Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Det har seg sånn at jeg har valgt feil utdanning, og skal uansett bytte til høsten! men nå er det sånn at jeg gruer meg til praksisen hver dag, har en forferdelig stor klump i magen! Men det som setter en stopper for å slutte er de 2 studiepoengene man får når man får 60 poeng av å ta et år, i tillegg lånet. Får jeg ca får jeg 5000 mer i lån, enn om jeg slutter nå og betaler det jeg har fått utbetalt i år av lån tilbake. Har en ekstrahjelp jobb jeg muligens kan få flere vakter på å tjene ganske greit fram til høsten.

Men er bare usikker på om jeg skal fullføre, er helt greit å ta fagene på skolen men praksisen gjør at jeg gruer meg hver eneste dag og tenker på det nesten konstant!

så nå lurer jeg på hva jeg burde gjøre, komme meg gjennom praksisen og få studiepoengene og 5000 mer i lån, eller slutte nå og tjene penger og men ikke få disse studiepoengene som jeg kan ha brukt for for å komme inn på det jeg vil!

veldig rotete, men vil gjerne få tilbakemelding på hva andre har gjort og hva dere hadde gjort i min situasjon

Tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis praksisen er en så uoverstigelig hindring for deg får du bare bite i det sure eplet og avbryte utdanningen nå, med alt det medfører av tapte studiepoeng og stipend.

Eller du kan gå inn i praksisen med åpent sinn og bli en opplevelse rikere. Det er neppe så ille som du frykter! Jeg hadde tatt praksisen og blitt ferdig med det. Man kan ikke skygge unna alt som er skummelt i denne verden.

Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon, bortsett fra at jeg ikke skjønte at jeg hadde valgt feil før etter halvannet år. Har derfor bestemt meg for å fullføre bacheloren selv om jeg virkelig ikke kan fordra praksisen.

Mitt råd er absolutt å fullføre året, slik at ikke det første halvåret du har studert blir bortkastet. Du får 2 poeng ekstra på vitnemålet, og 1 år på dette studiet teller på cven mens et halvt vil se dårlig ut. Praksisen er vel uansett ikke mer enn et par mnd eller noe? Det tåler du. Suck it up er mitt råd:) Men du må selvfølgelig føle på det selv.

Skrevet

Takk for svar :) må kanskje bare bite i det sure eple ja, er 6 uker men man skal jo bestå det å da, men det burde ikke være for vanskelig. Får tenke noen dager til på det da, så jeg 100% sikker på at jeg gjør det rette!

AnonymBruker
Skrevet

I motsetning til de andre som har svart her, så mener jeg at det er ok å følge magefølelsen sin. Selv om det mest fornuftige praktisk sett er å fortsette ut året, ville jeg sluttet (med mindre det medfører alt for store problemer, som ikke er nevnt her). Har tatt et lignende valg selv, og det var en fantastisk følelse av frihet og lettelse å ta den endelige beslutningen.

Lykke til uansett hva du velger! :)

Skrevet

Jeg ville fullført året og forsøkt å bestå på eventuelle eksamener så godt det lar seg gjøre. Er utrolig kjipt å måtte tilbakebetale støtte for et halvt semester og risikere å stå uten støtte neste gang du søker.

I tillegg til dette får du jo ekstra poeng når du skal søke deg inn på nytt studie.

Jeg sto i nesten samme situasjonen selv i høst. Hadde akkurat begynt 2 året på sykepleien, og bestemte meg for at det ikke var det jeg ville. Vips så sto jeg der på bar bakke med ringevikarjobb, en familie å forsørge, og 17 000 kroner som måtte tilbakebetales til lånekassen før jul. Ikke så kjempe gøy. Hadde jeg trengt studiepoengene hadde jeg kanskje pint meg gjennom det, men siden jeg allerede hadde fått dem slutta jeg.

Jeg vil at du skal tenke nøye gjennom de økonomiske konsekvensene av valget ditt før du tar en avgjørelse :)

Skrevet

Kan jeg forresten spørre hva du studerer?

Skrevet

I motsetning til de andre som har svart her, så mener jeg at det er ok å følge magefølelsen sin. Selv om det mest fornuftige praktisk sett er å fortsette ut året, ville jeg sluttet (med mindre det medfører alt for store problemer, som ikke er nevnt her). Har tatt et lignende valg selv, og det var en fantastisk følelse av frihet og lettelse å ta den endelige beslutningen.

Lykke til uansett hva du velger! :)

Ja vil jo egentlig mest følge magefølelsen for den skriker jo om at jeg skal droppe ut, men så er det vel egentlig de poengene jeg vil ha også da siden jeg allerede har brukt så mange mnd nå på dette.

Skrevet

Jeg ville fullført året og forsøkt å bestå på eventuelle eksamener så godt det lar seg gjøre. Er utrolig kjipt å måtte tilbakebetale støtte for et halvt semester og risikere å stå uten støtte neste gang du søker.

I tillegg til dette får du jo ekstra poeng når du skal søke deg inn på nytt studie.

Jeg sto i nesten samme situasjonen selv i høst. Hadde akkurat begynt 2 året på sykepleien, og bestemte meg for at det ikke var det jeg ville. Vips så sto jeg der på bar bakke med ringevikarjobb, en familie å forsørge, og 17 000 kroner som måtte tilbakebetales til lånekassen før jul. Ikke så kjempe gøy. Hadde jeg trengt studiepoengene hadde jeg kanskje pint meg gjennom det, men siden jeg allerede hadde fått dem slutta jeg.

Jeg vil at du skal tenke nøye gjennom de økonomiske konsekvensene av valget ditt før du tar en avgjørelse :)

Det blir vel bare de pengene etter jul som ikke blir gjort om til stipend og må betales tilbake, men prøver å tenke så mye jeg kan på det. Går sykepleie ;)

Skrevet

Praksis på sykehjem som gjenstår da? Har du vært i sykehjemspraksis før?

Jeg hadde aldri mer lyst å være på sykehjem etter jeg hadde sommerjobb på demensavdeling da jeg fyllte 18, men nå jobber jeg jaggu fremdeles på praksissykehjemmet mitt.

Selv om du ikke ønsker å bli sykepleier, så kan du ha godt av å være der en liten stund. Vi har verdens beste arbeidsmiljø der jeg jobber, og man gleder seg til å gå på jobb på grunn av hverandre, selv om det betyr å vaske avføring ;)

Det er forresten skremmende lett å få bestått første praksis, så det trenger du ikke bekymre deg for.

Ang. hvor mye du må tilbakebetale så beklager jeg at jeg blingset litt på hvor mange måneder av året som har gått. Du skal selvfølgelig bare tilbakebetale det du har fått etter jul, såfremt du har bestått eksamen før jul ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...