Gjest Anonymous Skrevet 28. oktober 2003 #1 Del Skrevet 28. oktober 2003 Hei!! Har fått ei presskanne i gave, men jeg vet ikke hvordan den skal brukes.. Kan man bruke vanlig kaffe i den? Blir kjempeglad for svar.. Takk!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 28. oktober 2003 #2 Del Skrevet 28. oktober 2003 Du kan bruke vanlig kokemalt, men pressmalt kaffe er best. Det kan du be om å få i spesialforretninger for kaffe og te. Be dem om å gi deg en bruksanvisning der, mål og sånt! Litt vanskelig for meg å oppgi mål når jeg ikke vet hvor stor kannen din er. Men iallefall heller du kaffen i bunnen av kannen, koker opp vann, heller litt av vannet over kaffen og rører det sammen til en tykk grøt. Hell så på resten av vannet, og bruk en lang plastskje til å røre rundt nok en gang (plastskje får du kjøpt i kaffeforretningen) og la den stå og trekke så lenge som den skal.....Fem minutter kanskje....alt ettersom mengde, og trykk så stemplet ned når den er ferdig! Denne kaffen blir kjempegod, drikkes ikke annet hjemme hos oss.....bortsett fra cappuccino da......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 28. oktober 2003 #3 Del Skrevet 28. oktober 2003 På sidene til Norsk Kaffeinformasjon står det mange gode tips om tilberedning av kaffe, dosering o.s.v. De anbefaler 60 gram kaffe pr. liter vann, men det er selvfølgelig en smakssak - du kan jo ha det som et utgangspunkt, og så prøve deg frem. Det kan også være lurt å varme kannen før du brygger kaffen, d.v.s. fyll kannen med varmt vann, vent et øyeblikk og hell ut vannet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå