Gjest KRISE Skrevet 3. mars 2011 #1 Skrevet 3. mars 2011 Hjelp! Min manns ex vil flytte med deres felles barn. Det er ca 3 timer med bil. Her har barnet all familie, far med kone (meg), bestforeldre og tanter/onkler paa begge sider inne 10 km. ex har ny flamme, og vil flytte. Sier at hun har funnet ny jobb der og. Flamme har ikke barn. (men hunder.....og jobb) Kan hun gjoere dette uten at min mann er enig?? De har 50/50. Er desperat...
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #2 Skrevet 3. mars 2011 Dersom de har delt omsorg 50/50 må dette opphøres/endres på. Det blir tungvint å ha to barnehageplasser til barna og de kan bare være registrert på en skole av gangen. dersom de er over 12 år kan de selv (i følge norsk lov) velge hvor de vil bo. I retten vil de bli tatt hensyn til barnas ønsker. Dere (far og stemor) kan søke om å ha 100% omsorg inntil mor har funnet seg til rette hos sin nye flamme. og det blir klart at dette skal bli slik, eller om det ikke virker likevel.
Dubbedingsen Skrevet 3. mars 2011 #3 Skrevet 3. mars 2011 Hvorfor er du desperat? Går ut fra at hun diskutert dette med barnefar og kommet frem til en løsning, er den du er redd for? Hvis ikke kan han jo sette frem krav om å ha ungene på full tid og mor vannlig samværsrett etter loven om barns rett til samvær. Ungene kan jo ikke gå på to skoler.
Gjest KRISE Skrevet 3. mars 2011 #4 Skrevet 3. mars 2011 Barnet er hos oss 3 av 4 helger og i stort sett alle ferier, det har ikke vaert problemer med samvaer til naa. Barnet gaar paa skole, og har alltid bodd her (ettersom hele familien er herfra) Mann og ex er ikke enige, min mann vil ikke at barnet skal flyttes. Barnet har adresse hos mor, men de har 50/50 mht oppdragelse, etc. Jeg ser store problemer for fremtiden, med barn som er "sykt" evt "ikke vil til far" etc. Barnet er lett paavirkelig, selv om det er 11 aar..
Gjest KRISE Skrevet 3. mars 2011 #5 Skrevet 3. mars 2011 Ingen som vet?? Det er nok ikke aktuelt at barnet bor hos oss, det vil si, mor flytter ikke uten barnet..
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #6 Skrevet 3. mars 2011 dersom de er over 12 år kan de selv (i følge norsk lov) velge hvor de vil bo. Nei, det skal tas mer hensyn til barnas ønsker etter at de har fylt 12 år men de kan ikke bestemme selv. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #7 Skrevet 4. mars 2011 Barnet er hos oss 3 av 4 helger og i stort sett alle ferier, det har ikke vaert problemer med samvaer til naa. Barnet gaar paa skole, og har alltid bodd her (ettersom hele familien er herfra) Mann og ex er ikke enige, min mann vil ikke at barnet skal flyttes. Barnet har adresse hos mor, men de har 50/50 mht oppdragelse, etc. Jeg ser store problemer for fremtiden, med barn som er "sykt" evt "ikke vil til far" etc. Barnet er lett paavirkelig, selv om det er 11 aar.. Da deler de jo ikke 50/50 i hverdagen. 3 timer går om man har litt utvidet samvær i helgene. Mine unger kjører 2,5 time til sin far (og ja det var faktisk han som flytta) annenhver helg. Om du tror det kun er påvirkning fra andre som evt gjør at barn etterhvert ikke vil til den andre forelderen så må du tro om igjen. En del tenåringer har helt andre ting å gjøre enn å være sammen med sine foreldre. Dette gjelder uansett om foreldrene er sammen eller ei. Det første far må gjøre om de to ikke blir enige, er å kalle inn til mekling på familievernkontoret. Og husk: Dette er en sak mellom ham og henne. Et lite spørsmål: Om det er slik at det ikke er aktuelt at barnet bor hos dere, hvorfor lager dere da krøll for mor som vil flytte? Samværet trenger ikke bli mindre for fars del selv om mor flytter litt unna.
katt1 Skrevet 4. mars 2011 #8 Skrevet 4. mars 2011 Hjelp! Min manns ex vil flytte med deres felles barn. Det er ca 3 timer med bil. Her har barnet all familie, far med kone (meg), bestforeldre og tanter/onkler paa begge sider inne 10 km. ex har ny flamme, og vil flytte. Sier at hun har funnet ny jobb der og. Flamme har ikke barn. (men hunder.....og jobb) Kan hun gjoere dette uten at min mann er enig?? De har 50/50. Er desperat... Hvor gammel er barnet? Synes ikke ett barn skal flyttes på om det ikke må jeg da. Det samme skjedde med en mor i klassen til min datter,hun fant seg ny type i nord Norge og vi bor på øst landet. De hadde 50 50 og barna (to jenter på 11 og 8 år ble igjen hos far ).Stakkars barn ,de har virkelig hatt det tøft. Skjønner ikke hva hun tenkte på .
Gjest KRISE Skrevet 4. mars 2011 #9 Skrevet 4. mars 2011 Da deler de jo ikke 50/50 i hverdagen. 3 timer går om man har litt utvidet samvær i helgene. Mine unger kjører 2,5 time til sin far (og ja det var faktisk han som flytta) annenhver helg. Om du tror det kun er påvirkning fra andre som evt gjør at barn etterhvert ikke vil til den andre forelderen så må du tro om igjen. En del tenåringer har helt andre ting å gjøre enn å være sammen med sine foreldre. Dette gjelder uansett om foreldrene er sammen eller ei. Det første far må gjøre om de to ikke blir enige, er å kalle inn til mekling på familievernkontoret. Og husk: Dette er en sak mellom ham og henne. Et lite spørsmål: Om det er slik at det ikke er aktuelt at barnet bor hos dere, hvorfor lager dere da krøll for mor som vil flytte? Samværet trenger ikke bli mindre for fars del selv om mor flytter litt unna. Det er ikke det samme som om far flytter da... Jeg mener at for oss (min mann) hadde det bare vært fint om barnet hadde bodd hos oss, med mor vil ikke flytte uten barnet. Jeg legger meg heller ikke i, men støtter min mann i hans sak. Det er ikke snakk om et barn som ikke liker å være med noen av foreldrene, men exfruen vil kunne påvirke barnet til å si at det kan være fint å flytte...
katt1 Skrevet 4. mars 2011 #10 Skrevet 4. mars 2011 Når noen velger og gå i fra hverandre og barna kan bo 50 50 og har det fin med det er det helt topp,men det har like vel vært vondt for barnet at foreldrene ikke mere ønsker og bo sammen. Velger man da 50 50 må man ta hensyn til barnet og hverandre,ta kontakt med en megler eller mannen din burde vel det. xen kan ikke bestemme dette selv.
Dubbedingsen Skrevet 4. mars 2011 #11 Skrevet 4. mars 2011 Det er ikke det samme som om far flytter da... Jeg mener at for oss (min mann) hadde det bare vært fint om barnet hadde bodd hos oss, med mor vil ikke flytte uten barnet. Jeg legger meg heller ikke i, men støtter min mann i hans sak. Det er ikke snakk om et barn som ikke liker å være med noen av foreldrene, men exfruen vil kunne påvirke barnet til å si at det kan være fint å flytte... Hvorfor er det ikke det samme om det er far som flytter? Din mann må be om meklingsmøte hvis han er så dypt uenig. Siden dere kunn har barnet kun er hos dere i helgene og ferier som ikke er 50-50 så er det ingen grunn til å lage det vanskelig for mor å kunne starte på nytt med en ny mann på samme måte som din mann har startet på nytt med deg. Det går fint for barnet å ta buss frem og tilbake eller så kan mor kjøre et stykke og møte din mann på halvveien. Søk heller å finne løsninger til det beste for alle parter i steden for å kun se probleme. Og dette er vel strengt tatt din manns problemm og ikke ditt. 1
Pinkee Skrevet 4. mars 2011 #12 Skrevet 4. mars 2011 § 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med. Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet. Etter hva jeg forstår, så bor barnet med mor? Som du ser i lovteksten, så kan hun da bestemme hvor barnet skal bo. Far bør fortest mulig kontakte familievernkontor, og be om ny mekling. Hvis ikke det fører fram, så er retten neste steg. Men, det er kanskje ikke å anbefale hvis mor og barn gjennomfører flyttinga før dette blir avklart. Har barnet først flytta bør far ta så mye hensyn at han da lar barnet få falle til ro uten innblanding.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #13 Skrevet 4. mars 2011 Hjelp! Min manns ex vil flytte med deres felles barn. Det er ca 3 timer med bil. Her har barnet all familie, far med kone (meg), bestforeldre og tanter/onkler paa begge sider inne 10 km. ex har ny flamme, og vil flytte. Sier at hun har funnet ny jobb der og. Flamme har ikke barn. (men hunder.....og jobb) Kan hun gjoere dette uten at min mann er enig?? De har 50/50. Er desperat... Heldigvis kan man flytte her i Norge. Ille om en x skulle nekte deg å flytte. Desverre går det utover barna. Jeg har selv flyttet,og det ville blitt veldig vanskelig om noen skulle hindre meg. Dette er slikt som kan skje. De må utarbeide en ny avtale. Kan bli slitsomt for barn å reise 3 timer tre helger i mnd.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #14 Skrevet 4. mars 2011 Hvor gammel er barnet? Synes ikke ett barn skal flyttes på om det ikke må jeg da. Det samme skjedde med en mor i klassen til min datter,hun fant seg ny type i nord Norge og vi bor på øst landet. De hadde 50 50 og barna (to jenter på 11 og 8 år ble igjen hos far ).Stakkars barn ,de har virkelig hatt det tøft. Skjønner ikke hva hun tenkte på . Hm, hva gjør her at det er stakkars barn? Fordi de måtte bo hos far?
Gjest Krise Skrevet 4. mars 2011 #15 Skrevet 4. mars 2011 Jeg har ikke sagt hele sannheten... Vi bor ikke i Norge... Jeg var ute av meg i går, og ettersom jeg ikke kan snakke med noen andre enn med mannen min om dette for øyeblikket, måtte jeg bare få det ut. Tusen takk til alle som har svart, det virker som om hun ikke kan flytte uten dom. Vi har gitt dem noen andre muligheter, som jeg ikke kan gå inn på nå, vi får se hva som skjer. Hold fingrene krysset for oss!! NB. er litt lei for de som har hintet om at dette ikke er min sak, jeg elsker min mann og mitt (ste)barn, dette kommer ikke til å bli en lett situasjon for NOEN av de innblandende, og jeg er jo faktisk også innblandet...
Frøken Smilla Skrevet 4. mars 2011 #16 Skrevet 4. mars 2011 NB. er litt lei for de som har hintet om at dette ikke er min sak, jeg elsker min mann og mitt (ste)barn, dette kommer ikke til å bli en lett situasjon for NOEN av de innblandende, og jeg er jo faktisk også innblandet... Jeg vet hvordan det er; det angår også deg på et vis, og du blir følelsesmessig dratt inn i det. Jeg har vært der. Men: det er ikke din sak allikevel. Det er din manns og hans eks' sak, der din rolle er å støtte ham i hans avgjørelser. Vil han ha din mening, sier du den. Vil han ha din støtte, gir du den. Vil han ha en klem, kan du gi den. Men det er IKKE din sak å føre, hverken på hans eller barnets -eller egne- vegne. 1
Gjest Krise Skrevet 4. mars 2011 #17 Skrevet 4. mars 2011 Jeg vet hvordan det er; det angår også deg på et vis, og du blir følelsesmessig dratt inn i det. Jeg har vært der. Men: det er ikke din sak allikevel. Det er din manns og hans eks' sak, der din rolle er å støtte ham i hans avgjørelser. Vil han ha din mening, sier du den. Vil han ha din støtte, gir du den. Vil han ha en klem, kan du gi den. Men det er IKKE din sak å føre, hverken på hans eller barnets -eller egne- vegne. Jeg har ikke tenkt å føre noen sak, men kan jeg være frustrert og stille spørsmål rundt saken?? Ja. Takk!! :gjeiper:
Frøken Smilla Skrevet 4. mars 2011 #18 Skrevet 4. mars 2011 Jeg har ikke tenkt å føre noen sak, men kan jeg være frustrert og stille spørsmål rundt saken?? Ja. Takk!! :gjeiper: My point exactely!
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2011 #19 Skrevet 5. mars 2011 Heldigvis kan man flytte her i Norge. Ille om en x skulle nekte deg å flytte. Desverre går det utover barna. Jeg har selv flyttet,og det ville blitt veldig vanskelig om noen skulle hindre meg. Dette er slikt som kan skje. De må utarbeide en ny avtale. Kan bli slitsomt for barn å reise 3 timer tre helger i mnd. PGA av dette mister barn samvær med BF. er det mishandling av barn? Barnelova er kalr på mange områder der det gjelder barnest beste,men ikke her. I følge høringer til barnelova, var det noen som fikk gejnnonslag for sine meninger. Aleneforeldreforeningen var sterkt i mot at BM ikke kunne flytte. Er merkelig at enkelte forninger får mer gjennomslg en halvparten av norges befolkning. Dette vitner om et håløst regelverk som ikke er i tråd med folks oppfatting. Kilde OTP.104
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå