sofiemyr Skrevet 10. mars 2011 #181 Del Skrevet 10. mars 2011 Men hva er poenget med det? Slike historiske fakta gir ikke automatisk kristne noen spesielle fortrinn i fht å mene noe om etikk og moral. Før kristentrua hadde sitt lille mellomspill, så var landet befolket med åsatruere, og de hadde også en etikk og en moral. Og den forsvant ikke over natta, den heller, selv om det var ting som ble forbudt og andre ting som ble påbudt da Norge ble (delvis) kristnet. Verdier utvikler seg over tid, og jeg tror ikke det er noen bestemt tankeretning gitt å kreve eksklusivt farskap til dem. Poenget - igjen - for tredje eller fjerde gang i denne tråden - er at å si at kristne verdier er idiotiske blir en smule tankeløst all den tid at de ihvertfall pr i dag har svært mye til felles med de verdiene landet vårt er bygd på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 10. mars 2011 #182 Del Skrevet 10. mars 2011 Poenget - igjen - for tredje eller fjerde gang i denne tråden - er at å si at kristne verdier er idiotiske blir en smule tankeløst all den tid at de ihvertfall pr i dag har svært mye til felles med de verdiene landet vårt er bygd på. Men bare forbigående, ettersom samfunnet forandrer seg, og religionen ikke gjør. Iallfall ikke i samme grad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 10. mars 2011 #183 Del Skrevet 10. mars 2011 Men bare forbigående, ettersom samfunnet forandrer seg, og religionen ikke gjør. Iallfall ikke i samme grad. Men da er vi jo enige om det da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 10. mars 2011 #184 Del Skrevet 10. mars 2011 Du forekommer for meg som en smule historieløs Betty. Jeg antar at du er i tjueårene, hvis det stemmer så gikk du på grunnskolen når "avkristningen" av skolen var godt i gang. Religionssyn skulle erstattes med verdisyn. Slik er det i dag - verdiene som kommer mer eller mindre uendret fra Bibelen er de verdiene landet du bor i er bygd på, forankret i grunnloven. Hvilke verdier skal du formidle til dine barn da? Moro og gøy? Tenk litt over hva du gjør og sier i så måte. Jeg har små og store barn - ingen av dem blir påtvunget noe som helst. De største studerer Bibelen på helt egne primisser og nyfikenhet selv om de snart alle er myndige. Hvorfor? Fordi de har oppdaget at ungdommer innenfor JV har verdier som gjør dem til svært hyggelige folk å omgåes med. Hvis du har fulgt med i media og x-antall mobbesaker så er ikke akkurat det så vanlig. Mitt eneste "krav" eller ønske til mine barn er at de ikke vurderer dåp/innvielse før de er godt voksne. Jeg historieløs? Så vikingene hadde ikke verdier de? Jeg har lest håvamål, hvor verdiene er ganske like de som er i bibelen, så da ville jeg heller si at bibelen kopierte verdier fra hedensk tro. Eller du har vel ikke fått med deg at Norge ikke alltid har vært kristent. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 10. mars 2011 #185 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Du forekommer for meg som en smule historieløs Betty. Jeg antar at du er i tjueårene, hvis det stemmer så gikk du på grunnskolen når "avkristningen" av skolen var godt i gang. Religionssyn skulle erstattes med verdisyn. Slik er det i dag - verdiene som kommer mer eller mindre uendret fra Bibelen er de verdiene landet du bor i er bygd på, forankret i grunnloven. Hvilke verdier skal du formidle til dine barn da? Moro og gøy? Tenk litt over hva du gjør og sier i så måte. Jeg har små og store barn - ingen av dem blir påtvunget noe som helst. De største studerer Bibelen på helt egne primisser og nyfikenhet selv om de snart alle er myndige. Hvorfor? Fordi de har oppdaget at ungdommer innenfor JV har verdier som gjør dem til svært hyggelige folk å omgåes med. Hvis du har fulgt med i media og x-antall mobbesaker så er ikke akkurat det så vanlig. Mitt eneste "krav" eller ønske til mine barn er at de ikke vurderer dåp/innvielse før de er godt voksne. Oj, du skapte mye røre, Sofiemyr. Hvilket valg har egentlig barna våre? Vi har en tvilsom tradisjon der vi ikke bare overfører verdier, men også tro eller ikke tro. Verdier er jo helt ok: Ikke stjele, lyve(?), voldta osv Men tro er mer tvilsomt, ettersom det er et geografisk spørsmål heller enn verdispørsmål. At ungdommen i menigheten er så mye mer hyggelig enn vanlige ungdommer, er heller tvilsomt. Hvor hyggelig er de den dagen du sliter med tvil eller andre problemer? Det er da du virkelig forstår hva en sann venn er for noe, en dag vil du muligens måtte sanne akkurat dette. Da er det godt å vite at det faktisk finnes en sann venn i nesten hvem-som-helst, som viser seg å være bedre enn det du opplever i dag. En venn er en som liker DEG på grunn av den du er, ikke på grunn av det du eier, tror eller gjør. Endret 10. mars 2011 av Gentle 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #186 Del Skrevet 10. mars 2011 Hei, interessant å se hvordan debatten utviklet seg. Hva er det du ønsker å oppnå med retorikken din sofiemyr? Jeg forstår det slik at du ikke har særlig lang ansenitet som Jehovas Vitne. Med dette i tankene er det tankevekkende at du uttaler deg om oppdragelse i et kristent verdisyn. Først og fremst så er det greit at du hevder at Jehovas Vitner er kristne og lever etter kristne verdinormer og at de hevder å la bibelen være en "rettesnor" for all handling og utøvelse i livet. Det vil bli en svært stor avsporing dersom vi skal diskutere det. At det er rett å drive indoktrinering av barn fra de er svært små, ja av og til i spedbarnsalderen, for så å hevde at deres valg av religion var helt frivillig og ikke sosialt betinget er på den annen side kvalmende retorikk. Når du selv er vokst opp med foreldre som Jehovas Vitner eller selv har oppdratt et eller flere barn i "sannheten" som dere kaller deres tro, da kan du uttale deg. På 60 tallet lærte den tro og kloke slave at man skulle rise sine barn, og at fysisk "tukt" var rett, i følge bibelen. På midten av 80 tallet endret dette seg. Dersom "sannheten" om barneoppdragelse var basert på bibelens "sannhet" hvorfor bruker man ikke vold i barneoppdragelsen i dag, hvis det var rett? Jeg har fulgt Jehovas Vitner gjennom mange år... nærmere 40, og kan se store endringer i hva man mener er Bibelens budskap. Om en far på 60 tallet uttalte at han ikke aksepterte metodene man mente man skulle bruke og i menigheten fremmet sitt syn. Hva ville konsekvensen bli? Ville menigheten studere bibelen grundigere for å se om hans syn var riktig? Nei! Han ville dersom han ikke angret sin frafalne holdning bli utstøtt... I dag er denne tenkte personens syn offisielt akseptert og anerkjent. Man bruker i dag ordet "rettledning" hva enn det måtte bety for den enkelte. Ergo er "sannheten" betinget av hva Den tro og kloke tjener og det styrende råd måtte mene. Hva tror du de eldste i din menighet ville mene om at du begynte å undersøke litteratur fra riktig gamle dager? Tror du det ville være populært. Hva er bra for et barn? Indoktrinering av tro, eller en følelse av å være elsket, ønsket og verdifull. Jehovas Vitners lære lærer at et barn stiller i andre rekke i forhold til Jehovas Vitners ledelses til enhver tid gjeldende "forståelse" av Bibelen. For barn er det svært opprivende. Jeg håper du tar deg tid til å analysere hva som gjorde at nettopp du fikk oppfatningen av at Jehovas Vitner er "Sannehten"? Hvordan skal det da være med et barn? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttsomeranonym Skrevet 10. mars 2011 #187 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) vil bare nevne at for sofiemyr og andre som er JV så er ordet "uforanderlig" et honnørord hvis det brukes på hennes tro, fordi det man sier da er at denne troen inneholder verdier/sannheter som gjelder overalt og til alle tider -og siden disse verdiene og sannhetene gjelder overalt og til alle tider så er alle msk dypest sett moralsk forpliktet til å ta konsekvensen av disse sannhetene! Men jeg merker meg at sofiemyr ikke har svart på de eksemplene jeg gir angående bibelen i tråden "hensynsløst", hun har riktignok svart på det første eksempelet, men det ga jeg svar på og jeg ga også 2(?) andre eksempler. Bibelen inneholder som jeg har sagt før helt sikkert mange gode ting, men påstanden om den er "guds ord" tror jeg ikke på. Har også andre kommentarer her som sikkert er vel verdt en kommentar?? Tenkte også litt på det samme gentle sa om dette med at ungdommende i JV menigheten var så lette å omgås... Er det slutt på vennligheten hvis jeg forteller at jeg er XJV?? Endret 10. mars 2011 av guttsomeranonym Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #188 Del Skrevet 11. mars 2011 Har også andre kommentarer her som sikkert er vel verdt en kommentar?? Tenkte også litt på det samme gentle sa om dette med at ungdommende i JV menigheten var så lette å omgås... Er det slutt på vennligheten hvis jeg forteller at jeg er XJV?? I seg selv tankevekkende. Omgang betinget av felles religiøs plattform? Etter det jeg har erfart så er ungdomsmiljøet hos Jehovas Vitner segmentert i grupper basert på religiøs status. Det er faktisk slik at noen blir betraktet som dårlig omgang fordi de trenger mer bevis for å tro på alt Jehovas Vitner lærer sine trosfeller. Jeg vil tro Gentle muligens mener at det er lett å omgås innad i gruppen. Dette er da betinget av total lydighet overfor læren, vil jeg tro. Ellers vil jeg si at alle Jehovas Vitner er svært lette å omgås. De er tilsynelatende diplomatiske, og åpne for dialog. Dette er en del av rekrutteringsteknikkene. Man lokker med "honning" som en orkidè. I Jehovas Vitner lærer man at nestekjærlighet er å rekruttere, derfor vies stort sett hele det våkne liv til denne øvelsen, å misjonere formelt og uformelt. Enhver som kan virke søkende eller antakelig for sektens lære blir indusert med enkle akseptable enighetsnivåer som stadig skyves mot Jehovas Vitners lære, og gradvis søker å rekruttere et prospekt eller en "interessert" som vitnene kaller det. En som ikke avviser og som er villig til å vie sektens læresetninger en tanke blir nøye fulgt opp. I denne prosessen leter man etter det man kan være enige om, og skyr alt som er konfliktskapende. Dette dysser den kritiske sansen ned og gir rom for tankebevegelser og åpenhet for induksjon. Hva er nestekjærlighet i følge bibelen? Hva sier Jesus om det? Sa Jesus at et Aksjeselskap i USA skulle være uttrykk for Guds Kjærlighet? Sa han at det å løpe gatelangs og mellom gårdene med trykksaker er eneste kjennetegn på nestekjærlighet? Jesus oppfylte loven, står det. Altså avløste hans to bud som var betinget av hjerte og samvittighet, lovens bokstav som var forbundet med handlinger. Altså ble handlinger et bevis og ikke en formalistisk handling. Hans to bud om å elske sin Gud og sin neste som seg selv, er summen av alt. Menneskebud forkledd som ord fra Gud via Det styrende råd(Guds inspirerte kanal) er uten verdi med tanke på den posisjon forholdet mellom Ånden og den enkeltes samvittighet skulle ha. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttsomeranonym Skrevet 11. mars 2011 #189 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) I seg selv tankevekkende. Omgang betinget av felles religiøs plattform? tenkte på XJV jeg Etter det jeg har erfart så er ungdomsmiljøet hos Jehovas Vitner segmentert i grupper basert på religiøs status. denne skjønte jeg ikke Det er faktisk slik at noen blir betraktet som dårlig omgang fordi de trenger mer bevis for å tro på alt Jehovas Vitner lærer sine trosfeller. å ja, jeg tror jeg vet hva du mener :-) men dette er på en måte forståelig, også rådet om å ikke omgås msk fra verden: verdiene er såpass forsjellige at mange JV ikke har så mye til felles på et personlig plan med ikke-JV likevel Jeg vil tro Gentle muligens mener at det er lett å omgås innad i gruppen. Dette er da betinget av total lydighet overfor læren, vil jeg tro. kan man innta den holdningen at vakttårnselskapet kan ta feil?? Ellers vil jeg si at alle Jehovas Vitner er svært lette å omgås. De er tilsynelatende diplomatiske, og åpne for dialog. Dette er en del av rekrutteringsteknikkene. Man lokker med "honning" som en orkidè. dette er menneskelig I Jehovas Vitner lærer man at nestekjærlighet er å rekruttere, derfor vies stort sett hele det våkne liv til denne øvelsen, å misjonere formelt og uformelt. Jeg er ikke enig i en så sterkt forenklet versjon av JVs lære Enhver som kan virke søkende eller antakelig for sektens lære blir indusert med enkle akseptable enighetsnivåer som stadig skyves mot Jehovas Vitners lære, og gradvis søker å rekruttere et prospekt eller en "interessert" som vitnene kaller det. En som ikke avviser og som er villig til å vie sektens læresetninger en tanke blir nøye fulgt opp. I denne prosessen leter man etter det man kan være enige om, og skyr alt som er konfliktskapende. sant nok Dette dysser den kritiske sansen ned og gir rom for tankebevegelser og åpenhet for induksjon. Hva er nestekjærlighet i følge bibelen? Hva sier Jesus om det? Sa Jesus at et Aksjeselskap i USA skulle være uttrykk for Guds Kjærlighet? Sa han at det å løpe gatelangs og mellom gårdene med trykksaker er eneste kjennetegn på nestekjærlighet? du kjenner tydeligvis ikke så mye til JV om man skal dømme etter hva du skriver i dette avsnittet Jesus oppfylte loven, står det. Altså avløste hans to bud som var betinget av hjerte og samvittighet, lovens bokstav som var forbundet med handlinger. Altså ble handlinger et bevis og ikke en formalistisk handling. Hans to bud om å elske sin Gud og sin neste som seg selv, er summen av alt. Menneskebud forkledd som ord fra Gud via Det styrende råd(Guds inspirerte kanal) er uten verdi med tanke på den posisjon forholdet mellom Ånden og den enkeltes samvittighet skulle ha. Som jeg har sagt før: JV og en del andre kristne trossamfunn representerer slik jeg ser det et seriøst forsøk på å ta hele bibelen på alvor og på en forpliktende måte. Men dette må føre galt avsted pga at bibelen er menneskers ord! Endret 11. mars 2011 av guttsomeranonym Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #190 Del Skrevet 11. mars 2011 Hva er nestekjærlighet i følge bibelen? Hva sier Jesus om det? Sa Jesus at et Aksjeselskap i USA skulle være uttrykk for Guds Kjærlighet? Sa han at det å løpe gatelangs og mellom gårdene med trykksaker er eneste kjennetegn på nestekjærlighet? Jesus oppfylte loven, står det. Altså avløste hans to bud som var betinget av hjerte og samvittighet, lovens bokstav som var forbundet med handlinger. Altså ble handlinger et bevis og ikke en formalistisk handling. Hans to bud om å elske sin Gud og sin neste som seg selv, er summen av alt. Menneskebud forkledd som ord fra Gud via Det styrende råd(Guds inspirerte kanal) er uten verdi med tanke på den posisjon forholdet mellom Ånden og den enkeltes samvittighet skulle ha. Dette er det beste som er skrevet i hele denne tråden!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttsomeranonym Skrevet 11. mars 2011 #191 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Dette er det beste som er skrevet i hele denne tråden!! når kristne kritiserer JV, så sager de av den grenen de sitter på selv... de sier i virkeligheten: "så lenge tolkningen av bibelen er korrekt så er problemet løst!" selv en korrekt tolkning av bibelen vil føre til at man avviser bibelen som et(moralsk)forpliktende dokument for livet. For å si det enkelt: det er bibelen som er problemet. Hvis dette ikke er riktig, så kan man jo begynne med å tilbakevise de 2 eksemplene jeg kommer med i tråden som heter "hensynsløst". Endret 11. mars 2011 av guttsomeranonym Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 11. mars 2011 #192 Del Skrevet 11. mars 2011 Men bare forbigående, ettersom samfunnet forandrer seg, og religionen ikke gjør. Iallfall ikke i samme grad. Men da er vi jo enige om det da Ja, er det ikke flott? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #193 Del Skrevet 11. mars 2011 når kristne kritiserer JV, så sager de av den grenen de sitter på selv... de sier i virkeligheten: "så lenge tolkningen av bibelen er korrekt så er problemet løst!" selv en korrekt tolkning av bibelen vil føre til at man avviser bibelen som et(moralsk)forpliktende dokument for livet. For å si det enkelt: det er bibelen som er problemet. Hvis dette ikke er riktig, så kan man jo begynne med å tilbakevise de 2 eksemplene jeg kommer med i tråden som heter "hensynsløst". Her er jeg helt enig med deg. Sa Jesus som er kristendommens grunnlegger at det skulle brukes en Bibel som moralsk rettesnor? Kristendommen er slik jeg ser det kjettersk i forhold til den Jødiske boksamlingen som utgjør GT. Ut over det så er skribleriene til de nykristne Jødene og Hedningene i første århundre ment som diskusjon, altså ikke til rettledning for de Kristne, ettersom Jesus endret alt som heter "bokstav". Forholdet mellom den Hellige Ånd og den enkeltes hjerte skulle avgjøre om man er eller ikke er Guds Barn. Jesus sa at han skulle sende en stedfortreder, som manifesterte seg på pinsedagen i år 33. Dvs at fra det tidspunkt var en form for sannhet gjort gjeldende. Mennesket i forbindelse med Gud. Hva er da kristendom? Bibelen eller å følge Jesus. Merk at Jesus fremmet en ny lære... Kjærligheten som lederstjerne. Har dere kjærlighet, sa han, skal alle kunne se at dere er mine disipler. Om man er Jehovas Vitners styrende råds disipler, eller hva disipler man hevder å være basert på tolkning av bibelen, så bør man stille seg spørsmål om dette er grunnlagt på kjærlighet eller logikk. Man bør stille seg spørsmål om en lar seg lede av sin egen samvittighet, eller andres påbud og formaninger. Sannheten er at Jesus sanne etterfølgere bruker tiden på å gjøre som Jesus. Å leve i forening med ånden heller enn i forening med noen som hevder å være formidlere av åndens budskap, som er en boksamling som ble oppfylt av Jesus og dermed ubrukelig for hans sanne etterfølgere. De som kaller seg kristne finner det nok vanskelig å leve etter ånd, ettersom det krever svært stor grad av våkenhet og selvkontroll, derfor gir mange seg hen til tolkning av skriften for å ha et rigid regelverk, heller en å oppøve sin samvittighet og sitt hjerte i tråd med åndens impuls. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serene Skrevet 12. mars 2011 #194 Del Skrevet 12. mars 2011 Jehovas vitner er ikke en lukket sekt. Jeg er interessert i å høre alle aspekter, men det du sier stemmer ikke. Jeg sitter innenfor og vet med sikkerhet at dette ikke stemmer. Det forekommer sikkert - som hos alle andre samfunnsgrupper, men det er ikke sånn at barn av jehovas vitner er ekstra utsatt. Jeg vil gjerne høre hva Gentle mener med det han sier. Jehovas Vitner er et lukket trossamfunn, det kan vi være enig i. Vet ikke om det er noen tall på at det er flere overgrep innenfor JV enn andre lukkede trossamfunn, men det som er et faktum er at slike miljøer generelt tiltrekker seg pedofile, dessverre. Jeg har vært i avhoppermijøet i noen år, og kjenner til maaaange sjebner av barn som er blitt seksuelt misbrukt av medlemmer i menigheten. Når jeg var medlem kjente jeg selvsagt ikke til noe av dette, og ville nok benektet det på det sterkeste hvis noen hadde påstått at slikt forekom hos oss. Når det gjelder Jehovas Vitner og seksuelle overgrep, så er det den manglende rapporteringen til myndighetene som har vært omdiskutert. Hvis et barn har vært utsatt for overgrep og fortalte feks en eldste om dette, ville forholdet, hvis barnet ble trodd på, tatt opp internt, isteden for å bli anmeldt til politiet. Dette samsvarer med Jehovas Vitners holdning til staten, myndighetene osv, som en del av det verdslige apparatet man skal holde avstand til, og synet på at de selv skal ordne opp. Og jeg har dessverre mange eksempler på at den interne behandlingen av overgrepssaker overhode ikke har ført noe godt med seg. Det sier seg selv, når offeret blir bedt om å "tilgi", og synderen blir bedt om å "utvise anger". Husker ei som nektet å tilgi og så ble utstøtt for dette... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #195 Del Skrevet 12. mars 2011 Nå må jeg bare si noe. Da jeg var yngre ble jeg utsatt for overgrep av en som hadde vært i menigheten i kort tid, han var ikke blitt et vitne enda, dette var dagen før han skulle døpes. Jeg var under 16 år, under 14 også Jeg gikk da til en eldste, snakket med han da uka etter, det ble da anbefalt at jeg henvendte meg til Politiet, noe jeg gjorde, det var faktisk med meg, og de utstøtte han ganske raskt, det ble holdt en del taler i tiden etter , og før utstøtelse at JV IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHETER GODTAR SEKSUELLE OVERGREP VERKEN I FORM FOR PEDOFILI ELLER VOLDTEKT.. Men det er jo mennesker innenfor menigheten. Hvorfor heller dere ikke mot å kritisere Katolikkene for dette de har gjort?? De har jo det verre, der kan man bare betale seg ut, samt be et visst antall Ave Maria. Jeg er ikke lenger et JV, men jeg jobber som advokat, og jeg har flere ganger hatt JV som ber om råd i forbindelse med ting og tang. Også når det gjelder overgrep, de slår hardt ned på det. Så jeg føler at dette spinner veldig vekk fra temaet rundt denne diskusjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serene Skrevet 12. mars 2011 #196 Del Skrevet 12. mars 2011 Nå må jeg bare si noe. Da jeg var yngre ble jeg utsatt for overgrep av en som hadde vært i menigheten i kort tid, han var ikke blitt et vitne enda, dette var dagen før han skulle døpes. Jeg var under 16 år, under 14 også Jeg gikk da til en eldste, snakket med han da uka etter, det ble da anbefalt at jeg henvendte meg til Politiet, noe jeg gjorde, det var faktisk med meg, og de utstøtte han ganske raskt, det ble holdt en del taler i tiden etter , og før utstøtelse at JV IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHETER GODTAR SEKSUELLE OVERGREP VERKEN I FORM FOR PEDOFILI ELLER VOLDTEKT.. Men det er jo mennesker innenfor menigheten. Hvorfor heller dere ikke mot å kritisere Katolikkene for dette de har gjort?? De har jo det verre, der kan man bare betale seg ut, samt be et visst antall Ave Maria. Jeg er ikke lenger et JV, men jeg jobber som advokat, og jeg har flere ganger hatt JV som ber om råd i forbindelse med ting og tang. Også når det gjelder overgrep, de slår hardt ned på det. Så jeg føler at dette spinner veldig vekk fra temaet rundt denne diskusjonen. Dette er vel gjerne en diskusjon som allerede er avsporet og dermed delt fra den opprinnelige? Så fint at du ble trodd og at de faktisk anbefalte deg å anmelde forholdet. Men dette betyr ikke at dette er det som alltid skjer. Jeg vet at Jehovas Vitner ikke aksepterer Pedofili eller andre overgrep, bevares, og det har vel ingen påstått (?), men pedofile tiltrekkes slike samfunn, og menighetene har hatt som vane å ordne opp i dette selv, det er det som er ankepunktet. Men fint at det finnes unntak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 12. mars 2011 #197 Del Skrevet 12. mars 2011 Jehovas Vitner er et lukket trossamfunn, det kan vi være enig i. Vet ikke om det er noen tall på at det er flere overgrep innenfor JV enn andre lukkede trossamfunn, men det som er et faktum er at slike miljøer generelt tiltrekker seg pedofile, dessverre. Jeg har vært i avhoppermijøet i noen år, og kjenner til maaaange sjebner av barn som er blitt seksuelt misbrukt av medlemmer i menigheten. Når jeg var medlem kjente jeg selvsagt ikke til noe av dette, og ville nok benektet det på det sterkeste hvis noen hadde påstått at slikt forekom hos oss. Når det gjelder Jehovas Vitner og seksuelle overgrep, så er det den manglende rapporteringen til myndighetene som har vært omdiskutert. Hvis et barn har vært utsatt for overgrep og fortalte feks en eldste om dette, ville forholdet, hvis barnet ble trodd på, tatt opp internt, isteden for å bli anmeldt til politiet. Dette samsvarer med Jehovas Vitners holdning til staten, myndighetene osv, som en del av det verdslige apparatet man skal holde avstand til, og synet på at de selv skal ordne opp. Og jeg har dessverre mange eksempler på at den interne behandlingen av overgrepssaker overhode ikke har ført noe godt med seg. Det sier seg selv, når offeret blir bedt om å "tilgi", og synderen blir bedt om å "utvise anger". Husker ei som nektet å tilgi og så ble utstøtt for dette... Sinnsykt at det blir forventet å tilgi en slik handling. Det er jo den barnemisbrukende jævelen som skulle blitt utstøtt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 12. mars 2011 #198 Del Skrevet 12. mars 2011 Nå må jeg bare si noe. Da jeg var yngre ble jeg utsatt for overgrep av en som hadde vært i menigheten i kort tid, han var ikke blitt et vitne enda, dette var dagen før han skulle døpes. Jeg var under 16 år, under 14 også Jeg gikk da til en eldste, snakket med han da uka etter, det ble da anbefalt at jeg henvendte meg til Politiet, noe jeg gjorde, det var faktisk med meg, og de utstøtte han ganske raskt, det ble holdt en del taler i tiden etter , og før utstøtelse at JV IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHETER GODTAR SEKSUELLE OVERGREP VERKEN I FORM FOR PEDOFILI ELLER VOLDTEKT.. Men det er jo mennesker innenfor menigheten. Hvorfor heller dere ikke mot å kritisere Katolikkene for dette de har gjort?? De har jo det verre, der kan man bare betale seg ut, samt be et visst antall Ave Maria. Jeg er ikke lenger et JV, men jeg jobber som advokat, og jeg har flere ganger hatt JV som ber om råd i forbindelse med ting og tang. Også når det gjelder overgrep, de slår hardt ned på det. Så jeg føler at dette spinner veldig vekk fra temaet rundt denne diskusjonen. Denne tråden handler jo ikke om katolikker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serene Skrevet 12. mars 2011 #199 Del Skrevet 12. mars 2011 (endret) Det handler ikke om å ikke ha det gøy. Ungene våre får like mange gaver som deres, og vi holder barneselskaper her flere ganger i året, selv om det ikke er akkurat på bursdagene deres. Vi lærer opp barna våre etter Bibelen, og feirer derfor ikke jul, ettersom Jesus ikke ble født da. For oss handler det ikke om tradisjoner, men om å følge den læren vi tror på. Når vi mener det er den beste måten og leve på, hvorfor skulle vi ikke da ønske det for barna våre som vi setter høyest i verden? Jeg har aldri nektet barna mine noenting av det du sier, men har snakket med dem og forklart hva Bibelen mener om det. Da må de velge selv, og naturlig nok velger de å ikke gjøre det. Selvfølgelig har barna våre nærest venner i menigheten, siden vi kommer sammen med dem flere ganger i uka. Her finner de trygghet og andre barn som har det på samme måte som dem, og her føler de seg inkludert. Jeg har heller aldri opplevd at barna mine har vært isoloert fra de andre barna rundt her. Vi har hatt barneselskap med jentene fra klassen flere ganger og de er tross alt sammen ca.6 timer om dagen. Jentene mine leker også med naboer og familie som ikke har samme tro som oss, det ville jeg aldri nektet dem. Men det kommer en tid hvor de jevnaldrende jentene vil begynne å drikke alkohol, (når de er for unge - vi er ikke imot alkohol) røyke, kanskje ha sex, eller kanskje andre ting, og da vil det være naturlig for jentene å søke til likesinnede og kanskje ikke være like mye sammen med de andre jentene, fordi de nettopp tror at disse tingene er 'galt'. Jeg setter det i anførselstegn fordi det er det vi tror, ikke nødvendigvis en fasit. Men som sagt, til den tid må de velge selv. Jeg har selv vokst opp innenfor, og jeg måtte prøve mye forskjellig før jeg fant ut hva jeg ville, og jeg kom inn igjen som voksen. Hver og en må finne ut av det på sin egen måte. Håper det var et slikt svar du ville ha Jeg grøsser av å lese dette svaret, dels fordi det er så glatt, hun får det til å virke så greit det hele, dels fordi jeg ville svart ORDRETT det samme dengang jeg var med. Jeg hadde ikke engang barn selv, men sa nøyaktig det samme når folk maste om det med bursdager og jul etc. Det går kaldt nedover ryggen min, hvor nøyaktig programmert vi var alle sammen, til å si akkurat det samme. Jehovas Vitner er veldig flinke til å fjerne fokus fra ubehagelig spørsmål, og her vinkles det til at man bare følger bibelen og bare vil det beste for sine barn. Selvsagt vil de det, men de glemmer å fortelle et par ting. For å illustrere; min sønn som da var 5 år gammel tilbragte han en helg sammen med sine besteforeldre, som fremdeles er Jehovas Vitner. I løpet av de få dagene hadde gutten fått svar på alt han lurte på om hva som er meningen med livet, hva som skjer når vi dør, klare svar. Det tok oss ca et halvt år deprogrammere gutten etter dette besøket. Han hadde mareritt om natten og gråt og var ute av seg i lang lang tid, fordi: Han ville ikke at foreldrene hans skulle dø. Han hadde selvsagt fått vite hva som skulle til for å komme inn i dette fantastiske paradiset, og videre forstått at foreldrene hans ikke hadde nubbsjans siden de ikke var Jehovas Vitner lenger. Besteforeldrene hadde selvsagt ikke gjort dette fordi de ville være slemme, de gjorde dette da og vil gjøre dette igjen fordi de ønsker å redde hans liv fra Jehovas store dag, da han griper inn og fjerner de onde fra jorden. De er overbevist om at dette er det rette, og forkynner de ikke om dette til han eller andre de treffer på sin vei, så vil det gå dem galt. Det er rett og slett en tragedie. Fra barna hos Jehovas Vitner er en neve stor blir de forkynt for om Harmageddon, dagen da gud griper inn, denne dagen er illustrert i egne barnebøker, revner i jorden der folk faller ned, voksne som barn, og mange er det som har hatt mareritt om nettene som følge av disse illustrasjonene. Fra ungene er små lærer de at den som styrer verden, det er Satan, og det er bare trygt innenfor menigheten. Siden Harmageddon stadig kommer snart, så er det viktig å stå på guds side, ikke Satans. Dermed blir barna stadig påmint; hvem tror du gleder seg over hva du gjør nå (svar; Satan). De får gjennom små stikk gjennom hele barndommen vite at de valgene de gjør vil få konsekvenser for hvilken side de står på, og de vil alltid ha en visshet om at de barna de velger som venner utenfor menigheten, kan når som helst dø, dvs bøte med livet nå som Harmageddon snart kommer. Hva gjør det med et barnesinn å lære om Harmageddon, Satan og hans demoner? De fleste barn av Jehovas Vitner velger å døpe seg så raskt som mulig, siden Harmageddon strakt kommer, noen så ungen som 12 år, de fleste 14-15 år. Er de 18 år før de døper seg blir de nok sett på som åndelig svake. Er de modne nok når de er 14 år, til konsekvensene det er å være medlem i et lukket trossamfunn? Når de så ”trår feil” i sitt samkvem med det annet kjønn, alkohol osv, må de være med i eldstemøter der de blir spurt ut hvilken stilling de brukte, om hun utførte oralsex på han osv, om de brukte kondom (dvs, planlagt umoral, noe som er langt mer alvorlig) og andre detaljer. De er ikke onde, de mener det godt, de må holde ”hjorden” ren, og luke vekk seksuell umoral, men er 15-åringene klar for det, klar for å få sanksjoner eller til og med utstøtt? Jeg har sett resultatene av dette. Jeg har i 17 år vært gift med en mann som hver natt, hver eneste natt i disse årene, har mareritt om demoner. Demoner. Som barn lærte han om demoner, tro det eller ei. Selv om han vet at læren var feil og han var programmert fra barns ben av til å akseptere en tro som er gal, så er han fremdeles redd for Harmageddon. Han trådde også feil i ungdommen dvs traff meg, han ble også spurt ut om hvilke stillinger vi hadde brukt, og han fikk også vite at den eneste måten han kunne redde seg i forhold til Harmageddon var å få meg med, dvs vervet inn som medlem. Tenk å i årevis ha dårlig samvittighet fordi han elsket "feil" kvinne? Han er nå, i likhet med så mange andre avhoppere, tatt vare på av psykiatrien. Hvis man forteller et Jehovas Vitne det, at så utrolig mange avhoppere får psykiske problemer, vil de forklare det med at det er det som skjer når de ikke lenger har del i den hellige ånd. Jeg sa det selv den gang. Det er mye mer å si om det å vokse opp som barn hos Jehovas Vitner. Javisst ønsker de bare det beste for sine barn, men må de velge mellom Jehova og sine barn, er det bare de åndelig svake som velger sine barn. Og selv om det fram til slutten av 80-tallet ble oppfordret til fysisk tukt av barna, og det så ble gått bort fra, vet jeg om at dette hos svært mange ble fortsatt praktisert lenge etter ”forbudet”. Jehovas Vitners medlemmer er ikke onde folk, de er bare ofre, de er programmert på en genial måte, de tror det de gjør er rett. Det er nesten umulig å overbevise noen som er medlem om at det de tror på er galt (så gi opp!), fordi de har til og med lært at det er galt å snakke med frafalne, da de er påvirket av Satan, og det vil være som å snakke direkte med Styggen selv. De vil aldre lese kritisk litteratur heller, dette er utstøtelsesgrunn, og er også litteratur som er av Satan. Men man kan hjelpe de som er på vei ut, og her er en link jeg gjerne vil dele fra Redd Barnas GO-ON prosjekt (som ikke handler spesifikt om Jehovas Vitner, men alle isolerte trossamfunn i Norge) http://www.skolenettet.no/nyUpload/Moduler/LOM/dokumenter/go_on_ungdom.pdf Last ned første pdf på denne siden: (vet ikke hvordan jeg legger pdf som link...) http://www.reddbarna.no/soek?q=til+tross+for+tro og her er en avisomtale av prosjektet http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/11/10/294123.html Endret 12. mars 2011 av Serene 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 12. mars 2011 #200 Del Skrevet 12. mars 2011 Oj, Serene, jeg kjenner meg så godt igjen i det du beskriver, + fra meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå