Gå til innhold

Tatt for stjeling av lommebok

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min har blitt tatt for å stjele ei lommebok av en annen elev. Noe jeg hverken forstår eller ser noe poeng i å tro på. Han nekter på det selv og han er da ikke den typen heller. Han er kanskje ingen engel, men tyv? Nei, langt i fra.

Men problemet er at den ble funnet på han. De hadde gym i dag og etter gymmen så var det en elev som sa at han hadde mistet lommeboken. Så i klasserommet så tok læreren og gikk i gjenom alle jakker og skolesekker. Han fant den i min sønns sekk og han ble så rasende at han dro sønnen min etter armen og opp på lærerkontoret så han fikk blåmerke.

I følge eleven så var det 3000 kroner i lommeboka, men alt var borte da de fant den.

Og hvem er det som går med 3000 i lommeboka når man går i 10.?

Skolen truer visst nå med barnevern og politi og har også inngått en avtale med offeret om at de skal legge det bak seg om sønnen min gir tilbake pengene.

Sønnen min er helt fortvilet. Han nekter for å ha tatt pengene. Jeg vet ikke når det skal ha skjedd, det eneste jeg vet er at eleven hadde pengboka i innerlomma på jakka og alle går visst med jakke ine i klasserommet så det må ha skjedd i gymtimen, men min sønn var til stede under hele gymtimen, noe jeg har fått bekreftelse fra gymlæreren (som er en venn og som støtter meg).

Men hva skal jeg gjøre? Jeg har spurt ut min sønn flere ganger, jeg har sagt at jeg ikke blir sint eller at jeg skal straffe han om man gir tilbake pengene til eleven, men han står på sitt og blånekter for å ha noe med dette å gjøre.

Altså så har ikke sønnen min noe å tape på om det var han og han gir tilbake pengene da skolen har sagt at de ikke blir å anmelde han da og legge det bak seg, men enda nekter han.

Er det mulig at eleven selv kun er ute etter penger? Det var faktisk han som kom på forslaget om å ikke anmelde om pengene ble gitt tilbake og skolen godtok det? Eller at andre prøver å lure min sønn? Han har faktisk fiender i klassen og blir noe småmobbet av og til.

Og hva skjer om politiet blir innblandet? Kan de finne ut av dette? Som sagt, så leder jo bevisene til min sønn og han er jo over 15 så over den kriminelle lavalderen.

Og jeg må si jeg finner det fryktelig rart om sønnen min skulle tatt lommeboka og så lagt den så synlig i sekken, men gjemt unna pengene. Gjør det ikke? Og hvor skulle han gjemt dem? Rektoren ransakte han fra topp til tå uten å finne noe og han ville ikke hatt tid til å bruke dem heller.

Skolen gidder ikke å høre på hva jeg eller sønnen min har å si heller her og sier at bevisene sier alt. Men det er ingen bevis på at det var 3000 i lommeboka heller. Han kunne jo like godt bare sagt en million, også kanskje det egentlig bare lå en tier der. Og hvis det ikke kan bevises, hva ville egentlig politiet gjort da? Ville de automatisk trodd på offeret?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres veeeldig merkelig ut at den andre eleven skulle gå rundt med 3000kr i lommeboka. Dette blir såvidt jeg ser, ord mot ord. Så lenge gymlæreren sier han var i gymtimen hele tiden, så vil det jo være vanskelig å bevise at det var sønnen din som tok lommeboka, og ikke noen som la den i sekken hans.

Veldig kjip situasjon.

Gjest D.O.A.
Skrevet

Ville krevd et møte med rektor, ditt barn og han som har blitt frastjålet lommebok. Der ville jeg og ha krevd at en forelder/foresatt for begge barn var tilstedet, samt også gymlærer.

Man kjenner som regel sitt eget barn såpass at man vet om han/hun lyver/stjeler. Jeg ville krevd en eller annen form for bevis at det faktisk var 3000 kr i lommeboken, enten i form av kvittering fra minibank/nettbank om at summen er tatt ut, om pengene skulle være fått av andre ville jeg krevd dokumentasjon på at pengene er tatt ut, slik dokumentasjon er ikke vanskelig å oppdrive i disse nettbanktider.

Men jeg ville stått på mitt og fått gymlærer til å være tilstede slik at han/hun kan vitne om at ditt barn var til stedet under hele gymtimen og at det derfor ikke er mulig at h*n stjal lommeboken.

Man trenger ikke være ekspert for å vite at ungdommer kan være utspekulerte, og det er svært enkelt å putte en lommebok i noen andres sekk. Jeg merker og at jeg tviler på at en elev på (ungdomsskole/vgs) går rundt med 3000kr i lommeboka og ikke passer bedre på den, den historien høres verken logisk eller troverdig ut.

• Liker 1
Skrevet

Uansett om han har tatt lommeboka eller ikkje, læraren skal ikkje påføre ungen blåmerker!

Dessuten er det jo ganske usannsynleg at ein går rundt med 3000 kroner i lommeboka på skulen.

Gjest Bjørn82
Skrevet

Dersom sønnen din snakker sant ville jeg ikke hatt noe problem med å involvere politiet i denne saken, han har jo ingen ting å tape på at politiet tar saken og følger den opp. Derimot har han jo alt å tjene på det, da skolen ser ut til å ha bestemt seg for hvem som er gjerningsmannen og da ser jeg ikke noe problem med å faktisk involvere politiet i denne saken.

Men det er viktig at du forklarer din sønn alvoret i saken og blandes politiet inn vil dette være veldig viktig.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg snakket med min sønn, fått hans forklaring og sagt at jeg vil selv tilkalle politiet dersom han nå ikke skulle innrømme å ha tatt pengene.

Gjest D.O.A.
Skrevet

Det eneste som finnes av bevis i saken er jo at lommeboken ble funnet i sekken til din sønn.

Hvordan den kom dit kan ikke bevises med mindre noen innrømmer å ha puttet den der, og: når man er over 15 så skjønner man da at man ikke putter en lommebok man har stjålet i sin egen sekk, med mindre man vil bli tatt.

Hvis skolen nekter å høre på hva dere har å si; skriv et brev til rektor og stå på kravene.

Jeg hadde blitt forbanna hvis mitt barn ble beskyldt for noe slikt, og deretter nektet å forklare seg om saken. Jeg hadde ikke gitt meg før saken var utredet, og jeg hadde ikke betalt en krone.

Gjest Trollmor
Skrevet

Hadde gjort som D.O.A. foreslår. Hva slags bevis mener skolen de har?? Ingen har sett ham, de fant ingen penger på ham...De har derimot en lærer som kan bekrefte at han var i gymtimen hele tiden... Tynt grunnlag kun fordi lommeboken ble funnet i hans sekk.

Hvis du ikke blir hørt av skolen, kontakt politet, dinn sønn har overhode ingenting å tape på å innvolvere politiet så lenge han er uskyldig!!

Lykke til og stå på kravene

AnonymBruker
Skrevet

Noen kan ha tatt pengene og lagt lommeboken lett synlig i en annen sekk. Da slipper de straff selv. Planting av bevis kan også være ledd i mobbing.

(Da jeg ble mobbet på ungdomsskolen hadde en av jentene med seg sitronsaft som hun skulle bruke til å framkalle tårer den dagen hun skulle snakke med lærer/rådgiver.)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes at et meget viktig poeng her er at pengene ikke var i lommeboka når de fant den i din sønns jakke. Hvis din sønn hadde stålet lommeboka ville han enten beholdt begge eller bare pengene og kvittet seg med lommeboka (slik muligens noen andre har gjort). Å ta ut pengene, putte de et annet sted og beholde lommeboka virker både risikabelt og unødvendig.

Selv om man tror man kjenner sitt barn så kan man bli overrasket. Av og til har barn gjort ting i innfall fordi det var spennede og morsomt uten å tenke på at det faktisk er galt. Jeg tror ikke at du kan utelukke at din eller noen sønn ville kunne gjort noe slikt. Men i dette tilfelle ut fra hvordan du beskriver situasjonen oppfatter jeg det som lite sannsynlig. Jeg tror at det mest sannsynlige er at noe andre har rappet lommeboka og eventuelt pengene og plassert lommeboka hos din sønn.

Du mener at bevisene peker mot din sønn. Hvilke beviser? At lommeboka ble funnet hos din sønn (uten penger) er ikke noe bevis når nesten hvem som helst kunne plassert den der.

Det man selvfølgelig burde gjort i denne situasjonen er å anmeldt saken og få tatt fingeravtrykk av lommeboka. Å ta fingeravtrykk nå er trolig forsent.

At din sønn skulle bli straffet for dette er helt usannsynlig på dette grunnlaget.

Jeg er enig i at 3000 høres mye ut men enkelte unge har mye penger. Jeg ville ikke gått inn i en diskusjon om dette var sannsynlig eller ikke og ville ikke kommentert dette overhodet. Argumentasjonen din må være at noen har plassert den der og dere bør fokusere på dette alene. Man behøver ikke starte flere konflikter enn nødvendig. Hvis nå gutten virkelig hadde tatt ut 3000 og kan bevise det så er ikke det relevant for dere da det ikke var din sønn som tok pengene. Du kommer da også i et litt uheldig lys hvis du bruker dette som argument og de kan bevise/sannsynliggjøre at det var korrekt.

I dette tilfelle tror jeg på din sønn. Jeg synes absolutt at du bør ta opp dette med politiet. Hvis du får de til å engasjere seg i saken (som vel sjansen er liten for) så viol de opptre mer seriøst en skolen. Mulig også at en innblanding av politiet kan få de skyldige til å stå frem. Men først bør du selvfølgelig ta en ordentlig alvorsprat med din sønn og fortelle at hvis han ikke har fortalt alt så må han gjøre det nå. Hvis ikke vile det kunne få store konsekvenser.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville krevd et møte i lag med rektor, gym lærer, sønnen din, den andre eleven og foreldre.

Jeg tror sønnen din sankker sant fordi:

Hva tiende klassing har 3000 i en lommebok på skolen? Og hvis sønnen din var i hele gym timen når skulle han ha tatt den og hvor ble pengene av? De fant ikke noe penger, bare lommeboken.

Skrevet

Som D.O.A. sier, så vil det være enkelt å fremskaffe bevis hvis det faktisk var 3000 kr i lommeboken. De må være tatt ut av en eller annen minibank, og det er bare å gå inn i nettbanken til den aktuelle personen og dokumentere det. Jeg er også enig i at det ville være særdeles merkelig oppførsel å beholde den stjålne lommenboken etter at pengene var tatt ut. Han ville enten kun tatt pengene, eller så ville de fortsatt ligget i lommeboken da den ble funnet på ham. Hvis ikke lommebokens eier kan dokumentere at det var penger der, tror jeg hele saken kan legges vekk, for da må han enten ha løyet om det eller fått de pengene på kriminelt vis.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...