Gjest anonym Skrevet 1. mars 2011 #1 Skrevet 1. mars 2011 Er det i orden å gi andres barn matvarer som foreldrene ikke vil at de skal spise, på grunn av sin religiøse overbevisning? Hva tenker folk på KG om noe sånt? Er det en grunn til å revurdere et vennskap når du finner ut at andre har gitt dine barn pølse, når du ikke vil at de skal spise svinekjøtt. Begrunnelsen var at folk disse vennene var sammen med, ikke deler oppfatningen om at man skal ta hensyn til foreldres religiøse overbevisning, siden de personlig mener religion er tull og tøys. De voksne som var der mente barna skulle få det samme som alle de andre, og ikke "stigmatiseres" på grunn av sine foreldres religiøse valg. De mente det ikke ville gjøre noe skade og at så lenge foreldrene ikke fikk vite noe, gjorde det ikke noe om barna fikk pølse av svin. Grunnen til at det kom fram allikevel var at foreldrenes venner "tilsto" av dårlig samvittighet. Barna hadde fått med et utmerket alternativ, men de voksne som var der følte tydeligvis for å demonstrere at de er imot muslimsk innvandring til Norge, og at ingen spesielle hensyn skulle vises. De sa at svin aldri har skadet noen og at barna godt kunne smake tradisjonelle, norske pølser. De presset gjennom sin agenda, godt hjulpet av at de var på et skirenn der nasjonalistiske følelser fikk godt plass, når nordmenn vinner og alle har luer med norske farger og norske flagg med seg... Ikke at det er noe galt med det. Man skal være stolt når Norge vinner. Men man kan strekke seg til å respektere at det er religionsfrihet i landet. Selsagt skal ikke de små klandres for at de spiste det de fikk servert under sånne forhold. Men jeg vil tro de følte seg mer stigmatisert enn noen gang av de voksne som ikke ville ta hensyn, men lot være å hjelpe dem å grille sine egne pølser som moren hadde sendt med. Venneparet som hadde med de små på tur var lei seg, men våget ikke krange med sine nasjonalistiske venner, igjen. De lot svine-pølsespisingen passere for å holde fred. Men de angret på det og tilstod når de leverte barna. Bør man ta et sånt vennskap opp til revurdering, eller skal man tilgi dem og se framover?
Kråkesaks Skrevet 1. mars 2011 #2 Skrevet 1. mars 2011 Ettersom at foreldrene tilsto at de hadde gitt ungen pølse med svin så har de kanskje skjønt at det var dumt? Så lenge de skjønner at det var dunt og ikke gjør det igjen bør ikke vennskapet ødelegges av dette.
Gjest ts Skrevet 1. mars 2011 #3 Skrevet 1. mars 2011 Ettersom at foreldrene tilsto at de hadde gitt ungen pølse med svin så har de kanskje skjønt at det var dumt? Så lenge de skjønner at det var dunt og ikke gjør det igjen bør ikke vennskapet ødelegges av dette. De var veldig lei seg. Men de omgås mennesker som har noen holdninger jeg finner veldig vanskelig for å akseptere. Og de har tydeligvis respekt for disse menneskene... Det gjør at jeg synes det er vanskelig å svelge denne episoden. Tilliten har rett og slett fått en solid knekk. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #4 Skrevet 2. mars 2011 De presset gjennom sin agenda, godt hjulpet av at de var på et skirenn der nasjonalistiske følelser fikk godt plass, når nordmenn vinner og alle har luer med norske farger og norske flagg med seg... Ikke at det er noe galt med det. Man skal være stolt når Norge vinner. NASJONALISTISKE følelser........? Hva er det noe å skrive??? Patriotiske følelser kaller man det. Eller hva? 3
Gjest riotgrrrl Skrevet 2. mars 2011 #5 Skrevet 2. mars 2011 Dette var svært dårlig. Jeg er ikke religiøs selv, men jeg synes man skal respektere andres religiøse overbevisning, og ikke handle motsatt av det de ønsker bare fordi en selv er i mot det - da synes jeg vennskapet bør revurderes. Jeg kunne aldri tenkt meg å være venner med noen som ikke resprekterer mine verdier og holdninger, og i tillegg tramper over dem. Dette var skikkelig stygt, synes jeg! 3
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2011 #6 Skrevet 2. mars 2011 synest det er tulllete at barn skal spise spesielle ting og gå spesiellt kledd for at foreldre er skrudd i hode av religion! i norge er vi nødd å oppføre oss slik at muslimane ikkje blir sinte,men hvilken respekt viser dei? nei gi barn pølser og behandle alle barna likt.dettte kommer til å bli det størsteporoblemet her i landet om noen år vis vi ikkje tar innover oss at dette er en trussel mot vårt lands frihet. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #7 Skrevet 2. mars 2011 Jeg har vært borte i denne typen mennesker, dessverre. Og det er holdninger jeg ikke vil at mine barn skal få med seg i livet. Selv er jeg ikke troende, men likevel så lærer jeg da mine barn respekt for andres tro. Akkurat som jeg ikke gir jøder svinekjøtt, gir jeg ikke muslimer svinekjøtt. Jeg gir heller ikke sukker til unger som foreldrene har sagt ikke skal ha det. Det å ikke respektere andres valg vitner om idioti etter min mening. Dette gjelder uansett om det er religion eller andre årsaker som ligger til grunn. 2
kaprifolen Skrevet 2. mars 2011 #8 Skrevet 2. mars 2011 Hadde de trumfet igjennom hvis familien var vegeterianere/ikke spiste helfabrikata/boikottet f.eks Prior av politiske og moralske årsaker? Man kan diskutere i det uendelige om barn og religion, men dette var respektløst. Og det ville ikke skadet de muslimske barna på noe vis å spise halal, uavhengig av hva vi andre synes. Omstendighetene skal du ikke tenke på, sjansen er stor for at denne personen hadde vært en kødd uansett. 2
Gjest Gjestegjest Skrevet 2. mars 2011 #9 Skrevet 2. mars 2011 Hadde de trumfet igjennom hvis familien var vegeterianere/ikke spiste helfabrikata/boikottet f.eks Prior av politiske og moralske årsaker? Mange trumfer igjennom når det er snakk om allergier også, så du skal ikke se bort i fra at de ville gjort det samme hvis det var politiske og/eller moralske årsaker som lå til grunn også. "Jammen, det var jo bare litt", eller "jeg trodde ikke det var så nøye", er hyppige brukte unnskyldinger rundt om. 1
Judge Judy Skrevet 2. mars 2011 #10 Skrevet 2. mars 2011 Jeg er helt skremt over at det er mulig, men får det jo nøye bekreftet av han gjesten (eller trollet?) over. Nei, det er ikke riktig av dem å gjøre dette. Uavhengig om det er på grunn av religiøs overbevisning, allergi eller annet. Det er utrolig respektløst gjort av dem det gjaldt. Å si at det ikke gjør noe så lenge foreldrene ikke vet om det, er også ganske idiotisk. Så lenge ungenes mager aldri har fått svinekjøtt før, skal man ikke se bort ifra at de reagerer med diaré eller andre midlertidige plager, rett og slett fordri de ikke er vant til det. Det er også flere nordmenn som ikke spiser svinekjøtt fordi de regner det som urent. Ikke av religiøse grunner altså. Det var et eller annet om at grisen ikke svetter og dermed lagrer masse avfallstoffer i kjøttet. Ikke vet jeg, selv spiser jeg svin med god samvittighet. Jeg føler sterkt med deg TS. Dette var en litt håpløs og ekkel situasjon å være i. Jeg tror jeg ville gitt dem en ny sjanse som venner, men sagt at jeg etter dette dessverre ikke vil la dem ta med barna mine på aktiviteter uten at jeg selv er med. Om du er med på skirenn og slikt, får du kanskje blitt kjent med noen av disse særingene, slik at de får en bedre forståelse for din families kultur og religiøse oppfatning. Og nå, gjest_gjest/troll klarer jeg ikke å holde meg. Hadde håpet jeg skulle poste dette innlegget uten å gi deg mer oppmerksomhet, men det gikk ikke, gitt! Så lenge hun selv sendte med pølser som ungene kunne spise, så har vel selv du vanskelig for å skjønne at dette skulle skape noe problem i annet enn viljen hos de voksne tilstede? Det hadde vært noe annet om ungen sto der og forlangte noe annet, og en eller annen måtte hoppe i bilen og kjøre til nærmeste butikk for å kjøpe kyllingpølser. Men akkurat her så kan du ikke dra det kortet. Beklager. 1
Gjest Spinell Skrevet 2. mars 2011 #11 Skrevet 2. mars 2011 Det er ikke i orden å gi barna slike matvarer med vilje. Men jeg må innrømme at jeg ikke har full oversikt over hvilke matvarer som anses som halal (eller kosher for den del) og hvilke som ikke er det. Da tenker jeg særlig på de som som har en fundamentalistisk oppfatning av hvilke matvarer en kan spise, og som ikke vil innta varer med løpe, gelatin, fargestoffer eller emulgatorer som er laget av svineprodukter. Dette har ikke jeg oversikt over! Jeg kunne derfor funnet på å gi barna godteri og annet som inneholder feil ingredienser av uvitenhet. 2
Tiarra Skrevet 2. mars 2011 #12 Skrevet 2. mars 2011 (endret) For det første synes jeg ikke man skal tvinge andres barn mat de ga beskjed om at barna ikke skulle spise. Svin eller ikke svin. Men så synes jeg absolutt ikke at venneskapet skal ødelegges pga et slikt feiltirnn. Barna har ingenting med det å gjøre og de bør få beholde venneskapet! Endret 2. mars 2011 av Tiarra 1
Hoppetaujenta Skrevet 2. mars 2011 #13 Skrevet 2. mars 2011 Man kan da være både stolt og glad når norske utøvere vinner, uten å måtte dytte i alle mennesker pølser, uansett...og det burde være en smal sak å respektere foreldres ønsker på det viset. Om en smugforer unger med mat de ikke skal ha, kommer det for en dag før eller senere alikevel. Hva er vitsen med å gjøre noe som en vet er feil? 1
ViljaH Skrevet 2. mars 2011 #14 Skrevet 2. mars 2011 Jeg synes det er slemt å ikke hjelpe barna å få grillet maten moren har sendt med dem. Jeg synes ikke andre voksne skal gi barn mat uten å få godkjennelse fra foreldrene. De vet ikke om barna har noen matproblemer, og har ikke noe med å bestemme hva barna skal spise. Det er ikke sikkert barna klarer å si fra selv om de har noen allergier el.l. Og det er ikke andre voksne som skal bestemme hvordan barna skal oppdras mtp religiøsitet. Hvorvidt det er grunn til å revurdere vennskap, vet jeg ikke. Jeg tror ikke at jeg som mor, hadde sendt med barna mine til noen som åpent demonstrerer mot barnas kultur. Det vil såre dem. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #15 Skrevet 2. mars 2011 Vi kan jo snu litt på det. Hvordan hadde "du" reagert om du fikk vite at du har spist hund, katt, rotte , bæsj eller noe annet du kanskje finnner avskyelig å spise eller av andre grunne? Ja, til og med menneske? Den var forresten ikke nødvendigvis siktet til noen spesielle. ---------- Slike mennesker som ikke kan respektere andre gjør meg kvalm. Hvis noen ikke vil spise kjøtt, svin eller hva det skal være av religiøse, eller andre grunner de like gjerne kan ha diktet opp, hvorfor kan dem ikke få lov til det? Så lenge det ikke går ut over andre enn dem selv. Vegetarianere kan forresten bli syk av å spise kjøtt om de ikke har spist det før eller på veldig lenge. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå