Gjest BettyBoop28 Skrevet 24. februar 2011 #1 Del Skrevet 24. februar 2011 Nei de har ikke vært på døra vår på 6 år. Nei jeg er ikke redd for det nei. Jeg har en mengde spm som jeg lurer på, og de vil jeg ha svar på. Uansett hva dere andre mener. Av ren nysgjerrighet. hva er det du skal spørre om? Og går det ikke an å finne svar på nettet? De har vel nettsider? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeanette1974 Skrevet 24. februar 2011 #2 Del Skrevet 24. februar 2011 Av ren nysgjerrighet. hva er det du skal spørre om? Og går det ikke an å finne svar på nettet? De har vel nettsider? Diverse ting om hva som er meningen med livet, finnes det en gud, har gud et navn, hvorfor det gås fra dør til dør, ja og en del andre. Jeg trenger kontaktperson jeg, ikke noen debatt om mitt valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Footloose Skrevet 24. februar 2011 #3 Del Skrevet 24. februar 2011 Jeg har en haug med informasjonsbøker jeg kan sende deg hvis du er interresert. Finnes ikke et spørsmål du har som du ikke kan få svar på i dem:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2011 #4 Del Skrevet 24. februar 2011 Av ren nysgjerrighet. hva er det du skal spørre om? Og går det ikke an å finne svar på nettet? De har vel nettsider? de har nettsider: http://watchtower.org/ http://www.jw.org/ og her: http://www.jw-media.org/ selv om jeg ikke er enig i alt som står på jwfacts siden, så linker jeg til den siden, den er skrevet av en ex-JV: http://www.jwfacts.com/watchtower/questions-to-ask-a-jehovahs-witness.php 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2011 #5 Del Skrevet 24. februar 2011 Diverse ting om hva som er meningen med livet, finnes det en gud, har gud et navn, hvorfor det gås fra dør til dør, ja og en del andre. Jeg trenger kontaktperson jeg, ikke noen debatt om mitt valg. lurer du på om de tror om det finnes en gud???? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2011 #6 Del Skrevet 24. februar 2011 Diverse ting om hva som er meningen med livet, finnes det en gud, har gud et navn, hvorfor det gås fra dør til dør, ja og en del andre. Jeg trenger kontaktperson jeg, ikke noen debatt om mitt valg. svarene på de spørsmålene du stiller lette å få tak i på nett, siden det var JV svar på disse spørsmålene du lurte på: har gud et navn? svar: Ja, det navnet er Jehova, dette er grundig drøftet her: http://watchtower.org/e/na/index.htm (er det noe jeg er enig med JV i så må det være at bibelens gud har et navn og det er Jehova, og må helt klart gjeninsettes også i NT). JV har mye interessant litteratur bare så det er sagt. de andre spørsmålene du stiller kan du se svar på blant annet her: http://watchtower.org/e/jt/article_03.htm 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeanette1974 Skrevet 24. februar 2011 #7 Del Skrevet 24. februar 2011 Beklager men dette må være et av de mest idiotiske spm som er blitt spurt på dette forum Selvfølgelig finens det Jehovas vitner i Stavanger. Beklager at du oppfattet spm mitt som dumt. Men jeg finner ikke noen av de når jeg vandrer i stavanger. Og jeg vet at de tror på gud, men hvordan er deres syn på gud kontra andre relgioner- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2011 #8 Del Skrevet 24. februar 2011 Beklager at du oppfattet spm mitt som dumt. Men jeg finner ikke noen av de når jeg vandrer i stavanger. Og jeg vet at de tror på gud, men hvordan er deres syn på gud kontra andre relgioner- den skjønte jeg ikke. gud er iallefall ikke en tre-enig gud. forstår og respekterer at de mener at bibelens gud er EN. De holder iallefall til i Sandnes: Årsvollveien 4, 4312. "Åpningstider" står nok på et skilt utenfor døren :-) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeanette1974 Skrevet 24. februar 2011 #9 Del Skrevet 24. februar 2011 Vet du, jeg fant svar selv jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 25. februar 2011 #10 Del Skrevet 25. februar 2011 Diverse ting om hva som er meningen med livet, finnes det en gud, har gud et navn, hvorfor det gås fra dør til dør, ja og en del andre. Jeg trenger kontaktperson jeg, ikke noen debatt om mitt valg. Jeg trodde kanskje om jeg visste hva du skulle spørre om så var det lettere å gi råd. Og jeg gav deg et råd. De har vel nettsider 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeanette1974 Skrevet 25. februar 2011 #11 Del Skrevet 25. februar 2011 Jeg trodde kanskje om jeg visste hva du skulle spørre om så var det lettere å gi råd. Og jeg gav deg et råd. De har vel nettsider Jeg lurer på følgende ting: hva er meningen med livet? Hva skjer når vi dør? Hvorfor er vi her på jorden? Hvem kommer til himmelen når de dør? Hva skjer med de som ikke kommer dit? Er det noe håp for fremtiden? Hva er guds navn og hvorfor blir det ikke brukt? Finnes det et helvete? Så det er mye av det jeg lurer på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #12 Del Skrevet 25. februar 2011 Jeg lurer på følgende ting: hva er meningen med livet? Hva skjer når vi dør? døden =ikke-eksistens, 0 bevisshet. Forkynneren 9:5 De levende vet at de skal dø, men de døde vet slett ingen ting. De får ikke lenger noen lønn, for minnet om dem er glemt. se også vers 10 Johannes 11: 11-14 Da han hadde sagt dette, sa han til dem: «Vår venn Lasarus er sovnet, men jeg går og vekker ham.» 12 Da sa disiplene: «Herre, hvis han er sovnet, blir han nok frisk.» 13 Jesus hadde talt om hans død, men de trodde han hadde talt om vanlig søvn. 14 Da sa Jesus rett ut: «Lasarus er død. Hvorfor er vi her på jorden? Hvem kommer til himmelen når de dør? 144 000 kristne(Jehovas vitner pga de mener at de representerer den eneste sanne religion) kommer til himmelen. Åpenbaringen 12: 1-3 Og jeg så, og se! – Lammet sto på Sions fjell, og sammen med ham de 144 000 som hadde Lammets navn og navnet til Lammets Far skrevet på pannen. 2 Fra himmelen hørte jeg en lyd som bruset av veldige vannmasser og som drønnet av sterk torden. Lyden jeg hørte, var som når harpespillere spiller på harpene sine. 3 Foran tronen, de fire skapningene og de eldste sang de en ny sang, en sang som ingen kunne lære unntatt de 144 000, de som er frikjøpt fra jorden. Hva skjer med de som ikke kommer dit? de skal leve her på jorden. og de som ikke blir frelst blir utslettet i harmageddon eller mister muligheten til å få en oppstandelse hvis de dør før harmageddon. Er det noe håp for fremtiden? ja, fordi Jehova skal snart fjerne alle de onde fra denne planeten og innføre et globalt paradis!! Hva er guds navn og hvorfor blir det ikke brukt? Guds navn: Jehova. Det blir ikke brukt pga at jødene fra gammelt av anså navnet som for hellig til at det kunne uttales!! så når JHVH sto i grunnteksten på hebraisk i GT, så vokaliserte de dvs siden den hebraiske teksten bare hadde konsonanter, så satte man inn punkter for å vise leseren hvilke vokaler som skulle settes inn, men for JHVH så ble vokalene for ordet "herren" osv satt over ;-) for å minne leseren på at han skulle si "herren" og ikke Jehova... Finnes det et helvete? nei! for JV er døden i seg selv slutten på all bevissthet og eksistens. gud kan velge å gi den han vil en oppstandelse, enten her på jorden eller som en engel i himmelen. Så det er mye av det jeg lurer på kjære deg! siden jeg kan en del om JV, så er det enkelt for meg å svare, sofiemyr får si fra om jeg tar feil :-) jeg har satt inn svar over. bibel-sitatene er hentet fra bibelen.no sofiemyr får korrigere meg om jeg tar feil i noen av mine svar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #13 Del Skrevet 25. februar 2011 det er Åpenbaringen 14: 1-3 min feil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeanette1974 Skrevet 25. februar 2011 #14 Del Skrevet 25. februar 2011 kjære deg! siden jeg kan en del om JV, så er det enkelt for meg å svare, sofiemyr får si fra om jeg tar feil :-) jeg har satt inn svar over. bibel-sitatene er hentet fra bibelen.no sofiemyr får korrigere meg om jeg tar feil i noen av mine svar. Takk skal du ha. Er du et av Jehovas vitner? Jeg sitter med en billion spm, jeg vil ikke annet en til bunns i dem, og jeg føler meg dratt mot å undersøke hva det er med Jehovas vitner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #15 Del Skrevet 25. februar 2011 Takk skal du ha. Er du et av Jehovas vitner? Jeg sitter med en billion spm, jeg vil ikke annet en til bunns i dem, og jeg føler meg dratt mot å undersøke hva det er med Jehovas vitner. nei, jeg er ikke et av JV, jeg var med der en gang, men ikke nå lenger. det er en bruker her som kaller seg sofiemyr som er det... mange av spørsmålene du stilte var såpass grunnleggende at jeg synes jeg godt kunne svare på dem. siden jeg ikke er med lenger så har jeg selvsagt mine kritiske spørsmål, men det betyr ikke at jeg vil lyve om dem for det, så det var derfor jeg svarte på de spørsmålene du hadde. du får poste de spørsmålene du vil selv, så får sofiemyr(som selv sier hun er et av JV)eller andre bidra med svar, må være lov å stille kritiske spørsmål på forum, det er f. eks laget en egen tråd angående dette med blod-overføring. hvorfor så interessert i JV?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #16 Del Skrevet 25. februar 2011 ikke vondt ment dette med at det var grunnleggende spørsmål du stilte :-) det var det for meg pga at jeg har vært med der selv en gang... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeanette1974 Skrevet 26. februar 2011 #17 Del Skrevet 26. februar 2011 nei, jeg er ikke et av JV, jeg var med der en gang, men ikke nå lenger. det er en bruker her som kaller seg sofiemyr som er det... mange av spørsmålene du stilte var såpass grunnleggende at jeg synes jeg godt kunne svare på dem. siden jeg ikke er med lenger så har jeg selvsagt mine kritiske spørsmål, men det betyr ikke at jeg vil lyve om dem for det, så det var derfor jeg svarte på de spørsmålene du hadde. du får poste de spørsmålene du vil selv, så får sofiemyr(som selv sier hun er et av JV)eller andre bidra med svar, må være lov å stille kritiske spørsmål på forum, det er f. eks laget en egen tråd angående dette med blod-overføring. hvorfor så interessert i JV?? Jeg er nok en som liker å granske ting, nøye, og hva er det med dette som gjør at alle , eller mange misliker og hater JV så mye?? Så da må jeg finne svaret da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 26. februar 2011 #18 Del Skrevet 26. februar 2011 (endret) Går du gjennom en krise? Jeg har vært JV det meste av mitt liv, men for en tid tilbake sluttet jeg å tro på det. Hva mener du med "mange misliker og hater JV så mye"? Sikter du til personen JV eller læren? Jehovas vitner blir ikke mislikt eller forfulgt, det er propaganda fra vitnene selv. Når vi er ute å forkynner, er det riktignok ikke ofte vi får noe særlig respons, men de aller fleste sier ifra på en høflig måte, og så lenge vitnet respekterer det, oppleves det helt ok. Men, en del vitner oppfører seg ikke særlig bra når de går fra hus-til-hus, det skaper spenninger som de selv er skyld i. I det daglige liv på jobb og skole opplever de fleste vitner seg som et innkludert medmenneske. Når du første gang får kontakt med vitnene, vil du oppleve en verdsettelse av din person og dine interesser du neppe har opplevd før. Det kalles lovebombing. Det er første skritt for å gi deg en følelsesmessig tilknytning til vitnene. Du vil få tilbud om bibelstudium, noe du ser ut til å være innstilt på å ta imot? Det er egentlig ikke et BIBELstudium, men du studere en bok utgitt av Vakttårnet med henvisninger til bibelen. Hvis du ikke allerede er vel bevandret i bibelen, vil du ikke greie å avsløre hvordan skriftsteder er tatt ut av sin kontekst, det er heller ikke tid til å sette seg inn i konteksten under studie. Noe av det første du lærer er at familie og venner vil advare deg mot å studere med vitnene. Det blir forklart på den måten at satan påvirker alle rundt deg for å få deg fra å ta et standpunkt for "den eneste sanne Gud" og for at du ikke skal få belønningen, "evig liv i et paradis". Dette alene burde få alarmklokkene til å ringe og alle røde lys til å blinke, men på grunn av den følelsesmessige tilknytningen blir alarmen vanligvis ignorert. Du vil etterhvert få et mildt press på deg til å ta dåpen. Det er først når du er døpt at du kan komme i paradiset. Men det mener de egentlig ikke, hvis du søker i Vakttårnets bibliotek under "er det bare Jehovas vitner som blir frelst?" finner du svar. Dåpsdagen er for Jehovas vitner en større dag enn den dagen du giftet deg eller ble født. Men, egentlig har du ved dåpen solgt sjelen din, du sitter fast i noe som krever ekstraordinært mot og styrke for å komme ut av. Prosessen med å komme ut greier de fleste ikke alene, de fleste vanlige mennesker vil stille opp, men det kan også være nødvendig med profesjonell hjelp. Det alene burde fortelle deg at du bør tenke deg godt om før du bruker jehovas vitner som sannhetskilde for dine absolutt interessante eksistensielle spørsmål. Endret 26. februar 2011 av Gentle 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serene Skrevet 26. februar 2011 #19 Del Skrevet 26. februar 2011 Jeg er nok en som liker å granske ting, nøye, og hva er det med dette som gjør at alle , eller mange misliker og hater JV så mye?? Så da må jeg finne svaret da. Signerer mye av det Gentle skriver. Selv vil Jehovas Vitner si at -det at de er så "forfulgt og hatet" er i seg selv et tegn på at det er de som har sannheten, og så vise til et skriftsted som kommer med en "profeti" om at de sanne kristne skulle bli forfulgt. Jeg står selv midt oppi noe som er et eksempel på hvorfor jeg selv tenker på JV nesten daglig og for all framtid vil advare folk mot sekten. Min mann, som også er et tidligere vitne, er nå innlagt på psykiatrisk for behandling av traumer som oppsto i barndommen. Det er for stort å forklare, men kort fortalt trodde foreldrene hans (også JV) på fysisk fostring, og gutten vokste opp i den visshet om at måtte foreldrene velge mellom sin gud og ham, ville han kommet på en klar andreplass. Alle truslene om dommedag, demoner og faren for å stå på satans side, all denne verbale terroren, alt illustrert i barnebøkene deres, sammen med frykten for å få juling og vissheten om at han ikke var elsket, er noe som har satt sine klare spor i ham. Han har skjult angsten godt i årevis, først i alkohol, siden i hardt arbeid, men til slutt sa det stopp. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 26. februar 2011 #20 Del Skrevet 26. februar 2011 Signerer mye av det Gentle skriver. Selv vil Jehovas Vitner si at -det at de er så "forfulgt og hatet" er i seg selv et tegn på at det er de som har sannheten, og så vise til et skriftsted som kommer med en "profeti" om at de sanne kristne skulle bli forfulgt. Jeg står selv midt oppi noe som er et eksempel på hvorfor jeg selv tenker på JV nesten daglig og for all framtid vil advare folk mot sekten. Min mann, som også er et tidligere vitne, er nå innlagt på psykiatrisk for behandling av traumer som oppsto i barndommen. Det er for stort å forklare, men kort fortalt trodde foreldrene hans (også JV) på fysisk fostring, og gutten vokste opp i den visshet om at måtte foreldrene velge mellom sin gud og ham, ville han kommet på en klar andreplass. Alle truslene om dommedag, demoner og faren for å stå på satans side, all denne verbale terroren, alt illustrert i barnebøkene deres, sammen med frykten for å få juling og vissheten om at han ikke var elsket, er noe som har satt sine klare spor i ham. Han har skjult angsten godt i årevis, først i alkohol, siden i hardt arbeid, men til slutt sa det stopp. Herregud så trist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå