AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #141 Skrevet 14. mars 2011 Tror ikke skillet går på 1980. Alle jeg kjenner som er ført helt frem til 87 hvertfall kan si forskjellen. Kanskje den går på 90 tallet? Jeg tror det går på alder. Da jeg var barn på 70-tallet hadde (andre) barn også problemer med kj-lyden. Men de vokste det av seg. Ingen av mine jevnaldrende venner sier sjøre og sjøpe i dag. Men mens folk vokste dette av seg i barndommen før, virker det som de fortsetter langt opp i tenårene i dag. Muligens fordi folk blir stadig mer redde for å rette på barn som sier noe feil. Når jeg hører en tenåringsgutt si han skal sjøre bil, så får jeg enormt lyst til å si at nei, det får vente til han kan uttale det riktig. 2
Gjest imli Skrevet 14. mars 2011 #142 Skrevet 14. mars 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig for personer født etter 1980 å uttale kj-lyd? Det eg meinte var vel at det er kun unge mennesker som har problem med kj-lyden. Trur i alle fall aldri eg har høyrt personar over 30 år ha problem med det (med mindre dei var utlendigar eller hadde talefeil). Sjølvsagt mange under 30 år som seier kj-lyden riktig. Eg er fødd i 85, og har inga problem med å seie kj, og ingen eg kjenner på min alder har det heller. Likevel har eg høyrt enkelte i midten av 20-åra som har brukt sj-lyd i stadetfor kj-lyd. Hugsar ei som gjekk i klassa mi på skulen hadde ein kjærast som heitte "Sjetil" og var "sjempesjekk" men dei fleste med kj-vanskar er nok under 20, vil eg tru. Det er jo ikkje vanskelegare for unge mennesker å uttale kj-lyden enn for andre. Kj-lyden er vanskeleg for små ungar, men før i tida var ein nok meir nøye med å passe på at ungane lærte seg det riktige etterkvart, medan no er foreldre og skule meir "slappe", eller bryr seg ikkje?
Rayanne Skrevet 14. mars 2011 #143 Skrevet 14. mars 2011 Det er jo ikkje vanskelegare for unge mennesker å uttale kj-lyden enn for andre. Dersom man ikke har blitt eksponert for denne lyden i en tidlig fase av språklæringen vil mange være ute av stand til å oppfatte forskjellen, og da kan man naturlig nok ikke uttale den heller. Samme prinsipp som at vi nordmenn feks ikke greier å høre nyansene i en del afrikanske strupelyder, eller at fremmedspråklige ikke greier å oppfatte tonem i norsk/svensk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå