Gå til innhold

By 500.000 under prisantydning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg slik at vi skal kjøpe hus, og har funnet et kjempefint et, som dessverre ligger et godt stykke over budsjettet.

Saken er at det har ligget ut i godt over en måned, de har på to visninger ikke fått inn noe bud og huset er forsøkt solgt før uten hell. I tillegg ligger det litt på landet, ingen butikk, barnehage, skole eller lignende i gåavstand. Dette er faktorer som også drar litt ned..

Ellers er huset i god stand, 60 år gammelt, men betydelig pusset opp. Det har noen aldersslitasjer i kjeller og tak som ikke må skiftes ut nå, men i framtiden må det nok påregnes.

Er det helt på jordet å by 500.000 kr under prisantydning? Vi har mulighet til å betale ca 150.000 til over den summen, og regner med å måtte høyne litt, men vil ikke være uforskammet. Samtidig så får de jo tydligvis ikke solgt, og det er jo ikke værre enn at vi får nei..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lureste er vel bare å by det vi har til å begynne med, som er 350.000 under prisant?

Liiite gira på å legge inn et på 500.000 under. Det er skambud. Men 350.000 under er ok? Eller?

Skrevet

Jeg synes det har litt å si hva prisantydningen er før jeg kan si om jeg synes det er et skambud... men ikke by høyt for å være grei hvis huset ikke er verdt mer. Synes du det er verdt mer enn du byr, og du har lyst på huset fordi det er det rette, så er det vel realt å strekke seg nærmere prisantydningen.

Skrevet

Kommer jo an på hva huset koster. Koster det 1,5 millioner er det jo liten vits å by 500 000 under takst, men er det et hus til flere millioner, så kan det jo hende.. :) Tommelfingerregelen er vel 10 % under takst. Iallefall det vi fikk fortalt når vi drev å la inn bud på hus :)

Skrevet

Det lureste er vel bare å by det vi har til å begynne med, som er 350.000 under prisant?

Liiite gira på å legge inn et på 500.000 under. Det er skambud. Men 350.000 under er ok? Eller?

du kan da by det du vil for huset, om så det var ei krone!

Ingen kan jo "komme og ta deg"? De kan jo bare avvise budet?

si til megler at dere har lyst på huset, men ikke råd og spør hva han mener om et bud 500.000 under

AnonymBruker
Skrevet

Det har seg slik at vi skal kjøpe hus, og har funnet et kjempefint et, som dessverre ligger et godt stykke over budsjettet.

Saken er at det har ligget ut i godt over en måned, de har på to visninger ikke fått inn noe bud og huset er forsøkt solgt før uten hell. I tillegg ligger det litt på landet, ingen butikk, barnehage, skole eller lignende i gåavstand. Dette er faktorer som også drar litt ned..

Ellers er huset i god stand, 60 år gammelt, men betydelig pusset opp. Det har noen aldersslitasjer i kjeller og tak som ikke må skiftes ut nå, men i framtiden må det nok påregnes.

Er det helt på jordet å by 500.000 kr under prisantydning? Vi har mulighet til å betale ca 150.000 til over den summen, og regner med å måtte høyne litt, men vil ikke være uforskammet. Samtidig så får de jo tydligvis ikke solgt, og det er jo ikke værre enn at vi får nei..

Som en annen skrev, så kommer det an på prisen de forlanger. Er det en bolig til 9 mill,så er det ikke skambud.

Er det en bolig som er lagt ut til 2 mill,så vil de vel stusse.......

Det er ikke uvanlig at hus ligger ute til salgs en mnd. Nabohuset gikk etter 7 mnd. Selger ville ha det som ble krevd,og til slutt fikk han det.

AnonymBruker
Skrevet

Går jo an det. Noen hus er ikke verdt det de blir lagt ut for - i nabolaget der jeg vokste opp ble et hus i solgt for nesten halvparten av det dt ble lagt ut for, etter over et år på markedet (gammel, fin, men "vanskelig" enebolig med trafikkert vei forbi). Den første prisantydningen var på nærmere 6 mill, huset gikk for litt over 3... Andre eneboliger i området gikk for 3,5-5 (stort hus, godt beliggende og stor tomt) på den tiden. Her jeg bor nå er det mange boliger som blir solgt omtrent med en gang de kommer på markedet, men det er også noen som blir liggende - spesielt hvis de har dårlig beliggenhet, usentralt eller inntil Europavei. Kan jo alltids hende selger vet at priantydningen kanskje er litt urealistisk, og at han vil akseptere et lavere bud.

Nå er forsåvidt ikke en måned så lenge, men.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hva huset koster. Koster det 1,5 millioner er det jo liten vits å by 500 000 under takst, men er det et hus til flere millioner, så kan det jo hende.. :) Tommelfingerregelen er vel 10 % under takst. Iallefall det vi fikk fortalt når vi drev å la inn bud på hus :)

Feil. Et hus koster det noen er villig til å gi for det. Verken mer eller mindre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her i byen går boliger for 500 000 over takst for tida. Det er helt villt :-(

Jeg er enig med de fleste som svarer over. Koster det en del millioner, kan du kanskje forsøke med 500 000 under. Koster det en par mill, blir det kanskje regnet som et skambud.

1 mnd er ikke så lenge at selgerne har blitt desperate.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke frekt å legge inn bud. I verste fall får dere ikke huset.

AnonymBruker
Skrevet

Det vesentlige her er hva som faktisk er prisantydning for boligen.

Min bolig er verdt 1,5 mill og hadde noen bydd 1 mill så hadde jeg bare ledd og avvist hele greia.

AnonymBruker
Skrevet

Det vesentlige her er hva som faktisk er prisantydning for boligen.

Min bolig er verdt 1,5 mill og hadde noen bydd 1 mill så hadde jeg bare ledd og avvist hele greia.

Det vesentlige er hva boligen er verdt, ikke hva prisantydningen sier. Taksten sier bare noe om hva takstmannen tror boligen kan bli solgt for, men den reelle prisen er det markedet som bestemmer. Dere kan by akkuratt hva dere vil. Hvorfor er dere så redde for at det er frekt?

Skrevet

Har huset kun ligget ute en måned, så kan du anta at selger ikke har noen bråhast med å selge det. Da er det veldig lite trolig at dere får det til 500.000 under takst. Sannsynligvis ei heller til 200.000 under takst.

Ja, jeg synes det er frekt å by 500.000 under takst.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det er frekt jeg... Man kan jo ikke by mer enn man har lommebok til uansett. Her ser jeg mange hus som legges ut til over 2 mill og ofte blir de solgt til 4-500k mindre. Og det ofte etter en budrunde.

AnonymBruker
Skrevet

Det abhenger av prisantydningen på huset.

Er prisantydningen 1 million er ett bud på 500.000 under prisantydning ett skikkelig skambud. Men er prisantydningen 20 millioner er ett bud på 500.000 under prisantydning helt greit.

Gjest Spinell
Skrevet

Med mindre prisantydningen er 4-5 mill eller mer tror jeg det er lite vits i å by en halv million under takst.

At et hus ligger ute mer enn en måned er ikke uvanlig for tiden, så du skal i alle fall ikke ta det for gitt at huseier begynner å få det travelt. Sannsynligheten er større for at han allerede har fått bud under takst, men avvist dem.

Vær også obs på ulike strategier ved budgivning. Det er et velkjent fenomen at bud under prisantydning kan bidra til å igangsette en budrunde med mange interessenter, og skru prisen opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...