Gå til innhold

Jeg mistenker at min mor er alkoholiker.

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret datter
Skrevet

Jeg mistenker at min mor i femti årsalderen, har utviklet et alkoholproblem. Hun har de siste årene møtt mye motstand og hatt mange nedturer. Blant annet skillsmisse grunnet utroskap. Dette fikk henne til å falle sammen, og nå har hun et enormt konsum av alkohol. Vi hadde et nokså nært forhold før, og hun var utrolig opptatt av sine barnebarn. Nå prater vi knapt sammen lengre, og hun besøker aldri sine barnebarn. Også mitt par år yngre søsken opplever det samme som meg... Hun drikker store mengder alkohol alene, og satt blant annet alene på nyttårsaften og drakk. Hun har også vært barnevakt for barna mine på kveldstid midt i uken, og da jeg kom hjem igjen var hun full. Dette reagerte jeg veldig sterkt på, og gav klar beskjed om at det var totalt uakseptabelt. Jeg gav henne enda en sjanse, og da var hun også godt brisen/småfull da jeg kom tilbake. Det endte med en krangel, der hun trakk frem hvor fælt hun hadde det, seksuelle overgrep hun har blitt utsatt for som liten, selvmordstanker og det som er.

Jeg har bedt henne dra til psykolog, fordi jeg vet hun har det tøft.

Jeg(samt mine søsken) har også påpekt alkoholbruken, men da går hun i forsvarsposisisjon.

Hun har også registrert seg på en nettdatingside. Absolutt ingenting galt i det. Bare koselig i utgangspunktet, men når hun det siste året har datet rundt 20 stykker må det vel være noe galt?

Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre.

Man kan vel strengt tatt ikke gjøre noe med disse alkoholproblemene dersom hun nekter for det?

Er så fælt å se på at hun faller mer og mer sammen, og distanserer seg mer og mer fra oss familien.

Føler jeg har mistet min mor, og mistet bestemoren til mine barn.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så ekkelt, det der høres ikke bra ut. Jeg har en alkoholiker i nær omgangskrets og det er veldig slitsomt. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt en pårørenetjeneste, for å få noen tips om hvordan dere bør gå frem.

Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker at min mor i femti årsalderen, har utviklet et alkoholproblem. Hun har de siste årene møtt mye motstand og hatt mange nedturer. Blant annet skillsmisse grunnet utroskap. Dette fikk henne til å falle sammen, og nå har hun et enormt konsum av alkohol. Vi hadde et nokså nært forhold før, og hun var utrolig opptatt av sine barnebarn. Nå prater vi knapt sammen lengre, og hun besøker aldri sine barnebarn. Også mitt par år yngre søsken opplever det samme som meg... Hun drikker store mengder alkohol alene, og satt blant annet alene på nyttårsaften og drakk. Hun har også vært barnevakt for barna mine på kveldstid midt i uken, og da jeg kom hjem igjen var hun full. Dette reagerte jeg veldig sterkt på, og gav klar beskjed om at det var totalt uakseptabelt. Jeg gav henne enda en sjanse, og da var hun også godt brisen/småfull da jeg kom tilbake. Det endte med en krangel, der hun trakk frem hvor fælt hun hadde det, seksuelle overgrep hun har blitt utsatt for som liten, selvmordstanker og det som er.

Jeg(samt mine søsken) har også påpekt alkoholbruken, men da går hun i forsvarsposisisjon.

Hun har også registrert seg på en nettdatingside. Absolutt ingenting galt i det. Bare koselig i utgangspunktet, men når hun det siste året har datet rundt 20 stykker må det vel være noe galt?

Man kan vel strengt tatt ikke gjøre noe med disse alkoholproblemene dersom hun nekter for det?

Er så fælt å se på at hun faller mer og mer sammen, og distanserer seg mer og mer fra oss familien.

Jeg vokste delvis opp med en far som var alkoholiker/periode dranker. Det var tøft å være til stede når dette sto på som verst.

Men får man en alkoholiker til å innrømme sitt problem så har man egentlig kommet langt. Det er jo trist at hun verdsetter alkoholen foran sine barn og barnebarn. Jeg har ingen mirakeltips, jeg har bare et råd om å hjelpe henne videre på veien mot å se sitt problem.

AnonymBruker
Skrevet

Joda, mye kan gjøres,men da må misbrukeren innrømme at de virkelig har et problem.

De vil alltid ha forklaringer,unnskyldninger for at de har tatt seg et glass,som de sier.

Du kan rett og slett være ÆRLIG med din mor. Si at du og dine søsken er bekymret for henne bruk av alkohol. Forklar hvordan det har blitt. Si hvordan du ser hun faller mer og mer sammen.

Si at dere vil stille opp for hene for at hun skal komme seg på bena igjen. Spør hva hun selv ønsker. Ønsker hun hjelp,vil hun at det skal bli så bra som det var,og vil hun gå videre i livet...Kan hun bekrefte et ja her,så er det veldig bra.

AA har sikkert noen gode råd til deg. De har kvinner selv der som kansje kan hjelpe. Et hjemmebesøk kan ofte være vendepunktet. Selvfølgelig bare om din mor ønsker det selv.

Kansje vil hu ta en prat med fastlegen sin? Det kan være tungt for henne å gå til legen med dette problemet. Du kan tilby deg og ringe og snakke med legen på forhånd.

Uansett, dere bør være ååpen om dette,og konfrontere deres mor med problemet.

Ønsker deg lykke til

AnonymBruker
Skrevet

Du har min dypeste medfølelse!

Dette er vanskelig og jeg anbefaler deg å ta kontakt med Anonyme Alkoholikere, evt Al Anon. AA har møter for både de som har et alkoholproblem og pårørende. Du trenger all den støtte du kan få og hjelp fra erfarne.

Det er vanskelig å hjelpe din mor før hun selv ser at hun har et problem. Og så må hun ønske å slutte. Det kan bli vanskelig og tungt for dere. Alkoholikere har dessverre en tendens til å lyve, love og si det du ønsker bare for å få fred og ro til å fortsette å drikke.

Jeg prøver ikke å ta motet fra deg, men har selv opplevd en alkoholisert mor. Hun begynte ikke å drikke før jeg var voksen og det var mange lovnader og nedturer før hun sluttet. Hun hadde et opphold på et privat behandlingssenter for snart 10 år siden og har vært edru siden på tross av skillsmisse pga utroskap og mange tunge tider.

Jeg tror du bør sette deg litt inn i hvordan en alkoholker tenker sånn at du kan hjelpe din mot uten å ta nederlagene og løgnene personlig, hvis du skjønner hva jeg mener.

Dette er veldig tungt og jeg håper dere finner ut av det. Noen velger å kutte all kontakt for å straffe alkoholkeren, men det funket ikke for meg.

Lykket til!

Skrevet

Når man velger å kutte all kontakt,er ikke straff det som er greia. Du kan ta kontakt med norske lenkene,blåkors,aa,al anon,fastlegen hennes.. Men ser hun ikke problemet selv,kommer det mest sannsynlig til å gå ræva. Som barn av en junkie,og barnebarn av alkiser,hold unga dine unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...