Gjest SmurfeLurfen Skrevet 2. mars 2011 #1 Del Skrevet 2. mars 2011 Hei! Jobber som vikar i helseomsorgen. Funker på den måten at sjefen spør om jeg kan gå de og de vaktene og jeg sier ja eller nei. Kan også bli ringt opp når som helst om jeg kan gå vakter. Men lurer litt på om hvilke regler som gjelder? Har jobbet hver helg siden 10 januar (unntatt 1 helg). Så var det ei venninne som sa at man ikke har lov å jobbe mer enn 2 søndager på rad. Hvordan er dette egentlig? Jobber også i ukedagene da. Har fridager innimellom. Har vel ikke jobbet mer enn 5 eller 6 dager i strekk. For min del er det greit å jobbe helg og kveld. Får jo tillegg da. Men lurer litt på regler og lover Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 2. mars 2011 #2 Del Skrevet 2. mars 2011 Så var det ei venninne som sa at man ikke har lov å jobbe mer enn 2 søndager på rad. Hvordan er dette egentlig? Jeg antar et forbud mot mer enn to søndager på rad må være bestemt i tariffavtale for din yrkesgruppe/sektor, ikke i lovverk som sådan. Jeg som ikke er i helsesektoren har ikke tall på hvor mange helger/søndager på rad jeg har jobbet, har aldri hørt noe om at det ikke er greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Envy Skrevet 2. mars 2011 #3 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg jobber som vikar i fengsel, med samme ordning som deg. Tror de er generelt veldig strenge på dette med helgejobbing i det offentlige. Spør sjefen din om å få skrive under på en "utvidet helgejobbing kontrakt". Det fikk jeg, og kan jobbe 3 helger på rad uten at arbeidsplassen får pes for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #4 Del Skrevet 2. mars 2011 Følger med på denne tråden, siden jeg også lurer. Jeg jobber i det offentlige, og har jobbet hver eneste lørdag og såndag siden nyttår. Jeg vet ikke noe om reglene for dette dessverre, men for min del er dette noe jeg trives med så har ikke sjekket reglene så nøye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweetpea25 Skrevet 2. mars 2011 #5 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg jobber også i helsevesenet. Det er vel ikke lov å jobbe mer enn 2 søndager på rad, men dersom det blir oppdaget vet jeg ikke hvor mye det har å si. På jobb til meg har jeg ved 2 ulike anledninger jobbet henholdsvis 9 og 12 helger på rad... (men da med fridager i ukedagene, selvsagt), og det er ingen som har fått pes for det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nalla Skrevet 3. mars 2011 #6 Del Skrevet 3. mars 2011 Arbeidsmiljøloven sier følgende: § 10-10. Søndagsarbeid (1) Det skal være arbeidsfri fra kl. 1800 dagen før en søn- eller helgedag og til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Jul-, påske- og pinseaften skal det være arbeidsfri fra kl. 1500 til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Arbeid innenfor disse tidsrom regnes som søn- og helgedagsarbeid. (2) Arbeid på søn- og helgedager er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig. (3) Arbeidsgiver skal drøfte behovet for søn- og helgedagsarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte før det iverksettes. (4) I virksomhet som er bundet av tariffavtale kan arbeidsgiver og arbeidstakerens tillitsvalgte inngå skriftlig avtale om arbeid på søn- og helgedager dersom det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for dette. (5) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan slutte skriftlig avtale om arbeid på søn- og helgedager utenom de tilfeller som er nevnt i denne paragraf, mot tilsvarende fri på andre dager som i henhold til arbeidstakerens religion er helge- eller høytidsdag. Slik avtale kan inngås uten hensyn til bestemmelsene i § 10-8 fjerde ledd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #7 Del Skrevet 3. mars 2011 Arbeidsmiljøloven sier også: (4) Arbeidsfri som nevnt i andre ledd skal så vidt mulig omfatte søndag. Arbeidstaker som har utført søn- og helgedagsarbeid skal ha arbeidsfri følgende søn- og helgedagsdøgn. Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale en arbeidstidsordning som i gjennomsnitt gir arbeidstaker arbeidsfri annenhver søn- og helgedag over en periode på 26 uker, likevel slik at det ukentlige fridøgn minst hver tredje uke faller på en søn- eller helgedag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #8 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg jobber som vikar i fengsel, med samme ordning som deg. Tror de er generelt veldig strenge på dette med helgejobbing i det offentlige. Spør sjefen din om å få skrive under på en "utvidet helgejobbing kontrakt". Det fikk jeg, og kan jobbe 3 helger på rad uten at arbeidsplassen får pes for det. Når jeg jobbet i fengsel tror jeg det var to søndager på rad vi ikke fikk lov til å jobbe, og der var det ingen unntak , pga regelverket. Men vi kunne gjerne jobbe fre-lør-søn ene helgen, for så å jobbe fre-lør helgen etter der, og så fre-lør-søn helgen etter der igjen. Så sånn sett kunne vi jobbe hver helg, men bare annenhver søndag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 4. mars 2011 #9 Del Skrevet 4. mars 2011 Arbeidsmiljøloven sier også: (4) Arbeidsfri som nevnt i andre ledd skal så vidt mulig omfatte søndag. Arbeidstaker som har utført søn- og helgedagsarbeid skal ha arbeidsfri følgende søn- og helgedagsdøgn. Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale en arbeidstidsordning som i gjennomsnitt gir arbeidstaker arbeidsfri annenhver søn- og helgedag over en periode på 26 uker, likevel slik at det ukentlige fridøgn minst hver tredje uke faller på en søn- eller helgedag. Litt vanskelig å tolke og skjønne lover riktig, men man kan altså inngå en avtale om arbeidsfri annenhver søndag, i gjennomsnitt? Men likevel sånn at et ukentlig fridøgn (24 timer fri i strekk?) havner på en søndag eller en helgedag? Skjønner jeg det riktig? Dette er vel ganske vanlig innen turnusarbeid innenfor helseomsorgen. Men jeg har ikke noen avtale som spesifiserer akkurat dette da. Men har så langt hatt 1-3 dager fri hver uke (varier litt om det har vært 1 dag eller flere). Men det er fridager på en hverdag da, ikke helgedager (lørdag eller søndager). Men hvis det skulle bli oppdaget noe som eventuelt ikke er lov i følge arbeidsmiljøloven, vil jeg kunne ha "skyld" i det på noen måte? Har arbeidskontrakt, men ikke egen kontrakt for dette med jobb i helger. Som sagt, ok for meg å jobbe helg da Bare lurer litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn82 Skrevet 4. mars 2011 #10 Del Skrevet 4. mars 2011 Hei! Jobber som vikar i helseomsorgen. Funker på den måten at sjefen spør om jeg kan gå de og de vaktene og jeg sier ja eller nei. Kan også bli ringt opp når som helst om jeg kan gå vakter. Men lurer litt på om hvilke regler som gjelder? Har jobbet hver helg siden 10 januar (unntatt 1 helg). Så var det ei venninne som sa at man ikke har lov å jobbe mer enn 2 søndager på rad. Hvordan er dette egentlig? Jobber også i ukedagene da. Har fridager innimellom. Har vel ikke jobbet mer enn 5 eller 6 dager i strekk. For min del er det greit å jobbe helg og kveld. Får jo tillegg da. Men lurer litt på regler og lover De fleste lovene i AML er myntet mot 100% stillinger. Der er det bestemmelse i forhold til hviletider osv. § 10-8. Daglig og ukentlig arbeidsfri (1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder. (2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager. (3) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra bestemmelsene i første og andre ledd. Slik avtale kan bare inngås dersom arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Det kan ikke avtales kortere arbeidsfri periode enn 8 timer i løpet av 24 timer eller 28 timer i løpet av sju dager. Grensen på 8 timer gjelder ikke når arbeid utover avtalt arbeidstid (jf. § 10-6 første ledd) eller arbeid ved utkalling under beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser. Ved virksomhet som ikke er bundet av tariffavtale, kan arbeidsgiver og arbeidstakernes representanter på samme vilkår skriftlig avtale arbeid i den arbeidsfrie perioden, når dette er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser. (4) Arbeidsfri som nevnt i andre ledd skal så vidt mulig omfatte søndag. Arbeidstaker som har utført søn- og helgedagsarbeid skal ha arbeidsfri følgende søn- og helgedagsdøgn. Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale en arbeidstidsordning som i gjennomsnitt gir arbeidstaker arbeidsfri annenhver søn- og helgedag over en periode på 26 uker, likevel slik at det ukentlige fridøgn minst hver tredje uke faller på en søn- eller helgedag. (5) Departementet kan i forskrift fastsette en fordeling av fridøgnene som avviker fra reglene i fjerde ledd. Endret ved lover 21 des 2005 nr. 121 (ikr. 1 jan 2006), 15 des 2006 nr. 69 (ikr. 1 jan 2007 iflg. res. 15 des 2006 nr. 1406). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #11 Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg jobber også i helsevesenet. Det er vel ikke lov å jobbe mer enn 2 søndager på rad, men dersom det blir oppdaget vet jeg ikke hvor mye det har å si. På jobb til meg har jeg ved 2 ulike anledninger jobbet henholdsvis 9 og 12 helger på rad... (men da med fridager i ukedagene, selvsagt), og det er ingen som har fått pes for det! Adecco? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #12 Del Skrevet 6. mars 2011 Du kan ikke settes opp i turnus mer enn to søndager etter hverandre, men du kan jobbe hver eneste søndag i året eksrta om du vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 7. mars 2011 #13 Del Skrevet 7. mars 2011 Signerer over. Du kan ikke "tvinges" til det, men du kan takke ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lena_84 Skrevet 7. mars 2011 #14 Del Skrevet 7. mars 2011 Tror det er andre regler når man er vikar og ikke bundet til turnus arbeid. Nu er det den tredje søndagen jeg jobber på rad. Jobber også innfor helsevesenet. Men sjefen vil jo helst at jeg ikke jobber 3 helger etter hverandre, hvertfall ikke søndagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 7. mars 2011 #15 Del Skrevet 7. mars 2011 Takk for svar Blir nok andre regler som gjelder når man er vikar (jobber ekstra når folk er syke eller det er ledige vakter). Kan jobbe helt til skolestart til høsten om jeg vil. Er jo litt dumt sånn sett at man ikke har "regler" sånn som en som går ordentlig turnus har. Kan jo si nei hvis det blir for mye, men det kan være litt vanskelig å si nei, og det kan jo tolkes av sjefen som om jeg ikke er interessert i å jobbe, så da ringer hun kanskje de andre vikarene heller. Men har jobbet mye nå i begynnelsen og kommet så fort jeg kan når de ringer. Så har jeg en god start i alle fall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå