AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #1 Del Skrevet 1. mars 2011 Jeg bruker ammeskjold ved amming. Det tok en ukes tid før vi kom i gang med ammingen, og i den perioden pumpet jeg meg. Fortsatte å pumpe meg litt etter at ammingen kom i gang, men fikk altfor mye melk. Nå ammer jeg junior og pumper meg kanskje en gang annenhver dag bare for å ha litt melk i kjøleskapet i reserve. Men så leste jeg plutselig at melkeproduksjonen kan gå ned når man ammer med skjold..!? Stemmer det? Bør jeg pumpe meg oftere for å være sikker på å ha nok melk? Hvordan vet man egentlig at man har nok melk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
agenda Skrevet 1. mars 2011 #2 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Jeg brukte ammeskjold de første ukene, før mini fikk det til på egenhånd. Prøvde uten innimellom og plutselig en dag greide han det selv. Jeg hadde overhodet ikke for lite melk. Men med skjold er det en fare for at brystet ikke blir tømt godt nok, og dermed stimuleres ikke produksjonen riktig. Det har med barnets sugetak å gjøre. Det er også økt fare for brystbetennelse ved bruk av skjold, samt at barnet ikke får i seg nok melk. Jeg hadde heldigvis ingen av disse plagene. Ammeskjold var riktig (og nødvendig) for oss i en periode. Du ser at du har nok melk ved at barnet ditt legger godt på seg. Det er ikke vits å pumpe for å "måle" melkemengden, barnet ditt får ut en helt annen mengde enn pumpen. Mine råd er å legge barnet til brystet ofte, og ta turen til helsestasjonen for å veie junior med hyppige mellomrom den første tiden. Angående pumping for produksjonens del vet jeg ikke riktig hva jeg mener. Kanskje noen andre har gode råd? Edit: ville heller hatt for mye melk enn for lite. Så hvis du er usikker og med mindre du synes det er et voldsomt styr, skader det vel ikke å pumpe litt ekstra? Endret 1. mars 2011 av agenda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #3 Del Skrevet 1. mars 2011 Har brukt ammeskjold i 4 mnd nå for småen vil ikke suge uten. Ender bare med sinne hvis jeg prøver. Hørte nylig at dette kan påvirke mengde/produksjon. Var ikke klar over det så vet ikke om jeg bør prøve uten igjen da. Noen som har erfaring med langvarig bruk av skjold? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bare meg:) Skrevet 1. mars 2011 #4 Del Skrevet 1. mars 2011 Min gutt er nå snart 3,5 mnd og jeg har hele tiden ammet med skjold. For oss fungerer det helt fint, jeg har masse melk og gutten legger kjempefint på seg. Har også hørt fra HS og ammehjelpere at produksjonen kan gå ned og man kan miste melka tidligere om man ammer med skjold, men gullet tar ikke puppen uten skjold, så det blir det eller ingen amming i det hele tatt! Fåreløpig ser det som sagt veldig greit ut, og jeg pumper ikke i tillegg. (Jeg har skikkelig brystspreng hver dag, men tenker at "for mye" melk er mye bedre enn for lite melk!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luva Skrevet 1. mars 2011 #5 Del Skrevet 1. mars 2011 Jeg har ammet med skjold i 6 uker nå. Får ikke mini til å ta puppen uten ALLE i helsevesenet jeg har snakket med tidligere har vært negative til bruk av skjold, og jeg har bare fått hørt skrekkhistorier. Men hos meg har iallefall ikke skjoldene hemmet produksjonen, for her flommer det over stadig vekk Jeg har snakket med en dame som ammet med skjold til barnet var over et år, uten å oppleve noe som helst slags problemer, så det er faktisk mulig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 1. mars 2011 #6 Del Skrevet 1. mars 2011 Jeg brukte skjold de første ukene, og kan ærlig innrømme at uten dem hadde jeg ikke ammet i dag. Du merker det om han ikke blir mett etter amming, før det tror jeg nok du kan slappe helt av. Pumping er en dårlig indikasjon på melkemengden ja. Jeg har aldri fått ut mer enn maks 20 ml til sammen når jeg pumper, men jeg vet jeg har mer enn nok melk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
agenda Skrevet 2. mars 2011 #7 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg brukte skjold de første ukene, og kan ærlig innrømme at uten dem hadde jeg ikke ammet i dag. Samme her De var redningen for meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 2. mars 2011 #8 Del Skrevet 2. mars 2011 Søstera mi ammet med skjold veldig lenge, jeg tror det må ha vært 8-9 mnd, og det var aldri noe problemer med produksjonen eller vektoppgangen der. Men jeg husker hun var opptatt av å prøve å ikke bruke skjoldet (sikkert noe hun hadde fått anbefalt), men det tok altså lang tid før det gikk. For meg virker det som skjold kan være til veldig god hjelp, og at man ikke skal være redd for å bruke det så lenge det trengs. Nå har jeg ingen erfaring med dette selv, og har altså bare sett ett tilfelle i nær omkrets, så jeg er ikke ekspert. Ammehjelpen er vet det tryggeste stedet å få info om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #9 Del Skrevet 2. mars 2011 Samme her De var redningen for meg! Samme her og Møtte også mye skepsis, men var heldigvis trygg nok på meg selv da til å holde fast ved en metode som fungerte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 2. mars 2011 #10 Del Skrevet 2. mars 2011 Ammehjelpen er vet det tryggeste stedet å få info om dette. Ammehjelpen er veldig negative til skjold, kanskje litt i overkant negative synes jeg. Fikk veldig lite sympati derfra da jeg sendte mail og spurte hva jeg skulle gjøre med mine blødende brystvorter og ungen som ikke ville gape. Fikk noen råd, men for all del måtte jeg ikke finne på å bruke skjold, følte nesten at jeg var uegnet som mamma om jeg valgte det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 2. mars 2011 #11 Del Skrevet 2. mars 2011 Ammehjelpen er veldig negative til skjold, kanskje litt i overkant negative synes jeg. Fikk veldig lite sympati derfra da jeg sendte mail og spurte hva jeg skulle gjøre med mine blødende brystvorter og ungen som ikke ville gape. Fikk noen råd, men for all del måtte jeg ikke finne på å bruke skjold, følte nesten at jeg var uegnet som mamma om jeg valgte det. Det er mitt inntrykk av Ammehjelpen også. Og jeg vet ikke hva som er grunnen til at de er negative til noe som hjelper mange til å fortsette ammingen. Men jeg er som sagt ingen ekspert, og tenker det kan være grunn til å lytte til ekspertene. Forhåpentligvis forvalter de ansvaret sitt godt. (Det virker ikke som de gjorde det i møte med deg) Kan dette være nok et eksempel på at folk/barn er forskjellige, og at det som fungerer supert for noen skaper trøbbel for andre? Og at fagfolk og eksperter noen ganger gir litt for generelle råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 2. mars 2011 #12 Del Skrevet 2. mars 2011 ALLE i helsevesenet jeg har snakket med tidligere har vært negative til bruk av skjold, og jeg har bare fått hørt skrekkhistorier. Heldigvis gjelder det ikke helt alle. Jeg ble anbefalt ammeskjold fra en av "ammeekspertene" på nyfødtseksjonen. De hadde veldig gode erfaringer med bruk av ammeskjold for premature og nyfødte som ikke tok puppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå