Blekkulf Skrevet 2. mars 2011 #1 Skrevet 2. mars 2011 Hei! Jeg er ute i praksis i en 6. klasse, og har en oppgave om prosessorientert skriving. Nå er tiden inne for at elevene skal gi respons til hverandre (bare på innledningen). Jeg skal gi elevene et ark der det står forskjellige punkter de skal gå igjennom for å gi best mulig respons, og lurer derfor på om dere har noen punkter å tilføye ettersom jeg sitter litt fast. Her er det jeg har hittil: 1) Har fortellingen en fengende overskrift? 2) Er innledninga spennende? Hva var spennende? 3) Er det gode beskrivelser av : a. Personer b. Følelser c. Omgivelser har dere tips til noen flere? Det er forresten ei fortelling de har begynt på.
stinemos Skrevet 2. mars 2011 #2 Skrevet 2. mars 2011 Er det skrevet ut i fra en gitt oppgave, kan du spørre om de syns oppgaven er fint besvart. Du kan også gjøre det enkelt med å be elevene trekke frem en ting som kan gjøres bedre (siden responsen sikkert skal brukes til 2.utkast?) og en ting som var bra (slik at responsen inneholder både ris og ros). Du kan også spørre om innledningen gjør at de vil lese videre, siden dette er hoved oppgaven til innledningen. Hvis svaret her er nei, kan du spørre hva som ville gjort det bedre
Frøken Smilla Skrevet 2. mars 2011 #3 Skrevet 2. mars 2011 (endret) Et tips til senere er å lage kriteriene sammen med elevene, slik at de "eier" dem i større grad. Dermed blir det lettere å vurdere både seg selv og andre. I tillegg til de tingene du har med, ville jeg hatt med: - passer overskriften til innholdet i fortellingen/har eleven "truffet" på oppgaven? - er språket variert? (her lønner det seg å snakke om hva variert språk er på forhånd) - holder de seg til samme verbtid? (erfaringsmessig veksler de mellom presens og preteritum gjerne i en og samme setning, noe som kan være forvirrende) - er det samme synsvinkel hele tiden? (igjen: erfaring tilsier at de ofte kan finne på å bytte fra "jeg gjorde" til "hun gjorde" underveis i fortellingen. Jeg ser for øvrig at stinemos foreslår at de skal si en ting som var bra og en ting som kan bli bedre, noe som er et godt tips. Jobb også gjerne litt med å få dem til å være så konkrete som mulig i sin respons. Ofte blir det "jeg synes det var bra", fordi de ikke er vant til å "spisse" vurderingene sine. Hvis de ikke er vant til å vurdere hverandre, så kan det være greit å legge listen så lavt at "jeg synes det var et morsomt navn du valgte på hovedpersonen" kan være en "positiv tilbakemelding" like god som noen. Lykke til med arbeidet! Endret 2. mars 2011 av Frøken Smilla
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå