Gå til innhold

Hva synes dere om at Greven har åpen soning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ler litt av politikerne som er i harnisk over at reglene de selv har stemt frem faktisk blir fulgt... Ikke lenge siden det kom en ny straffegjennomføringslov som omhandler dette.

Greven har sittet 12 år i lukket fengsel (varetekt før dommen falt). Han skal ut om noen år. Det er da vanlig med myk overgang, ergo at man soner åpent hvis man ikke er farlig for andre. Feil kan skje.

Ikke la dette bli en debatt om hvor lenge han bør sone osv, da kan man starte en egen tråd om det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se der ja, du er i gang med debatter allerede... ;)

Patetiske politikere som blir opphisset over regler de selv har stemt fram. Synes det skjer ofte også, jeg - at de vedtar noe, og når de ser hvordan det funker i praksis, så blir de sinte...

Jeg klarer heller ikke å hisse meg opp over at Greven sitter på åpen soning. Det er tross alt en del år siden han gjorde disse tingene. Ja, han har drept en mann. Men han soner tross alt dommen sin, og skal jo komme ut igjen og fungerer som et normalt menneske.

For min del mener jeg det er verre om hardbarkede kriminelle blir sittende på lukket celle til den dagen de skal komme ut, enn om hardbarkede kriminelle sitter på åpen soning og har en sjanse til å komme tilbake til samfunnet og funke normalt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Varg, eller Lilleulv som han het i vår etat, har en periode hatt åpen soning i tråd med gjeldende regelverk, og det har ikke vært noen tegn på at dette ikke har fungert OK.

Som mange andre innsatte på åpen soning har han av ulike grunner ikke kommet tilbake fra en rettmessig permisjon til rett tid, og så har det altså i ettertid vist seg at uteblivelsen/rømningen var godt planlagt og relativt militant gjennomført.

Dét har også skjedd i flere tidligere tilfeller, men Lilleulv har fortsatt et godt navn i media. Derfor ble det også mer presse og annen halloi og mayhem enn det normalt ville blitt rundt selve politiaksjonen.

Jeg synes justispolitikerne er patetiske. Vil de ha strengere soningsvilkår, ja så får de faktisk vedta dem i stedet for å hyle høyt den ene dagen og løpe og gjemme seg dagen etter. Politiet og fengselsvesenet/kriminalomsorgen må bare forholde seg til stadig skiftende innfall fra stadig skiftende politisk ledelse, og dét er en rimelig frustrerende "idrett" å praktisere.

Mulig jeg mener litt mer senere i tråden...

:ler:

Gjest gurimalla
Skrevet

Politikerne vil ha strenge soningsvilkår, men på den andre siden ønsker de at de innsatte skal tilbakeføres i samfunnet, og redusere risiko for tilbakefall. De ønsker å ha i pose og sekk, men vil ikke ta konsekvensen av egne beslutninger.

Skrevet

han burde vel få noen ekstra år oppå straffen han har fra før..

hvis det er lov da

Skrevet
han burde vel få noen ekstra år oppå straffen han har fra før..

hvis det er lov da

Nå er han vel siktet for væpnet ran, så det er mulig han får noe påslag. Dessuten er det ikke lenger ren automatikk i at man frigis etter 2/3 tid.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Nå er han vel siktet for væpnet ran, så det er mulig han får noe påslag. Dessuten er det ikke lenger ren automatikk i at man frigis etter 2/3 tid.

Og det burde han ikke bli, siden han gjorde det han gjorde nå.

Skrevet

men dette tilfellet viser jo at det ikke alltid er en god ide med åpen soning..

Skrevet

Greit at man gir folk en sjanse til åpen soning, men det ser ikke ut til at Varg har vært moden nok til å ta ansvaret som fulgte med dette. Tilliten er brudd og da tenker jeg: hva annet kan man gjøre med denne mannen/gutten?

Skrevet
Greit at man gir folk en sjanse til åpen soning' date=' men det ser ikke ut til at Varg har vært moden nok til å ta ansvaret som fulgte med dette. Tilliten er brudd og da tenker jeg: hva annet kan man gjøre med denne mannen/gutten?[/quote']

Slik det er nå er han jo tilbake i lukket soning.

Alt har uøskede konsekvenser her i livet, så også åpen soning. Leste at det i fjor var over 25.000 permisjoner, og 122 som ikke kom tilbake. det er ca 0,5%, så det er jo ikke akkurat så stor andel.

De som rømmer som mer farlige blir ofte tatt etter kort tid, andre blir plukket opp av politiet (for de vet ofte i hvilke miljøer de hører til) når det passer seg sånn. Som kjent har politiet lite ressurser om dagen.

Skrevet

så klart det kan gjøres feil..

ikke alltid lett å avgjøre hvem som ikke passer til åpen soning

Skrevet

Greven kan nok regne med lengre straff nå ja,ikke fordi han ikke møtte opp etter endt permisjon,men for grovt ran av den bilen.

Grovt ran hadde en øvre strafferamme på 5 år for 3-4 år siden.

Sikkert ikke forandret seg så mye siden den gang.

Har sikkert ikke blitt mildere .

Slike saker blir sett strengt på.

Verre med strafferammene på perverse syke handlinger.

De går ut etter noen måneder de.

Så lenge det er et angrep på rettsstaten norge,da må man blåse det opp,regler skal følges.

Men for det private mennesket i gata skal det ikke skrikes for høyt om.

jeg synes det er litt forskjeller ja.

Skrevet

Vel, nå er straffereammen 12 år. Men strafferammen og hva domtolene pleier å gi er jo to forskjellige ting...

Gjest lekebøll
Skrevet

Er spørsmålet her om det fortsatt bør være åpen soning, eller om politikerne er teite?

Skrevet

Har absolutt ingen problemer med åpen soning, eller at kriminelle som også sitter inne for mord får åpen soning.

I grevens tilfelle tror jeg ikke akkurat det er enorm stor fare for gjentakelse, men ville heller være skeptisk til å gi han åpen soning fordi han er aktiv nynazist.

Kombinasjonen nynazist/tidligere morder syns jeg kanskje ikke er helt heldig i forhold til åpen soning.

Er helt for åpen soning fordi de fleste som sitter inne skal tilbake i samfunnet en dag, og det vises at overgangen direkte fra fengsel til frihet ikke alltid er like lett å takle.

Å være aktiv nynazist syns jeg kanskje ikke viser nok vilje til "leve ett normalt, stille liv når han kommer ut" som moren hans utrykte det.

Gjest Embla s
Skrevet

Om den mannen tenker jeg *Grøsse*. Han omtaler seg i flertallsform (nåja, det er vel ikke det verste med ham..) mener at homofile og funksjonshemmede skal drepes (mulig flere grupper og), har sluttet å spille gitar fordi det er musikk som stammer fra negere (!!) etc etc. Og ikke minst: Hvem finner på å sette fyr på en eldgammel Stavkirke !!!??? Tror han er veldig, veldig farlig på mange måter :-?

Skrevet

Jeg syns han bør bli fratatt sin åpne soning etter det han gjorde nå, det viser at han ikke er moden nok til å få den friheten.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg syns han bør bli fratatt sin åpne soning etter det han gjorde nå' date=' det viser at han ikke er moden nok til å få den friheten.[/quote']

Det har allerede skjedd, selvsagt - og mye tyder vel på at et ekstra døgn for Lilleulv i "frihet" ble relativt dyrekjøpt (helt utilsiktet navneanalogi)både tids- og soningsmessig.

Skrevet

Jeg synes at fri soning fortsatt er verdt prisen. Slik jeg ser det, har man to valgmuligheter:

1) overføre langtidsfanger til fri soning for myk overgang på slutten av soningstiden deres

2) holde langtidsfanger på maksimum-sikkerhets avdelinger inntil de skal ut

Ingen av systemene er ufeilbarlige, konsekvens av den første er at noen stikker av under fri soning, konsekvens av den andre er at noen ikke takler den røffe overgangen til full frihet, og i essens er temmelig farlige typer å ha rundt seg. Jeg vil tro den siste konsekvensen også har mye høyere prosentandel blandt fangene enn den første. Derfor satser jeg på 1. Heller en rømt fange i ny og ne, enn å bli overflommet av farlige mennesker. Jeg antar her at fri soning faktisk hjelper..

og som et PS, Lilleulv var neppe et farligere menneske da han rømte enn han ville vært den dagen han ble sluppet ut etter 21 år på lukket avdeling.. man må jo prøve.

(ettersom lilleulv vil ta livet av homofile og handicappede, kan ikke man lage en regel om at slikt kvalifiserer til dødstraff.. hvis du synes noen andre fortjener å dø, så gjør du det også. så kan vi ha elektiv dødsstraff her i landet :ler: )

Skrevet

Jeg hadde vært enig i at han burde få åpen soning, dersom det ikke hadde vært for at han stakk av, og for halvveis til Sverige. Når en fange misbruker sin permisjon på den måten, syns jeg ikke at han fortjener noen åpen soning med det første.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...