AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #1 Skrevet 3. mars 2011 Sønnen min på nesten ett år har hatt tilbakevendende feber i en uke nå. Den har på det meste vært oppe i 40,5 og ved bruk av febernedsettende har den gått ned litt (til ca 39). En dag var feberen borte og plutselig kom den tilbake, da 39 igjen. Da tok vi med han til lege, det ble tatt RS-virus prøve, og legen sa han hadde en virusinfeksjon i kroppen og det måtte bare gå sin gang. Så gikk feberen ned, og var tilslutt borte (37,4-37,8) i en dag, for så å gå opp igjen til 38 neste dag. Nå er den på 39,5 igjen og han bare sover. Er slapp og orker ingenting. Han vil nesten ikke spise, og drikker ikke så mye som han burde. Prøver å gi han drikke, men han vrir seg unna og vil ikke ha. Matlysten har vært dårlig i to uker nå og han ser mørk ut rundt øynene. Jeg vet at feber er svært vanlig blandt små barn, og i og med at vi har vært hos legen så gikk vi ut ifra at han blir bedre ganske kjapt. Men det er nå tre dager siden. Derfor spør jeg dere: Ut ifra det jeg har beskrevet her, er det grunn til å ringe legen på nytt? Helsesekretærene på legekontoret vårt er ikke akkurat så hyggelige, og jeg vil nødig virke desperat. Jeg måtte nesten trygle om å få den timen sist..
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2011 #2 Skrevet 3. mars 2011 Allmenntilstanden er viktigere enn feber/ikke feber. Det høres ut til at han ikke er i særlig bra form, og særlig det at du ikke får i ham drikke, er en grunn til bekymring. Ring legen, eller ta gutten med og møt opp. De har vel en kvote timer til uanmeldte syke? 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #3 Skrevet 3. mars 2011 Allmenntilstanden er viktigere enn feber/ikke feber. Det høres ut til at han ikke er i særlig bra form, og særlig det at du ikke får i ham drikke, er en grunn til bekymring. Ring legen, eller ta gutten med og møt opp. De har vel en kvote timer til uanmeldte syke? Han virket ok i går, lekte en del og spiste en del, men ville ikke drikke mye da heller. Viktig eller ikke, feberen var lå på litt over 38 i hele går. Men i dag har han nesten bare sovet og vært slapp, som du sier i dårlig form. Om de har en kvote vet jeg ikke, men jeg bør altså ringe? Kan jeg kreve å få snakke direkte med legen, istedetfor at helsesekretærene må svare meg? Kan ikke helt si jeg stoler på svarene de gir ift legen.. TS.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #4 Skrevet 3. mars 2011 Helsesekretæren spør deg sikkert hva det gjelder. Om du forklarer situasjonen får du nok snakke med lege/evt beskjed om å komme innom. De fleste legekontor har akkuttimer, ja.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #5 Skrevet 3. mars 2011 Du må ringe til legekontoret kreve en time, basta! Jeg er helsesekretær selv og jeg ville aldri i livet latt være å gi deg time eller være hyggelig med deg. Selv om det sikkert ikke er noe alvorlig galt med sønnen din så blir man som foreldre engestelig når det er ens eget barn det gjelder. Jeg pleier alltid å veilede pasientene jeg snakker med og beroliger så godt jeg kan men, jeg sier alltid at hvis dem er bekymra, redde så skal jeg selvfølgelig få ordnet en rask time til de, ikke nødvendigvis hos fastlegen men hos en turnus kandidat iallefall. Dessuten så skal barn og eldres helse være høyt prioritert. Så ja, du burde ringe lege om du selv er redd for han.
Gjest luri Skrevet 3. mars 2011 #6 Skrevet 3. mars 2011 Tror du bør ringe legen. Men ang febernedsettende, feberen kommer jo for å bryte ned viruset som er i kroppen. En vil føle seg bedre en halv dag/noen timer (etter som hvor mye en tar), men når medisinen går ut blir en som oftest enda sykere igjen. Men nå kan ikke jeg noe om syke småbarn, så jeg vet ikke hva du bør gjøre. Annet enn å ringe legen. Bedre å ringe en gang for mye, enn en gang for lite
lille katt Skrevet 3. mars 2011 #7 Skrevet 3. mars 2011 Ja, ring legen igjen. Da minstejenta mi var 1 år hadde vi to slike runder med en måneds mellomrom. Begge gangene drøyde jeg en hel uke med å gå til legen, og begge gangene ble vi sendt på sykehus for en sjekk. Trengte ikke innleggelse eller intravenøs væske, heldigvis, og det gikk over etterhvert. Fikk forøvrig beskjed på sykehuset om at jeg kunne ha gitt langt mer febernedsettende enn det vi hadde gjort. De anbefalte maksdosen på Paracet-pakken, slik at barnet kunne ha fått i seg mer næring og væske. Ring legen - et så lite barn skal ikke gå så lenge med høy feber og dårlig inntak av væske.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #8 Skrevet 3. mars 2011 Du må ringe til legekontoret kreve en time, basta! Jeg er helsesekretær selv og jeg ville aldri i livet latt være å gi deg time eller være hyggelig med deg. Selv om det sikkert ikke er noe alvorlig galt med sønnen din så blir man som foreldre engestelig når det er ens eget barn det gjelder. Jeg pleier alltid å veilede pasientene jeg snakker med og beroliger så godt jeg kan men, jeg sier alltid at hvis dem er bekymra, redde så skal jeg selvfølgelig få ordnet en rask time til de, ikke nødvendigvis hos fastlegen men hos en turnus kandidat iallefall. Dessuten så skal barn og eldres helse være høyt prioritert. Så ja, du burde ringe lege om du selv er redd for han. Tusen takk for flott svar Hadde bare helsesekretærene her vært som deg! Spesielt som førstegangsforelder blir man bekymret for sånt ja, og når gutten har vært veldig lite syk hittil, så vil man jo undersøke. Jeg rakk ikke å ringe legekontoret før de hadde stengt, men vil se an formen i dag. En febernedsettende hjalp litt, så vi får se. Takk TS
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #9 Skrevet 3. mars 2011 Jeg ville nok ringt igjen, ja. MEN, det er ganske typisk for virus å oppføre seg på den måten - feber, feber forsvinner, feber kommer, forsvinner, kommer...
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #10 Skrevet 3. mars 2011 Takk til dere to andre også, så ikke svarene deres før jeg hadde svart på AB#5 sitt innlegg
Gjest Annaires Skrevet 3. mars 2011 #11 Skrevet 3. mars 2011 Har du vært hos lege? At han begynnerbå bli mørk rundt øynene kan tyde på dehydrering. Og er absolutt ikke bra. Får du ikke i gutten væske, så dra på legevakten. Kanskje de vil legge han inn og gi han litt iv. Lykke til!
Caramba Skrevet 3. mars 2011 #12 Skrevet 3. mars 2011 Dra tilbake til legen/ ring legevakten igjen. Jeg har ofte opplevd at første gangen jeg går til legen, så er det "bare" virus. Så blir barnet verre og det viser seg at barnet har ørebennelse eller halsbetennelse og høy CPR. Det kan ofte ta lang tid før det utvikler seg og noen ganger blir de ikke friske igjen av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #13 Skrevet 3. mars 2011 Hei igjen. Har vært på legevakta med gutten, og de sa som fastlegen; virusinfeksjon. Må rett og slett bare la det gå sin gang.. Han var visstnok ikke dehydrert (ennå), men vi fikk beskjed om at vi måtte prøve å få i han mer væske. Lettere sagt enn gjort, når han vrir seg unna etter en slurk. Men selvsagt skal vi gjøre alt vi kan, blant annet å gi han frukt med mye væske, se om han vil ha det iallefall. Klarer vi ikke det, så blir det vel en tur til Vondt å se barna syke.. TS
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #14 Skrevet 3. mars 2011 Dra tilbake til legen/ ring legevakten igjen. Jeg har ofte opplevd at første gangen jeg går til legen, så er det "bare" virus. Så blir barnet verre og det viser seg at barnet har ørebennelse eller halsbetennelse og høy CPR. Det kan ofte ta lang tid før det utvikler seg og noen ganger blir de ikke friske igjen av seg selv. Men hvordan kan jeg finne ut av det? De tok jo diverse prøver på legevakta (stikkprøve fra fingeren, streptokokk-prøve fra halsen..) uten å finne noe "farlig".. Kan jeg komme der og kreve at de skal ta prøver for å utelukke ditt og datt? TS
lille katt Skrevet 4. mars 2011 #15 Skrevet 4. mars 2011 Hvis du har vært på legevakta så har du fått en vurdering der, og du kan sikkert trygt se det an et par dager til, selv om det er vondt når barna er syke. Du drar jo selvsagt tilbake hvis du synes barnet blir verre! Gi barnet hva som helst som det liker - is, saft, Kuli, whatever. Fikk du noe råd om Paracet etc.? Som nevnt ble ihvertfall vi rådet til å gi maxdose pr. døgn slik at barnet kunne kvikne til tilstrekkelig til å få i seg mer væske/næring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå