AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #1 Skrevet 2. mars 2011 Hei, mannen min og jeg skal ned noen kilo, han tjue og jeg femten. I følge en slik matopplysningsside har vi ført opp en del retter vi pleier å spise og sammenliknet matvarer og næringsinnhold. Vi ser at vi ikke spiser så galt, men fordelingen på de ulike næringsgruppene kan bli bedre - vi må ha mer frukt og grønt. Jeg savner for øvrig opplysninger om saltinnhold, fiber og andre ting i maten, men slike databaser ville kanskje blitt altfor tungvinte å bruke da. Spørsmålet er om det finnes noen seriøse nettsteder med forslag til ukesmenyer, med fokus på et variert kosthold og mer grønnsaker? Vi legger vekt på at det skal være "normale" middager som vi kan spise resten av livet, ingen ekstreme kurer. Hverdagsmiddager er helt utrolig kjedelig å finne på, vi klarer ikke å finne på nye retter hele tiden så vi ender opp med det samme gamle hver uke. Når jeg googler ukesmenyer finner jeg som regel bare folks blogger eller reklamesider, og det blir lite seriøst føler jeg. Vet dere om noen gode nettsteder med sunne ukesmenyer?
Tears.of.the.Sun Skrevet 2. mars 2011 #2 Skrevet 2. mars 2011 Hva med å bare dele inn tallerkenen? Sånn at dere spiser akkurat det samme som dere gjør til vanlig, men at dere deler tallerkenen inn i 3 deler, hvor to er små deler og den andre utgjør halve fatet. Så har du protein - kjøtt/fisk/gryte eller hva nå enn på den ene lille delen, karbohydrater - poteter/ris/pasta osv på den andre lille delen og den resterende halve store delen skal bestå bare av grønnsaker. Enten det er salat eller hva nå enn.
Tears.of.the.Sun Skrevet 2. mars 2011 #4 Skrevet 2. mars 2011 Gryte!? Ja, gryterett. Det er bare et eksempel.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #5 Skrevet 2. mars 2011 TS her. Vi synes salater kan være veldig kjedelig Jo, en slik inndeling kan vi godt bruke. Problemet er å finne hva som skal ligge på den store delen - hva slags grønnsaker? Vi ender opp med å spise brokkoli, blomkål og gulrøtter hver gang, og det blir veldig kjedelig. Vi mangler rett og slett fantasi til å lage litt mer spennende retter.
Tears.of.the.Sun Skrevet 2. mars 2011 #6 Skrevet 2. mars 2011 http://www.mineoppskrifter.no/category/salater/
Tullepia Skrevet 2. mars 2011 #7 Skrevet 2. mars 2011 Hei, mannen min og jeg skal ned noen kilo, han tjue og jeg femten. I følge en slik matopplysningsside har vi ført opp en del retter vi pleier å spise og sammenliknet matvarer og næringsinnhold. Vi ser at vi ikke spiser så galt, men fordelingen på de ulike næringsgruppene kan bli bedre - vi må ha mer frukt og grønt. Jeg savner for øvrig opplysninger om saltinnhold, fiber og andre ting i maten, men slike databaser ville kanskje blitt altfor tungvinte å bruke da. Spørsmålet er om det finnes noen seriøse nettsteder med forslag til ukesmenyer, med fokus på et variert kosthold og mer grønnsaker? Vi legger vekt på at det skal være "normale" middager som vi kan spise resten av livet, ingen ekstreme kurer. Hverdagsmiddager er helt utrolig kjedelig å finne på, vi klarer ikke å finne på nye retter hele tiden så vi ender opp med det samme gamle hver uke. Når jeg googler ukesmenyer finner jeg som regel bare folks blogger eller reklamesider, og det blir lite seriøst føler jeg. Vet dere om noen gode nettsteder med sunne ukesmenyer? Invester i Ingrid E. Hovigs store rutete kokebok (eller lån den på biblioteket). Der finner du blant annet middagsforslag (og forslag til mat dagen gjennom) for to uker for den som vil ned noen kilo, og MANGE gode middagsforslag. En enkel regel for å spise mer grønt er å fylle halve tallerken med salat/grønnsaker, en tredjedel kjøtt og en tredjedel ris/potet. Det kan også være en fordel å spise vegetarmat en gang i uka eller to. Både billig og sunt. Se på veg-veg.no for oppskrifter.
Tullepia Skrevet 2. mars 2011 #8 Skrevet 2. mars 2011 TS her. Vi synes salater kan være veldig kjedelig Jo, en slik inndeling kan vi godt bruke. Problemet er å finne hva som skal ligge på den store delen - hva slags grønnsaker? Vi ender opp med å spise brokkoli, blomkål og gulrøtter hver gang, og det blir veldig kjedelig. Vi mangler rett og slett fantasi til å lage litt mer spennende retter. Prøv ulike typer løk, ulike typer tomat, squash, aubergine, selleri, kålrabi, ulike typer sopp, sukkererter, oliven, babymais, vannkastanjer osv osv. Er det vanskelig kan du prøve grønnsaker fra frysedisken eller hermetikk. Konsistensen og smaken er jo aller best på ferske råvarer, men frys og hermetikk egner seg meget godt det også for den som har dårlig tid. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå