Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en stesønn på 9 år som er veldig sær i matveien, har et svært begrenset reportoar av mat han spiser.. Han er rett og slett redd for å smake på ny mat. Og det er som sagt MYE han ikke vil ha.

Noen som kan komme med noen gode råd og komme med? Hvordan skal vi få han til å tørre å smake på mer- og så evt like mer?

Endret av micci
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å inkludere han i matlaginga?

Og kanskje også ta han med i butikken når dere handler?

Si han må velge en grønnsak der som han etterpå MÅ smake på. (Evt. spise x biter av.)

Eller så går det an å gjøre enkle vrier på vanlige matretter, for å få med EN ingrediens mer, f.eks.

Skrevet

Innføre smakeplikt, men ikke spiseplikt: er barnet sultent: spiser det. Hvis ikke må barnet vente til neste måltid. Ville imidlertid ikke laget noe du vet barnet ikke liker, men innført eks potetstapp med pølse + broccoli. Barnet liker to førstnevnte; men ikke broccolien. Ikke kreve at barnet spiser opp broccolien, men at det smaker på den. Videre: ha kokt fisk, med poteter og gulrot. Barnet liker sikkert poteten, men må smake på resten også. Igjen: ikke tvinge til å spise opp. Lage blandet salat; og la barnet smake på den, men la ligge igjen det det ikke liker (plutselig er mer borte fra tallerkenen enn både du og 9 åringen hadde på forhånd tenkt... ;) )

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er veldig enig med de som har svart, men vil også legge til: Unngå gryteretter/lapskaus … Jeg innbilte meg at det skulle være en enkel måte å få alskens ingredienser ned i de håpefulle, men vår erfaring er at de bare nekter å smake på noe som helst (eller i beste fall plukker ut kjøttbitene). Vi har derimot god erfaring med å servere ren fisk (stekt eller kokt), grønnsaker hver for seg, poteter eller ris, osv. Rå grønnsaker er ofte mer populært enn kokte, gulrot/kålrot/nepe i stenger eller biter går som regel unna. Og hvis han liker paprika, tomat eller agurk, er det jo bare å skjære opp og sette fram.

Og en ting til: Selv om du (i likhet med meg) synes ketsjup er ufyselig, kan det være smart å sette den fram. Barn liker jo ofte ketsjup, og potet med ketsjup er bedre enn ingen potet … Tenker jeg.

• Liker 2
Skrevet

En niåring finner fort ut at det lønner seg å spise fremfor å gå sulten. Om h*n så bare spiser bittelitt for å holde ut til neste måltid, så er det viktig å være konsekvent på det at neste måltid er ikke om en eller to timer, men holde seg til det som er vanlig. Spiser h*n kveldsmat kl 1930 så ikke gjør unntak bare fordi middagen ikke var populær.

Har funnet ut at det ikke nytter å tvinge en unge til å spise, men hjemme hos oss får han ikke forsyne seg med ekstra kjøttkaker bare fordi han ikke liker grønnsaker. Poenget er å lage ett sammensatt måltid av foreksempel kjøtt, poteter og grønnsaker. Dropper man en av delene så blir det ikke nok til å bli mett. 9-åringen har selv valgt det sier vi da.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en kresen femåring. Mulig en niåring er noe annerledes, men dette er hvertfall noe jeg er bevisst på ift. mitt barn..

- Du MÅ smake på, før du sier du ikke liker det. Ofte bruker barn lang tid på å like noe, og ofte varierer det om de liker det eller ikke. Hvertfall til de alIler minste barna.

- Inkluder barnet i matlagingen.

- IKKE lag egen middag til barnet. Middagen er det som blir servert, og vil det ikke ha må det vente til neste måltid.

- Mine barn liker ikke kokte grønnsaker. Mange ganger skjærer jeg opp gulrot, brokkoli, paprika osv. i små skåler. Gjerne som de har skåret opp selv. Da spiser de det.

