Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 100% fast stillig. Jeg har vært 100% sykemeldt i 1 år.

Jeg er fortsatt syk og må derfor søke om Arbeidsavklaringspenger.

Mitt spørsmål er følgende:

Kommer jeg til å miste min jobb hvis jeg går på Arbeidsavklaringspenger?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg beholdt jobben min 18 mnd etter at jeg ble syk. De kan si deg opp etter 12 mnd sykemelding.

Skrevet

Tror man har rett til å beholde jobben ett år på aap. Altså først ett års sykemelding, så ett år til. Men du trenger bare å jobbe noen måneder for å opptjene rettighetene igjen.

Skrevet

Tror man har rett til å beholde jobben ett år på aap. Altså først ett års sykemelding, så ett år til. Men du trenger bare å jobbe noen måneder for å opptjene rettighetene igjen.

Nei. Det stemmer ikkje. Når du har vore 12 månader sjukmeldt, kan du seiast opp grunna sjukefråveret. Spelar ingen rolle om du går inn i AAP-ordning eller ikkje. Eg veit ikkje kor lengde ein må vere friskmeldt for å ikkje kunne seiast opp grunna sjukdom før etter 12 månader om en blir sjuk att.

Skrevet

Hva er AAP ordning? Hva går det ut på ? Begynte på jobb i fjor sommer, har vært sykemeldt siden November, har sykmelding ut denne måneden her og . Men tror ikke jeg vil klare og gå tilbake til fullt arbeid. Har det fremdeles tungt, men tror ikke legen kan gi meg flere sykemeldinger..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å be arbeidsgiver si meg opp etter et år, siden jobben var en del av at jeg ble syk. Har hatt AAP i et år nå og fant etterhvert en ny deltidsjobb hvor jeg jobber 60 % og får AAP for resterende.

• Liker 1
Skrevet

I følge regelverket har arbeidstakere i Norge ett "vern" på 12 måneder ved fravær pga sykdom.

Etter 12 måneder er det ulik praksis hos ulike arbeidsgivere. Noen velger å gi opp til ett års permisjon (etter det første året med fravær grunnet sykdom), andre gir lengre permisjon, mens noen velger å avslutte arbeidsforholdet.

Relasjonen til arbeidsgiver har ingenting med stønaden å gjøre.

Etter ett år med sykepenger (=100 % av lønn) må alle søke Arbeidsavklaringspenger (ca 62 % av lønn).

Noen vil da få AAP og ett avsluttet arbeidsforhold, andre vil få AAP og videre permisjon fra arbeidsgiver.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...