Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Imsdal
Skrevet (endret)

Er det noen nyhetssaker som har gjort et spesielt inntrykk på deg?

Spennende å høre hvilke saker andre aldri glemmer :)

For min del er det oftest de sakene hvor det er gjort urett mot barn, slik som Madeleine-saken, Lommemannen, den saken hvor et nyfødt barn ble funnet død i en pose i Bergen (?).. Jeg blir lett engasjert i slike saker, og kjenner frustrasjonen når de ikke blir løst (Tenker spesielt på Madeleine). Kan ikke forestille meg hvordan det er for de pårørende.

Edit: Glemte Christoffer..Tenker ofte på han, og kan ikke forstå at ingen reagerte.

Endret av Imsdal
Videoannonse
Annonse
Gjest camilla
Skrevet

Fritzl-saken vil aldri bli glemt. I tillegg husker jeg en sak fra da jeg var rundt 7-10 år om en baby som ble funnet i en container, mener å huske at h*n overlevde.

• Liker 1
Skrevet

Alvdal-saken og terroren mot WTC er det som satt dypest spor som jeg kommer på akkurat i farten. Er flere saker selvfølgelig, men bl.a dette er saker jeg kan gå å tenke på.

Skrevet

Vel ja, man har alltids Fritzl, og Baneheia og så klart 11. september..

Skrevet

For meg blir det også Fritzl-saken og 11. september. Det er ting jeg ikke glemmer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker best bilulykker. Kanskje fordi jeg har vært i bilulykke selv, så vet hvor "skummelt" det kan være..

Men ulykka jeg husker best er dødsulykka i lavangsdalen (Tromsø) hvor fem personer mistet livet. Var på tur til tromsø da, hørte på radioen hva som var skjedd. Jeg hadde en venninne som møtte rett på ulykka (hun startet før meg), og jeg er så glad jeg fikk tak i henne raskt (at hun ikke var innblandet).

Det var sterkt å møte på køen, politet, se hvor rolig alle kjørte denne fredagen.

Det var en grusom tragedie. Kommer nok aldri til å glemme den.

En trailerulykke hvor en personbil kjørte i traileren (konkludert med selvmord). Synes det er utrolig hjerteløst overfor trailersjåføren. Dette var også inn mot tromsø.

En annen hvor to voksne menn kjørte i en trailer inn mot tromsø. De fikk skrens og hadde vist nok høy hastighet. Bildet av ulykken sitter støpt i hodet på meg..

Dette er de jeg husker best fra veien inn mot Tromsø.

Så bilulykker går veldig inn på meg.

Også husker jeg madeleinesaken, og denne som var nylig med de 6 år gamle tvillingene som var borte. Fant de dem igjen?

Barnevernssaker. Jeg er ikke spesielt imponert over barnevernet ettersom jeg kjenner en yngre gutt som ble sendt på barnehjem pga familietragedie. Han hadde så og si aldri gjort noe galt i hele sitt liv, men etter 2-3 uker på barnehjemmet ble han tatt for hasj og ran.

AnonymBruker
Skrevet

Arne Myrdal, fordi jeg har vært tilstede og selv sett media skrive rene løgner for å sverte mannen.

Sør-Ossetia, fordi jeg så med egne øyne hvordan media gikk fra å skrive om Georgias angrep på uskyldige sivile til å servere rene løgner om at det hele var et angrep fra Russisk side på uskyldige Georgia.

Dette til trass for at det en hel dag var Georgiske styrker som gikk inn i Sør-Ossetia og drepte for fote før den russiske bjørnen våknet litt til live fra slumringen sin.

Norges deltakelse i angrepet på Jugoslavia. Fordi det også var en rekke løgner på løgner på løgner for å forsvare angrep på sivile. Ene dagen står NATO og hevder de har hatt et vellykket flyangrep på jugoslaviske tropper, for så dagen etter å hevde det bare var noen få soldater som gjemte seg blant sivilister, slik at NATO ble "lurt" til å drepe sivilister. Fakta er at der aldri var noen soldater.

Det største inntrykket fra den krigen er NATOs angrep på journalister i Radio Televizia Srpska, 23 april 1999.

http://en.wikipedia.org/wiki/NATO_bombing_of_the_Radio_Television_of_Serbia_headquarters

Jeltsins militære angrep på 1.500.000 (en og en halv million) russiske demonstranter i Moskva i 1993 som demonstrerte mot han.

Vel, det er noen av de jeg kommer på i farten. Og visst, at media bevisst lyver irriterer meg grenseløst.

Deres jobb er å servere fakta, sannheten. Ikke å være et propagandaapparat.

• Liker 2
Gjest Valiant
Skrevet (endret)

Sør-Ossetia, fordi jeg så med egne øyne hvordan media gikk fra å skrive om Georgias angrep på uskyldige sivile til å servere rene løgner om at det hele var et angrep fra Russisk side på uskyldige Georgia.

Dette til trass for at det en hel dag var Georgiske styrker som gikk inn i Sør-Ossetia og drepte for fote før den russiske bjørnen våknet litt til live fra slumringen sin.

Dette er faktisk noe jeg synes verden burde be Russland om unnskylding . Det var direkte skammelig og se hvordan alle ga Russland skylden når alle viste at Georgia startet den krigen.

Noe jeg aldri glemmer vel det må vel bli 11 September og Beslan massakeren og banehia saken. Det ble liksom aldri det samme og gå i baneheia etter det. Er flere og men jeg skriver bare de 3

Endret av Valiant
  • Liker 2
Skrevet

Bortsett fra selvfølgeligheter som 11. september 2001 (som jeg først ikke trodde på, da jeg fikk høre det fra naboen. "Yeah, right! Du trenger bedre practical jokes, din dust", var min første (ikke uttalte) reaksjon) så har jeg alltid hatt vondt for å svelge Toshibasaken, der Kongsberg Våpenfabrikk og Toshiba ble anklaget for å ha gitt Sovjet teknologi som gjorde ubåtene deres vanskeligere å spore.

Noe jeg alltid har syntes var komisk, ettersom sovjetisk propellteknologi på den tida var langt foran vestlig, og de faktisk solgte designer vestover. Toshiba og Kongsberg Våpenfabrikk solgte avansert, og forsåvidt gradert freseutstyr og programvare som ville gjort produksjon av propeller langt mer effektiv, men som ikke ville gjort noe for designet på propellene. Å anklage dem for å gi russerne propeller med mindre kavitasjon, er bare latterlig. Ikke desto mindre ble saken brukt som brekkstang overfor både Norge og Japan i handelsavtaler med USA.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

9/11, Baneheia, Christoffer saken, Madeleine McCann, Fritzl, Lommemannen.

• Liker 2
Gjest Applecore
Skrevet

Da de viste bilder fra barnehjemmene for psykisk utviklingshemmede i Romania for en del år siden. Jeg var 13 år og strigråt foran tv'en.

Og gisseldramaet/massakren på en barneskole i Beslan. En grusom hendelse!

Diverse nyheter om jenter/kvinner som blir voldtatt og deretter pisket/steinet for utroskap gjør også sterkt inntrykk! :kjempesinna:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer aldri til å glemme Baneheia-saken eller Therese-saken. Den siste fordi det er i nærheten av der jeg bor, og både voksne og barn var preget av saken i flere år etterpå. For de som ikke husker saken så var det hun jenta som ble kidnappa på Fjell i Drammen. Hun har ikke kommet til rette. Thomas Quick tok på seg skylda, men det er vel tvilsomt om det var han som sto bak. Jeg var barn da dette skjedde, og vi ble fortalt om og om igjen av foreldre og lærere at vi aldri skulle bli med fremmede mennesker i biler, snakke med fremmede, takke ja til godteri osv.

Baneheia-saken skjedde da jeg var ungdom. Det var nok en av de første nyhetssakene jeg fulgte skikkelig, og jeg var nok litt sjokkert over at noe slikt kunne skje i Norge. Jeg hadde nok levd litt beskytta fram til da, men dette var vel en overgang til voksenlivet og virkeligheten. Jeg slukte alt jeg kom over om saken. Har vel aldri lest så mye aviser verken før eller siden.

• Liker 1
Skrevet

Forsvinningen til båtene Berge Istra og Berge Vanga gjorde enormt inntrykk på meg da jeg var liten - det samme med Alexander Kielland-ulykken og Berlinmurens fall.

Nyere tid er det vel 11. september jeg husker best.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

11 september

Tsunamien i Thailand (julen 2004?)

Fritzl

Madeleine

Skrevet

Trist at alle bare husker grusomme nyhetssaker :sukk:

• Liker 1
Skrevet

8 desember 1980 john Lennon skutt og så husker jeg godt drapet på Olof Palme 28 februar 1986

Marius Muller som omkom i en bil ulykke Mars 1999

Skrevet

Det jeg husker best er når det rumenske folket styrtet sin diktator Nicplae Ceausescu og hans kone julen 1989.

Det var i den tid det ikke var vanlig med lange oppdateringer på nyhetene slik som nå.

Vi fikk se bilder fra barnehejem der barn levde under umenesklige forhold. Informasjon om hvilke pålegg diktatoren hadde lagt på folket, som at alle kvinner skulle ha fire barn, hvis ikke bøter, hvor mange kvadratmeter en familie kunne bo på, hvor mange grader man kunne ha i huset og lignende.

Jeg husker bildene av at de åpent en massegrav, di samme filmsnuttene gikk vedhvert nyhetsinslag på NRK. Bildene viste nakene kropper som var dekt av leire, og det som gjorde mest inntrykk var en kvinnekropp med et spebarn på magen. Jeg var ellve år den julen.

Trøsten i ettertid er at det kom frem at kvinnen og barnet ikke var i slekt og hadde død av sykdom begge to.

Det synet av kvinnen og spebarnet sitter spikret i mitt minne.

Gjest Consensio
Skrevet

9/11 er vel den mest opplagte. Husker godt at det virket helt uvirkelig og ikke minst rart, fordi jeg hadde ikke CNN før den dagen og jeg gikk inn på den kanalen så fort jeg stod opp...og det første jeg ser er et fly som styrter inn i bygning nr 2 på direkten.

Husker også Åsta ulykken godt. Mest fordi jeg kjente en som var med på toget og hans bakgrunnshistorie i tillegg ulykken får meg til å nesten gråte den dag i dag.

Gjest gjest
Skrevet

Da de sendte nyheter om konsentrasjonsleirer under krigene i eks-Jugoslavia. Glemmer aldri bildene av utmagrede menn bak piggtrådgjerder.At de gjentok sånne uhyrligheter fra 2.verdenskrig og internerte folk i leirer basert på etnisk tilhørighet, gjorde veldig, negativt inntrykk.

Skrevet

TV: Murens fall. Det ble plutselig lettere å puste.

Feature: Saniteringen etter Tsunamien i Thailand.

Pressefoto: Passfoto av barn forsvunnet i Pol Pots torturleire og dødsmarker. (Kombinert med venstresidens avgudsdyrkelse av den mannen, og hans tilsvarende praktiserende meningsfeller.)

Hardest inndoktrinert: World Trade Center, scenene som gikk i reprise hvert annet minutt en måned i strekk. Og som gjør at vi sender det "norske angrep" ut i verden, for at rike amerikanske våpenprodusenter skal tjene fett, og Norge skal bli et attraktivt bombemål for gutter som vil leke med sprengstoff og elleve jomfruer.

Tabloid: Sputniks truselansering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...