AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #1 Skrevet 2. mars 2011 Dersom man skal kjøre med fly fra oslo til københavn - må man ha pass ? jeg har ikke fornyet passet mitt og skal reise om en uke, og lurer på om jeg må stresse med passet eller om man strengt tatt ikke trenger det ? Vet jo at det er eneste godkjente som legitimasjon i utlandet, men i forholdet til flyet tenker jeg nå,,
Gjest Heloise Skrevet 2. mars 2011 #2 Skrevet 2. mars 2011 (endret) Pass er eneste gyldige ID vi har i utlandet. Jeg anbefaler INGEN å reise noen steder uten pass. Det kan gå greit å fly passfritt en vei, men så kan det bli kronglete den andre veien. Pass, pass, pass! Alltid Endret 2. mars 2011 av Heloise
Gjest Canis lupus Skrevet 2. mars 2011 #3 Skrevet 2. mars 2011 Nei, du trenger bare gyldig legitimasjon (førerkort, bank-kort med bilde osv) 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #4 Skrevet 2. mars 2011 Nei, du trenger bare gyldig legitimasjon (førerkort, bank-kort med bilde osv) Men som andre her har påpekt så er ikke de alternativene du nevner gyldig legitimasjon i utlandet.
Gjest Canis lupus Skrevet 2. mars 2011 #5 Skrevet 2. mars 2011 Men som andre her har påpekt så er ikke de alternativene du nevner gyldig legitimasjon i utlandet. I forhold til flyturen, jo.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #6 Skrevet 2. mars 2011 I forhold til flyturen, jo. Som Heloise sier, så kan det by på problemer når man skal hjem igjen.
Gjest Heloise Skrevet 2. mars 2011 #7 Skrevet 2. mars 2011 I forhold til flyturen, jo. Det er ikke alle land som vil sende ut/inn norske statsborgere som ikke har med pass. Selvom flyselskapene sier det går greit.
Gjest Canis lupus Skrevet 2. mars 2011 #8 Skrevet 2. mars 2011 Som Heloise sier, så kan det by på problemer når man skal hjem igjen. Har flydd tur/retur Danmark veldig mange ganger, og har aldri opplevd problemer pga jeg ikke har hatt pass. Flydd 2 ganger bare i 2011. Aldri hørt om noen som har tatt med pass til Danmark før. Tar dere med pass når dere skal på harrytur til sverige også da eller? Hvis-om-atte-dersom-atte?
Gjest Heloise Skrevet 2. mars 2011 #9 Skrevet 2. mars 2011 (endret) Det er snakk om flyplasser og flyselskaper. Ikke biltur til Sverige. Det er en stor forskjell der. Jeg har alltid med pass når jeg skal fly, uansett land. Endret 2. mars 2011 av Heloise
Gjest Consensio Skrevet 2. mars 2011 #10 Skrevet 2. mars 2011 Sverige-Norge er noe helt annet enn Norge-andre land, da det er helt andre regler. Jeg har hatt problemer mellom Norge-Danmark en gang (fant ikke passet mitt) Alle andre ganger har det gått helt greit.
Mixelite Skrevet 2. mars 2011 #11 Skrevet 2. mars 2011 Er det ikke slik at noen flyselskap kun aksepterer pass som gyldig legitimasjon? Vi har alltid blitt bedt om å vise pass iallfall, både på lengre flyvninger og på innsjekking på fly til Danmark.
Gjest Heloise Skrevet 2. mars 2011 #12 Skrevet 2. mars 2011 Noen gjør det, noen ikke. Men som sagt kommer det også mye an på flyplassene. Så jeg trenger vel ikke sitere meg selv
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #13 Skrevet 2. mars 2011 Er det ikke slik at noen flyselskap kun aksepterer pass som gyldig legitimasjon? Vi har alltid blitt bedt om å vise pass iallfall, både på lengre flyvninger og på innsjekking på fly til Danmark. Heilt korrekt. Det er opp til flyselskapet om de godtar førerkort ol., eller om det skal være pass. Jeg reiste til Danmark for bare et par uker siden, og da ble det krevd pass (selvom det er første gang på lenge at jeg er blitt bedt om pass mellom Norge og DK).
Gjest Consensio Skrevet 2. mars 2011 #14 Skrevet 2. mars 2011 Uansett hvordan det gjøres eller hvordan det kreves, så skal det vel godt gjøres for TS å få et pass innen en uke. TS burde tenkt på dette tidligere og burde vel egentlig skaffe seg et nødpass for å være på den sikre siden.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #15 Skrevet 2. mars 2011 Jeg fløy fra DK til Oslo for et par dager siden, da trengte jeg bare legitimasjon (førerkort).
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #16 Skrevet 2. mars 2011 Uansett hvordan det gjøres eller hvordan det kreves, så skal det vel godt gjøres for TS å få et pass innen en uke. TS burde tenkt på dette tidligere og burde vel egentlig skaffe seg et nødpass for å være på den sikre siden. Jeg fikk nytt pass for et par uker siden, og det tok faktisk ikke mer tid enn et par dager det er godt mulig at TS kan skaffe seg pass innen flyturen.
PecanPie Skrevet 2. mars 2011 #17 Skrevet 2. mars 2011 Uansett hvordan det gjøres eller hvordan det kreves, så skal det vel godt gjøres for TS å få et pass innen en uke. TS burde tenkt på dette tidligere og burde vel egentlig skaffe seg et nødpass for å være på den sikre siden. Går det ikke an å gjøre begge deler da? Reise å fornye passet i morgen, og evt kjøpe nødpass om det nye passet ikke rekker fram i posten? Erfaringsvis tar det bare et par-tre dager å få et nytt pass hjem i postkassa.
Gjest Consensio Skrevet 2. mars 2011 #18 Skrevet 2. mars 2011 Hun burde jo absolutt fornye passet så fort som mulig, men jeg trodde det tok ca 3-4 uker etter noen nye regler som kom for ikke så lenge siden. Mulig jeg leste helt feil på en eller annen nettside om pass.
PecanPie Skrevet 2. mars 2011 #19 Skrevet 2. mars 2011 Hun burde jo absolutt fornye passet så fort som mulig, men jeg trodde det tok ca 3-4 uker etter noen nye regler som kom for ikke så lenge siden. Mulig jeg leste helt feil på en eller annen nettside om pass. På Politiets sider står det opptil 10 dager ved stor pågang. En kan velge å hente passet hos Politiet dersom en ønsker det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå