MellonCollie Skrevet 1. mars 2011 #1 Skrevet 1. mars 2011 Satt nettopp og leste Dagbladet sin artikkel om sikring i bil, og at det kun er 2 av 10 norske foreldre som gjør dette rett. Vi har hele veien vært opptatt av dette, og gutten her på 2,5 år sitter bakovervendt og skal fortsette med dette i laaang tid. Han er over gjennomsnittet lang, men vi har ikke hatt noe problemer verken med at han klager eller at han sitter ukomfortabelt. Men om noen måneder kommer det ei lita jente til i familien. Det første året omtrent vil jo hun sitte bakovervendt i "baby"barnestol. Denne vil vi jo da måtte plassere bak føreren for å få plass tenker jeg. Storebroren har et BeSafe iZi Combi-sete. Dersom dette skulle plasseres bak føreren så forestiller jeg meg at førersetet må stå såpass langt frem at det må bli fryktelig vanskelig å kjøre bil? Nå som det står bak passasjersetet så er det jo trangt for den personen som sitter i det setet, og da skal man jo ikke manøvrere pedalene.. Hvordan har dere med to barn under 4 år løst dette - har begge fortsatt å sitte bakovervendt, eller har størstemann blitt snudd når minstemann har fått stort sete? (Når lillesøsteren nærmer seg 1 år, så er det ikke altfor mange månedene til storebroren blir 4 år her altså. Men jeg ble litt nysgjerrig på hvordan det er vanlig å løse dette).
Timian Skrevet 1. mars 2011 #2 Skrevet 1. mars 2011 Ah, jeg lurer på det samme! Storebror sitter bakovervendt i "stort" sete, mens lillesøster sitter bakovervendt bak fører i maxi-cosi! Ikke har vi verdens største bil heller, så vi får et problem om noen måneder! Gutten kommer til å være 3 år når det evt. blir aktuelt å snu stolen... Vi må kanskje bare snu han da...
lille katt Skrevet 1. mars 2011 #3 Skrevet 1. mars 2011 Det kommer vel veldig an på bilen og førerens lengde, antar jeg . Men våre har ihvertfall hatt bakovervendte seter helt til eldste var 4 år. Verken jeg eller mannen er lange, og bilen var liten, men det gikk helt fint med bakovervendte seter. Det er verre nå, når lillesøster på 2 blir misunnelig på storesøster på 4 som får sitte forovervendt og peke på alle skiltene og tingene hun ser .
Gjest Rampunge Skrevet 1. mars 2011 #4 Skrevet 1. mars 2011 (endret) Vi har samme type sete, og det tar enormt stor plass. Har du prøvd å vippe stolen i mer rett stilling? Vi har "hvilestilling" på vårt sete, men har funnet ut at det utgjør i alle fall 5 cm mer plass til personen foran, og for vår del gikk det fra å være ubehagelig til behagelig. Et annet alternativ må jo være å bytte ut bilen (dyrt, ja). Biler med stor bakseteplass til bena er et sikkert stikk Endret 1. mars 2011 av Rampunge
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #5 Skrevet 1. mars 2011 Går det an å ha den minste i midten? Mener jeg har lest et sted at det er den tryggeste plassen i bilen, men mulig jeg tar feil altså. Vi har også Besafe X3 combi og ja, det tar stor plass. Men vi har regulerbare bakseter så det går fint dersom disse skyves helt bak. Blir selvfølgelig dårligere plass i bagasjerommet da, men det er ikke noe problem for oss.
Concertina Skrevet 2. mars 2011 #6 Skrevet 2. mars 2011 Det er forskjell på helling på setene i forskjellige biler, det gjør at forskjellige bilseter bygger forskjellig. Besafe-setene er vel kjent for å ta endel plass. Vi har Britax Hi-Way og det bygger ikke mange cm mer enn Maxi Cosi på base gjør, setene foran står omtrent like langt fram.
jolie Skrevet 2. mars 2011 #7 Skrevet 2. mars 2011 (endret) Eldste satt bakovervent til hun var 4, da var det ymse omstendigheter som gjorde at hun måtte snues. Først var det babysete (MaxoCosi) bak passasjersetet til hun var nesten 17 måneder, så ActaGracoCosmicComfort bak passasjersetet. Dette bygget så mye bakover at det var utopisk å ha det bak førersetet. Nå sitter hun i et BritaxKidPlus bak førersetet. Så kom minsten. Han satt først i babysetet (overtok umiddelbart etter søstra) bak førersetet. Det ble ikke trangere enn at det gikk. Da han var 15 måneder fikk han nytt sete som ble montert i midten for å ha mulighet til passasjer: BrioZento. Dette bygger ikke så mye bak som ActaGracoen. Har en ganske liten bil (Mitsubishi Lancer), men regner med at minsten sitter som han gjør et halvår-år til (han er 3,5 og nesten 15 kilo nå). For å presisere: de satt bakovervendt samtidig. Hadde det ikke gått med jentas stol, så hadde vi investert i nok et BrioZento, som var det eneste vi prøvde som ikke bygget for langt bakover (prøvde mange stoler da minsten skulle ha nytt sete). Endret 2. mars 2011 av jolie
Sophie-Ann Skrevet 2. mars 2011 #8 Skrevet 2. mars 2011 Min datter sitter i et BeSafe Combi X2 bakovervendt bak mitt sete, og det går helt fint. Jeg kjører en Volvo V50. Hun sitter med knærne litt bøyd, men det går veldig fint.
Gjest Catwoman Skrevet 2. mars 2011 #9 Skrevet 2. mars 2011 Dette har jeg også lurt på... Jenta vår sitter i babysetet enda. Bak passasjersetet. Jeg kan fint sitte i passasjersetet - men mannen får bare såvidt plass - han kan ikke sitte der på langtur. Vi kunne aldri hatt henne bak førersetet. Vi kjører volvo v50, og har akta graco logico s babysete - det er sikert et av de største babysetene som finnes riktignok...(jeg visste jo ikke det da jeg kjøpte det)
Vibi Skrevet 2. mars 2011 #10 Skrevet 2. mars 2011 Er ikke besafe setene enormt store? Vi har et britax mulitechsete, og jeg syns dette ser mindre ut i bilen enn et vennepars besafe Izi combi x3, men jeg ikke helt sikker. Ta med bilen til utstyrsbutikken og prøv det der før dere kjøper noe, så får dere se hvilket dere har plass til.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #11 Skrevet 2. mars 2011 Storebror satt bakovervendt i maxi cosi cabriofix til han var ca 19 mnd, deretter ble det av ulike årsaker en fremovervendt stol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå