Gjest bubbels Skrevet 1. mars 2011 #1 Skrevet 1. mars 2011 Jeg har over tid trent corebar og zumba, der er det ikke så mye harde støt mot beina. De siste ukene har jeg trent en del på tredemølle og har fått ganske vondt i legger og knær. Det kjennes ut som det er selve skjellettet som er vondt når jeg går/løper/bøyer knærne. Skoene jeg bruker er egentlig aerobic sko, har dette noe å si? Vil det hjelpe med ordentlige løpesko? Burde jeg unngå å løpe en periode og vente til det er bra igjen og prøve igjen, eller bør jeg fortsette, eller holde meg helt unna? Har kjøpt meg løpesko i dag nemlig. Et annet spørsmål, er det vanlig å gå opp veldig i vekt når man trener? er 163 og veier ca 74 kilo, det gjorde jeg ikke før jeg trente, har liggi på rundt 68-70 kg når jeg ikke trente.
Gjest strykebrett Skrevet 1. mars 2011 #2 Skrevet 1. mars 2011 Prøv å holde deg til ellipsemaskin og sykkel en stund til beina dine kjennes bedre. Når du starter med tredemøllen igjen bruker du løpeskoene (viktig!). Det kan også være greit å veksle litt mellom å ha stigning og ikke på tredemølla. På den måten blir bevegelsen i foten mindre ensformig og det er sunnere for deg. Vet ikke nøyaktig hvor mye det er vanlig å gå opp i vekt, men vet at det er mange som går opp ja. Hvordan syns du ellers at resultatene er? Hvis det virker positivt på antall cm og at du føler deg strammere så syns jeg ikke du skal tenke så mye på vekta sånn i første omgang.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #3 Skrevet 1. mars 2011 Aerobicsko gir ikke like bra støtte og demping som løpesko. Disse skal også tilpasses etter hvor pronert foten din er - det kan være direkte skadelig å ha feil sko. Jeg personlig liker ikke "myke" aerobicsko, jeg liker at de sitter stramt på foten og at sålen ikke "bøyer seg" så mye når jeg løper. Det er også det som passer foten min best. Og ja, det er vanlig å gå opp i vekt når man begynner å trene. Dette fordi du bygger mer muskler, og muskler veier mer enn fett.
Wildy Skrevet 1. mars 2011 #4 Skrevet 1. mars 2011 Du bør aboslutt investere i løpesko tilpasset din fot og ditt løpesett.Løplabbet tilbyr muligheter for å løpe på mølle mens bena dine blir filmet slik at man får sett "fotarbeidet" skikkelig. For meg gull verdt, har aldri vondt lengre, selv om jeg løper mye ( har i tillegg skjevt bekken, noe som tidligere gjorde det nesten umulig å springe, med skikkelig sko er det en ny verden!) Jeg løper mye , og på forkjellig underlag, og har flere typer sko. Nå på vinteren har jeg sko med pigger ( fikk montert på ett par, genialt!), og spirnger uten problemer på holkeføre, har ikek vært på "skliern" en eneste gang. Gode sko er pengene verdt!
loffen Skrevet 1. mars 2011 #5 Skrevet 1. mars 2011 Da jeg først tok opp jogging igjen etter mange år, med gamle slitte joggesko, fikk jeg benhinne-betennelse i leggene. Det kjentes ut som skjelettet var sårt foran på skarpleggen. Jeg sluttet å jogge på asfalt, og kjøpte nye sko.. Hus også at er det viktig å ikke bli for ivrig i begynnelsen, men trappe opp løpingen etterhvert. Men ja, invester i et par gode joggeko! Jeg har forresten gått opp ca 3 kilo etter at jeg begynte å trene på Spenst. Det er siden november.. Jeg har ikke tatt noen mål i cm.., så jeg aner ikke om jeg er 'større' eller ikke. Trodde bare det var fordi jeg blir så sulten av all treningen jeg. :gjeiper: Men jeg løfter jo vekter også, så da regner jeg med at det er muskler.
Gjest Ruccola Skrevet 1. mars 2011 #6 Skrevet 1. mars 2011 Jeg får vondt i beina av å gå tur med mine aerobick sko, så ja - jeg vil tro det kan vere det som gjør at du har vondt. Prøv å kutte ned litt på tredmøllebiten en stund til du er bedre. Og finn deg en god sko som sitter godt på foten din. Trenger absolutt ikke vere en dyr sko, vi har joggesko fra 399 til 1900 i sportsbutikken jeg jobber. Noen kommer inn og er egentlig på jakt etter en dyr sko, men når de har prøvt litt på foten, er det noen som ender opp med en sko til 599, rett og slett fordi den satt best på foten! Jeg kunne nok solgt skoen til 1900 til dem, men da ville jeg ikke vert en god selger om jeg ikke oppfordret kunden til å prøve forskjellige prisklasser og kjenne på hvordan de forskjellige skoene var på foten. Finn en sportsbutikk eller en "løpslabbet" rundt deg og be dem finne en sko som passer foten din. Virker det som om sportsbutikken ikke kan så mye, så finn en annen butikk
Wiggins Skrevet 1. mars 2011 #7 Skrevet 1. mars 2011 Jeg har over tid trent corebar og zumba, der er det ikke så mye harde støt mot beina. De siste ukene har jeg trent en del på tredemølle og har fått ganske vondt i legger og knær. Det kjennes ut som det er selve skjellettet som er vondt når jeg går/løper/bøyer knærne. Skoene jeg bruker er egentlig aerobic sko, har dette noe å si? Vil det hjelpe med ordentlige løpesko? Burde jeg unngå å løpe en periode og vente til det er bra igjen og prøve igjen, eller bør jeg fortsette, eller holde meg helt unna? Har kjøpt meg løpesko i dag nemlig. Det er ikke rart du får vondt av å løpe på tredemølle. Kroppen er designet for å ferdes i ulendt terreng, mens et joggebånd er helt flatt. Egentlig burde det være forbudt med slike tredemøller. Selv det å løpe på asfalt er bedre, men det beste er skogsstier. Nå er det en del snø eller søle i skogene i det meste av landet for tiden, kanskje langrenn hadde vært en bedre idé inntil snøen forsvinner? Et annet spørsmål, er det vanlig å gå opp veldig i vekt når man trener? er 163 og veier ca 74 kilo, det gjorde jeg ikke før jeg trente, har liggi på rundt 68-70 kg når jeg ikke trente. Hvis du trener styrke så tar det ikke så lang tid å legge på seg noen kilo muskelmasse hvis du var rimelig utrent fra før av. Hvis du bare har trent utholdenhet så er det en viss fare for at du ikke klarer å disiplinere deg etter trening. Etter en lang økt blir man gjerne ekstra sulten, og da er det fort gjort å spise mer enn man har forbrent. Spis til du kjenner deg passe mett, og gjerne kunne orka litt mer.
Tullepia Skrevet 2. mars 2011 #8 Skrevet 2. mars 2011 Jeg har over tid trent corebar og zumba, der er det ikke så mye harde støt mot beina. De siste ukene har jeg trent en del på tredemølle og har fått ganske vondt i legger og knær. Det kjennes ut som det er selve skjellettet som er vondt når jeg går/løper/bøyer knærne. Skoene jeg bruker er egentlig aerobic sko, har dette noe å si? Vil det hjelpe med ordentlige løpesko? Burde jeg unngå å løpe en periode og vente til det er bra igjen og prøve igjen, eller bør jeg fortsette, eller holde meg helt unna? Har kjøpt meg løpesko i dag nemlig. Du bør absolutt investere i gode løpesko! Løping tar hardt på knær og rygg, så det er et MUST. Hvis du ikke har vondt utenom trening ville jeg forsøkt å løpe på mølla igjen med de nye skoene og se hvordan det går. Får du store smerter får du heller trene på ellipsemaskin/ EFX i en uke eller to for å gi leddene en pause fra støtene. Husk å varme opp i 10-15 minutter på forhånd før du begynner treningen. Husk også at tredemøllen ikke skal stå på 0 i stigning, men ligge på ca minimun 1,5 - 2. Hvis ikke vil kroppen føle at den løper i nedoverbakke, og det sliter mer på knær og ledd. Et annet spørsmål, er det vanlig å gå opp veldig i vekt når man trener? er 163 og veier ca 74 kilo, det gjorde jeg ikke før jeg trente, har liggi på rundt 68-70 kg når jeg ikke trente. Husk at muskler veier mer enn fett. Husk også at vekten varierer alt etter hvor du er i menstruasjonssyklusen. Husk til sist at vekt ikke er avgjørende for hvor sunn og sprek du er. Se heller på formen din, om kroppen virker strammere, om klærne sitter løsere og ikke minst: om du føler deg vel.
Gjest bubbels Skrevet 2. mars 2011 #9 Skrevet 2. mars 2011 http://www.gsport.no/produkt/378822%28BC_3%29/adidas-adistar-ride-2-w-dame/ Disse skoene bestillte jeg i går, funker de ikke så bytter jeg de bare. Tusen takk for masse tips, sjekket i dag og CM er på vei nedover Jeg pleier å varme opp i ca 15-20 minutter før jeg starter med jogging/løping. Jeg pleier å trene styrke i ca en halv time hver gang jeg er å trener. Så det blir kondis og styrke. Brude jeg kanskje ta kondis en dag og styrke en annen? Føler meg frisk og fin, føler meg langt ifra overvektig selv om BMI'en min sier at jeg er overvektig :s, synes det er litt ubehagelig og tenker at kanskje jeg ser noe helt annet enn hva som er virkeligheten. Det pleier jo å være omvendt, at man føler seg tjukkere enn man er. Men jeg har en del muskler så regner med at det er der årsaken ligger.
loffen Skrevet 2. mars 2011 #10 Skrevet 2. mars 2011 Høres bra ut! Det er så bra med den fornøyd-garantien til G-sport!
La Guapa Skrevet 5. mars 2011 #12 Skrevet 5. mars 2011 Ved kjøp av 1. par løpesko bør du løpe på mølla til Löplabbet og la dem filme tråkket ditt. Jeg har en overpronasjon på venstre fot som krever en løpesko som er stiv på toppen. Alikevel er tøying alfa O om du begynner å få beinhinneplager (vondt i leggene) Still deg ytterst på et trappetrinn med ansiktet innover i trappa og bøy knærne. Du kjenner at det napper bra i leggene. Hold slik 10 sek i gnager og gjenta 5-6 ganger. Dette gjør du 4-5 ganger om dagen hvis du har smerter. Dette er dete eneste som får meg igjennom mengdetrening med løping når snøen begynner å forsvinne (snø = demping) Jeg løper 2 * 8 kilometer i uka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå