Gå til innhold

Stor hund som halter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når en 6 år gammel hun begynner å halte sånn plutelig,hva kan det være?

Den har ikke vondt i den foten den halter. Alderen? Sykdom?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan være hofteleddsdysplasi eller albueartrose. Det vil si at kneskålen ikke ligger på plass som den skal hele tiden, men hopper ut av ledd og inn igjen. Den kan opereres for det, men om det ikke virker som at den plages av det er det kanskje ikke nødvendig. ikke enda i alle fall. Jeg ville sjekket det hos dyrlegen. Eventuelt søkt litt på nettet om rasen din er spesielt utsatt for leddtilstander.

Skrevet

Da er det tid for å ta en tur til dyrlegen!

• Liker 1
Skrevet

Det kan være så mye, bla beinkreft, så en tur til veterinæren er nødvendig.

Pussig nok skal jeg til vet i morgen med min 60 kg hund som også har begynnt å halte på et bein. Han var til første sjekk på lørdag, men de ville helst vente med røngten ol til en hverdag.

Håper at begge hundene våre ikke har alvorlige plager.

Skrevet (endret)

Kan være hofteleddsdysplasi eller albueartrose. Det vil si at kneskålen ikke ligger på plass som den skal hele tiden, men hopper ut av ledd og inn igjen. Den kan opereres for det, men om det ikke virker som at den plages av det er det kanskje ikke nødvendig. ikke enda i alle fall. Jeg ville sjekket det hos dyrlegen. Eventuelt søkt litt på nettet om rasen din er spesielt utsatt for leddtilstander.

HD: Forekommer i hoftene

AD: Forekommer i albuene

Når kneskålen er "løs" så kalles det patella luksasjon (= Kneskål ute av ledd)

Altså avhenger det av om hunden halter foran: Albue mulig problem

eller på bakben; Hofter og kne kan være årsak.

Ellers så kan hunden ha strukket en muskel eller et leddbånd......

Endret av Trillrund
Skrevet

Min rottweiler hadde en halteperiode ved 6mnds alder, og fikk påvist svak grad av AD ved røngten som 2åring. Dette gikk helt fint til ca 6 års alder, da kom haltingen igjen.

Etter opptrapping med smertestillende, akupunktur og ekstra pleie, ble han avlivet som 7åring.

Anbefaler en tur til en flink veterinær for røngten.

Gjest Illiya
Skrevet

Det kan godt være at korsbåndet har røket eller er i ferd med å ryke.

Skrevet

Var hos veterinæren med min store hund idag, og det ble en dårlig beskjed. Store avleiringer på høyre albue, og litt mindre på venstre. Så nå skal han ha injeksjoner en gang i uka i en måned, samt fiskeolje og smertestillende medikamenter.

Blir desverre ikke en gammel hund, gutten min. :grine:

Håper du får en bedre beskjed enn meg. :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...