- Små barn(vet ikke om det inkluderer de større barna) liker best at maten er skillt fra hverandre, og at ikke alle ingrediensene er surret sammen i en stor grøt. Derfor bruker jeg små skåler, og har f.eks. kjøtt i en skål, ris i den andre, grønnsaker i den tredje. Barnet får forskyne seg selv, for så å blande det sammen.

- Husk at det lønner seg at barnet forsyner seg selv. Dersom du som forelder tar på den gigantiske porsjonen, for så å si at barnet må spise opp alt, blir det feil.

- Gjerne mindre porsjoner på tallerken. Det gir barnet lyst til å spise..

• Liker 2
Skrevet

Hva med å invitere andre barn, som ikke er kresne, over på middag? Da synes barnet ditt kanskje at det er flaut å ikke smake engang, det den andre spiser og liker... Det kan selvfølgelig slå feil vei -> at gjesten blir påvirket av gutten deres, og så har dere to barn som ikke vil spise

AnonymBruker
Skrevet

Har en stesønn på 9 år som er veldig sær i matveien, har et svært begrenset reportoar av mat han spiser.. Han er rett og slett redd for å smake på ny mat. Og det er som sagt MYE han ikke vil ha.

Noen som kan komme med noen gode råd og komme med? Hvordan skal vi få han til å tørre å smake på mer- og så evt like mer?

Har to barn i fam. som er slik. De beg med å sette frem mat. Dette er det vi har i dag. Om det ikke passer,så ta maten vekk. Da må poden vente til neste måltid.

Det er ikke lov å si:jeg liker ikke. Barnet vet heller ikke det,om det ikke har smakt på maten. Det skal læres å si nei takk.

Er så lei av unger som kommer her og sier:jeg liker ikke.

Skrevet

Takk for svar- og gode tips! Vi har prøvd å inkludere han i matlagingen, og han synes det er veldig gøy å være med å lage mat, men smake på det og spise det...nei, det gjør han ikke. Han blir nok litt lei seg innimellom for at han ikke spiser det samme som vennene hans gjør, men det får han ikke til å spise mer... Han har et svært begrenset reportoar av mat han spiser, og nå føler jeg virkelig at jeg begynner å bli lei av at vi resten av familien må innrette oss etter hans spiseønsker. Så nå vil vi gjerne ha en endring! Pappaen er bare redd for å stille krav til han, for han er redd han skal få problemer med mat. Han håper vel at han "skal vokse det av seg". Jeg har bare ikke sett noen endring i spisemønsteret i de 3 årene vi har vært sammen....

AnonymBruker
Skrevet

Har dere noensinne prøvd å snakke med gutten, eventuelt ta ham med til legen? Hva er det som er så skummelt med ny mat? Er det vanskelig å svelge? Er han redd for at ny mat skal smake grusomt? Får han vondt (i magen) etter å ha spist visse ting? Er han redd for at noe skal skje med kroppen hans (vektøkning, forstoppelse, smerter, diare)? osvosvosv.

Skrevet

Har dere noensinne prøvd å snakke med gutten, eventuelt ta ham med til legen? Hva er det som er så skummelt med ny mat? Er det vanskelig å svelge? Er han redd for at ny mat skal smake grusomt? Får han vondt (i magen) etter å ha spist visse ting? Er han redd for at noe skal skje med kroppen hans (vektøkning, forstoppelse, smerter, diare)? osvosvosv.

For å si det sånn...hadde det vært mitt barn hadde jeg tatt han med til legen for lenge siden! Det er MYE han ikke spiser og han er en gutt i sin mest aktive alder, og trenger energi og næring. Men jeg er "bare" stemor, så det er ikke så greit for meg å blande meg for mye inn;) Jeg prøver etter beste evne å hjelpe mannen min å finne en løsning, men jeg føler han ikke tør ta tak i det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...