å variere treningen din, at kroppen din har vent seg til rutinen?

Jeg synes ikke du skal kutte ut mandler/nøtter, det er bra for fordøyelsen. Du bør være oppmerksom på fordøyelsen, er den treg er det av min erfaring et tegn på for lite/feil næring.

Lykke til videre.

Endret av ejoty
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at det er problemet. Ofte ligger det noe enda enklere bak som at

- Du har vært litt for like i daglig aktivitet. Jeg snakker ikke om trening, jeg snakker om å ha bevegd deg i form av den mosjonen vi får av å gå til ting vi skal, eller å gå 1 times tur.

- Du har spist for lite

- Du har spist litt for mye :D

Om du står stille, prøv å bli enda mer aktiv. Om en kvinne vil ned i vekt er det sjelden hun skal under 1500-1600 kalorier, fordi da man trekker fra basal 2000-500, er det ca her, men man må jo også tenke på at vi er i bevegelse, og derfor legge på litt til på matinntaket.

Av egen erfaring har jeg i perioder sittet bom stille hjemme men spist bra og sunt. Ikke gått ned en skit. Hvorfor? Jo fordi jeg fikk jo ikke daglig mosjon i form av å skulle gå til buss, jobb, butikk osv. Denne aktiviteten teller faktisk mye, så ikke legg all beveglese på at du trenger. Få til den gåturen! :D

Ikke vær redd for å spise; jeg ville heller tatt meg en ekstra gåtur var jeg deg.

AnonymBruker
Skrevet

Ser at du sier at du spiser ca 1200 kcal daglig. Dette er altfor lite.

Nå må du slutte å tulle sånn med kostholdet ditt, Kroppen VIL ha mer mat! Du kan ikke gi den så lite kalorier! Når du trener må den uansett ha mer enn 1200! Stakkars kropp.

AnonymBruker
Skrevet

Du må spise rundt 70 mandler for å få i deg 100 gram vare. Dette er omkring 550kcal.

SPIS MANDLER!

AnonymBruker
Skrevet

TS her...Takk for mange gode svar :)

Jeg er fullstendig klar over at kaloriinntaket er for lavt de fleste dager, og det er ikke noe jeg gjør med vilje på en måte - er jo derfor jeg begynte å supplere med mandler :) Det er rett og slett det at jeg ikke klarer å få i meg mer, fordi jeg ikke orker mer mat i løpet av dagen. De dagene jeg trener spiser jeg selvfølgelig mer enn de dagene jeg ikke gjør det, blir ganske sulten etter en god treningsøkt.

jeg prøver også å holde meg aktiv utenom trening, men da for det meste i form av husarbeid osv, har litt problemer med å dra meg selv ut for å gå nå som det er så mye snø :sjenert:

Men da fortsetter jeg å spise mandler med god samvittighet, og satser på at det bare er en midlertidig greie! :)

Skrevet

Høres ut som du har en spisefortyrrelse. Har du snakket med legen din om det? Hva er det du egentlig spiser i løpet av dagen?

Skrevet (endret)

Jeg tviler på at det er noen spiseforstyrrelse, jeg har et greit forhold til mat.

En vanlig dag ser gjerne slik ut (varierer veldig, men kan ta et eksempel):

Frokost: 2 stk wasa fiber knekkebrød m/ vita proaktiv og kyllingpålegg

Lunch: samme som frokost, eller eventuelt en kyllingsalat.

Mellommåltid: Activia bringebæryoghurt + en frukt

Middag: En eller annen form for kjøtt med litt ris/pasta/potet og en god del grønnsaker.

Kvelds: Et knekkebrød + frukt.

Dette er som sagt bare et eksempel, men antall måltider er så og si alltid det samme.

TS

Edit: der avslørte jeg meg :sjenert:

Endret av Lightblue
Skrevet

Jeg tviler på at det er noen spiseforstyrrelse, jeg har et greit forhold til mat.

En vanlig dag ser gjerne slik ut (varierer veldig, men kan ta et eksempel):

Frokost: 2 stk wasa fiber knekkebrød m/ vita proaktiv og kyllingpålegg

Lunch: samme som frokost, eller eventuelt en kyllingsalat.

Mellommåltid: Activia bringebæryoghurt + en frukt

Middag: En eller annen form for kjøtt med litt ris/pasta/potet og en god del grønnsaker.

Kvelds: Et knekkebrød + frukt.

Dette er som sagt bare et eksempel, men antall måltider er så og si alltid det samme.

TS

Edit: der avslørte jeg meg :sjenert:

Hei, du.

Det som slår meg er at dette er litt lite. Spesiellt hvis du trener.

Du bør utvide menyen din litt.

Kan du bytte ut minst to av knekkebrødene dine med vanlig brød er dette fint. Særlig hvis dette er måltid før trening.

Hvis du gir kroppen din litt mere energi får den lyst til å slippe litt mer fett. Du unngår at den tenker "SULT!!!"

Du skal se at det ikke er mandlene som gjør at du står stille. Kroppen er ofte usikker på om den vil være med på vektnedgangen og gjør hva den kan for ikke å slippe fettet.

Å slanke seg er rett og slett en kamp fordi du må "lure kroppen" hele perioden slik at det slipper fettet.

Drikk mye vann slik at det du slipper av fett og avfallsstoffer lett finner veien ut av kroppen sammen med vannet.

2 liter vann om dagen er Alfa Omega om du ønsker å gå ned i vekt.

Lykke til.

Dette klarer du fint :)

AnonymBruker
Skrevet

Drikk mye vann slik at det du slipper av fett og avfallsstoffer lett finner veien ut av kroppen sammen med vannet.

2 liter vann om dagen er Alfa Omega om du ønsker å gå ned i vekt.

Du sier mye fint altså, men dette er med respekt å melde bare tåkeprat :nei:

Det er ikke akkurat sånn at slanker deg ved å bæsje ut fettet. Og avfallsstoffer? Disse har kroppen lang trening i å fjerne, hvor mye vann du drikker eller ikke drikker spiller ikke inn her.

Men vann er selvfølgelig bra :regn:

Skrevet (endret)

Om jeg ikke husker helt feil,er det 7 kcal pr mandel. Du kan jo telle dem så har du litt mer kontroll på hvor mange kcal du får i deg ved å spise mandler.

Mandler inneholder sunt fett så i moderate mengder er disse veldig bra.

Endret av twilight01
Skrevet

Du sier mye fint altså, men dette er med respekt å melde bare tåkeprat :nei:

Det er ikke akkurat sånn at slanker deg ved å bæsje ut fettet. Og avfallsstoffer? Disse har kroppen lang trening i å fjerne, hvor mye vann du drikker eller ikke drikker spiller ikke inn her.

Men vann er selvfølgelig bra :regn:

Ok.

Hvordan tror du at kroppen kvitter seg med avfallsstoffer? Også når man ikke slanker seg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...