AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #161 Del Skrevet 8. mars 2011 Jeg setter det ikke sammen med seksuelle overgrep, nå snakket jeg om noe annet. Men seriøst nå spør jeg og vil gjerne ha et svar, hvorfor lar dere ikke ungene deres ha det gøy??? Det handler ikke om å ikke ha det gøy. Ungene våre får like mange gaver som deres, og vi holder barneselskaper her flere ganger i året, selv om det ikke er akkurat på bursdagene deres. Vi lærer opp barna våre etter Bibelen, og feirer derfor ikke jul, ettersom Jesus ikke ble født da. For oss handler det ikke om tradisjoner, men om å følge den læren vi tror på. Når vi mener det er den beste måten og leve på, hvorfor skulle vi ikke da ønske det for barna våre som vi setter høyest i verden? Jeg har aldri nektet barna mine noenting av det du sier, men har snakket med dem og forklart hva Bibelen mener om det. Da må de velge selv, og naturlig nok velger de å ikke gjøre det. Selvfølgelig har barna våre nærest venner i menigheten, siden vi kommer sammen med dem flere ganger i uka. Her finner de trygghet og andre barn som har det på samme måte som dem, og her føler de seg inkludert. Jeg har heller aldri opplevd at barna mine har vært isoloert fra de andre barna rundt her. Vi har hatt barneselskap med jentene fra klassen flere ganger og de er tross alt sammen ca.6 timer om dagen. Jentene mine leker også med naboer og familie som ikke har samme tro som oss, det ville jeg aldri nektet dem. Men det kommer en tid hvor de jevnaldrende jentene vil begynne å drikke alkohol, (når de er for unge - vi er ikke imot alkohol) røyke, kanskje ha sex, eller kanskje andre ting, og da vil det være naturlig for jentene å søke til likesinnede og kanskje ikke være like mye sammen med de andre jentene, fordi de nettopp tror at disse tingene er 'galt'. Jeg setter det i anførselstegn fordi det er det vi tror, ikke nødvendigvis en fasit. Men som sagt, til den tid må de velge selv. Jeg har selv vokst opp innenfor, og jeg måtte prøve mye forskjellig før jeg fant ut hva jeg ville, og jeg kom inn igjen som voksen. Hver og en må finne ut av det på sin egen måte. Håper det var et slikt svar du ville ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. mars 2011 #162 Del Skrevet 8. mars 2011 Det handler ikke om å ikke ha det gøy. Ungene våre får like mange gaver som deres, og vi holder barneselskaper her flere ganger i året, selv om det ikke er akkurat på bursdagene deres. Vi lærer opp barna våre etter Bibelen, og feirer derfor ikke jul, ettersom Jesus ikke ble født da. For oss handler det ikke om tradisjoner, men om å følge den læren vi tror på. Når vi mener det er den beste måten og leve på, hvorfor skulle vi ikke da ønske det for barna våre som vi setter høyest i verden? Jeg har aldri nektet barna mine noenting av det du sier, men har snakket med dem og forklart hva Bibelen mener om det. Da må de velge selv, og naturlig nok velger de å ikke gjøre det. Selvfølgelig har barna våre nærest venner i menigheten, siden vi kommer sammen med dem flere ganger i uka. Her finner de trygghet og andre barn som har det på samme måte som dem, og her føler de seg inkludert. Jeg har heller aldri opplevd at barna mine har vært isoloert fra de andre barna rundt her. Vi har hatt barneselskap med jentene fra klassen flere ganger og de er tross alt sammen ca.6 timer om dagen. Jentene mine leker også med naboer og familie som ikke har samme tro som oss, det ville jeg aldri nektet dem. Men det kommer en tid hvor de jevnaldrende jentene vil begynne å drikke alkohol, (når de er for unge - vi er ikke imot alkohol) røyke, kanskje ha sex, eller kanskje andre ting, og da vil det være naturlig for jentene å søke til likesinnede og kanskje ikke være like mye sammen med de andre jentene, fordi de nettopp tror at disse tingene er 'galt'. Jeg setter det i anførselstegn fordi det er det vi tror, ikke nødvendigvis en fasit. Men som sagt, til den tid må de velge selv. Jeg har selv vokst opp innenfor, og jeg måtte prøve mye forskjellig før jeg fant ut hva jeg ville, og jeg kom inn igjen som voksen. Hver og en må finne ut av det på sin egen måte. Håper det var et slikt svar du ville ha Joda, men er det ikke galt å spille på deres dårlige samvittighet fordi de ikke skal følge bibelens ord for at de ikke skal gjøre slik dere foreldre vil? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #163 Del Skrevet 8. mars 2011 Joda, men er det ikke galt å spille på deres dårlige samvittighet fordi de ikke skal følge bibelens ord for at de ikke skal gjøre slik dere foreldre vil? Den setningen skjønte jeg ikke helt, men svarer slik jeg oppfattet den. Det er jo ikke å spille på deres samvittighet når vi tror på Bibelen og tror det er best å leve etter den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. mars 2011 #164 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Den setningen skjønte jeg ikke helt, men svarer slik jeg oppfattet den. Det er jo ikke å spille på deres samvittighet når vi tror på Bibelen og tror det er best å leve etter den? Jeg syns du spiller på dårlig samvittighet når du sier, ok unger, gjør som dere vil, men husk på hva bibelen sier. Det blir jo litt som en trussel. Og hva med å lære dem sunn fornuft i tillegg og ikke bare prente inn at man trenger ikke bruke huet, bare følge det som står i bibelen? Endret 8. mars 2011 av BettyBoop28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #165 Del Skrevet 8. mars 2011 Jeg syns du spiller på dårlig samvittighet når du sier, ok unger, gjør som dere vil, men husk på hva bibelen sier. Det blir jo litt som en trussel. Og hva med å lære dem sunn fornuft i tillegg og ikke bare prente inn at man trenger ikke bruke huet, bare følge det som står i bibelen? Hvor i all verden får du det fra? Jeg lærer da barna mine sunn fornuft som alle andre! Og nei, det er ikke en trussel. Jeg lærer opp barna mine etter hva jeg tror er beste måte å leve på. Gjør ikke du det samme? Poenget var at mine barn ikke går glipp av noe som dine barn får. Jeg tror du har fått svar på spørsmålet ditt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #166 Del Skrevet 8. mars 2011 Jehovas vitner er skyld i død som følge av manglende organtranspantasjoner, blodnekt, vaksinenekt, medisinnekt og for ikke å glemme selvmord, alt historisk sett.' Beklager men denne måtte jeg bare si noe om. Organtransplanstasjoner: Jeg er selv et vitne og min mann er, og han har tatt mot organer han, han er til og med eldste. Så dette at de nekter det, er noe personlig, og har ingenting med troen å gjøre. Blodnekt: Vel dette har jo vært trekt frem så mye, men jeg kan fortelle deg at mange leger ikke engang ville tatt blod behandling selv om de ikke er JV. Vaksine nekt: Vel hele min familie er Jv og også min manns og ingen av oss eller våre venner nekter vaksine. Medisinnekt: Er du sikkert på at du mener JV og ingen andre? Vi henvender oss til vanlige leger og henter inn medisinske råd og hjelp, og dette innebærer også bruk av medisiner. Selvmord: Vi er jo mennesker, og det er ikke bare innenfor JV at selvmord forekommer, men det er et veldig fokus på dette og JV , men undersøk fakta opp mot andre tros samfunn også. Kjenner at jeg vet ikke om jeg skal ta denne posten seriøst, men jeg svarte i hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #167 Del Skrevet 8. mars 2011 ' Beklager men denne måtte jeg bare si noe om. Organtransplanstasjoner: Jeg er selv et vitne og min mann er, og han har tatt mot organer han, han er til og med eldste. Så dette at de nekter det, er noe personlig, og har ingenting med troen å gjøre. Blodnekt: Vel dette har jo vært trekt frem så mye, men jeg kan fortelle deg at mange leger ikke engang ville tatt blod behandling selv om de ikke er JV. Vaksine nekt: Vel hele min familie er Jv og også min manns og ingen av oss eller våre venner nekter vaksine. Medisinnekt: Er du sikkert på at du mener JV og ingen andre? Vi henvender oss til vanlige leger og henter inn medisinske råd og hjelp, og dette innebærer også bruk av medisiner. Selvmord: Vi er jo mennesker, og det er ikke bare innenfor JV at selvmord forekommer, men det er et veldig fokus på dette og JV , men undersøk fakta opp mot andre tros samfunn også. Kjenner at jeg vet ikke om jeg skal ta denne posten seriøst, men jeg svarte i hvertfall. Ja, jeg stusset også litt på denne, for jeg har aldri hørt om noen vitner som nekter vaksiner eller medisiner. I hvert fall ikke av grunner som har med religionen eller troen å gjøre. Jeg er den anonyme brukeren som spurte om hva han mente. Han forklarer nok litt nærmere senere. Gentle er vitne selv, selv om han sier han ikke lenger tror på læren. Han pleier å være seriøs i det han skriver i hvert fall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttsomeranonym Skrevet 8. mars 2011 #168 Del Skrevet 8. mars 2011 Ja, jeg stusset også litt på denne, for jeg har aldri hørt om noen vitner som nekter vaksiner eller medisiner. I hvert fall ikke av grunner som har med religionen eller troen å gjøre. Jeg er den anonyme brukeren som spurte om hva han mente. Han forklarer nok litt nærmere senere. Gentle er vitne selv, selv om han sier han ikke lenger tror på læren. Han pleier å være seriøs i det han skriver i hvert fall det var visst ingen som giddet å klikke på den linken jeg henviste til?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 8. mars 2011 #169 Del Skrevet 8. mars 2011 ' Beklager men denne måtte jeg bare si noe om. Organtransplanstasjoner: Jeg er selv et vitne og min mann er, og han har tatt mot organer han, han er til og med eldste. Så dette at de nekter det, er noe personlig, og har ingenting med troen å gjøre. Blodnekt: Vel dette har jo vært trekt frem så mye, men jeg kan fortelle deg at mange leger ikke engang ville tatt blod behandling selv om de ikke er JV. Vaksine nekt: Vel hele min familie er Jv og også min manns og ingen av oss eller våre venner nekter vaksine. Medisinnekt: Er du sikkert på at du mener JV og ingen andre? Vi henvender oss til vanlige leger og henter inn medisinske råd og hjelp, og dette innebærer også bruk av medisiner. Selvmord: Vi er jo mennesker, og det er ikke bare innenfor JV at selvmord forekommer, men det er et veldig fokus på dette og JV , men undersøk fakta opp mot andre tros samfunn også. Kjenner at jeg vet ikke om jeg skal ta denne posten seriøst, men jeg svarte i hvertfall. Hei Anonym Jeg skrev historisk sett. Mye av dette er "gamle sannheter", hvis du går på biblioteket i rikets sal kan du lese deg opp på gamle årganger. De eldre i menigheten husker nok bedre enn noen hva dette hadde å si for medlemmene på den tiden. Selvmord: Jeg har ikke link eller statistikk som bekrefter min påstand, den får stå på min regning. Jeg har desverre mange venner som ikke finnes mer, som følge av selvmord. Ja, jeg snakker om Jehovas vitner. Årsakssammenhengen er uklar: men ofte er det en følelse av liten verdi, der verden ville vært et bedre sted hvis "jeg" ikke fantes. Eller en mørk tunell uten lys i sikte. Jeg kan jo legge ut navnene til de jeg kjenner som har tatt livet sitt, hvis det hjelper? Barna blir opplært på en sånn måte at de får dårlig samvittighet for helt uskyldige ting, som onani, karneval, fødselsdager, "verdslige" venner, osv Mange foreldre spør barna: (i beste mening) "Hva tror du Jehova mener hvis du kler deg ut og går på karneval i barnehagen?" Det er, sett utenfra, potensielt svært skadelig. De blir også opplært til å tro på kreasjonismen, noe som ikke får umiddelbare konsekvenser, lærer at høyere akademisk utdannelse er farlig, at Gud Jehova skal drepe 99% av verdens befolkning om kort tid. Så, er ikke dette farlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttsomeranonym Skrevet 8. mars 2011 #170 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Beklager men denne måtte jeg bare si noe om. Organtransplanstasjoner: Jeg er selv et vitne og min mann er, og han har tatt mot organer han, han er til og med eldste. Så dette at de nekter det, er noe personlig, og har ingenting med troen å gjøre. http://www.jwfacts.com/watchtower/quotes/transplants.php Blodnekt: Vel dette har jo vært trekt frem så mye, men jeg kan fortelle deg at mange leger ikke engang ville tatt blod behandling selv om de ikke er JV. det har vært sagt før og man må visst gjenta det: det at det alternativer til blodoverføring kan være bedre for pasienten har ingenting med blodoverføringsproblematikken i JV å gjøre! http://www.jwfacts.com/watchtower/blood-transfusions.php Vaksine nekt: Vel hele min familie er Jv og også min manns og ingen av oss eller våre venner nekter vaksine. Medisinnekt: Er du sikkert på at du mener JV og ingen andre? Vi henvender oss til vanlige leger og henter inn medisinske råd og hjelp, og dette innebærer også bruk av medisiner. Selvmord: Vi er jo mennesker, og det er ikke bare innenfor JV at selvmord forekommer, men det er et veldig fokus på dette og JV , men undersøk fakta opp mot andre tros samfunn også. Kjenner at jeg vet ikke om jeg skal ta denne posten seriøst, men jeg svarte i hvertfall. Divorce Rate of Jehovah's Witnesses http://www.jwfacts.com/watchtower/divorce.php What is wrong with being one of Jehovah's Witnesses? http://www.jwfacts.com/watchtower/wrong-with-being-jehovahs-witness.php det finnes mer stoff på jwfacts siden... Endret 9. mars 2011 av guttsomeranonym Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttsomeranonym Skrevet 9. mars 2011 #171 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Det handler ikke om å ikke ha det gøy. Ungene våre får like mange gaver som deres, og vi holder barneselskaper her flere ganger i året, selv om det ikke er akkurat på bursdagene deres. Vi lærer opp barna våre etter Bibelen, og feirer derfor ikke jul, ettersom Jesus ikke ble født da. For oss handler det ikke om tradisjoner, men om å følge den læren vi tror på. Når vi mener det er den beste måten og leve på, hvorfor skulle vi ikke da ønske det for barna våre som vi setter høyest i verden? jeg er enig i at det ikke er galt å ikke feire fødselsdager osv, men det er interessant å merke seg at JV ikke feirer nyttårsaften heller, eller noen andre høytider heller... begrunnelsene er pga den "hedenske opprinnelsen". Slik jeg ser det, er det ikke hva en praksis betydde for hundrevis av år siden, men hva praksisen betyr idag. Noen kommentarer til Kolosserne 2:16-17? sitat fra ny-verden oversettelsen: "La derfor ingen dømme dere angående spising og drikking eller med hensyn til en høytid eller en nymånefest eller en sabbat; 17 for disse ting er en skygge av de ting som skulle komme, men virkeligheten hører KRISTUS til." Jeg har aldri nektet barna mine noenting av det du sier, men har snakket med dem og forklart hva Bibelen mener om det. Da må de velge selv, og naturlig nok velger de å ikke gjøre det. hva om de er/blir uenige? Selvfølgelig har barna våre nærest venner i menigheten, siden vi kommer sammen med dem flere ganger i uka. Her finner de trygghet og andre barn som har det på samme måte som dem, og her føler de seg inkludert. Jeg har heller aldri opplevd at barna mine har vært isoloert fra de andre barna rundt her. Vi har hatt barneselskap med jentene fra klassen flere ganger og de er tross alt sammen ca.6 timer om dagen. Jentene mine leker også med naboer og familie som ikke har samme tro som oss, det ville jeg aldri nektet dem. barn er barn, men når de kommer i tenårene, da blir det andre boller!? Men det kommer en tid hvor de jevnaldrende jentene vil begynne å drikke alkohol, (når de er for unge - vi er ikke imot alkohol) røyke, kanskje ha sex, eller kanskje andre ting, og da vil det være naturlig for jentene å søke til likesinnede og kanskje ikke være like mye sammen med de andre jentene, fordi de nettopp tror at disse tingene er 'galt'. Jeg setter det i anførselstegn fordi det er det vi tror, ikke nødvendigvis en fasit. jeg ser den... på den annen side er det interessant å merke seg at i arktikkelserien "de unge spør" som står i "Våkn opp!" så er fasiten helt klart lagt på forhånd når spørsmålet f.eks er: "hva er galt med sex før ekteskapet?" Men som sagt, til den tid må de velge selv. Jeg har selv vokst opp innenfor, og jeg måtte prøve mye forskjellig før jeg fant ut hva jeg ville, og jeg kom inn igjen som voksen. Hver og en må finne ut av det på sin egen måte. jeg håper du faktisk mener dette! Håper det var et slikt svar du ville ha dette med pedofili er behandlet her: http://www.jwfacts.com/watchtower/paedophilia.php nar det gjelder det gentle sier om dette med selvmord osv så vet jeg ikke så mye om dette selv, men jeg fant en youtube-video fra watchtowercomments som er interessant for å belyse dette med depresjon blant JV, se: det har gått 97 år siden 1914, hvor lang tid skal det gå før man kan si at vi kanskje ikke lever i de siste dager?? De som er med i JV opplever gode erfaringer også, men kan også oppleve spesielle og til og med dårlige erfaringer, det er viktig å huske dette! Når det gjelder dette med ordet "sekt", så vil jeg sitere fra "The Penguin English Dictionary" 3 utgaven: sect noun 1a usu derog a dissenting or schismatic religious body , esp if smaller in numbers than established denominations and regarded by them as heretical or extreme. b derog a denomination. 2a a group maintaining strict allegiance to a doctrine or leader. b a party or faction [middle english secte via French from late latin secta organized ecclesiastical body, from Latin secta way of life, class of persons, from sequi to follow] Endret 9. mars 2011 av guttsomeranonym Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 9. mars 2011 #172 Del Skrevet 9. mars 2011 Hvor i all verden får du det fra? Jeg lærer da barna mine sunn fornuft som alle andre! Og nei, det er ikke en trussel. Jeg lærer opp barna mine etter hva jeg tror er beste måte å leve på. Gjør ikke du det samme? Poenget var at mine barn ikke går glipp av noe som dine barn får. Jeg tror du har fått svar på spørsmålet ditt Hvor jeg har det fra. Du sa jo det selv. Og sunn fornuft er jo ikke det samme som å lære dem å oppføre seg etter bibelen. bibelen var skrevet for 2000 år siden. det er jo meningsløst å følge den bokstavelig. Sunn fornuft handler om å vite hva som er riktig å gjøre, revnende likegyldig hva som står i en bok. Det handler om å kunne tenke selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 9. mars 2011 #173 Del Skrevet 9. mars 2011 Hvor jeg har det fra. Du sa jo det selv. Og sunn fornuft er jo ikke det samme som å lære dem å oppføre seg etter bibelen. bibelen var skrevet for 2000 år siden. det er jo meningsløst å følge den bokstavelig. Sunn fornuft handler om å vite hva som er riktig å gjøre, revnende likegyldig hva som står i en bok. Det handler om å kunne tenke selv. Du forekommer for meg som en smule historieløs Betty. Jeg antar at du er i tjueårene, hvis det stemmer så gikk du på grunnskolen når "avkristningen" av skolen var godt i gang. Religionssyn skulle erstattes med verdisyn. Slik er det i dag - verdiene som kommer mer eller mindre uendret fra Bibelen er de verdiene landet du bor i er bygd på, forankret i grunnloven. Hvilke verdier skal du formidle til dine barn da? Moro og gøy? Tenk litt over hva du gjør og sier i så måte. Jeg har små og store barn - ingen av dem blir påtvunget noe som helst. De største studerer Bibelen på helt egne primisser og nyfikenhet selv om de snart alle er myndige. Hvorfor? Fordi de har oppdaget at ungdommer innenfor JV har verdier som gjør dem til svært hyggelige folk å omgåes med. Hvis du har fulgt med i media og x-antall mobbesaker så er ikke akkurat det så vanlig. Mitt eneste "krav" eller ønske til mine barn er at de ikke vurderer dåp/innvielse før de er godt voksne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Relativista Skrevet 9. mars 2011 #174 Del Skrevet 9. mars 2011 Hvilke verdier skal du formidle til dine barn da? Moro og gøy? Nei, huff, hun burde bli meldt til barnevernet. Barn skal jo ikke ha det noe gøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 9. mars 2011 #175 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Du forekommer for meg som en smule historieløs Betty. Jeg antar at du er i tjueårene, hvis det stemmer så gikk du på grunnskolen når "avkristningen" av skolen var godt i gang. Religionssyn skulle erstattes med verdisyn. Slik er det i dag - verdiene som kommer mer eller mindre uendret fra Bibelen er de verdiene landet du bor i er bygd på, forankret i grunnloven. Meningsløst argument. Det at grunnloven er forankret i Bibelen, er historisk fundert, og kommer av at kristendommen har hatt en dominerende posisjon her i landet de siste tusen årene. Kristen moral og etikk (som altså også er reflektert i grunnloven), er imidlertid ikke unik for kristendommen. Alle de store religionene har påbud om at man skal oppføre seg bra mot andre, at man ikke skal lyve eller stjele, osv. For øvrig synes jeg at det å indirekte hevde at andre ikke vet hva de snakker om fordi de er yngre enn de selv, er en ufyselig hersketeknikk. Hvilke verdier skal du formidle til dine barn da? Moro og gøy? Nå setter du opp en falsk dikotomi. Det er ikke sånn at man enten følger Bibelen til punkt og prikke, eller bare har det moro og gøy hele tiden, og tar livsvalg ut fra det. Endret 9. mars 2011 av Ludovie 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttsomeranonym Skrevet 10. mars 2011 #176 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Du forekommer for meg som en smule historieløs Betty. Jeg antar at du er i tjueårene, hvis det stemmer så gikk du på grunnskolen når "avkristningen" av skolen var godt i gang. Religionssyn skulle erstattes med verdisyn. Slik er det i dag - verdiene som kommer mer eller mindre uendret fra Bibelen er de verdiene landet du bor i er bygd på, forankret i grunnloven. hvilke eksempler er det på dette?? hvilke verdier bygger Norge på, som man ikke kan finne andre steder enn i bibelen?? Hvilke verdier skal du formidle til dine barn da? Moro og gøy? Tenk litt over hva du gjør og sier i så måte. Jeg har små og store barn - ingen av dem blir påtvunget noe som helst. De største studerer Bibelen på helt egne primisser og nyfikenhet selv om de snart alle er myndige. Hvorfor? Fordi de har oppdaget at ungdommer innenfor JV har verdier som gjør dem til svært hyggelige folk å omgåes med. Hvis du har fulgt med i media og x-antall mobbesaker så er ikke akkurat det så vanlig. Mitt eneste "krav" eller ønske til mine barn er at de ikke vurderer dåp/innvielse før de er godt voksne. har du sett "barnedåp" videoen jeg postet fra watchtowercomments?? :-) det er bra at du tenker slik da... jeg må si at jeg reagerer litt når ludovie sier at kristendommen kom til Norge for 1000 år siden... Norge ble kristnet på en måte Jesus neppe ville godkjent. Den kristendommen som kom til Norge den gang anser jeg for å være en pervertert utgave av kristendommen, tar jeg feil eller?? Slik jeg ser det så representerer JV et seriøst forsøk på å forstå og anvende bibelen riktig. Grunnen til at dette går galt avsted er pga at bibelen ikke er en ufeilbarlig bok og den kan jo dessuten tolkes på flere måter... da jeg var med i JV så var mitt livs-syn omtrent som i figuren her: http://www.jwfacts.com/images/axioms.jpg men hos meg var det slik at det "aksiomet" som kollapset først var "bible infallible", eller mer nøyaktig: at den guden som som bibelen snakker om er ufeilbarlig. Så når JV sier at rett moral kommer fra guden Jehova(som har skapt alt), så sier de i virkeligheten at rett moral kommer fra bibelen som de mener er guds ord. Når det gjelder hva jeg har skrevet i tråden "noen tanker" så har jeg fått mange bekreftelser på nettopp det, nemlig at åpenheten for en religion som f. eks JV blir aktuell hvis og bare når personen ser på dette som en måte å dekke toppen av en behovspyramide på...(den andre ytterligheten finnes også). Det sofiemyr sa om dette med verdier minner meg igjen på den gangen ble fortalt at de som ikke vil følge den typen moral som JV lever etter, kan sammenlignes med barn som heller vil ha brus enn melk: sånn må det bli når man mener at bibelen er guds ord! http://skepticsannotatedbible.com/ ifølge skepticsannotatedbible så finnes det også "good stuff" i bibelen, jeg er enig i dette. http://www.thebricktestament.com//index.html takket være internett så er det lettere å avsløre indre selvmotsigelser i bibelen. JV og Pinsevennene f. eks er like som 2 dråper vann i den forstand at det helt sikkert er indre selvmotsigelser i begge trossamfunn. Endret 10. mars 2011 av guttsomeranonym Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 10. mars 2011 #177 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Meningsløst argument. Det at grunnloven er forankret i Bibelen, er historisk fundert, og kommer av at kristendommen har hatt en dominerende posisjon her i landet de siste tusen årene. Kristen moral og etikk (som altså også er reflektert i grunnloven), er imidlertid ikke unik for kristendommen. Alle de store religionene har påbud om at man skal oppføre seg bra mot andre, at man ikke skal lyve eller stjele, osv. Av og til hadde det vært hensikstmessig både for deg selv og alle andre om du leste tråden i sin helhet før du poster. Jeg er rimelig klar over årsaken til verdinormene i Norge, og det er da revnende likegyldig om de finnes andre religioner enn i kristendommen. Poenget er at det blir tåpelig å si at verdinormene i Bibelen er feil når vi har verdinormer i Norge som er bygd på de samme verdiene. For øvrig synes jeg at det å indirekte hevde at andre ikke vet hva de snakker om fordi de er yngre enn de selv, er en ufyselig hersketeknikk. Igjen, alder i sammenheng med at hun ikke levde da kristendom VAR eneste verdinorm i Norge. betyr ikke noe annet enn akkurat det. Nå setter du opp en falsk dikotomi. Det er ikke sånn at man enten følger Bibelen til punkt og prikke, eller bare har det moro og gøy hele tiden, og tar livsvalg ut fra det. Og det sa jeg ikke heller, jeg spurte hvilke verdier hun ville gi barna sine - gøy og moro? Hadde da håpet på et svar på hvilke ytterligere verdier hun hadde sett for seg. Det er ikke sånn at vi automatisk er uenige Ludovie, så det er litt - unnskyld - teit - at du skal starte hvert eneste svar til meg som om vi i utgangspunktet er prinsipielt uenige Endret 10. mars 2011 av sofiemyr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 10. mars 2011 #178 Del Skrevet 10. mars 2011 Poenget er at det blir tåpelig å si at verdinormene i Bibelen er feil når vi har verdinormer i Norge som er bygd på de samme verdiene. Det som er problemet med verdinormene i f.eks bibelen, er ikke så mye at man ikke skal slå i hjel og ikke begære sin nestes asen. Problemet med dem er at religiøst funderte verdinormer i prinsipp er uforanderlige, mens samfunnet IKKE er det. Så før eller siden vil selv de mest skreddersydde normer for et samfunn som hater homoer og tillater slaveri og massemord på anderledes tenkende, bli foreldede. Da er det problematisk at dette normsystemet blir behandlet som om det kom fra Gud selv. Et verdslig, demokratisk og humanistisk normsystem derimot, er basert på en grunntanke om at det skal passe for dem det skal gjelde for, og det DE mener er et godt liv. Det DE mener er en god retning for samfunnet. Så det er foranderlig, ettersom mye forandrer seg i samfunnet, i takt med utvikling innen vår kunnskap, erfaring og vitenskap på forskjellige områder. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 10. mars 2011 #179 Del Skrevet 10. mars 2011 Det som er problemet med verdinormene i f.eks bibelen, er ikke så mye at man ikke skal slå i hjel og ikke begære sin nestes asen. Problemet med dem er at religiøst funderte verdinormer i prinsipp er uforanderlige, mens samfunnet IKKE er det. Så før eller siden vil selv de mest skreddersydde normer for et samfunn som hater homoer og tillater slaveri og massemord på anderledes tenkende, bli foreldede. Da er det problematisk at dette normsystemet blir behandlet som om det kom fra Gud selv. Et verdslig, demokratisk og humanistisk normsystem derimot, er basert på en grunntanke om at det skal passe for dem det skal gjelde for, og det DE mener er et godt liv. Det DE mener er en god retning for samfunnet. Så det er foranderlig, ettersom mye forandrer seg i samfunnet, i takt med utvikling innen vår kunnskap, erfaring og vitenskap på forskjellige områder. Og jeg mente på ingen måte å sammeligne de, jeg bare understreket opphavet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 10. mars 2011 #180 Del Skrevet 10. mars 2011 Og jeg mente på ingen måte å sammeligne de, jeg bare understreket opphavet Men hva er poenget med det? Slike historiske fakta gir ikke automatisk kristne noen spesielle fortrinn i fht å mene noe om etikk og moral. Før kristentrua hadde sitt lille mellomspill, så var landet befolket med åsatruere, og de hadde også en etikk og en moral. Og den forsvant ikke over natta, den heller, selv om det var ting som ble forbudt og andre ting som ble påbudt da Norge ble (delvis) kristnet. Verdier utvikler seg over tid, og jeg tror ikke det er noen bestemt tankeretning gitt å kreve eksklusivt farskap til dem. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå