AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #1 Skrevet 2. mars 2011 Vi har ikke før beg å betale på strømregningen som var kjempehøy for des-jan,så har vi en ny på veg. Den som kom i feb. var så stor at den må deles på tre. I dag har jeg lest av strømmen på nytt,og den er like stor. Så det blir å dele opp den i tre også. Resultatet av dette blir at ved utgangen av året så har det hopet seg opp. Jeg har gjeld til kraftverket. Nå vil staten at vi skal ha regning hver mnd. Ja, det blir jo litt synsbedrag...ser ikke så ille ut for folk. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #2 Skrevet 3. mars 2011 Har hatt regning hver måned i flere år jeg. Ikke noe synsbedrag i det hele tatt. Ser jo at prisene har økt. Allikevel så er det mye bedre for meg å få en regning hver måned så jeg slipper sånne kjempehøye strømregninger som jeg ikke har en sjans til å betale. 1
Kinini Skrevet 3. mars 2011 #3 Skrevet 3. mars 2011 Man må jo bare kunne sette av litt penger hver måned, hvis man får en svær strømregning hver tredje/andre (?) måned? Det er jo like mye penger uansett? 2
Sign Skrevet 3. mars 2011 #4 Skrevet 3. mars 2011 Man må jo bare kunne sette av litt penger hver måned, hvis man får en svær strømregning hver tredje/andre (?) måned? Det er jo like mye penger uansett? Enig. Man vet vel omtrent hvor mange kWh man bruker hvert år? Og man kan få mail eller sms fra kraftselskapet når prisene endres slik at man har en viss peiling på strømprisen. Så er det bare å beregne sånn omtrentlig årskostnad, dele på 12 og sette av hver måned på en regningskonto....? 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #5 Skrevet 3. mars 2011 Sett av penger som tidligere nevnt og det er kanskje lurt å bli mer bevisst ift. strømbruk slik at man kanskje kan unngå skyhøye regninger. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #6 Skrevet 3. mars 2011 Sett av penger som tidligere nevnt og det er kanskje lurt å bli mer bevisst ift. strømbruk slik at man kanskje kan unngå skyhøye regninger. Ja det er skikkelig enkelt å spare på forbruket når det allerede er så kaldt inne at det grenser til helsefarlig, og dusj foregår på 3 minutter annenhver dag.
Gjest Footloose Skrevet 3. mars 2011 #7 Skrevet 3. mars 2011 Jeg våkner titt og ofte på vinteren med temperatur nede i 5 grader i leiligheten, jeg klarer helt fint å holde regningen nede så skjønner ikke hvorfor noen andre ikke skulle klart det. Har du svært hus?
Gjest Bjørn82 Skrevet 3. mars 2011 #8 Skrevet 3. mars 2011 Ja det er skikkelig enkelt å spare på forbruket når det allerede er så kaldt inne at det grenser til helsefarlig, og dusj foregår på 3 minutter annenhver dag. Jeg så et program om Englands gjerrigste personer for litt siden, et av sparetiltakene damen som var snålest hadde var å bare bruke yttertøyet inne istedet for å skru opp varmen. Så det er da mulig å spare på strøm hvis man er villig til å gjøre tiltak. Lukke dører, slå av lys, slå ned varmen. Man trenger ikke å ha mer en 10grader på rom mann ikke oppholder seg på. Skal man benytte rommene så kan man varme dem opp. Det fins alternative oppvarming's muligheter som ved, olje og gass. Disse blir ofte glemt. (Selv er jeg ikke så snål at jeg vil ha det sånn, men et er mulig om man er innstillet på det å spare, så klarer man å spare på det meste.)
Rosalie Skrevet 3. mars 2011 #9 Skrevet 3. mars 2011 Då har de for høge faste utgiftar, og bør sjå på om de bor for stort og syrt, om de kan kvitte dykk med bil, eller om det er andre faste utgiftar de kan kutte i. For de lev over evne, og brukar meir pengar enn de får inn. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #10 Skrevet 3. mars 2011 Vi har ikke før beg å betale på strømregningen som var kjempehøy for des-jan,så har vi en ny på veg. Den som kom i feb. var så stor at den må deles på tre. I dag har jeg lest av strømmen på nytt,og den er like stor. Så det blir å dele opp den i tre også. Resultatet av dette blir at ved utgangen av året så har det hopet seg opp. Jeg har gjeld til kraftverket. Nå vil staten at vi skal ha regning hver mnd. Ja, det blir jo litt synsbedrag...ser ikke så ille ut for folk. http://www.dagbladet.no/2011/01/03/nyheter/strom/energi/innenriks/14930393/ Velger å svare under mitt eget innlegg. Kunne svar hver enkelt av dere,men gjør det slik. Nei,jeg bor ikke i stort hus. Det er på 110 kv. fordelt på to etasjer. Ja,jeg vet ca hva vi bruker i året. Jo, jeg vet alt om energisparing. Nei,man får ikke regning hver 3 mnd,som en skrev. En foreslo alternativ oppvarming som olje og gass. Da ser man nivået på svarene her inne. Da kan man umulig ha satt seg inn i prisene på disse alternativene. Når det gjelder å sette av penger til strømmen, så er det gjort. Hvor mye kan man sette av? Jeg bor i det dyreste kraftfylket. Strømprisene er tredoblet i forhold til 2009. (se vedlagt link) Jeg skal nok få betalt min regning,men jeg vet jo det er de som ikke klarer det. Hvor mange fam.fikk stengt strømmen i fjor? Hvor mange mill betaler nav ut pga folk ikke klarer det. En foreslo at vi levde over evne,vi kunne selge bil. Skrev jeg noe om dette? Jo du skal ut med samme summen selv om du får regning hver mnd. Faktisk så må du ut med mere pga du må betale et ekstra fakturagebyr. Poenget mitt var at strømmen er for dyr i Norge,det du må betale hver mnd blir ikke mindre selv om du får regning hver mnd.
Rosalie Skrevet 3. mars 2011 #11 Skrevet 3. mars 2011 Straum i Noreg er veldig billig i forhold til dei landa vi kan samanligne oss med.
Østlandet Skrevet 3. mars 2011 #12 Skrevet 3. mars 2011 Straum i Noreg er veldig billig i forhold til dei landa vi kan samanligne oss med. Akkurat. Du kom meg i forkjøpet. Vi har en tanke lett for å sutre her i landet. Det slår meg ofte når jeg er ute å reiser, som jeg ofte gjør.
Gjest Bjørn82 Skrevet 3. mars 2011 #13 Skrevet 3. mars 2011 Nei strøm er ikke billig i Norge sammenliknet med de andre land. Fordi strømmen var dyrest i Europa i Norge i vinter. Ikke bare det, men så er vi i Norge også ofte mye mer avhengig av å bruke strøm til oppvarming en hva man er i mange andre europeiske land. Så nei strømmen er ikke billigere i Norge en den er i andre land.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #14 Skrevet 3. mars 2011 Straum i Noreg er veldig billig i forhold til dei landa vi kan samanligne oss med. Hvilket land sammenligner du med da? Tidligere var land syd i Europa dyr i forhold til Norge,men på langt nær det nivået vi hadde eks i 2009. Det er andre land som har dyr strøm,men de har et mildere klima enn Norge. Norge er veldig dyr på strømmen,og så har vi kulden i tillegg.
Østlandet Skrevet 3. mars 2011 #15 Skrevet 3. mars 2011 Hvilket land sammenligner du med da? Tidligere var land syd i Europa dyr i forhold til Norge,men på langt nær det nivået vi hadde eks i 2009. Det er andre land som har dyr strøm,men de har et mildere klima enn Norge. Norge er veldig dyr på strømmen,og så har vi kulden i tillegg. Man må selvfølgelig bruke grunnlaget om generelle levekår/lønninger ved en sånn sammenligning. Snakker man om sydeuropa så er det jo langt lavere levestandard (økonomisk sett) Der er jo gass også en langt større i energikilde. Men, dette med levestandard gjelder jo forsåvidt de aller, aller, fleste land i verden. Av den grunn, så er jo min påstand også, at mat er billig i Norge.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #16 Skrevet 3. mars 2011 Man må selvfølgelig bruke grunnlaget om generelle levekår/lønninger ved en sånn sammenligning. Snakker man om sydeuropa så er det jo langt lavere levestandard (økonomisk sett) Der er jo gass også en langt større i energikilde. Men, dette med levestandard gjelder jo forsåvidt de aller, aller, fleste land i verden. Av den grunn, så er jo min påstand også, at mat er billig i Norge. http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10013461
Østlandet Skrevet 3. mars 2011 #17 Skrevet 3. mars 2011 (endret) http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10013461 I artikkelen du refererer til er utgangspunktet den dyre tiden vi nå har hatt. Se på gj.snittet for året. Og igjen... Les hva jeg (egentlig) skriver i mitt innlegg en gang til. Men, som eksempel... Strømpris pr KWH uten moms i snitt 2009 i NOK: Norge 0,43 Sverige 0,46 Finland 0,45 Danmark Vest 0,37,4 (import fra Norge. Prisene i Norge var lavere da.) Danmark Øst 0,45 Disse landene, som vi gjerne sammenligner oss med har alle lavere levestandard, enn oss. Sverige ca 20% Legg også merke til at Danmark Vest er billigst, da de der har import av "billig" kraft fra Norge, via sjøkabelen ved Kristiansand. Endret 3. mars 2011 av Østlandet
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #18 Skrevet 3. mars 2011 I artikkelen du refererer til er utgangspunktet den dyre tiden vi nå har hatt. Se på gj.snittet for året. Og igjen... Les hva jeg (egentlig) skriver i mitt innlegg en gang til. Men, som eksempel... Strømpris pr KWH uten moms i snitt 2009 i NOK: Norge 0,43 Sverige 0,46 Finland 0,45 Danmark Vest 0,37,4 (import fra Norge. Prisene i Norge var lavere da.) Danmark Øst 0,45 Disse landene, som vi gjerne sammenligner oss med har alle lavere levestandard, enn oss. Sverige ca 20% Legg også merke til at Danmark Vest er billigst, da de der har import av "billig" kraft fra Norge, via sjøkabelen ved Kristiansand. Du viser til prisene fra 2009,men prisene er tre g så dyr i Norge fra den tiden. Vi er i 2011 nå, og de prisene du viser til er fortsatt i Europa. Vi har kraftkrise,lite nedbør. Kraftindustrien her jeg bor stikker av med mye kraft,derfor har husholdningen høye regninger. Det jevner seg ikke ut som du sier. Når du får 5-6 mnd med veldig høye regninger,så vil det ikke jevne seg ut på de resterende mnd. Det var jo dette vi ble advart mot når kraftverkene vle privatisert. Hadde folk fått regning for kun kraften,så hadde mange klart sine regninger bedre. Nå er regningene full i avgifter i tillegg. Samtidig som selskapene tar ut skyhøy utbytte. Vi kunne hatt billigere strøm, for vi har et mobilt gasskraftverk stående som ike skal brukes.Istedenfor det så inporterer Norge fra atomkraftverk i Sverige. Den rene kraften vi selv lager blir sendt ut av landet
Østlandet Skrevet 4. mars 2011 #19 Skrevet 4. mars 2011 (endret) Du viser til prisene fra 2009,men prisene er tre g så dyr i Norge fra den tiden. Vi er i 2011 nå, og de prisene du viser til er fortsatt i Europa. Vi har kraftkrise,lite nedbør. Kraftindustrien her jeg bor stikker av med mye kraft,derfor har husholdningen høye regninger. Det jevner seg ikke ut som du sier. Når du får 5-6 mnd med veldig høye regninger,så vil det ikke jevne seg ut på de resterende mnd. Det var jo dette vi ble advart mot når kraftverkene vle privatisert. Hadde folk fått regning for kun kraften,så hadde mange klart sine regninger bedre. Nå er regningene full i avgifter i tillegg. Samtidig som selskapene tar ut skyhøy utbytte. Vi kunne hatt billigere strøm, for vi har et mobilt gasskraftverk stående som ike skal brukes.Istedenfor det så inporterer Norge fra atomkraftverk i Sverige. Den rene kraften vi selv lager blir sendt ut av landet Prisene jeg refererer til er 2010 priser. Jeg skrev feil. Utviklingen de 2 første måneder i år er omtrent tilsvarende for nabolandene. Jeg snakker da om priser over perider/tid og selvfølgelig ikke "peak" priser. Men, hvordan i all verden kan du argumentere for å bruke gasskraft i forhold til kjernekraft fra Sverige? Kjernekraft er da langt mer "ren". Det er visse andre risiko med avfall og lignende fra kjernekraft, men den er i hvert fall helt ren å produsere. Snakker vi kull, så kan jeg være mer enig. Ellers. så kan jeg være noe enig i at det er "penga som rår" (kraftselskapenes fortjeneste etc) Men, jeg er i tvil om at strømmen hadde blitt så mye billigere, om man ikke hadde hatt kraftbørsen nordpool. Ellers til det ts egentlig snakker om. Kan du komme innunder "bostøttesubsidieringen", som kommer fra statens side og få noe hjelp til denne vinterens strømregninger derfra. Endret 4. mars 2011 av Østlandet
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #20 Skrevet 4. mars 2011 Nei strøm er ikke billig i Norge sammenliknet med de andre land. Fordi strømmen var dyrest i Europa i Norge i vinter. Ikke bare det, men så er vi i Norge også ofte mye mer avhengig av å bruke strøm til oppvarming en hva man er i mange andre europeiske land. Så nei strømmen er ikke billigere i Norge en den er i andre land. Men da har du sikkert ikke tatt hensyn til kjøpekraft, som er et uttrykk de fleste nordmenn liker å ignorere fordi vi da kan få lov til å sutre over prisene i dette landet, som egentlig ikke er så høye som vi liker å innbille oss? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå