Gå til innhold

Redd katten vår er ensom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av og til er jeg bekymret for om katten vår kjeder seg/ er ensom. Hun er opprinnelig innekatt, men har begynt å være ute etter at vi fikk henne. Hun er ikke ute når vi ikke er hjemme eller om natten. Ellers er hun med oss før vi går på jobbb, vi står opp mellom 6-7 og går på jobb i 8-9-10. Samboeren min jobber endel hjemmefra, og han sier hun går og legger seg i 11 tiden, og før det ligger hun på pulten med ham. Så er hun da alene til ca 17, og da pleier hun å stå opp, får seg en luftetur, leke, kose, børste osv, og er så med oss resten av ettermiddagen/kvelden. Hun er en lykkelig liten pus, litt prinsesse som kan bli lett furten om ting ikke skjer for nok eller ihh til hennes ønsker.

Det hører med til historien at vi fikk henne som omplasseringskatt, da hun ikke gikk overens med de andre kattene de tidligere eierne hadde, så det var mye konflikt og kamp der hun bodde før. Men av og til er jeg redd hun skal kjede seg og savne andre puser selskap. jeg er av og til bekymret for om hun kjeder seg, om vårt selskap egentlig er godt nok? Men så er det dette med at hun ikke går så godt overens med andre katter, og om vi prøver å ta inn en annen katt, så kan jo dette lett skje igjen, og hva da? Er jeg er overbekymret katteeier, eller bør vi prøve å skaffe selskap til henne?

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Synes det høres ut som hun har et fint liv jeg. Hun er kanskje av den typen, som liker ro og fred etter et liv med krangling med artfrender.

Hadde hun kjedet seg, så hadde hun sikkert funnet på "lure" måter å sysselsette seg på. Og det hadde dere merket.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har intrykk av at en katt som kjeder seg blir rastløs. Enkelte katter er veldig rolige, og trenger ikke mer enn litt selskap og oppmerksomhet i ny og ne. Kan godt hende at hun fungerer best som alenekatt siden hun ikke kom overens med de andre kattene, men hvis du vil ha en katt til kan du høre med den forrige eieren om det var bare hunkatter hun ikke kom overens med. eller om det gjaldt både hankatter og hunkatter. Det er ikke uvanlig at hunkatter går dårlig overens med andre hunkatter, mens de fungerer helt fint sammen med hankatter.

Skrevet

Hvis dere vuderer en katt til, ville jeg forhørt meg med dyrebeskyttelsen. De vet hvilke katter hos seg som passer med andre, og så vidt jeg har skjønt, så kan du levere katten tilbake dersom det ikke skulle fungere. Eller så synes jeg det høres ut som om katten deres trives.

Min katt virket ikke som om han trivdes med andre katter i det hele tatt, han var redd dem og likte dem ikke. Men etter at jeg fant en liten forlatt jente i hagen, og ikke fant noen eiere, så har han forandret seg veldig. Han likte henne ikke først, men nå leker de sammen hele tiden, og spiser side om side. Så det kan være verdt å prøve dersom dere ønsker en katt til, bare vær sikker på at den kan "retuneres" dersom det ikke skulle fungere! :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar :) Ja, jeg tror hun er veldig fornøyd med tilværelsen, hun får mye oppmerksomhet og kos, og hun får også være helt i fred når hun vil være det - hun har oss rundt lillefingeren, rett og slett. Hun har så langt ikke gitt noe signaler om ensomhet/kjedsomhet, så vi får bare følge med å ta det etterhvert. Hun er jo litt ute, og her er mye katter, og de kattene har hun hvertfall ikke vist noe interesse for, snarere tvertimot, hun kommer løpenden inn i huset når det dukker opp andre katter. Er vel helst at jeg er vant til å ha to eller flere katter som gjør at jeg blir litt bekymret, men vi får passe på signalene hun gir oss og se an. Dyrebeskyttelsen var en god ide om det skulle bli aktuelt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...