Gjest imli Skrevet 13. mars 2011 #121 Skrevet 13. mars 2011 Alle som har norsk som morsmål skal høyre den forskjellen, i alle fall.
Kråkesaks Skrevet 13. mars 2011 #122 Skrevet 13. mars 2011 Det er ikke alle som klarer å høre sånt. Mamma hører ikke forskjell på bønder og bønner. Jeg hadde en lærer også, som ikke hørte det.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #123 Skrevet 14. mars 2011 Alle som har norsk som morsmål skal høyre den forskjellen, i alle fall. Skal de? Så da er det noe galt med meg, som har norsk som morsmål, og ikke hører forskjellen? Bønder på lovefest og bønner til middag... Nei, jeg hører ikke forskjellen, når jeg uttaler det. Mulig jeg hadde hørt det hvis noen andre uttalte det (riktig), men når jeg uttaler det er det helt likt.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #124 Skrevet 14. mars 2011 Og jeg kan legge til at jeg som regel pleier å høre forskjell på ord som uttales nesten likt, men akkurat når det kommer til disse bøndene sliter jeg... Så jeg lurer derfor på om noen kanskje har et bedre eksempel på tonem 1 og tonem 2?
Rayanne Skrevet 14. mars 2011 #125 Skrevet 14. mars 2011 Så jeg lurer derfor på om noen kanskje har et bedre eksempel på tonem 1 og tonem 2? Du kan jo prøve å høre litt på denne (litt skurrete) lydfila? http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Exercices_sur_l%27accent_norvegien.ogg
Gjest Spinell Skrevet 14. mars 2011 #126 Skrevet 14. mars 2011 Det finnes dialekter som ikke har tonemforskjeller, men det er ikke gitt at de som ikke snakker med ulike tonem mangler evnen til å høre forskjellen mellom tonem selv. Folk som er tonedøve eller mangler språkøre vil ha slike problemer.
Gjest Violently Happy Skrevet 14. mars 2011 #127 Skrevet 14. mars 2011 Joda, men dei brukar jo tjs-lyd i stadetfor kj-lyd på sørvestlandet - ikkje sj-lyd. Sj-lyd i stdetfor kj-lyd er dessutan ikkje eit geografisk fenomen, men noko som finnes over heile landet, og så og seie berre blant personar fødd etter, tja, 1980? I alle fall berre unge mennesker. Har aldri høyrt ein eldre person seie at han skal ut å sjøpe sjøtt. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig for personer født etter 1980 å uttale kj-lyd?
Sushi Skrevet 14. mars 2011 #128 Skrevet 14. mars 2011 Det finnes dialekter som ikke har tonemforskjeller, men det er ikke gitt at de som ikke snakker med ulike tonem mangler evnen til å høre forskjellen mellom tonem selv. Folk som er tonedøve eller mangler språkøre vil ha slike problemer. Hvilke dialekter er det som ikke har tonemsforskjeller?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #129 Skrevet 14. mars 2011 Hvilke dialekter er det som ikke har tonemsforskjeller? Bergensområdet, bl.a. Du som ikke hører forskjell på tonem 1 og 2: Skjønner ikke bæret... Det bæret der akter jeg å spise... Hører fortsatt ikke forskjell?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #130 Skrevet 14. mars 2011 Forresten er ordet BERGEN tonem 1, mens TRONDHEIM er tonem 2. Bergen har liksom én tung stavelse, mens Trondheim har to like tunge.
Gjest Spinell Skrevet 14. mars 2011 #131 Skrevet 14. mars 2011 (endret) Norhdhordland, bl.a. Edit: Svaret var altså til Sushi. Brukte veeeeldig lang tid på å legge det inn, bl.a. fordi jeg lette etter litt bedre dokumentasjon. Endret 14. mars 2011 av Spinell
Gjest Eurodice Skrevet 14. mars 2011 #132 Skrevet 14. mars 2011 Norhdhordland, bl.a. Edit: Svaret var altså til Sushi. Brukte veeeeldig lang tid på å legge det inn, bl.a. fordi jeg lette etter litt bedre dokumentasjon. Du Spinell, det skal ikke være "h" mellom "r" og "d" i første del av navnet.
Gjest Spinell Skrevet 14. mars 2011 #133 Skrevet 14. mars 2011 He he! Om jeg brukte lang tid på å få lagt inn svaret, ble teksten skrevet i en rivende fart (eller kanskjer fahrt ). Kom visst borti h-en en gang for mye i min ville iver på tastaturet.
Sushi Skrevet 14. mars 2011 #134 Skrevet 14. mars 2011 Norhdhordland, bl.a. Takk for svar! Tror jeg hadde hatt litt problem med å forstå en slik dialekt, jeg
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #135 Skrevet 14. mars 2011 Det finnes dialekter som ikke har tonemforskjeller, men det er ikke gitt at de som ikke snakker med ulike tonem mangler evnen til å høre forskjellen mellom tonem selv. Folk som er tonedøve eller mangler språkøre vil ha slike problemer. Jeg synger i kor, men det er dessverre stor mulighet for at jeg er tonedøv likevel... For språkøre har jeg! Men jeg skal prøve å høre på lydfila til Rayanne når jeg får bedre nett. Tror ikke jeg hører forskjell på bær-eksempelet heller... Men mulig jeg fokuserer så mye på det at jeg ikke hører det, fordi etter å ha gjentatt bæret noen ganger blir jeg til og med usikker på hvordan man skal si bæret. Jeg er nordlending, og for meg blir det bønna og bæra, ikke bønner og bæret, så hele øvelsen blir litt unaturlig.
Gjest Spinell Skrevet 14. mars 2011 #136 Skrevet 14. mars 2011 Bær-eksemplet forsto jeg ingenting av, det skal jeg ærlig innrømme. Jeg uttaler bæret med tonem 1 i begge tilfeller. Men hører du forskjell på bæret og bære? (F.eks å bære noe tungt.) Førstnevnte har tonem 1, og sistnevnte tonem 2.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #137 Skrevet 14. mars 2011 Jeg synger i kor, men det er dessverre stor mulighet for at jeg er tonedøv likevel... For språkøre har jeg! Men jeg skal prøve å høre på lydfila til Rayanne når jeg får bedre nett. Tror ikke jeg hører forskjell på bær-eksempelet heller... Men mulig jeg fokuserer så mye på det at jeg ikke hører det, fordi etter å ha gjentatt bæret noen ganger blir jeg til og med usikker på hvordan man skal si bæret. Jeg er nordlending, og for meg blir det bønna og bæra, ikke bønner og bæret, så hele øvelsen blir litt unaturlig. Jeg fikk hørt på lydfila nå, og jeg hørte forskjellen på (de fleste) ordene (var ikke så lett med all skurringen). Så kanskje jeg ikke er tonedøv likevel? Hurra!
Gjest Mynona83 Skrevet 14. mars 2011 #138 Skrevet 14. mars 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig for personer født etter 1980 å uttale kj-lyd? Tror ikke skillet går på 1980. Alle jeg kjenner som er ført helt frem til 87 hvertfall kan si forskjellen. Kanskje den går på 90 tallet? Eksempel på tonem: landet. Altså landet Norge uttales anderledes enn flyet landet. Og hva med Sola og sola? Altså steder Sola i Rogaland og sola på himmelen..
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #139 Skrevet 14. mars 2011 Bær-eksemplet forsto jeg ingenting av, det skal jeg ærlig innrømme. Jeg uttaler bæret med tonem 1 i begge tilfeller. Jeg også, det er da samme ordet?
Gjest Eurodice Skrevet 14. mars 2011 #140 Skrevet 14. mars 2011 Tror ikke jeg hører forskjell på bær-eksempelet heller... Men mulig jeg fokuserer så mye på det at jeg ikke hører det, fordi etter å ha gjentatt bæret noen ganger blir jeg til og med usikker på hvordan man skal si bæret. Jeg er nordlending, og for meg blir det bønna og bæra, ikke bønner og bæret, så hele øvelsen blir litt unaturlig. Poenget er det samme. Du sier antagelig bønda som flertall av bonde, en bonde-alle bønda (bøndene). Et bær, bæret, alle bæra (bærene). På disse ordene er det tonem 1. En bønn (til Gud/om noe)-bønner, en/ei bønne (brekkbønne f. eks., grønnsak) har tonem 2. Jeg vet ikke om du blir noe klokere av dette .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå