Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 23 år, har 3 år med hjelpepleie i ryggen og har jobbet fullt etter utdannelsen,ikke med omsorg da. Hva må til for at jeg kan gå sykepleien? I haugesund er det stooor mangel på sykepleiere-jeg vil så gjerne!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan tenke meg at du enten må ta opp fag for å få studiekompetanse (påbygg eller noe sånt?), eller at du fortsetter å jobbe i to år til, og kommer inn på 23/5-regelen. Det står mere om den på samordna opptak; http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/23_5_regelen/

Annet enn det kan jeg ikke gjøre mer enn å ønske deg masse lykke til! :)

Edit: Skrev visst før jeg tenkte. Har du ikke jobbet som hjelpepleier i disse årene? Da vil du i så fall ikke komme inn på 23/5-regelen, og må uansett skaffe studiekompetanse.

Endret av Judge Judy
Skrevet

Vel,jeg har jo jobbet siden juni ifjor som hjelpepleier.. Men ikke fullt. Kan det ikke hende at jeg kommer inn hvis det er få søkere heller? Jeg mener det,de er helt desperate etter flere sykepleiere her:p

Skrevet

Tviler dessverre på det, er du ikke kvalifisert så er du ikke det. Men du kan jo prøve å søke uansett. Har du sett noe på poenggrenser og slikt på den aktuelle skolen?

Skrevet

Nei, jeg har ikke det-sånt kan jeg ingenting om,men jeg kan prøve og se:) kanskje det hjelper og si til dem at "duuuu,jeg blir en fantastisk sykepleier" slipp meg inn:D

Skrevet

Hehehe. "Personlig egnethet" ;p

Skrevet

Jeg søkte jeg-skader vel ikke;p

AnonymBruker
Skrevet

For å komme inn på realkompetanse så må du ha jobbet som hjelpepleier i minimum 5 år.

23/5 regelen krever at du er over 23 år, har jobbet med ett eller annet i minimum 5 år og har generell studiekompetanse (norsk, matte, naturfag, engelsk, samfunnsfag, historie).

Skrevet

For å komme inn på realkompetanse så må du ha jobbet som hjelpepleier i minimum 5 år.

23/5 regelen krever at du er over 23 år, har jobbet med ett eller annet i minimum 5 år og har generell studiekompetanse (norsk, matte, naturfag, engelsk, samfunnsfag, historie).

Jeg er ingen ekspert, da jeg kastet bort tiden min på allmennfag på videregående, men det du sier her virker ikke helt riktig i forhold til det som står på SO:

"Studiekompetanse etter 23/5-regelen

For å oppnå generell studiekompetanse etter 23/5-regelen må du:

* fylle minst 23 år i søknadsåret

* dekkje alle dei 6 obligatoriske fagkrava

* dokumentere minst 5 års heiltids yrkespraksis/utdanning

Alle som dekkjer krava i 23/5-regelen kan søkje på dette grunnlaget, òg dei som har generell studiekompetanse på grunnlag av 3-årig vidaregåande opplæring eller fagbrev pluss studiekompetansefaga."

Du må altså ha hatt diverse fag på skolen for å kvalifisere, men trenger ikke å ha hatt alle fagene som man trenger for å få studiekompeanse. Ellers hadde du vel ikke søkt på grunnlag av realkompetanse?

TS selv må jo selv se på sitt vitnemål om h*n har de kravene som trengs, selv om vi allerede har slått fast at det ikke blir aktuelt siden h*n ikke har jobbet som hjelpepleier.

Skrevet

har tenkt og sjarmere meg inn jeg, neida.. men kjempekjedelig om jeg må vente kjempelenge før jeg vil gjøre dette, jeg har så fryktelig lyst nå!:) hehehe! om ikke vi alle bare kunne få ting når vi hadde lyst da:P

Skrevet

Jeg vet lite om hvordan det fungere med diverse regeler og realkompetanse ( heter det det??); men... du trenger virkelig mere naturfag, da spesielt biologi og kjemi enn det du fikk på hjelpepleien for å komme deg gjennom sykepleien OG forstå det man driver med. Jeg gikk sammen noen rasende dyktige hjelpepleiere da jeg studerte, de hadde jobbet i mange år og var kjempedyktige i jobben sin! Men da vi kom til anatomien, sykdomslære og farmakologien slet de noe fryktelig, det var langt over hva de hadde forutsetninger til å henge med på. Og selv om de klorte seg gjennom på et vis gjør det noe med forståelsen når de kommer ut i jobb,som spl trenger man faktisk å forstå kroppen!

Medikamentregningen var også en kjempebøyg for de samme, selv om det er helt plain og enkel tallbehandling; min elsdte på ungdomskolen driver med mere avansert matte.... Men fordi det var mange år siden de hadde regnet, og fordi den matten de hadde var veldig enkel ble medikamnetregningen uhorvelig vanskelig.

Jeg sier ikke at det blir dårligere spl av å ha hjelpepleien som utgangspunkt, men jeg vet at for noen blir studiene et slit. Og man får kanskje ikke det samme utbytte eller forståelsen når man såvidt står i et fag?

Selv var jeg kjempeglad for at jeg hadde masse realfag fra vg i sekken da jeg gikk sykepleien, det gjorde det både enklere og mere lærerikt.

Skrevet

Er du ikke kvalifisert kommer du ikke inn! Samme hvor lyst du har, hvor egnet du er eller at behovet for flere sykepleiere er stort.

Skrevet

Jeg foreslår at du sjekker ut hvilke fag du mangler, og tar dem opp før opptaket neste år. I mellomtiden kan du jobbe som hjelpepleier og skaffe deg verdifull erfaring. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

jaja jeg sier virkelig ikke at jeg tror jeg kommer inn, men jeg vil jeg vil :D

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, da jeg kastet bort tiden min på allmennfag på videregående, men det du sier her virker ikke helt riktig i forhold til det som står på SO:

"Studiekompetanse etter 23/5-regelen

For å oppnå generell studiekompetanse etter 23/5-regelen må du:

* fylle minst 23 år i søknadsåret

* dekkje alle dei 6 obligatoriske fagkrava

* dokumentere minst 5 års heiltids yrkespraksis/utdanning

Alle som dekkjer krava i 23/5-regelen kan søkje på dette grunnlaget, òg dei som har generell studiekompetanse på grunnlag av 3-årig vidaregåande opplæring eller fagbrev pluss studiekompetansefaga."

Du må altså ha hatt diverse fag på skolen for å kvalifisere, men trenger ikke å ha hatt alle fagene som man trenger for å få studiekompeanse. Ellers hadde du vel ikke søkt på grunnlag av realkompetanse?

TS selv må jo selv se på sitt vitnemål om h*n har de kravene som trengs, selv om vi allerede har slått fast at det ikke blir aktuelt siden h*n ikke har jobbet som hjelpepleier.

Det var jo nettopp det jeg skrev.

Jeg skjønte ikke hva du ikke skjønte... :sjenert:

Skrevet

Det var jo nettopp det jeg skrev.

Jeg skjønte ikke hva du ikke skjønte... :sjenert:

Vi tenkte sikkert i samme baner, men det var ikke det du skrev over. Du skrev at man måtte ha generell studiekompetanse for å komme inn på 23/5-regelen. Men det trenger man jo ikke, for da hadde man vel hovedsaklig søkt i ordinærkvoten?

Skrevet

Eller man kan søke om studieplass på bakgrunn av 23/5-regelen (evt. realkompetanse).

Ja, men man trenger allikevel norsk, engelsk, matte, historie og naturfag for å være kvalifisert.

Og realkompetanse må man være 25 eller over for å kunne komme inn under. Så det er heller ikke aktuelt for TS nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...