Gå til innhold

Menn som hater kvinner og jenta som lekte med ilden.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan hjelpe meg med denne problemstillingen:

Hvordan bruker Larsson tekstene sine til å kritisere samfunnet, og hvordan gjenspeiles det moderne samfunnet og utfordringene knyttet til dette i Stieg Larssons to kriminalromaner «Menn som hater kvinner» og «Jenta som lekte med ilden»?

Takk for svar!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen tanker i farta: (Har lest alle tre bøkene, så mulig jeg trekker inn momenter fra "leftslottet som sprengte"):

- Du kan fokusere på persongalleriet: I fremstillingen av Lisbeth Salander kommer det f.eks. ganske tydelig frem hvordan samfunnet behandler folk som er annerledes. Se f.eks. på hvordan både advokat Bjurman, fæle legen (som jeg ikke husker navnet på i farta), ukjente menn hun møter på t-banen og media behandler henne.

- Hvordan samfunnet lett lar utseende og "atypisk"/ utafor a4-livet blir sett på. Eller hvordan samfunnet ser på både "nerder" og bifile/homoseksuelle på en nedsettende måte.

- Eller hvordan myndighetene ikke har kontroll over egne "organer". Hvordan folk med makt/anseelse/penger kommer unna med kriminalitet

- Millennium som drives av idealisme vs. kapitalisme

- Du kan jo også ta utgangspunkt i selve tittelen "Menn som hater kvinner". I bøkene viser Larsson ulike måter å undergrave kvinnen på. Du kan se på trafficking, vold mot kvinner i hjemmet eller generelt temaene Millennium skriver om.

- Du kan se på seksualitet - f.eks. Lisbeths seksuelle liv, som vel nesten kalles litt "mannete" (som i sex for sexens skyld), såkalte "åpne forhold", incest osv.

Det var det jeg kom på i farta. Håper det kan hjelpe deg litt på vei...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...