Gå til innhold

Søppel og katteskit - må snakke med naboen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en leilighet for snart et år siden. Vi deler innkjørsel med et hus (utleiebolig) og er gjenbo med et annet (kommunal bolig). Kort fortalt er det to problemer som gjør det utrivelig i nabolaget:

1) nabolagets katt(er) skiter i den felles innkjørselen. Naboen i utleieboligen, som selv har katt, tar ikke ansvar for å plukke opp. Det må vi gjøre, om vi vil unngå å tråkke i det.

2) beboerne i den kommunale boligen har et avslappet forhold til estetikk og skikk&bruk. Søpla flyter - ikke bare fra fulle søppelspann, men i tillegg er det utrangerte vaskemaskiner, tepper, kofferter og klær slengt foran inngangen. Det er utrivelig, kanskje mest fordi jeg ikke er trygg på at de har det bra der inne når det ser ut sånn ute.

Det vanlige ville jo være å snakke med naboen. Min utfordring med dette: sikkert stor grad av egne fordommer, og en passe dose frykt i tillegg. Jeg trenger hjelp og gode råd... Relasjonen til naboene er som følger:

1)naboen i utleieboligen har tydeligvis sosial angst, hilser ikke på oss og skynder seg forbi. Vi får aldri snakket, og andre problemer vi har forsøkt å ta opp (for eksempel feilparkering) har blitt møtt med taushet. Jeg forstår og har sympati for sykdommen, men vet ikke hvordan jeg skal få løst problemet. Er det ok å lete opp huseier? Skrive lapp? Føler meg feig og har ikke tålmodighet til å drive postkassekommunikasjon. Er redd for at vedkommende skal gi ytterligere faen...

2) de "kommunale" er harmløse i seg selv, men har mye besøk av ulikt kaliber, og politiet har vært innom noen ganger i løpet av det siste året. Jeg tør ikke å konfrontere på døra fordi jeg ikke vet hva slags folk som er der inne, er rett og slett redd for represalier. Kan jeg gå via en kontaktperson i kommunen, eller er det bare jeg som er feig her også? Lappeløsningen er utelukket her. Postkassa henger på halv tolv og mangler lokk.

Tilgi meg for min feighet, gi meg heller gode råd til hvordan jeg skal takle dette bedre!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det med kattedritt må du nok akseptere. Her skiter nabokatte bare 1 m fra min inngangsdør. Bryr naboen seg? Overhode ikke. (Jeg kunne ha skutt den katta eller kanskje naboen). Jeg har kjøpt hundeposer og plukker opp samt at jeg sprayer med sterkt eddikvann i håp om å holde katta borte.

Når det gjelder forsøpling av uteområder så hadde jeg tatt kontakt med kommunen. De som har ansvaret for kommunale boliger. Skriv et brev eller mange. Kan alltids håpe på at kommunen tar et tak i dette. Alternativet er media med vinkling kommunale boliger og forsøpling og naboer.

De du ikke kan prate med hadde jeg tatt kontakt skriftlig med. Dersom f.eks. ikke feilparkering opphører så hadde jeg glatt tatt kontakt med huseier.

Skrevet

Jeg tror nok du bør være litt forsiktig om du skal ta tak i noe av dette. Jeg har ihvertfall selv erfart at det er bedre å svelge noen kameler enn å bli uvenner med naboen.

Enkelte ting går det an å ta via huseier, når det gjelder kommunal bolig er det jo kommunen som er huseier. Derfor er nok det veien å gå angående skrotet som står utenfor.

Når det gjelder nabo med sosial angst er det gjerne en ide å skrive et hyggelig brev. Med hyggelig mener jeg at du bør være ok i tonen. Se gjerne på det som en form for "første forsøk på kontakt", og legg all oppbygget aggresjon til side. Sansynligheten for at vedkommende ikke har vært helt i standt til å ta innover seg situasjonen når du har ringt på døren er veldig stor. Og er det panikkangst det er snakk om har vedkommende gjerne slitt med hyperventilering, hjerteklapp og/eller kvalme etterpå, og dermed hatt mer enn nok med seg selv og ikke klart å forholde seg til det du har tatt opp engang.

Legg frem i brevet at det er et problem for dere om det står feilparkerte biler og blokkerer (eller hva det nå er som er konsekvensene) og skriv at dere plukker mye katteskit i innkjørselen og at dere håper vedkommende kan ta et tak for å få kontroll over problemet. Om du klarer å få det inn på en naturlig måte kan du gjerne nevne metoden dere bruker for å få bort katteskiten (hundeposer, spar det bort i komposthaugen, eller hva dere gjør), bare unngå en belærende tone. Å vite hvordan dere gjør det kan gjøre terskelen for å gå ut å gjøre det lavere for vedkommene, som gjerne er redd før at folk skal komme ut og gjøre narr av hvordan vedkommende fjerner skiten (neida ikke rasjonelt, men likevel veldig virkelig for vedkommende). Det er ikke sikkert du vil få svar på brevet, men det kan godt være ting vil bedre seg likevel. Og gjør det ikke det, har du uansett ikke så mye å tape på forsøket.

Utover dette vil jeg også råde deg til å bli flinkere til å la ting passere, rett og slett fordi du vil få det mye bedre med deg selv da. Er det katteskit i innkjørselen, plukk det opp og ikke tenk mer over det. Om du skal gå gjennom hele aggresjonsprossessen over katteskit i innkjørselen hver eneste gang du fjerner litt kommer det i det lange løp til å bli veldig mye aggresjon. Og for ikke å snakke om hver gang du går forbi skrotet til naboen, det skjer jo sikkert flere ganger for dagen!

Vi har naboer som ikke utfører pliktene sine, forsøpler, bråker på upassende tidspunkt osv, og jeg har ihvertfall erfart at det har spart meg for mye stress å trekke pusten og tenke "jaja" når det skjer. Det eneste jeg oppnår ved å plages over det er at jeg blir stresset og aggressiv, og naboene merker jo ikke stort til det. De bare lukker døren og skrur musikken høyere :gjeiper: (neida, men satt litt på spissen). Lever man med naboer, så må man akseptere at de gjør ting på sine måter. Hvis ikke må man velge å bo på landet, og det synes ihvertfall ikke jeg at det er verdt. Jeg trives med å bo i by og ha naboer og har faktisk kommet så langt som å smile og tenke "nå hamrer en av naboene i veggen på en søndagskveld igjen, jaja, interessant" og så føler jeg meg som en del av noe større på et vis. Joda, det høres sikkert litt teit ut, men det funker for meg ihvertfall. :fnise:

Skrevet

Hei humleblomst og anonym bruker,

takk for konstruktive svar :klemmer: Dere har nok skjønt hva det går i. Jeg skal nok spesielt ta med meg det siste rådet fra humleblomst om å ikke bli så irritert! Får se om jeg ikke prøver å skrive noen vennlige ord.

ps: Det hører med til historien at jeg er gravid og blant annet ikke bør drive å plukke katteskit i tide og utide, så jeg har nok vært litt ekstra sårbar for folk som ikke tar hensyn... Mannen min får vel ta støyten enn så lenge...

Skrevet

Har dere prøvd å strø rundt med pepper og edikk i innkjørselen? Det har funket godt hos oss :jepp:

Og jeg ville nok heller ikke likt det så godt hvis naboene forventet at jeg skulle ta ansvaret for all kattebæsj i nabolaget bare fordi jeg selv har katt..

Ellers tar du kontakt med kommunen når det gjelder alt rotet rundt de leilighetene.

Og som Humleblomst sier å leve med folk rundt seg betyr at man må lære seg å trekke litt på skuldrene av ting og gi blaffen. Selv om det ikke er verdens letteste ting når man er gravid og full av hormoner ;)

Skrevet

Jeg er litt omvendt av de andre her, tror jeg...

Kattedritten ville jeg gitt en hyggelig beskjed om. Virker ikke det, ville jeg spadd det over i en haug på katteeiers side, og sprayet eddik, pepper og andre tilgjengelige remedier i innkjørselen.

Men rot på andres eiendom mener jeg absolutt ikke er andres sak, med mindre det dreier seg om et skadedyrsproblem.

Ellers er humleblomst klok her!:) Og du kan ikke forvente at andre skal ta hensyn til at du er gravid i denne saken. A)mange ANER ikke hva toksoplasmose er. Og B)De skulle tatt ansvar for katten uavhengig av hvem de er nabo med.

AnonymBruker
Skrevet

Du sier at nabolagets katter skiter ned felles-innkjørselen. Også mener du at naboen din skal ha et særlig ansvar fordi hun/han har katt. Er det deres katt som bæsjer der da? Jeg tror at hvis du vil ha vekk kattebæsj så må du ta den vekk selv, eller la mannen din gjøre det. Det kan være katter langveisfra som bæsjer der, og du kan da ikke forvente at naboen din skal ta ansvar for det? Hvis det plager deg så får du gjøre noe med det. Det plager tydeligvis ikke naboen din. Når det gjelder feilparkering syns jeg du skal ta det opp der og da. Ring på og si fra hvis bilen er feilparkert. Eventuelt spor opp eieren og kast ballen over til ham hvis det er umulig å få naboen i tale. Men gjør som andre her sier, spray med pepper, eddik og sånn "katte-gåvekk" og håp på det beste.

Når det gjelder rot ved kommunal bolig, så er jeg enig med hun over her. Det er faktisk ikke ulovlig å ha det rotete og stygt rundt huset sitt. Jeg tror ikke det vil gi den rotete naboen din ny innsikt hvis du ringer på og ber de rydde opp på tomta... Skal du ta det opp med noen, så må det bli kommunen. Men som sagt, innen noen grenser er det opp til naboen og kommunen som leier ut, hvorda de vil ha det rundt huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...