Gjest Anuket Skrevet 3. mars 2011 #1 Skrevet 3. mars 2011 Jeg studerer historie på universitetet, og har planer om å fortsette med master innenfor samme felt - men jeg skal først ha et pause år, hvor jeg tar noen andre fag som interesserer meg. Det jeg lurer på er rett og slett på hva du som har en bachelor og/eller master i historie jobber med nå? Det humanistiske fakultet ved UiB er mildt sagt elendige når det kommer til å ha kontakter ute i næringslivet, og vi får som regel veldig lite informasjon fra veilederne våre. Så derfor spør jeg deg her inne på KG, hva jobber du med? Er alle lærere? Jeg vil virkelig ikke bli lærer så jeg håper at noen andre har noen tips til hva man kan bruke denne utdannelsen til Jeg setter stor pris på alle seriøse svar, og du må gjerne svare selv om du ikke har denne utdannelsen, men hvis du har en ide om hvor man kan jobbe
Tabris Skrevet 3. mars 2011 #2 Skrevet 3. mars 2011 Jeg ser for meg du kan jobbe innenfor museum med en slik utdannelse? (Eller er det mer kulturforvaltning-utdannelse man trenger der?) Kunne du tenke deg å gå videre med doktorgrad innenfor historie? Forresten: Jeg slo opp på masterstudiet i historie ved UiA og der står følgende: "Studiet gir grunnlag for å arbeide med historie innen undervisning og forskning, og på andre områder der historie blir formidlet, som museer, arkiver og annet. Studiet kan også, gjerne i kombinasjon med andre kvalifikasjoner, danne grunnlag for arbeid i medier, offentlig forvaltning og kulturbedrifter. Fullført grad kan også gi grunn lag for opptak til doktorgradsprogrammer "
Gjest Anuket Skrevet 3. mars 2011 #3 Skrevet 3. mars 2011 Jeg ser for meg du kan jobbe innenfor museum med en slik utdannelse? (Eller er det mer kulturforvaltning-utdannelse man trenger der?) Kunne du tenke deg å gå videre med doktorgrad innenfor historie? Forresten: Jeg slo opp på masterstudiet i historie ved UiA og der står følgende: "Studiet gir grunnlag for å arbeide med historie innen undervisning og forskning, og på andre områder der historie blir formidlet, som museer, arkiver og annet. Studiet kan også, gjerne i kombinasjon med andre kvalifikasjoner, danne grunnlag for arbeid i medier, offentlig forvaltning og kulturbedrifter. Fullført grad kan også gi grunn lag for opptak til doktorgradsprogrammer " Ja museum interesserer meg veldig, men der har jeg fått beskjed om at man kan være attraktiv men det kan være at man trenger personer som har andre kvalifikasjoner. Har vært i kontakt med statsarkivet og der sa de at man burde ha en utdannelse innenfor arkivering eller i hvertfall arbeidserfaring med arkivering. Man får liksom aldri et skikkelig svar på hva eller hvor man kan jobbe når man har humanistiske fag - litt vanskelig Men det er interessant å vite hva folk gjør! Tusen takk for infoen forresten!
Tabris Skrevet 3. mars 2011 #4 Skrevet 3. mars 2011 Jeg holder selv på med en master i humanistisk fag, så jeg forstår problemet ditt.
Gjest Anuket Skrevet 3. mars 2011 #5 Skrevet 3. mars 2011 Jeg holder selv på med en master i humanistisk fag, så jeg forstår problemet ditt. Misunner nesten dem som vet hva de er på slutten og vet hva de har jobb som - men samtidig elsker jeg det at humanistiske fag er så frie, at man stort sett kan jobbe innenfor alt. Men nå vet jeg jo ikke hva alt er - en pekepinn er ikke dumt
Gjest Nadezhda Skrevet 3. mars 2011 #6 Skrevet 3. mars 2011 Mange gode journalister har bakgrunn i historie. Er veldig nyttig innen politikk f.eks.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #7 Skrevet 4. mars 2011 dette burde du tenkt på før du valgte å studere historie. tror ikke det er så lett å få seg jobb med den utdannelsen...
Tabris Skrevet 4. mars 2011 #8 Skrevet 4. mars 2011 dette burde du tenkt på før du valgte å studere historie. tror ikke det er så lett å få seg jobb med den utdannelsen... Det er ingen som har sagt at man ikke har tenkt på det før man har tatt valget.
Gjest Anuket Skrevet 4. mars 2011 #9 Skrevet 4. mars 2011 dette burde du tenkt på før du valgte å studere historie. tror ikke det er så lett å få seg jobb med den utdannelsen... Altså jeg begynte å studere sammenlignende politikk på grunn av bedre arbeidsutsikter, men jeg hatet hvert øyeblikk av det. og derfor valgte jeg heller å gå videre til noe jeg virkelig brenner for. Jeg tror nok jeg finner arbeid, jeg bare leter etter inspirasjon etter hvor andre som har studert det samme jobber nå. Og ja jeg hadde tenkt på hva jeg kunne bli når jeg begynte. Jeg angrer ikke på det jeg valgte å studere og akter å fortsette på den samme veien. Har du ikke noe konkrete forslag enn å si at jeg burde ha tenkt på det før vel, la være å kommentere da 1
Gjest Nevyn Skrevet 4. mars 2011 #10 Skrevet 4. mars 2011 Veldig mange kontorstillinger i det offentlige krever utdanning på bachelornivå uten videre spesifisering. Fagene dine har selvfølgelig liten og ingen relevans for arbeidsoppgavene du vil få. Slike jobber vil gi erfaring, for eksempel med arkivering, som kan komme til nytte i jakten på en mer faglig relevant jobb.
Gjest Anuket Skrevet 4. mars 2011 #11 Skrevet 4. mars 2011 Veldig mange kontorstillinger i det offentlige krever utdanning på bachelornivå uten videre spesifisering. Fagene dine har selvfølgelig liten og ingen relevans for arbeidsoppgavene du vil få. Slike jobber vil gi erfaring, for eksempel med arkivering, som kan komme til nytte i jakten på en mer faglig relevant jobb. Takk! Det kan være til hjelp hvis man vil jobbe andre steder som er relaterte til studiet tusen takk for bra tips!
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #12 Skrevet 4. mars 2011 Det er ingen som har sagt at man ikke har tenkt på det før man har tatt valget. ok. jeg gikk bare ut ifra at ikke noen med vilje og viten gjorde en slik tabbe. tok feil der gitt...
Tabris Skrevet 4. mars 2011 #13 Skrevet 4. mars 2011 (endret) ok. jeg gikk bare ut ifra at ikke noen med vilje og viten gjorde en slik tabbe. tok feil der gitt... Tro meg - et slikt valg er mye lettere enn intoleranse og sneversynthet. Slikt er vanskeligere å gjøre noe med. Endret 4. mars 2011 av Tabris 7
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #14 Skrevet 4. mars 2011 På siste kull til UDs aspirantkurs var det en med master i historie, så jeg vil si at mulighetene er uendelige. Historikere er kjent for å være poteter som kan brukes til det meste og som dukker opp over alt. Problemet for oss humanister er at vi selv må identifisere hvordan kunnskapen vår kan brukes i jobbsammenheng, og det er universitetene skikkelig dårlige på. Men som humanist selv vil jeg si at du bør ha en oppfatning om hva du vil jobbe med før du begynner på mastergraden, sånn at du kan ta fag og sommerjobber som gjør det mulig.
Gjest Anuket Skrevet 4. mars 2011 #15 Skrevet 4. mars 2011 På siste kull til UDs aspirantkurs var det en med master i historie, så jeg vil si at mulighetene er uendelige. Historikere er kjent for å være poteter som kan brukes til det meste og som dukker opp over alt. Problemet for oss humanister er at vi selv må identifisere hvordan kunnskapen vår kan brukes i jobbsammenheng, og det er universitetene skikkelig dårlige på. Men som humanist selv vil jeg si at du bør ha en oppfatning om hva du vil jobbe med før du begynner på mastergraden, sånn at du kan ta fag og sommerjobber som gjør det mulig. Ja det er litt av problemet hehe, jeg trenger en pekepinn kjenner jeg. Og det får jeg ikke av veilederen min - så derfor spør jeg her. Jeg skal ha et "pause - år" før masteren, så nå skal jeg ta fag utenfor graden som interesserer meg og kanskje kan gi meg en ide om hvor jeg vil jobbe etter mastergraden. Jeg liker å jobbe med mennesker og ha kontakt med mennesker hver dag. Så en jobb med kontakt med mennesker, bevaring, arkivering etc. kunne kanskje ha vært noe for meg. Jeg er veldig innstilt på at jeg ikke kommer til å få drømmejobben med en gang, men det er greit å ha en ide om hvor man kan jobbe i mellomtiden og senere
Tabris Skrevet 4. mars 2011 #16 Skrevet 4. mars 2011 Hvis du skal ta fag nå, så kan du jo ta fag som kan være relevante for den veien du vil gå videre? Hvis du vil jobbe innenfor museum, så tror jeg du stiller sterkt om du tar noen fag innenfor kulturformidling, f.eks.
Gjest Anuket Skrevet 4. mars 2011 #17 Skrevet 4. mars 2011 Hvis du skal ta fag nå, så kan du jo ta fag som kan være relevante for den veien du vil gå videre? Hvis du vil jobbe innenfor museum, så tror jeg du stiller sterkt om du tar noen fag innenfor kulturformidling, f.eks. Jeg vurderer fag innenfor kultuvitenskap ja Kanskje og noen mediefag, er litt usikker ennå. Jeg må søke etter å ha fått alle eksamens resultatene mine for dette semesteret, siden jeg da skal benytte meg av poststudieretten min.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #18 Skrevet 4. mars 2011 tullefag kaller man slike fag. og mulighetene er slettens ikke uendelige etter en slik utdannelse. man mangler kompetanse til å gjøre noe produktivt. selvfølgelig finnes det jobber hvor man ikke krever en skikkelig utdannelese, men de er jo ledig for hvem som helst...
Tabris Skrevet 4. mars 2011 #19 Skrevet 4. mars 2011 Jeg vurderer fag innenfor kultuvitenskap ja Kanskje og noen mediefag, er litt usikker ennå. Jeg må søke etter å ha fått alle eksamens resultatene mine for dette semesteret, siden jeg da skal benytte meg av poststudieretten min. Du kan jo også se hvordan du vil vinkle masteroppgaven din. Hvis du får til et samarbeid med et museum eller en arkivar, så kan det være en liten fot innenfor der du vil jobbe.
Gjest Bjørn82 Skrevet 4. mars 2011 #20 Skrevet 4. mars 2011 Jeg studerer historie på universitetet, og har planer om å fortsette med master innenfor samme felt - men jeg skal først ha et pause år, hvor jeg tar noen andre fag som interesserer meg. Det jeg lurer på er rett og slett på hva du som har en bachelor og/eller master i historie jobber med nå? Det humanistiske fakultet ved UiB er mildt sagt elendige når det kommer til å ha kontakter ute i næringslivet, og vi får som regel veldig lite informasjon fra veilederne våre. Så derfor spør jeg deg her inne på KG, hva jobber du med? Er alle lærere? Jeg vil virkelig ikke bli lærer så jeg håper at noen andre har noen tips til hva man kan bruke denne utdannelsen til Jeg setter stor pris på alle seriøse svar, og du må gjerne svare selv om du ikke har denne utdannelsen, men hvis du har en ide om hvor man kan jobbe Hvor jobber historikere? Mange historikere driver både forskning og undervisning. Ofte er det knyttet mye reisevirksomhet til et forskningsprosjekt. Kanskje må du oppsøke et eller flere land for å fordype deg i områder eller arkiver. Historisk forskning er kjennetegnet ved stor interesse for nye kilder og levninger fra fortiden som kan gi oss svar på gamle og nye problemstillinger. Historikere som ikke ønsker å forske kan for eksempel bygge på med pedagogisk kompetanse og undervise på ungdomsskolen eller videregående skole, jobbe på museum, i forlag eller innenfor arkiv. Vanlige arbeidsoppgaver: - Undervisning - Veiledning - Forberedelser - Utforming av studieemner og oppføring av litteraturlister - Forskning Historikere jobber altså med bredt sammensatte arbeidsoppgaver som stiller krav om kunnskap også i forhold til saksbehandling, ledelse, service og publikumsarbeid, informasjonsarbeid og administrasjon. Dette er jo noe jeg har klippet ut og limt inn fra søk på Google, men du kjenner sikkert dette allerede. Så alternativene dine ser ut til å stå litt mellom det å være lærer og det å være forsker. Når det kommer til forskerbiten så vil jeg tro det handler litt om å bli oppdaget av forsker miljøer, og derfra komme seg videre inn i en posisjon som forsker. Historikere kan vel såvidt jeg vet ikke oppfylle så mange andre oppgaver. =/?! kan hende jeg tar helt feil hær. (Selv er jeg ikke historiker, men kjenner en historiker som jobber ved museet der jeg bor)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå