MarianneE Skrevet 2. mars 2011 #1 Skrevet 2. mars 2011 Som kanskje noen her inne har fått med seg har jeg begynt og trene. Men, jeg har oppdaget et "problem" nemlig at etter trening er jeg ikke sulten, men... sugen på noe og da gjerne sjokolade, ostepølse, kjeks... Har ikke falt for fristelsen, men... Er dette vanlig? Er det fordi jeg er nybegynner innen trening? Hva kan det skyldes? Bør jeg ha med meg noe i sekken for og roe det værste og hva bør det være? Kan legge til at jeg drikker vann under trening og etter, og spiser regelmessig ellers.
Kitsune Skrevet 2. mars 2011 #2 Skrevet 2. mars 2011 Gratulerer med treningsinitiativet! Det der er helt vanlig! Kroppen signaliserer at den trenger energi, og hjernen stemmer i ved å gi deg lyst til å spise det mest energirike den kommer på. Det forteller deg også at du har rykket kroppen ut av komfortsonen, det trives ikke kroppen med! Men det er jo det som er hele poenget:) Om det er fordi du er nybegynner så er det kun fordi du er nybegynner i å ignorere akkurat de impulsene. Og det høres jo ut som om du har klart det hittil. Da er det bare å fortsette. Det er greit å spise etter trening. I en periode kan jeg foreslå at du kjøper noen nutrilett-barer, eller shaker, og endte eter hele eller halve etter trening. Hvis du har økonomi til det, da. De er ganske dyre. Foreslår ikke nutrilett som slanking i dette tilfellet. Men de inneholder komplett sett med vitaminer og mineraler (mineraler er særlig viktig etter tunge treninger), proteiner og karbohydrater. Så kan du heller ta deg et knekkebrød eller noe når du kommer hjem:)Disse barene stiller det verste suget. Personlig er jeg ikke fan av å ete bare fordi det står i I Form at det skal du gjøre etter trening. Jeg mener man skal lytte til kroppen. Den sier ifra når den er sulten, og da får den nok til å bli passe mett, på riktig mat. Men nå har ikke jeg så mye stress i hverdagen at jeg "glemmer" å ete. 1
Tullepia Skrevet 2. mars 2011 #3 Skrevet 2. mars 2011 Som kanskje noen her inne har fått med seg har jeg begynt og trene. Men, jeg har oppdaget et "problem" nemlig at etter trening er jeg ikke sulten, men... sugen på noe og da gjerne sjokolade, ostepølse, kjeks... Har ikke falt for fristelsen, men... Er dette vanlig? Er det fordi jeg er nybegynner innen trening? Hva kan det skyldes? Bør jeg ha med meg noe i sekken for og roe det værste og hva bør det være? Kan legge til at jeg drikker vann under trening og etter, og spiser regelmessig ellers. Spis en banan eller annen frukt rett etter trening. Det er rimelig og sunt. All slags shaker og andre produkter er mye dyrere, og gjør ikke særlig mer nytte enn normal og sunn mat. Faktisk er en liten sjokomelk noe av det beste å få i seg rett etter en hard treningsøkt for å få i gang restitusjonen. For å bygge opp musklene etter styrketrening bør du spise proteinrik mat før det har gått to timer. Det kan være noe så enkelt som brødskiver med skinke, eller en middagsrett med fisk eller kyllingfilet. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #4 Skrevet 2. mars 2011 Faktisk er en liten sjokomelk noe av det beste å få i seg rett etter en hard treningsøkt for å få i gang restitusjonen. Etter hard trening spiser jeg alltid en babybel-ost og drikker et glass o'boy før jeg går i dusjen. Det er luksus 1
Pingting Skrevet 2. mars 2011 #5 Skrevet 2. mars 2011 Spis en banan eller annen frukt rett etter trening. Det er rimelig og sunt. All slags shaker og andre produkter er mye dyrere, og gjør ikke særlig mer nytte enn normal og sunn mat. Faktisk er en liten sjokomelk noe av det beste å få i seg rett etter en hard treningsøkt for å få i gang restitusjonen. For å bygge opp musklene etter styrketrening bør du spise proteinrik mat før det har gått to timer. Det kan være noe så enkelt som brødskiver med skinke, eller en middagsrett med fisk eller kyllingfilet. What she said! Jeg har som vane å spise en banan eller litt sjokomelk umiddelbart, eller en smoothie hvis jeg trener hjemme. Litt senere spiser jeg vanlig mat, men da med mindre karber og mer proteiner. 1
Kitsune Skrevet 2. mars 2011 #6 Skrevet 2. mars 2011 Mente å skrive banan også, men glemte det:) Har også hørt ryktet om at sjokomelk er det beste, jeg ser nesten på sjokomelk som godteri. Men det er et godt alternativ til YT, som et alt for dyrt til at det inneholder så godt som det samme som litago, faktisk.
MarianneE Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 2. mars 2011 Kloke KGdamene!! Takk for informativt svar! Da blir det en banan (og sjokomelk ) i sekken på fredag når jeg skal på step. 1
Wiggins Skrevet 2. mars 2011 #8 Skrevet 2. mars 2011 Det er greit å spise etter trening. I en periode kan jeg foreslå at du kjøper noen nutrilett-barer, eller shaker, og endte eter hele eller halve etter trening. Hvis du har økonomi til det, da. De er ganske dyre. Foreslår ikke nutrilett som slanking i dette tilfellet. Men de inneholder komplett sett med vitaminer og mineraler (mineraler er særlig viktig etter tunge treninger), proteiner og karbohydrater. Hvis man skal kjøpe barer er det da mye bedre å kjøpe Maxim eller andre sportsbarer som er laget med tanke på å gi karbohydrater og proteiner som kroppen tar opp raskest mulig. Disse får man følgelig kjøpt på sportsbutikker. Det er gunstig å få i seg noe det første kvarteret etter at man har trent. Da er kroppens evne til å danne glykogen omtrent dobbelt så stor som ellers, og dermed vil man restituere seg raskere og orke mer trening. Man kan også kjøpe restitusjonsdrikk, dvs. pulver som man blander ut med vann. Alle produsentene som lager sportsdrikker har en variant av dette; XL1, Proteinfabrikken, Maxim etc. Alle har selvsagt sin magiske formel som er helt unik og gir maksimal restitusjon, men jeg tror det beste er å finne en man liker smaken av. Den billigste restitusjonsdrikken er kanskje skummet melk. En halvliter skummet melk gir nesten like god effekt som pulverdrikkene som jeg nevnte ovenfor.
Supraspinatus Skrevet 2. mars 2011 #9 Skrevet 2. mars 2011 Spis en banan eller annen frukt rett etter trening. Det er rimelig og sunt. All slags shaker og andre produkter er mye dyrere, og gjør ikke særlig mer nytte enn normal og sunn mat. Faktisk er en liten sjokomelk noe av det beste å få i seg rett etter en hard treningsøkt for å få i gang restitusjonen. For å bygge opp musklene etter styrketrening bør du spise proteinrik mat før det har gått to timer. Det kan være noe så enkelt som brødskiver med skinke, eller en middagsrett med fisk eller kyllingfilet. En frukt er ikke nok. Hvis man skal kjøpe barer er det da mye bedre å kjøpe Maxim eller andre sportsbarer som er laget med tanke på å gi karbohydrater og proteiner som kroppen tar opp raskest mulig. Disse får man følgelig kjøpt på sportsbutikker. Det er gunstig å få i seg noe det første kvarteret etter at man har trent. Da er kroppens evne til å danne glykogen omtrent dobbelt så stor som ellers, og dermed vil man restituere seg raskere og orke mer trening. Man kan også kjøpe restitusjonsdrikk, dvs. pulver som man blander ut med vann. Alle produsentene som lager sportsdrikker har en variant av dette; XL1, Proteinfabrikken, Maxim etc. Alle har selvsagt sin magiske formel som er helt unik og gir maksimal restitusjon, men jeg tror det beste er å finne en man liker smaken av. Den billigste restitusjonsdrikken er kanskje skummet melk. En halvliter skummet melk gir nesten like god effekt som pulverdrikkene som jeg nevnte ovenfor. Jeg er enig at melk er bra og billig, og det hydrerer godt også. Det er minst like viktig å erstatte tapt væske i kroppen. For dem som ikke tåler melk så er pulver et greit alternativ. Pass på at noen av pulverene er ikke helt laktosefri dersom man er veldig sensistiv. Nutrilett og Noka osv er veldig dyrt ift innholdet. Det er i praksis det samme som er i det bodybuilderne kaller "gainer". Som oftest 50-60g raske karbohydrater og 20-30g proteiner per 100g. Nutrilett o.l. inneholder også fett som bidrar til å gjøre smaken dårligere.
Gjest bubbels Skrevet 2. mars 2011 #10 Skrevet 2. mars 2011 Mente å skrive banan også, men glemte det:) Har også hørt ryktet om at sjokomelk er det beste, jeg ser nesten på sjokomelk som godteri. Men det er et godt alternativ til YT, som et alt for dyrt til at det inneholder så godt som det samme som litago, faktisk. Jeg trener for å slanke meg (bli kvitt fett, holde på muskler). Men jeg bygger veldig fort muskler og har en del av det og vil helst ikke ha så mye mer muskler.. Er det ok for meg å drikke en litago etter trening (kondis og styrke). Jeg hørte med en som jobba på treningssenteret og hun sa jeg ikke burde det. Hun sa at banan og litago ikke er bra for meg som vil gå ned i vekt.
Supraspinatus Skrevet 2. mars 2011 #11 Skrevet 2. mars 2011 Jeg trener for å slanke meg (bli kvitt fett, holde på muskler). Men jeg bygger veldig fort muskler og har en del av det og vil helst ikke ha så mye mer muskler.. Er det ok for meg å drikke en litago etter trening (kondis og styrke). Jeg hørte med en som jobba på treningssenteret og hun sa jeg ikke burde det. Hun sa at banan og litago ikke er bra for meg som vil gå ned i vekt. Uansett om du skal ned i vekt eller ikke så trenger du å fylle opp etter trening. Tror ikke det spiller noen rolle om det er litago eller vanlig melk, med mindre du har problemer med å holde deg andre ganger og. Hvis du kjører en streng diett der du ikke får spise søtt utenom helgen, så kan du kanskje styre deg her og heller velge noe med enkle karbohydrater som ikke er søte? Innhentingsdrikker inneholder som oftest med maltodekstrin, som i grunnen er sukker som ikke er søtt. Det er også viktig å huske at man kan ikke spise uendelig med usunne ting etter trening fordi det er et vindu. Mener å ha lest et sted at alt over 1g per kg kroppsvekt med karbohydrater er for mye etter trening. Men jeg har ingen kilder. Kanskje noen andre vet mer om akkurat dette? Lance/Bergans?
Kitsune Skrevet 2. mars 2011 #12 Skrevet 2. mars 2011 Okei, altså dama spør etter noen ok brukstips. Her er premissene: Hun er ikke sulten etter trening, men sugen på feit og usunn mat. Svar: Ta en banan eller en shake, en bar eller skummamelk eller hva det nå skal være. Hun spiser regelmessig og variert ellers. Om det er nok eller ikke vet hun vel selv best, når hun har funnet noe som bekjemper ulvehungeren man kan få etter trening. For en som nettopp har begynt å trene er det litt "over the top" og begynne utregninger på 1,02775 gr. pr. kg kroppsvekt minus skjelett og hjerne delt på maksimalt av BMI på lavest snitt for din alder og skostørrelse.
Supraspinatus Skrevet 2. mars 2011 #13 Skrevet 2. mars 2011 (endret) Okei, altså dama spør etter noen ok brukstips. Her er premissene: Hun er ikke sulten etter trening, men sugen på feit og usunn mat. Svar: Ta en banan eller en shake, en bar eller skummamelk eller hva det nå skal være. Hun spiser regelmessig og variert ellers. Om det er nok eller ikke vet hun vel selv best, når hun har funnet noe som bekjemper ulvehungeren man kan få etter trening. For en som nettopp har begynt å trene er det litt "over the top" og begynne utregninger på 1,02775 gr. pr. kg kroppsvekt minus skjelett og hjerne delt på maksimalt av BMI på lavest snitt for din alder og skostørrelse. oi så sinna. Om du leser posten min, så svarer jeg en annen bruker og ikke ts. HISSIGPROPPEN! For å svare til den første posten: Om det er vanlig å ha lyst på søppelmat vet jeg ikke, men det er vanlig med søtsug. Bør du ha noe med deg? Ja. For det gyldne vinduet er ikke åpent stort lenger enn 15-30minutt. Jo tidligere du spiser etter trening jo fortere får musklene fylt opp med glykogen. Endret 2. mars 2011 av Supraspinatus 1
Inx Skrevet 2. mars 2011 #14 Skrevet 2. mars 2011 Rett etter trening: raske karbohydrater, det er nevnt frukt osv. ovenfor som funker, men her kan du velge og vrake. Innen en time etter trening burde du få i deg en grei mengde protein, 15-20g - feks. 3 kokte egg.
Gjest bubbels Skrevet 2. mars 2011 #15 Skrevet 2. mars 2011 Uansett om du skal ned i vekt eller ikke så trenger du å fylle opp etter trening. Tror ikke det spiller noen rolle om det er litago eller vanlig melk, med mindre du har problemer med å holde deg andre ganger og. Hvis du kjører en streng diett der du ikke får spise søtt utenom helgen, så kan du kanskje styre deg her og heller velge noe med enkle karbohydrater som ikke er søte? Innhentingsdrikker inneholder som oftest med maltodekstrin, som i grunnen er sukker som ikke er søtt. Det er også viktig å huske at man kan ikke spise uendelig med usunne ting etter trening fordi det er et vindu. Mener å ha lest et sted at alt over 1g per kg kroppsvekt med karbohydrater er for mye etter trening. Men jeg har ingen kilder. Kanskje noen andre vet mer om akkurat dette? Lance/Bergans? Jeg følger ingen diett, jeg spiser egentlig det jeg føler for. Jeg tror jeg spiser veldig lite egentlig sånn som i dag spiste jeg dette: 1 go morgen youghurt, litt salat til lunsj, 10 drops, en håndfull nøtter, en halv liter juice, litt melk og 2 stykker ferdig pizzza.. Er ikke det ganske lite? Har ikke trent i dag da Men over til poenget. Jeg har ikke noe hunger etter søtt, synes bare det hørtes godt ut
MarianneE Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #16 Skrevet 2. mars 2011 Okei, altså dama spør etter noen ok brukstips. Her er premissene: Hun er ikke sulten etter trening, men sugen på feit og usunn mat. Svar: Ta en banan eller en shake, en bar eller skummamelk eller hva det nå skal være. Hun spiser regelmessig og variert ellers. Om det er nok eller ikke vet hun vel selv best, når hun har funnet noe som bekjemper ulvehungeren man kan få etter trening. For en som nettopp har begynt å trene er det litt "over the top" og begynne utregninger på 1,02775 gr. pr. kg kroppsvekt minus skjelett og hjerne delt på maksimalt av BMI på lavest snitt for din alder og skostørrelse. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå