Gjest Gorgonzola Skrevet 3. mars 2011 #21 Skrevet 3. mars 2011 Forsvinningen til båtene Berge Istra og Berge Vanga gjorde enormt inntrykk på meg da jeg var liten - det samme med Alexander Kielland-ulykken og Berlinmurens fall. Nyere tid er det vel 11. september jeg husker best. Signeres. Jeg fulgte også mye med på oppløsningen av Jugoslavia og husker spesielt godt massakren i Screbrenica hvor nederlandske FN styrker viste en handlingslammelse og total unnfallenhet som verden knapt har sett maken til.
Gjest Estefan Skrevet 3. mars 2011 #22 Skrevet 3. mars 2011 I motsetning til alle ulykke-nyheter som nevnes, var det sterkt å lese om "Kristoffer" som stod frem som pedofil i A-magasinet og fortalte oss om noe vi ellers ikke ville fått høre om: http://www.aftenposten.no/amagasinet/article3836292.ece
Gjest Miam Skrevet 3. mars 2011 #23 Skrevet 3. mars 2011 11. september, drapet på Benjamin, tsunamien i 2004, Fritzl, Madeleine-forsvinningen. Herregud, så mye tragisk som har skjedd/skjer
Fluffe Skrevet 3. mars 2011 #24 Skrevet 3. mars 2011 9/11. Satt å så på noe greier på tven jeg alltid så på når jeg kom hjem fra skolen. Plutselig kommer alt sammen mitt i på skjermen. Folk som hopper ut av vinduet og tårnene som raser. Var grusomt og uvirkelig. Husker jeg ringte mamma som var på jobb.
Gjest Canis lupus Skrevet 3. mars 2011 #25 Skrevet 3. mars 2011 Fritzl og 9/11. Tsunamien 2.juledag sitter også godt i minnet. Og Christoffer saken, spesielt siden jeg kjente familien bedre enn fra nyhetsbildet.
Gjest Nedfall Skrevet 3. mars 2011 #26 Skrevet 3. mars 2011 WTC. Mens man filmet hendelsen med tvillingtårnene, tikket det inn meldinger om tilsvarende aksjoner andre steder i USA. Har aldri, hverken før eller senere, fått den følelsen av oppstarten av en krig mot oss selv. Er vel også eneste gang (i voksen alder), jeg har følt meg utrygg etter å ha fulgt med på en nyhets-sending. At folk hoppet ut av skyskraperne, live på tv, var heller ikke særlig kult å oppleve.
Capricorn Skrevet 3. mars 2011 #27 Skrevet 3. mars 2011 Da kong Olav døde. Alle landets aviser var svarte 18 januar Baneheia 9/11 Alexander Kielland Tsunamien Michael Jacksons død Fritzl Natascha Kampusch mange, mange fler....
pantora Skrevet 3. mars 2011 #28 Skrevet 3. mars 2011 Det jeg kan huske best, som brente seg fast i hjernen min, var jenta som ble drept av Shampo Knudsens puck under hockeykamp.. Begynner bli noen år siden. Men det gjorde utrolig stort inntrykk på meg. 3
Gjest Anuket Skrevet 3. mars 2011 #29 Skrevet 3. mars 2011 Baneheia saken Drapet på Benjamin WTC 9.11 Pinochet dør - det var snarere en glad nyhet for en del jeg kjenner, ble faktisk litt glad jeg og på deres vegne.
Gjest Tankefull Skrevet 3. mars 2011 #30 Skrevet 3. mars 2011 Flere er allerede nevnt: 11. september, Åsta-ulykken, Fritzl, Baneheia. Av de som ikke er nevnt: Scandinavian Star-brannen på begynnelsen av 90-tallet gjorde sterkt inntrykk. Samme gjorde Estonia-ulykken. Ellers glemmer jeg vel sent Orderud-saken. Maken til smørje! Jeg er også såpass gammel at jeg husker Berlinmurens fall Og, kommer sent til å glemme den tankevekkende featuren i Magasinet til Dagbladet, Den Usynlige.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #31 Skrevet 3. mars 2011 Fritzl og 9/11. Tsunamien 2.juledag sitter også godt i minnet. Og Christoffer saken, spesielt siden jeg kjente familien bedre enn fra nyhetsbildet. Hvordan den familien er, er noe jeg tenker mye på. Det er en sak jeg tenker mye på, spesielt etter intervjuet på tv med mormoren til Christoffer. På ene siden er det vel vanskelig å tro at noe sånn kan skje med sine egne, men på den andre siden har jeg vanskelig for å skjønne at de ikke merket noe og ikke reagerte. 1
Anaconda Skrevet 3. mars 2011 #32 Skrevet 3. mars 2011 Et nyhetsklipp fra et barnehjem i Russland (Murmansk, tror jeg) for kanskje 10 år tilbake. Jeg husker at jeg ikke fikk sove den kvelden, og bare gråt og gråt over de stakkars barna som lå under hvert sitt pledd og rugget, av mangel på stimuli fra omgivelsene. Tror de var funksjonshemmede (Ligner på dokumentaren "Bulgarias glemte barn" som nylig gikk på NRK) Forutenom de store sakene som 9/11, tsunamien, Fritzl-saken etc husker jeg ras-ulykken i Ålesund (Fjelltun) godt, sannsynligvis fordi jeg befant meg i området da det skjedde. Katharina-orkanen i USA(?)husker jeg også godt. Jeg husker også godt diverse nyhetsbilder av branner, da jeg har et traumatisk forhold til brann selv.
Gjest gjest Skrevet 3. mars 2011 #33 Skrevet 3. mars 2011 Jeg er vokst opp i Gudbrandsdalen. Kidnappingen og drapet på Ingrid Marie Skotte, en 14åring som skulle haike til Lesja i februar 1987, fikk meg til å bestemme meg for å aldri haike. Det har jeg til dags dato aldri gjort, heller.
Gjest fra1til10 Skrevet 3. mars 2011 #34 Skrevet 3. mars 2011 En ting som er etset inn i min husk er 11 mai 1985, brannen på Bradford Stadion i England -> http://www.youtube.com/watch?v=jE13eSmzClc. Behøver ikke si hva jeg husker best med akkurat det nyhetsinnslaget, men etterhvert har jeg blitt veldig blasert av sjokkbilder på Dagsrevyen og sa oj, oj, oj og regelrett koste meg når jeg på direkten så det andre tårnet rase sammen for snart ti år siden.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #35 Skrevet 3. mars 2011 Alle nevner Christoffer-saken, men jeg tror ikke jeg husker denne Kan noen fortelle meg hva det var?
Gjest Mynona83 Skrevet 3. mars 2011 #36 Skrevet 3. mars 2011 En ting som er etset inn i min husk er 11 mai 1985, brannen på Bradford Stadion i England -> http://www.youtube.com/watch?v=jE13eSmzClc. Behøver ikke si hva jeg husker best med akkurat det nyhetsinnslaget, men etterhvert har jeg blitt veldig blasert av sjokkbilder på Dagsrevyen og sa oj, oj, oj og regelrett koste meg når jeg på direkten så det andre tårnet rase sammen for snart ti år siden. Herreguuud, de som sitter på andre siden driver med fotballsanger mens folk løper for livet!! Jeg glemmer aldri 9/11, Tsunamien, Alvdal-saken, Martine-saken, hun som ble drept i Budapest av sin kinesiske ex (hva skjedde med han egentlig?), Columbine skytingen, Michael Jacksons død, Sleipner ulykken og RIB ulykken i Oslofjorden (utenfor Oscarsborg) for noen år siden, der 3 døde deriblandt to jenter i 16-17 års alderen + noen lokale ulykker.
Gjest Imsdal Skrevet 3. mars 2011 #37 Skrevet 3. mars 2011 (endret) Alle nevner Christoffer-saken, men jeg tror ikke jeg husker denne Kan noen fortelle meg hva det var? Christoffer-saken er om den åtte år gamle Christoffer som ble mishandlet til døde av stefaren sin. I fjor ble det gitt ut en bok om saken, "Jeg tenker du skjønner det sjøl". Dette er kommentaren Christoffer kom med når blåmerkene hans ble kommentert. Han ble funnet død i sengen sin 2. februar i 2005 med blant annet et 17 cm langt brudd på hodeskallen, og i tinningen hans var det merker som matchet mønstret i tapeten. For å få til dette må han ha blitt kastet i veggen i x antall km/t. Stefaren hans og moren påsto at skadene kom av selvskading. Stefaren fikk åtte år i fengsel. Moren hans har to nye barn med stefaren, og har valgt å stå ved stefarens side under hele saken. Endret 3. mars 2011 av Imsdal
Gjest gjest Skrevet 3. mars 2011 #38 Skrevet 3. mars 2011 Alle nevner Christoffer-saken, men jeg tror ikke jeg husker denne Kan noen fortelle meg hva det var? Christoffer var en gutt som døde av hodeskader, og legene mente det var etter mishandling. Mormoren mente stefaren hadde mishandlet ham lenge, men ingen gjorde noe for å stoppe volden.Ingen ville beskylde noen for å mishandle Christoffer uten å være 100% sikker. En dag var det plutselig for sent og han overlevde ikke. Stefar ble dømt til åtte års fengsel. Christoffersaken satte en støkk i folk og helsepersonell som ikke vil blande inn barnevernet uten at de har 100%bevis for at de ikke anklager en som er uskyldig.Noen ganger kan man kanskje redde et barns liv, hvis man tør å stole på sin egen vurderingsevne og melde fra om det man ser..
Gjest gurimalla Skrevet 3. mars 2011 #39 Skrevet 3. mars 2011 Trist at alle bare husker grusomme nyhetssaker Det er mange som har nevnt Berlinmurens fall og det er vel ikke grusomt. Jeg husker også opphør av apartheidregimet i Sør-Afrika. ++ mange av de som allerede er nevnt.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. mars 2011 #40 Skrevet 3. mars 2011 De kinesiske studentopprørene på Den Himmelske Fredsplass. Så på TV og grein da jeg skjønte hvor lite et menneske var verdt i Kina. Romania sitt fall og oppstandelse. Caucesco som ble henrettet og alle de grusomme bildene fra flere barnehjem. Fotballkampen i England, der så mange folk ble klemt ihjel. Scandinavian Star - fordi jeg hadde bekjente ombord i båten... Tsunamien i Thailand. Her var det også kjente personer involvert. 9/11 - så på nett på jobb og trodde det aller først var 1. april. Det var så surealistisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå