Hedda-78 Skrevet 3. mars 2011 #1 Skrevet 3. mars 2011 Har kjøpt gardinstang og gardiner, 220 cm lange fra Kid. Skal henge ved et vindu som starter omtrent ved knærne og opp til normal høyde. Men når jeg prøver å finne ut hvor høyt jeg skal henge gardinstanga, så synes jeg det ser så merkelig ut. For at gardinene ikke skal subbe i gulvet, så må gardinstanga henge ca 5 cm over vinduet, og det ser vel litt merkelig ut? Eller?
Humleblomst Skrevet 3. mars 2011 #2 Skrevet 3. mars 2011 Ånei, nå fikk du meg til å studere stuegardinene mine! De hang her da jeg flyttet inn og jeg har bare latt de henge, og nå ser jeg at de er ulik i lengden! Men ihvertfall, de henger mellom 2 og 5 cm over gulvet. Oppe henger gardinstangen like under taklisten. Men disse vinduene dekker nesten hele veggen. Gardinene skal ihvertfall ikke subbe i gulvet, det kan jeg si med sikkerhet. Da blir de ikke skikkelig hengende,men blir "stående" litt på skakke på en måte. Dessuten vil de samle støv på nedre kant, nærmere 5 cm er nok å foretrekke, da den som er 2 cm over bakken har en skygge nederst (det er lyse gardiner her i heimen..). Er gardinene slik at du kan legge dem opp noen cm? For eksempel med strykejern og spesialtape bergenet på å legge opp gardiner?
hufsa! Skrevet 3. mars 2011 #3 Skrevet 3. mars 2011 Heia,som ho over sier,de skal ikke henge i gulve.Er ovrhode ikke fint.Jeg kjøper ofte nye men må legge de opp.Sjønner ikke hvorfor de lager de så lange.
kaprifolen Skrevet 3. mars 2011 #4 Skrevet 3. mars 2011 (endret) Gardiner skal være MAKS 5 cm over gulvet i min bok hvis du først skal ha lange gardiner... Og det kommer selvsagt litt ann på gardinstangen osv, men det er ikke krise om stangen henger litt over øvre del av gerikten. Se f.eks her. Det viktigste er at det er en balanse og symmetri i det, og ikke bare ser ut som om du har "bomma"! Endret 3. mars 2011 av kaprifolen
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #5 Skrevet 3. mars 2011 Det er lettere å legge opp gardiner enn å forlenge dem, det er vel derfor de lages lange. Heng gardinstangen der den passer best og legg opp gardinene du. 2
Hedda-78 Skrevet 3. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2011 Nå er gardinene oppe Lagde skruhullet til gardinstanga nøyaktig 8 cm over den øverste lista (gerikten? Aldri hørt det før?) Gardinene henger da ca 1-2 cm over gulvet, og det ser ikke for merkelig ut med stanga heller. Ikke sånn at man legger merke til det i allefall. Tror jeg... Skulle sikkert ha lagt opp gardinene i stedet, men jeg har ikke symaskin, og jeg gidder rett og slett ikke å styre mer med det. Jeg er fornøyd
Kvist Skrevet 3. mars 2011 #7 Skrevet 3. mars 2011 Heia,som ho over sier,de skal ikke henge i gulve.Er ovrhode ikke fint.Jeg kjøper ofte nye men må legge de opp.Sjønner ikke hvorfor de lager de så lange. Og jeg skjønner ikke hvorfor så få steder selger lange gardiner. 220 cm er jo altfor kort for mine vinduer i hvertfall. Ikke kult med gardiner som stopper 30-35 cm over gulvet.
Gjest Harriet Skrevet 3. mars 2011 #8 Skrevet 3. mars 2011 Jeg har fått mine gardiner målt, sydd og hengt opp av firma og jeg har doble skinner som faktisk er festet i taket over vinduene. Nedre kant er 1-2 cm over gulvflaten.
Orchideae Skrevet 3. mars 2011 #9 Skrevet 3. mars 2011 Jeg mener de skal være kant i kant med gulvet. 1
SmallTalk Skrevet 4. mars 2011 #10 Skrevet 4. mars 2011 Mine lange gardiner subber så vidt det er i gulvet, og det er det eneste jeg synes er pent på lange gardiner. Skal gardinene først være lange, så får de være så lange at det ikke ser ut som om vinduene har høyvannsbukser på seg. På mine digre stuevinduer som går ned til gulvet blir det helt feil med gardiner som slutter før glasset.
TheaH Skrevet 4. mars 2011 #11 Skrevet 4. mars 2011 (endret) Våre gardiner på stua henger helt nedi gulvet. De er lyse og har hengt i snart et år uten å bli vasket, og jeg kan ikke se noe skitt på gardinene selv om vi har ei lita jente som støtt og stadig "leker" med de. Etter min mening må gardinene gå helt ned i gulvet, men ikke være lenger enn ned til gulvet, og ikke under noen omstendigheter være kortere enn fotlistene, da ser det som SmallTalk sier ut som om høyvannsbukser. Gardinstengene er montert akkurat på samme høyde som toppen av vinduslistene. Endret 4. mars 2011 av TheaH
Sign Skrevet 4. mars 2011 #12 Skrevet 4. mars 2011 Jeg synes det er finest med gardiner som "subber" i gulvet. Da må det være helt tynne gardiner som faller pent. Jeg har tynne, lyse gardiner som er like hvit etter 1/2 år opphengt og om de skulle bli skitne er det jo bare å vaske dem. Hvis de ikke skal subbe i gulvet synes jeg de skal være max 1-2 cm over gulvet, blir det mer enn det synes jeg det er stygt. Men smaken er jo ulik, det viktigste er vel at folk trives med det de synes ser best ut
Gjest *smak* Skrevet 4. mars 2011 #13 Skrevet 4. mars 2011 Har kjøpt gardinstang og gardiner, 220 cm lange fra Kid. Skal henge ved et vindu som starter omtrent ved knærne og opp til normal høyde. Men når jeg prøver å finne ut hvor høyt jeg skal henge gardinstanga, så synes jeg det ser så merkelig ut. For at gardinene ikke skal subbe i gulvet, så må gardinstanga henge ca 5 cm over vinduet, og det ser vel litt merkelig ut? Eller? Det sier jo at de kongelige har gardiner som subber i gulvet.. he he .... jeg føler meg i godt selskap
*Numi* Skrevet 4. mars 2011 #14 Skrevet 4. mars 2011 (endret) Jeg har gardiner som subber i gulvet selv jeg, og liker det best. Men det er jo smak og behag. Må si jeg stusser litt på at du justerer gardinstanga etter gardinlengden, og ikke gardinlengden etter gardinstanga? Endret 4. mars 2011 av *Numi*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå