Gå til innhold

Delt fra: Finnes det Jehovas vitner i Stavanger

Gjest BettyBoop

Anbefalte innlegg

må bare nevne at jeg går ut fra at "lovebombing" i de fleste tilfeller refererer til en sosial/psykologisk mekanisme som skjer automatisk og ikke en teknikk som medlemmer av religionen er bevisste på og bruker bevisst...

hvorfor ikke fyre løs med alle spørsmålene du har her på forum jeanette1974??? hvis du har 100 spørsmål av religiøs/filosofisk natur, hva med å "få det på papiret"??? :gjeiper:

Endret av guttsomeranonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går du gjennom en krise?

Jeg har vært JV det meste av mitt liv, men for en tid tilbake sluttet jeg å tro på det.

Hva mener du med "mange misliker og hater JV så mye"?

Sikter du til personen JV eller læren?

Jehovas vitner blir ikke mislikt eller forfulgt, det er propaganda fra vitnene selv.

må bare få "skyte inn" at i Russland så kan det være direkte livsfarlig å gå fra dør til dør. JV er forbudt i Moskva, men ikke i resten av landet. Grunnen til at de er mislikt i Russland har nok noe med den politiske og kulturelle situasjonen i landet. Den russisk ortodokse kirke står tydeligvis sterkt. På den annen side, så blir det feil å skjære alle russere over en kam(mange er ikke religiøse og de som er kristne der, er det ofte bare i navnet), og der som her i Norge er nok de fleste likegyldige til JV.

Likegyldighet og hat er ikke synomymer. Det må legges til at JV selv tiltrekker seg et kritisk søkelys blant annet pga dette med blodoverføring.

Når vi er ute å forkynner, er det riktignok ikke ofte vi får noe særlig respons, men de aller fleste sier ifra på en høflig måte, og så lenge vitnet respekterer det, oppleves det helt ok.

Men, en del vitner oppfører seg ikke særlig bra når de går fra hus-til-hus, det skaper spenninger som de selv er skyld i.

I det daglige liv på jobb og skole opplever de fleste vitner seg som et innkludert medmenneske.

enig. men JV melder seg delvis ut av samfunnet i kraft av at de ikke deltar i politikk, er militærnektere, ikke vil hilse flagget(de lærer likevel at man ikke skal opptre respektløst ovenfor slike symboler)(aktuell problemstilling i usa)ikke vil feire høytidsdager, fødselsdager, dager som skal markere en viktig begivenhet i et eller flere lands politiske historie. det frarådes også å ha venner "fra verden", og kjæreste fra verden er selvsagt frarådet på det sterkeste. En døpt JV kan ikke bli kjæreste med en udøpt, bare som en liten kuriositet av en opplysning.

Når du første gang får kontakt med vitnene, vil du oppleve en verdsettelse av din person og dine interesser du neppe har opplevd før. Det kalles lovebombing. Det er første skritt for å gi deg en følelsesmessig tilknytning til vitnene.

Du vil få tilbud om bibelstudium, noe du ser ut til å være innstilt på å ta imot?

Det er egentlig ikke et BIBELstudium, men du studere en bok utgitt av Vakttårnet med henvisninger til bibelen. Hvis du ikke allerede er vel bevandret i bibelen, vil du ikke greie å avsløre hvordan skriftsteder er tatt ut av sin kontekst, det er heller ikke tid til å sette seg inn i konteksten under studie.

JV er trent i å argumentere systematisk for sin tro, så hvis man ikke har en relativt omfattende kunnskapsbase selv, så er det jo lett å bli revet med av argumentene deres. På den annen side er det jo heller ikke slik at de tar feil i alt heller da.

Noe av det første du lærer er at familie og venner vil advare deg mot å studere med vitnene.

Det blir forklart på den måten at satan påvirker alle rundt deg for å få deg fra å ta et standpunkt for "den eneste sanne Gud" og for at du ikke skal få belønningen, "evig liv i et paradis".

denne forestillingen er hentet fra Jesu egne ord! se Matteus 13:18-23

Dette alene burde få alarmklokkene til å ringe og alle røde lys til å blinke, men på grunn av den følelsesmessige tilknytningen blir alarmen vanligvis ignorert.

Du vil etterhvert få et mildt press på deg til å ta dåpen.

Det er først når du er døpt at du kan komme i paradiset. Men det mener de egentlig ikke, hvis du søker i Vakttårnets bibliotek under "er det bare Jehovas vitner som blir frelst?" finner du svar.

har forstått det slik at de som aldri fikk høre budskapet kan få en ny sjanse???? i rettferdighetens navn skal det sies at en eldste jeg hadde kontakt med sa at "det godt kan være slik at mange som vi tror ikke vil komme inn i paradis kommer inn og omvendt!"

Dåpsdagen er for Jehovas vitner en større dag enn den dagen du giftet deg eller ble født.

Men, egentlig har du ved dåpen solgt sjelen din, du sitter fast i noe som krever ekstraordinært mot og styrke for å komme ut av.

Prosessen med å komme ut greier de fleste ikke alene, de fleste vanlige mennesker vil stille opp, men det kan også være nødvendig med profesjonell hjelp.

Det alene burde fortelle deg at du bør tenke deg godt om før du bruker jehovas vitner som sannhetskilde for dine absolutt interessante eksistensielle spørsmål.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Hm, dere har gitt meg noge å tenke på, men dere har ikke skremt meg, jeg vet at dette er ingen krise, jeg bare har et behov for å vite.

Tenk om man ikke fulgte det behovet noen ganger. Fra jeg var liten har jeg lært meg og blitt opplært til å gå til kilden for hvor jeg kan finne svar hen, og det er vel det jeg gjør her også.

Men jeg lar meg ikke lett fange.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Diverse ting om hva som er meningen med livet, finnes det en gud, har gud et navn, hvorfor det gås fra dør til dør, ja og en del andre. Jeg trenger kontaktperson jeg, ikke noen debatt om mitt valg.

Urk. Spør du disse spørsmålene, kommer de til å prøve å hjernevaske og manipulere deg. Og kjære deg, Jehovas vitner er IKKE kilden!!! Skjønner ikke at du gidder å kaste bort tida di.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Jeg lurer på følgende ting:

hva er meningen med livet?

Hva skjer når vi dør?

Hvorfor er vi her på jorden?

Hvem kommer til himmelen når de dør?

Hva skjer med de som ikke kommer dit?

Er det noe håp for fremtiden?

Hva er guds navn og hvorfor blir det ikke brukt?

Finnes det et helvete?

Så det er mye av det jeg lurer på

Og dette tror du at JV har virkelige svar på? Tror du at de vet det bedre enn f eks naboen din, og hvorfor tror du det? Tror du ikke en vanlig prest, legen din eller en psykolog vil kunne gi deg gode nok svar?

Jeg kan godt svare deg jeg:

hva er meningen med livet? Å gjøre det beste ut av det man har og være lykkelig og være et godt medmenneske. Mange vil svare: Å få barn, eller at kjærligheten er meningen med livet.

Hva skjer når vi dør? Sjela lever videre, kroppen dør.

Hvorfor er vi her på jorden? Fordi vi har alle en oppgave å fullføre før vi dør. Lærdom til sjela.

Hvem kommer til himmelen når de dør? Alle.

Hva skjer med de som ikke kommer dit? Ingenting, siden alle kommer dit.

Er det noe håp for fremtiden? Selvfølgelig!

Hva er guds navn og hvorfor blir det ikke brukt? Gud?

Finnes det et helvete? Hvordan kan man vite det når man aldri har vært der?

Ja nå syns du sikkert jeg er useriøs og ja jeg svarte nok ikke helt seriøst på alle spørsmålene dine, men jeg syns ikke du skal gå til JV for å få svar på dine spørmål. Det er ikke meninga at vi skal kunne vite alt her i livet. Hva får deg til å tro at de vet bedre enn andre...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER mulig å vite mye om eksistensielle spørsmål.

Men det krever mye arbeid og ikke lettvinte løsninger som f eks å spørre en religiøs leder fra et eller annet trossamfunn. Det er ferdigtygget "mat".

Tenk selv. Søk selv. Bruk logikk og sunne resonnemener.

Se hva de forskjellige oppfatningene består i, (altså ikke begrense det til den geografiske kristendommen) søk med kritisk blikk om det er noe i det.

Jehovas vitner har jeg brukt så mye energi i uten at jeg ble særlig opplyst av den grunn, de har ikke særlig sant, ihvertfall ikke mere sant enn hvilken som helst annen kristen retning.

Tips: Naturen lærer oss hva som er meningen med livet :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Takk for alle svar.

Hm, dere har gitt meg noge å tenke på, men dere har ikke skremt meg, jeg vet at dette er ingen krise, jeg bare har et behov for å vite.

Tenk om man ikke fulgte det behovet noen ganger. Fra jeg var liten har jeg lært meg og blitt opplært til å gå til kilden for hvor jeg kan finne svar hen, og det er vel det jeg gjør her også.

Hvorfor er det på død og liv de du må spørre? Om du lurer på disse tingene du lurer på burde du ikke spørre de andre menighetene i byen også? Hvorfor spesifikt JV? Det er jeg nysgjerrig på.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det på død og liv de du må spørre? Om du lurer på disse tingene du lurer på burde du ikke spørre de andre menighetene i byen også? Hvorfor spesifikt JV? Det er jeg nysgjerrig på.

Jeg er vel det man kan kalle søkende. Jeg har snakket med Mormonerne, med katolikkene, svogeren min og søsteren min er muslimer, jeg har snakket med pinsevenner, med indremisjonen, med ja alle de andre religioner, men svarene jeg har fått har ikke gitt meg ro i sjela, som det så fint heter, så derfor så står de igjen.

Jeg legger merke til alt som er skrevet her inne, både av svar på mitt innlegg, andre poster om J.V, jeg har lest alt, men jeg vil selv snakke med de og avgjøre, det er bare sånn jeg er.

Igjennom jobben min har jeg møtt Jehovas Vitner, men aldri drøftet troen deres, da dette ikke har vært aktuelt. Men det er ikke nok, jeg må derfor bruke en tid videre for å se hva slags innhold det er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg er vel det man kan kalle søkende. Jeg har snakket med Mormonerne, med katolikkene, svogeren min og søsteren min er muslimer, jeg har snakket med pinsevenner, med indremisjonen, med ja alle de andre religioner, men svarene jeg har fått har ikke gitt meg ro i sjela, som det så fint heter, så derfor så står de igjen.

Jeg legger merke til alt som er skrevet her inne, både av svar på mitt innlegg, andre poster om J.V, jeg har lest alt, men jeg vil selv snakke med de og avgjøre, det er bare sånn jeg er.

Igjennom jobben min har jeg møtt Jehovas Vitner, men aldri drøftet troen deres, da dette ikke har vært aktuelt. Men det er ikke nok, jeg må derfor bruke en tid videre for å se hva slags innhold det er.

Jeg håper du får ro i sjela etter å ha snakket med de da.

Men har du spurt kristne som ikke er fullt så... ekstreme også? Eller har du snakket med jødene? Jeg syns du bør spørre ikke troende også så får du hele spekteret. Eller åsatruere. Dæven det er mange religioner og retningrer. Tviler på du har spurt alle ortsett fra jv

Endret av BettyBoop28
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du får ro i sjela etter å ha snakket med de da.

Men har du spurt kristne som ikke er fullt så... ekstreme også? Eller har du snakket med jødene? Jeg syns du bør spørre ikke troende også så får du hele spekteret. Eller åsatruere. Dæven det er mange religioner og retningrer. Tviler på du har spurt alle ortsett fra jv

Takk for tipsene.

Jeg har vokst opp og blitt oppdratt etter den jødiske tro, så den kan jeg. Jeg har brukt 5 år på dette, så de som står igjen nå er JV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Takk for tipsene.

Jeg har vokst opp og blitt oppdratt etter den jødiske tro, så den kan jeg. Jeg har brukt 5 år på dette, så de som står igjen nå er JV.

Du mangler ennå ateistene og åsatruerne. Og du har spurt hinduene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mangler ennå ateistene og åsatruerne. Og du har spurt hinduene?

Jepp har spurt de, og buddister, og shintoismen, og de fleste, humanetisk, har intervjuet ateister i oslo, har ikke spurt åsatruerne. Men jeg føler meg fornøyd nå, klar til å se hva JV har å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg glemte å si at jeg har reist i mange land å sjekket ut folk og deres tro, sånn at jeg føler at jeg er vel bevandret i dette, men som sagt så gjenstår det JV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg glemte å si at jeg har reist i mange land å sjekket ut folk og deres tro, sånn at jeg føler at jeg er vel bevandret i dette, men som sagt så gjenstår det JV.

Det er noe alvorlig galt med historien din.

"Reist rundt i mange land for å skjekke ut deres tro"???

Og de eneste som står igjen er Jehovas vitner???

Dette lukter trolling lang vei.

Hvis du hadde reist i mange land for å finne ut hva de forskjellige tror, ville du også visst hvor mange forskjellige retninger det er innen de forskjellige religionene, og alle gir forskjellige svar.

Du har neppe snakket med mer enn en liten promille av utvalget innen religion, og når du da påstår at det KUN er JV igjen, er det noe annet som ligger bak.

Det er knapt noen det er så lett å finne hvis man reiser rundt i verden som akkurat Jehovas vitner, de kommer også og banker på din egen dør. Er du født i 74??

Altså snart 40 år? Og ennå ikke fått besøk av vitnene eller truffet dem på gata? Tror jeg ikke på.

Kan du vennligst forklare oss hvordan situsajon EGENTLIG er?

Husk at løgn er av djevelen....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Du har ikke sjekket ut alle religioner. Tviler på at du har besøkt stammer i afrika som ingen har hørt om og spurt de om alle naturreligionene som fins der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du vil ha en grunnleggende innføring i JV troen, så går du inn på jw.org deretter velger du norsk som språk, så deretter klikker du på "flere blad" og så, under "digitale publikasjoner" klikker du "bøker og brosjyrer", se etter en bok som heter: "Hva er det Bibelen egentlig lærer?", der kan du laste ned boken som en pdf-fil, enkelt og greit.

alternativt så kan du prøve å få tak i en bok som heter "fra bønn til magi" av geir winje, denne handler om flere religioner, men er ganske saklig, nøytral og analytisk.

nå skal de jo sies at en person som søker etter tilfredsstillende svar, neppe trenger å undersøke og erfare absolutt alle religioner i verden pga at dette kan man jo bruke hele livet på +at man kan sortere; f. eks så har ulike sekter innenfor hinduismen sikkert veldig mye til felles.

det er så mange fakta i verden og så mange måter å sette det i sammenheng på at det dras mange ulike konklusjoner!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar.

mange som har blitt JV sier at de sa noe slikt som dette før de ble interessert... siden du sier at du føler deg dratt til å undersøke JV, så vil nok noen av dem tenke på og kanskje vise deg det som står i Johannes 6:44.

personlig vet jeg om 2 som var pinsevenner før de ble JV. og jeg vet om en som var ateist som ble JV, han fikk slik jeg forstår det en kristen oppdragelse, men pga et ungdomsopprør så meldte han seg ut av statskirken og ble ateist. mange år senere så tok han imot JV i sitt hjem, og litt etter litt så ble han et av JV. Det virker for meg som om de fleste som blir JV -iallefall i vestlige land - har en eller annen kristen bakgrunn. I de landene som var en del av østblokken, så ble mange interessert i religion etter at kommunist-systemet forsvant...

mange som er JV, er det pga at de er født og oppvokst i dette...

det er religionsfrihet og det må være frihet til å tro(og å ikke ha en religiøs tro)på hva man vil inkludert JV. det som er saken her er at før man trekker en konklusjon, så bør man ha alle relevante fakta på bordet først.

en religion er slik jeg ser det alltid noe mer enn teorien(den/de hellige bøkene, tolkningslitteratur osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp har spurt de, og buddister, og shintoismen, og de fleste, humanetisk, har intervjuet ateister i oslo, har ikke spurt åsatruerne. Men jeg føler meg fornøyd nå, klar til å se hva JV har å si.

hvorfor har du ikke spurt åsatruerne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal de jo sies at en person som søker etter tilfredsstillende svar, neppe trenger å undersøke og erfare absolutt alle religioner i verden pga at dette kan man jo bruke hele livet på +at man kan sortere; f. eks så har ulike sekter innenfor hinduismen sikkert veldig mye til felles.

det er så mange fakta i verden og så mange måter å sette det i sammenheng på at det dras mange ulike konklusjoner!!

Sant nok.

Så spørs det hva man mener er tilfredstillende svar, da.

Er det ok hvis religionen gir svar som høres bra ut, men som ved videre undersøkelser viser seg å ikke være sannsynlig eller sant?

Det er jo det som er hele saken når man undersøker religionene, hvis du spør:

Hvem er den sanne gud? får du kanskje 10 000 forskjellige svar, selv om det nok er noen "store" guder som de store massene tilber. Men hvis du søker hos JV, mener de at massene ikke tilber den "sanne gud", men satan. Så hvis dette skulle være riktig, hvorfor skulle guden Jehova være den riktige?

Jehovas vitner er en "yte"-religion: du har bare verdi for dem så lenge du yter.

Hvis du ikke deltar på feltet, helst 10 timer i måneden, er du "svak" og kommer neppe i den innerste sosiale sirkel. Hvis du kutter ut møtene, er du ikke med i det hele tatt.

Det er altså ikke basert på kjærlighet, som de nok vil påstå, eller tro.

Spør Jehovas vitner hva beretningen om den barmhertige samaritan betyr.

Svaret kan være svært interessant :)

Eller spør om de kan bevise at riktig tall er 607, ut fra kilder som ikke kommer fra Vakttårnet.

Eller sett deg inn i blodproblematikken, her er det mye du kan spørre om.

Spør om vannflommen på Noahs tid var lokal eller verdensmofattende.

Spør om Harmageddon, hvem som blir drept. Og hvem som ikke blir det. Be dem bevise det ut fra Vakttårnet. (fordi det svaret de gir deg først sannsynligvis er forskjellig fra det som står i vakttårnet)

Spør om hva det første Moses gjorde da han kom ned fra fjellet med de ti bud.

(han drepte mange tusen fra sitt eget folk, det var ikke på ordre fra gud men han gav ordren selv, en problemstilling i forhold til budet han akkurat hadde fått fra gud om ikke å drepe. Spørsmålet blir "hvem var det vi ikke skulle drepe?)

Kvinnesyn.

Homofili.

Dette er bare et lite knippe med spørsmål som fortjener grundig undersøkeler før man blir involvert i Jehovas vitner, uanett religion vi vurderer å bli en del av burde vi i vår oppriktighet gi til kjenne kritiske spørsmål som eventuelt avslører dårlig moral, etisk standard samt dobbeltmoral.

Endret av Gentle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig interessant innlegg gentle!

finnes det en nettside som diskuterer dette med vannflommen?

i det nye testamente står det, for de som ikke visste det: at gifte kvinner må underordne seg sin mann.

jeg stiller selv 3 kritiske spørsmål om bibelen i tråden "hensynsløst". her kommer et par til hvis noen er interessert:

jeg synes 4 mosebok kapittel 12 også er ganske interessant...

her kan man stille mange kritiske spørsmål ja...

http://skepticsannotatedbible.com/num/12.html se kommentarene!!

og i 5 mosebok 13: 6-11 står det i klartektst at frafalne skal drepes!

når det gjelder forekomst av dobbeltmoral, og da tenker jeg på dette med at JV mener sex bare skal skje i ekteskapet. Så vil de nok si at hvis det blir avslørt at noen av deres egne bryter den regelen(om at sex bare kan skje i et ekteskap), så vil de bli utstøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...