AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #1 Skrevet 3. mars 2011 Hei! Jeg ser at kattematen jeg fikk idag gikk ut på dato 01. mars, altså for to dager siden. Det er tørrfôr. Nå lurer jeg på; kan jeg gi det til kattene likevel? Siden det bare er to dager siden den gikk ut på dato (den er merket "exp date") og den nok vil være tømt på et par uker?
Fluffe Skrevet 3. mars 2011 #2 Skrevet 3. mars 2011 Personlig ville jeg aldri gitt dyret mitt utgått mat. Rett og slett forde hun kan ikke si om det smaker rart eller ikke.
Gjest Lille-pus Skrevet 3. mars 2011 #3 Skrevet 3. mars 2011 KJøpte du den i dag ? I så tilfellet ville jeg tatt den med tilbake og fått en pose av nyere produksjon. Det er ikke alle land som merker med "best før", det benyttes kun en merking : "utløpsdato". Maten er antageligvis helt ok, men næringsinnholdet i tørrfor vil reduseres med tiden (ikke energi-innholdet, men næringsverdien), så det er mitt hovedargument for å bytte posen dersom den faktisk er kjøpt etter at den passerte påført utløpsdato.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #4 Skrevet 3. mars 2011 Jo, kjøpte den idag, men kjøpte den til halv pris (bare av en annen grunn, dato ble ikke nevnt i det hele tatt). Da drar jeg tilbake med den imorgen. Takk for synspunkter!
Fanta Exotic Skrevet 3. mars 2011 #5 Skrevet 3. mars 2011 Hadde det vært mat til meg, hadde jeg spist det 2 dager etter utløpsdato:) Aldri opplevd at mat til dyrene mine har gått ut, så vet ikke helt hva jeg ville gjort.. Lille-pus, vil du forresten svare meg i "katten min roper"-tråden min. Trenger litt hjelp av en katteekspert, hehe 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #6 Skrevet 3. mars 2011 hadde engang en liten pose som hadde gått litt over dato, når jeg ringte og spurte vetrinæren sa han at den hold seg en god del måner over datoen hvis den var lagra riktig. både på næringsstoffer og smak.... skulle jo tro han heller hadde gripe sjansen til å selge meg en ny sekk hvis han hadde "kunnet"..? 1
Gjest Lille-pus Skrevet 4. mars 2011 #8 Skrevet 4. mars 2011 Jo, kjøpte den idag, men kjøpte den til halv pris (bare av en annen grunn, dato ble ikke nevnt i det hele tatt). Da drar jeg tilbake med den imorgen. Takk for synspunkter! Akkurat Et skikkelig godt kjøp Siden du sier at sekken vil være spist opp i løpet av en sånn ca 2 uker så ville jeg ikke gordt noe stort nummer utav det. Foret i vei og vært glad Hadde det derimot vært en sekk til full pris så ville jeg nok tatt den med tilbake for å få byttet.
Gjest Canis lupus Skrevet 4. mars 2011 #9 Skrevet 4. mars 2011 Uåpnet tørr-for holder lenge over datostemplingen. Et år hvis det er lagret riktig (kjørlig og mørkt). Ville gitt det til kattene uten problemer. Har gikk mine katter fòr som hadde gått ut for en mnd siden, uten at de døde av den grunn Det går nok helt fint. Og tror nok ikke du får byttet fòret bare fordi de ikke SA at det var pga datoen. Du fikk sekken til halv pris, det er et godt kjøp.
LukaFrost Skrevet 4. mars 2011 #10 Skrevet 4. mars 2011 Selvfølgelig hadde jeg gitt maten til katten min.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #11 Skrevet 4. mars 2011 Hei igjen, TS her. Angående at det var et godt kjøp siden jeg betalte halv pris, det skal da ikke ha noe å si når man ikke visste om datoen? Hadde du ikke reagert om du hadde kjøpt mat til degselv i dagligvarebutikken som var på tilbud til halv pris, og kommet hjem og sett at den var utgått? Jeg vet ikke hvordan det er med dyrefôr, men når det kommer til "menneskemat" er det ikke lovlig å selge det når det er utgått. Uansett, jeg har jo ingen andre forutsetninger til å vite hvordan det har blitt lagret i butikken annet enn at jeg vet det er en veldig varm butikk, om dere skjønner. Nei, leverer den tilbake jeg... Dere har overbevist meg Canis Lupus: hvorfor mener du at jeg ikke vil få byttet fôrposen fordi de ikke sa til meg at den var gått ut på dato? Hvor er logikken?
Gjest Canis lupus Skrevet 4. mars 2011 #12 Skrevet 4. mars 2011 Hei igjen, TS her. Angående at det var et godt kjøp siden jeg betalte halv pris, det skal da ikke ha noe å si når man ikke visste om datoen? Hadde du ikke reagert om du hadde kjøpt mat til degselv i dagligvarebutikken som var på tilbud til halv pris, og kommet hjem og sett at den var utgått? Jeg vet ikke hvordan det er med dyrefôr, men når det kommer til "menneskemat" er det ikke lovlig å selge det når det er utgått. Uansett, jeg har jo ingen andre forutsetninger til å vite hvordan det har blitt lagret i butikken annet enn at jeg vet det er en veldig varm butikk, om dere skjønner. Nei, leverer den tilbake jeg... Dere har overbevist meg Canis Lupus: hvorfor mener du at jeg ikke vil få byttet fôrposen fordi de ikke sa til meg at den var gått ut på dato? Hvor er logikken? Det er noe annet med menneskemat og dyremat Tørrforet har holdbarhet fra 1-2 år fra produksjonsdato. Så det er ikke noe problem om det er utgått. Fleste spiser egg som har gått ut på dato, fordi det holder alltid lenger Jeg mener at du kanskje ikke får byttet den fordi du fikk den til halv pris, uten å spørre hvorfor. Sier ikke det at det er normalt å nekte folk å bytte utgått fòr, men de fleste ville spurt om hvorfor det er halv pris, og derfor kan noen ansatte være vrange på det.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #13 Skrevet 4. mars 2011 Jeg skrev jo at jeg fikk den til halv pris av en annen grunn, altså, det var en spesifikk grunn til at jeg fikk kjøpe den til halv pris, og det var ikke fordi datoen var gått ut Men har uansett levert den tilbake nå, og fikk pengene tilbake, for de andre pakkene deres av samme fôr var også utgått. Viste seg at de akkurat hadde fått inn dette fôret fra leverandør, så nå måtte de gå igjennom all mat de hadde bestilt fra samme parti.
Gjest Canis lupus Skrevet 4. mars 2011 #14 Skrevet 4. mars 2011 Jeg skrev jo at jeg fikk den til halv pris av en annen grunn, altså, det var en spesifikk grunn til at jeg fikk kjøpe den til halv pris, og det var ikke fordi datoen var gått ut Men har uansett levert den tilbake nå, og fikk pengene tilbake, for de andre pakkene deres av samme fôr var også utgått. Viste seg at de akkurat hadde fått inn dette fôret fra leverandør, så nå måtte de gå igjennom all mat de hadde bestilt fra samme parti. Okei da misforstod jeg. Fint at du fikk pengene tilbake
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå