Gå til innhold

spm ang arv og felles arvet leilighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

har et spm og arv og det å bli enige; hvis to arver en leilighet etter foreldrene, og det ene vil selge, mens den andre gjerne vil vente før man bestemmer seg for noe, hvordan går man frem da? Man må vel være to som signerer evt meglerkontrakt, en kan vel ikke sette i gang et salg alene? Og hvordan er det med verdien som fastsettes i arveavgiften og hvordan blir dette ved et senere salg?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke vanlig at en av arvingene står ansvarlig for skiftet og at de andre arvingene må skrive under på at de godtar dette? Da mener jeg at den som har ansvaret kan selge leiligheten slik at arven kan gjøres opp. I tillegg så skal skifteretten ha en oversikt over verdier i boet 6 mnd etter dødsfall for beregning av arveavgift. Det koster vel også å ha en leilighet stående tom.

AnonymBruker
Skrevet

men begge arvingene er vel ansvarlige for skiftet? her er det jo uenighet om hva man skal gjøre

Skrevet

Nå forutsetter jeg at skifte er gjort, slik at leiligheten er i sameie mellom arvingene.

Det følger da av sameigelova § 10 at "[e]in sameigar har rett til å avhenda heile eller noko av parten sin til kven han vil", men den andre eieren har etter § 11 forkjøpsrett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

skiftet er gjort, den er i sameie, men det er nå altså uenighet om hva som skal skje videre, den ene vil selge så fort som mulig, den andre ønsker mer tid. Hva er mulighetene, rettighetene?

Skrevet

skiftet er gjort, den er i sameie, men det er nå altså uenighet om hva som skal skje videre, den ene vil selge så fort som mulig, den andre ønsker mer tid. Hva er mulighetene, rettighetene?

Når skiftet er gjennomført så følger det av sameigelovens § 10 at sameierene har rett til å selge sin andel av sameiet til den han vil, men etter § 11 har den andre samieparten forkjøpsrett.

Med andre ord: Du kan kreve å få selge din del av leiligheten, men medarvingen har forkjøpsrett. Dersom medeieren ikke ønsker å benytte forkjøpsretten kan du altså selge din del av leiligheten til den du vil. Men det vil vel ikke være så lett å få solgt halvparten av en leilighet til utenforstående, så da er du i realiteten like langt dersom medarvingen ikke ønsker å kjøpe din andel av leiligheten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

har et spm og arv og det å bli enige; hvis to arver en leilighet etter foreldrene, og det ene vil selge, mens den andre gjerne vil vente før man bestemmer seg for noe, hvordan går man frem da? Man må vel være to som signerer evt meglerkontrakt, en kan vel ikke sette i gang et salg alene? Og hvordan er det med verdien som fastsettes i arveavgiften og hvordan blir dette ved et senere salg?

Hvis du eks vil selge med en gang,mens din søsken vil vente,så kan din søsken betale deg ut. Din søsken kan ikke hindre et salg. Så hvis du ike vil,så må den andre parten betale deg ut. Har ikke din søsken økonomi til det,så tvinger jo salget seg frem uansett.

Det med verdien av arveavgiten vil jeg ikke uttale meg om, da jeg er noe usikker

Skrevet

Hvis du eks vil selge med en gang,mens din søsken vil vente,så kan din søsken betale deg ut. Din søsken kan ikke hindre et salg. Så hvis du ike vil,så må den andre parten betale deg ut. Har ikke din søsken økonomi til det,så tvinger jo salget seg frem uansett.

Det med verdien av arveavgiten vil jeg ikke uttale meg om, da jeg er noe usikker

Dette stemmer vel ikke? TS kan selge SIN DEL, men h*n kan jo ikke tvinge en medeier til å kjøpe den. Altså kan TS prøve å selge en halv leilighet, men må regne med å feile.

TS; kan du ikke bare gi den andre personen litt mer tid?

AnonymBruker
Skrevet

huff, det er så trist når arveoppgjør skjærer seg

Skrevet

huff, det er så trist når arveoppgjør skjærer seg

Nå er det strengt tatt ikke arveoppgjøret som har skjært seg i og med oppgjøret er gjennomført.

Og det er som Gjesten sier ikke slik at medeieren må benytte forkjøpsretten, h*n kan benytte seg av den, men det er altså ingen plikt. Det eneste TS kan gjøre er å selge sin andel av sameiet, men vil nok ikke komme så langt dersom medeieren ikke benytter forkjøpsretten siden det ikke vil være særlig attraktivt å kjøpe en halvdel av en leilighet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...