AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #1 Skrevet 1. mars 2011 Dette er et helt merkelig spørsmål, men jeg lurer altså på om det er mulig å få fratrekk for kjøring til/fra barnehagen på skatten. Vi fikk barnehageplass langt unna der vi bor, må kjøre gjennom to bomstasjoner og ifølge kartet på GuleSider er det 11,5 km en vei. For alt det jeg vet er dette helt vanlig, men ingen jeg kjenner har såpass lang vei til barnehagen. Tenkte at ettersom det er mulig å få fratrekk for kjøring til/fra jobb og hjem (pendling) så var kanskje dette også mulig. Men som sagt, jeg vet at dette er merkelig å spørre om og jeg regner ikke med at det går. Ville likevel høre Takk for svar!
Gjest Ruccola Skrevet 1. mars 2011 #2 Skrevet 1. mars 2011 Hm, det var et intressant spørsmål egentlig. Jeg vet dessverre ikke svaret. Er det full barnehagedekning der du bor? Regner med dere også hadde søkt i barnehager som er nermere men ikke fått der?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #3 Skrevet 1. mars 2011 TS her! Det er full dekning ja, og vi søkte om plass i nærområdet (gåavstand) og helt i nærheten av jobb. Som sagt er dette sikkert veldig rart å spørre om, men tenker at dersom det er en slik ordning så vil vi gjerne benytte oss av det
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #4 Skrevet 1. mars 2011 Fant dette på skatteetaten.no: Kostnader til pass og stell av barn (foreldrefradrag) Du får fradrag for utgifter til pass og stell av barn (f.eks. utgifter til dagmamma, barnehage, skolefritidsordning) som er 11 år eller yngre (født i 1999 eller senere) som du bor sammen med. Ekstra reiseutgifter til transport til barnepasser får du også fradrag for (kr 1,50 ved bruk av bil). Du får også fradrag for utgifter til pass av eldre barn når barnet har særlig behov for omsorg eller pleie. Du får fradrag for inntil kr 25 000 for ett barn og inntil kr 15 000 for hvert ytterligere barn.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #5 Skrevet 1. mars 2011 TS Takk! Jeg har googlet, men ikke funnet dette! Så blir det bare å finne ut hvor og hvordan dette skal fylles ut da Har ført på fradrag for reiseutgifter til/fra jobb tidligere, men der er det ikke noen post hvor dette kan føres inn (tenker det ville vært naturlig å hatt kjøring til/fra jobb og barnehage samlet).
litle_my Skrevet 1. mars 2011 #6 Skrevet 1. mars 2011 TS Takk! Jeg har googlet, men ikke funnet dette! Så blir det bare å finne ut hvor og hvordan dette skal fylles ut da Har ført på fradrag for reiseutgifter til/fra jobb tidligere, men der er det ikke noen post hvor dette kan føres inn (tenker det ville vært naturlig å hatt kjøring til/fra jobb og barnehage samlet). Du må nok legge det inn i foreldrefradraget og sspesifisere det utenom.
Gjest MrsTux Skrevet 1. mars 2011 #7 Skrevet 1. mars 2011 (endret) Vær obs på at om du har ett barn, og det har fulltidsplass i barnehage, vil oppholdsbetalingen fylle fradragskvoten på 25000. Du får dermed ikke "utnyttet" reiseutgiftene, slik som jeg forstår det. Endret 1. mars 2011 av MrsTux
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #8 Skrevet 2. mars 2011 Nå husker jeg ikke regler om avstander og tider i hodet, men dette står på skatteetaten.no Jeg har selv fått fradrag for reiseutgifter pga kronglete vei til skole/sfo og barnehage. Ikke i foreldrefradraget, men reisefradrag. Dette fikk jeg fordi jeg hadde brukt for lang tid (ihht reglene) med offentlig kommunikasjon. Da fikk jeg hjemmefra til arbeidsplass med stopp i 2 barnehager/skoler.
Hedda-78 Skrevet 2. mars 2011 #9 Skrevet 2. mars 2011 Joda, du kan få fradrag for ekstra reisevei til bhg (altså den reiseveien som er ekstra ifht din vanlige reisevei mellom hjem og din egen jobb) Det står forklart i den der veiledningen som følger med ligningen. Jeg husker jeg førte det opp i fjor, men husker jo ikke lenger hvordan. Måtte i allefall skrive det inn "manuelt", jeg tror det var på samme post som foreldrefradraget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå