Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en trebarnsmor som er av den oppfatning at barnet har godt av en god start på dagen. Frokost er utrolig viktig, det viktigste måltidet i løpet av hele dagen, i følge mange. Dette måltidet får i gang kroppen og er essensielt for at barnet skal fungere og prestere i barnehage/skole samt fritidsaktiviteter.

Derfor må barnet få et godt forhold til frokost, og ha en hyggelig ramme rundt dette. Min løsning har blitt å lage en sunn og næringsrik frokost til mine barn hver eneste dag, og gi dem denne på sengen.

Hva synes dere? Blir det for mye oppvartning, eller er det et steg i riktig retning for gode, sunne og ikke minst hyggelige frokostrutiner?

Vennlig hilsen,

Trebarnsmor :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Også trebarnsmor
Skrevet

Siden du spør om dette, må du jo være usikker, hvorfor er du det? Er det noe som føles feil for deg? I så fall synes jeg du skal kjenne etter hva som er årsaken.

Sånn til frokostspørsmålet: Jeg lager også frokost til barna mine, og de spiser som regel godt om morgenen – men selv foretrekker jeg å gni søvnen ut av øynene og pusse tenner, stå opp og kle på meg før frokost. Og det tror jeg barna mine også gjør. Derfor spiser vi frokost sammen ved bordet, påkledd og vasket og klar for dagen. Det passer oss bra. Hvis frokostbrett på senga passer bedre for dere, gjør dere det sånn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det virket veldig koselig :) jeg hadde blitt glad for det hvis mamma hadde gjort det for meg da jeg var yngre altså :)

Det er jo mange barn som ikke får i seg frokost i det hele tatt, og som du sier er det en viktig del av dagen. Så hvis du må hjelpe dem et steg i riktig retning, så gjør jo ikke det noe. Jeg syns det bare er positivt :)

Tenker du å gjøre det hver dag? Kanskje du kunne prøvd det ut noen dager i uken først? Så merker kanskje ungene hvor viktig frokost er for prestasjonene sine i løpet av dagen :)

Skrevet

...Så lenge du slutter med det til de blir store nok til å ordne det selv. Var sammen med en som hadde mor som skjemte han bort som ikke sluttet med det i tide. Du er kvinnefiguren i dine barns liv.

Jeg syns det høres ut som en koselig ting for deg og barna mens barna er relativt små. Men kansje litt over the top :)

Gjest Annaires
Skrevet

Koselig noen ganger, men her foretrekker vi å spise sunn og næringsrik frokost sammen, rundt kjøkkenbordet.

Gjest gurimalla
Skrevet

Vi spiser også sunn og næringsrik frokost hver dag, men ved spisebordet. Jeg mener ikke det er galt å gi barna frokost på senga, men hos oss hadde det blitt mye rot til frokost og det hadde ikke blitt prioritert hos oss.

Skrevet

Siden du spør om dette, må du jo være usikker, hvorfor er du det? Er det noe som føles feil for deg? I så fall synes jeg du skal kjenne etter hva som er årsaken.

Sånn til frokostspørsmålet: Jeg lager også frokost til barna mine, og de spiser som regel godt om morgenen – men selv foretrekker jeg å gni søvnen ut av øynene og pusse tenner, stå opp og kle på meg før frokost. Og det tror jeg barna mine også gjør. Derfor spiser vi frokost sammen ved bordet, påkledd og vasket og klar for dagen. Det passer oss bra. Hvis frokostbrett på senga passer bedre for dere, gjør dere det sånn.

Koselig noen ganger, men her foretrekker vi å spise sunn og næringsrik frokost sammen, rundt kjøkkenbordet.

Signerer disse to! Frokosten er viktig, men vi foretrekker den ved kjøkkenbordet. Synes det er ålreit at folk er våkne, rene og påkledd først. Unntaket er bursdager o.l., da hender det at det blir frokost på senga.

Skrevet

Jag fungerar själv inte utan frukost och anser att det är det absolut viktigaste målet på dagen för att klara av att må bra och prestera på jobb och i skolan.

Jag vill inte ha frokost på sänga, jag vill vara vaken, sitta ordentligt, ha morgontidningen/avisen uppslagen och äta där man bör äta.

Vad det gäller barnen så FÅR de INTE äta på sina rum. Jag vill inte ha brödsmulor, halväten smörgås eller andra rester varken i sängen eller gömd i deras hörn. Inte heller mjölkspill på kudden eller över golvet/mattan.

Det gäller så väl frukost som annan mat. Jag vill inte hitta en halvrutten äppelbit i strumpan, leksaksköket etc.

Hos oss äter man vid köksön eller vid matbordet. Vi äter inte på övervåningen och inte heller vid soffan i stua.

Skrevet (endret)

Her i huset kommer ikke en matbit oppi noens seng. I senga skal man sove, og sengetøyet skal være rent. Her spiser vi sammen ved kjøkkenbordet, og ungene smører sin egen mat, eller spiser havregrøten jeg har laget.

Servér gjerne ungene dine mat på senga, bevares, men du bør tenke på at du legger lista på et visst nivå her, og at faren for å få bortskjemte og kravstore barn er særdeles overhengende.

Egentlig tror jeg at du tuller litt med oss...

Endret av Bodillen
  • Liker 2
Skrevet

Frokost på sengen synes jeg er en luksus som bør spares til spesielle anledninger (mors-/farsdag, bursdager, osv). Hver dag, synes jeg er litt voldsomt. Vil du venne ungene til at du varter dem opp som om de bodde på hotell? Og jeg ser for meg at det blir mye smuler og matrester på rommet. Her i huset har vi kun mat på kjøkkenet og i stuen.

Er det ikke mye koseligere å samles rundt et frokostbord, istedet for at alle sitter og spiser for seg selv i hver sin seng? Det er også mer hygienisk, man har bedre sittestilling, man lærer seg å smøre maten sin selv, og man kan snakke sammen!

• Liker 2
Skrevet

Moren min gjorde det til broren min til han flyttet omtrent. Han likte det og hun gjorde det gjerne. Jeg bodde hjemme en periode som student, og mamma laget matpakke til meg hver dag. Jeg har aldri likt frokost på sengen bortsett fra bursdager. Det feiler ingen av oss noen ting :) ville ikke bekymret meg for at det skaper bortskjemte unger. Ingen ting er så koselig som å komme på besøk til min bror, da det alltid er fikset med masse mat og drikke og kos stemning. Vi har i alle fall lært hvordan man skal lage koselig for hverandre!

Gjest regine
Skrevet

det overrasker meg hvor negative en del er til andres måte å gjøre ting på (eller, nei, det er egentlig ikke overraskende - her på kg er det jo fordømmelse over en lav sko over de rareste ting... :sjenert: )

Uansett: til TS: hvis du og dine barn syns det er koselig med frokost på senga og det er noe dere har tid til/ønsker å prioritere i hverdagen: GO FOR IT! Skjønner verken at det skal gi bortskjemte og kravstore barn eller på annet vis verken være galt eller farlig.

Frokost er frokost. Om man foretrekker å spise den på senga, eller ved kjøkkenbordet i slåbrok, ved spisebordet i festantrekk så spiller det overhode ingen rolle - så lenge det funker for den aktuelle familie!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...