AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #1 Skrevet 3. mars 2011 Jeg har fullført høyere utdanning, men vil ikke ha jobb innen det faget.. Lurer på om jeg heller vil jobbe som kafemedarbeider? Men føler det blir sett på som en lavstatusjobb med null karrieremuligheter. Når jeg egentlig er utdannet til et mer "status"yrke så føler jeg det er et nederlag å ta til takke med en lavstatusstilling, med sikkert lav lønn. (hva tjener man?) Men jeg er litt utbrent med tanke på ambisiøs jobb, så kunne tenke meg en "enkel" jobb. Men er kafemedarbeider bare en jobb for studenter, eller kan man "eldes" i bransjen? Jeg er bare 25, men kunne tenkt meg å funnet min nisje innenfor jobb snart og slå meg til ro med det.
Jinta Skrevet 3. mars 2011 #2 Skrevet 3. mars 2011 Ja det er lavstatus, men er ikke noe galt i det om det er det du vil.Det er veldig slitsomt å jobbe på kafe, i hvertfall i middagsrushet og slikt - kan bli helt sykt noen ganger. Jobbet på kafe når jeg var yngre og søndager var et helvete, greide nesten ikke stå oppreist etter arbeidsdagen var over. Nå spørs kanskje litt på hva slags kafe du jobber på, om det er en kafe med middag og varm lunsj eller mer kaffe og te og rundstykker.
#Mj# Skrevet 3. mars 2011 #3 Skrevet 3. mars 2011 vist det er det du vil er det vel bare å kjøre på? synst ikke du bør bekymre deg altfor mye om hva andre tenker om det, spessielt vist det du vil er å gjøre noe helt annet en det du har gjort før.
lillemia Skrevet 4. mars 2011 #4 Skrevet 4. mars 2011 Du har vel ingenting å tape på prøve, vel? Om du stortrives, er jo det kjempebra. Hvis ikke, har du en annen utdanning å falle tilbake på, eller du kan prøve noe annet. Jeg syns det er tøft at folk velger "lavstatus"-yrker fordi de selv vil det! Da får andre folk tenke hva de vil, så lenge du trives med deg selv 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #5 Skrevet 4. mars 2011 Jeg skjønner deg veldig godt. Har selv årevis med høy utdanning, og jobber også med noe relevant, men av og til skulle jeg ønske jeg jobbet i en butikk (ikke bak kassen på rema) eller en kafè. Hadde det ikke vært for at det til tider er svært slitsomt, med ugunstige arbeidstider og mye ståing (har dårlig rygg), ville jeg kanskje hoppet i det selv Syns du skal gå for det, jeg! Så lenge du ikke ødelegger dine fremtidige karrieremuligheter innenfor utdannelsen din, har du ikke noe å tape på det 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #6 Skrevet 4. mars 2011 TS her. Fikk jobben jeg søkte på. 50% kafemedarbeider. Tok den. Så jeg prøver det ut! Redd for at utdanningen min svinner henn når jeg ikke får praktisert den, men den som intet våger intet vinner.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #7 Skrevet 4. mars 2011 Ja det er lavstatus, men er ikke noe galt i det om det er det du vil.Det er veldig slitsomt å jobbe på kafe, i hvertfall i middagsrushet og slikt - kan bli helt sykt noen ganger. Jobbet på kafe når jeg var yngre og søndager var et helvete, greide nesten ikke stå oppreist etter arbeidsdagen var over. Nå spørs kanskje litt på hva slags kafe du jobber på, om det er en kafe med middag og varm lunsj eller mer kaffe og te og rundstykker. Tull. Er bare idiotiske mennesker som rangerer jobber etter status 1
Gjest Bjørn82 Skrevet 4. mars 2011 #8 Skrevet 4. mars 2011 TS her. Fikk jobben jeg søkte på. 50% kafemedarbeider. Tok den. Så jeg prøver det ut! Redd for at utdanningen min svinner henn når jeg ikke får praktisert den, men den som intet våger intet vinner. Siden du er i en 50% stilling så har du jo veldig mye tid til overs som du kan bruke på å holde deg oppdatert i det faget du har utdannet deg innenfor i tillegg til at du jobber med noe som ikke "krever" like mye av deg. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #9 Skrevet 4. mars 2011 Siden du er i en 50% stilling så har du jo veldig mye tid til overs som du kan bruke på å holde deg oppdatert i det faget du har utdannet deg innenfor i tillegg til at du jobber med noe som ikke "krever" like mye av deg. Ja, ideelt sett finner jeg en relevant deltidsstilling som ikke krasjer med nåværende abeidstider, men vanskelig å få foten innenfor faget i denne byen her. Men det er et langsiktig mål
Jinta Skrevet 4. mars 2011 #10 Skrevet 4. mars 2011 (endret) Tull. Er bare idiotiske mennesker som rangerer jobber etter status Det var vel TS som spurte om det var lavstatus eller ikke.. man trenger ikke være idiot om man synes et yrke er lavstatus, jobber selv i et lavstatusyrke. Stygg kommentar, hold deg til saken - ikke personangrep. Endret 4. mars 2011 av Jinta
#Mj# Skrevet 4. mars 2011 #11 Skrevet 4. mars 2011 det er jo ikke nødvendigvis ts som synest dette yrket er lavstatus, men hun er bekymret for at andre vil tenke sånn. og det skjønner jeg egentlig godt, kan være slitsomt å måtte forklare seg for andre når man egentlig ikke er sikker på om man velger riktig. gratulerer med ny jobb ts!
inaballerina Skrevet 5. mars 2011 #12 Skrevet 5. mars 2011 Det er en jobb som er slitsom og fysisk krevende, og det er heller ikke så godt betalt. rundt 125kr timen er vanlig. Kan være mer, og kan være helt ned mot 100kr timen. Det er jo noen plasser man også kan få litt greit med tips, men ikke nok til at man bør regne med de pengene. De kommer heller som en bonus. I forhold til status trenger det ikke være en lavstaus jobb. En som jobber med kaffe og er god på det, kan komme langt. det er mange forksjellige konkurranser osv for baristaer, og det er kjempe spennende å følge folk som er skikkelig flinke. Det handler vel mye om interesse for faget og om du er villig til å jobbe for å bli god. Det er jo et koselig yrke, man møter masse folk og drikker god kaffe. Men som jeg sa i sted, det er krevende. Man kan bli så sliten noen dager at man nesten ikke orker å gå hjem.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #13 Skrevet 6. mars 2011 Jeg har fullført høyere utdanning, men vil ikke ha jobb innen det faget.. Lurer på om jeg heller vil jobbe som kafemedarbeider? Men føler det blir sett på som en lavstatusjobb med null karrieremuligheter. Når jeg egentlig er utdannet til et mer "status"yrke så føler jeg det er et nederlag å ta til takke med en lavstatusstilling, med sikkert lav lønn. (hva tjener man?) Men jeg er litt utbrent med tanke på ambisiøs jobb, så kunne tenke meg en "enkel" jobb. Men er kafemedarbeider bare en jobb for studenter, eller kan man "eldes" i bransjen? Jeg er bare 25, men kunne tenkt meg å funnet min nisje innenfor jobb snart og slå meg til ro med det. Å jobbe på kafe er ok. For meg var det veldig bra. Det var der jeg fikk intr.for mat. Nå skal det sies at det var ikke sånn Obs eller Ikeakafe. Det er noe av det tristeste kafeer jeg har vert. triste lokaler,kaldt,og betjening som står og klipper opp poser til varming,eller rører i pulver. Det var mye faste kunder,til slutt ble man jo kjent også. Jeg var så heldig å få jobbe på en plass med et godt kjøkken. Han som drev stedet var veldig dyktig faglært kokk. Vi var flere som jobbet der, så vi byttet på å være i kjøkken og ut i kafeen. Han drev også cateringdel der, så jeg fikk solid grunnopplæring i både kald og varm mat. Siden så ble mat min levevei. At andre ser på dette som lavstausyrke, er trist å lese. Man skal jobbe med det man liker og trives i, det betyr ikke at man får det så bra i den jobben man er utd. til.
Wonders Skrevet 7. mars 2011 #14 Skrevet 7. mars 2011 Det står respekt av restaurantbransjens helter! Aldri lav status. Kjeder har man lettere for å stige i gradene enn på små cafeer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå