Gå til innhold

Kan dere støtte meg på dett.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er jeg urimelig her?

Er skilt på andre året, har ingen skriftlig samværsavtale med barnefar. Fordi han ikkevilprate om det. Men han har de annenhver helg. Jeg kunne tenkt meg at han hadde dem mer, men han bor hos moren sin, så det går ikke. Har penger på bok, men får ikke ut fingern og skaffe seg bolig.

Men nok om det. Han viljoogså gjerne se dem mer, noe jeg har sagt er helt ok så lenge vi voksne lager avtaler om det sammen, og at det passer inn i mine og barnas planer.

Han klarer gang på gang å lage avtaler med barna uten at jeg får beskjed. De er store (mellomtrinnet), så han ringer dem på mobilen eller avtaler med dem når de er hos han. Da må jeg endre mine evntuelle planer, eller det går utover leksetid.

Sier jeg nei, blir jeg svarteper som er slem ogforhindrer samvær, samt at barna blir skuffet. Hadde han derimot sendt meg en sms og spurt om det var ok, hadde jeg blitt blid, jeg kunne ha lagt tilrette eller de kunne avtalt en annen dag. Og ingen skuffede barn.

Foreløpig har de ikke blitt skuffet, men jeg har måttet endre på egne planer, blitt irritert og samarbeidsklimaet dårlig.

Han har det også med å stikke innom i min leilighet mens jeg ikke er hjemme, slå seg ned i sofaen ogta seg til rette. Plutselig er han der når jeg kommer hjem. Dette liker jeg ikke.

Er jeg vanskelig, eller har jeg ett poeng?

Understreker nok en gang at jeg ikke vil hindre dem fra å være sammen, jeg vil bare vite om det som skjer før det skjer! Vil gjerne at han har dem mer, for jeg er egentlig ganske sliten av øya alt ansvaret alene....

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel at han dukker opp i leiligheten din høres jo litt påtrengende ut. Der burde han kanskje ikke bare "dukke" opp.

Men samtidig så syns jeg du virker litt egoistisk i måten du forklarer situasjonen på. Det er opplagt at alt er bare helt "supert" så lenge det skjer på dine premisser og under dine forutsetninger.

Hadde dette vært for 20år siden når rollen som mor var den eneste forelder med betydning ville jeg vært enig med deg. Men verden har gått fremover, mor og far begynner å få et mer balansert foreldre ansvar.

Så at far i denne situasjonen ønsker å planlegge uavhengige gjøremål med sine barn skjønner jeg jo. Men samtidig så skjønner jeg også din frustrasjon over uryddigheten i hans verden.

• Liker 2
Gjest regine
Skrevet

Kall inn til mekling på familievernkontoret og lag en skikkelig avtale. Holder ikke at far "ikke vil" prate om det - både du og ungene har faktisk krav på en viss forutsigbarhet.

Be ungene om ikke å lage avtaler med far før du har godkjent det. Det er selvsagt ikke deres ansvar, men for å unngå både at du blir irritert og stadig må endre planer er det en måte å løse det på.

Skift lås på leiligheten din! Og gjør det umiddelbart! Det er en smal sak å gjøre, så sett i gang. Jeg antar at du allerde har gitt beskjed om at du IKKE vil ha han der, men at han ikke respekterer det. Så lenge du bare "godtar" det så fortsetter han garantert med det. Samme er ifht. samvær - sett foten ned og still krav, eneste måten å endre noe på.

• Liker 1
Gjest Gjest (ts)
Skrevet

Kall inn til mekling på familievernkontoret og lag en skikkelig avtale. Holder ikke at far "ikke vil" prate om det - både du og ungene har faktisk krav på en viss forutsigbarhet.

Be ungene om ikke å lage avtaler med far før du har godkjent det. Det er selvsagt ikke deres ansvar, men for å unngå både at du blir irritert og stadig må endre planer er det en måte å løse det på.

Skift lås på leiligheten din! Og gjør det umiddelbart! Det er en smal sak å gjøre, så sett i gang. Jeg antar at du allerde har gitt beskjed om at du IKKE vil ha han der, men at han ikke respekterer det. Så lenge du bare "godtar" det så fortsetter han garantert med det. Samme er ifht. samvær - sett foten ned og still krav, eneste måten å endre noe på.

Hjelper ikke å skifte lås, det er barna som slipper han inn. De er gjerne alene hjemme før jeg kommer fra jobb. Han har ikke nøkkel!

Har foreslått familievernkontoret, men han mener at der jobber det bare folk som er på min side...tro meg, har prøvd.

Jeg har tatt det opp med han, og det er ikke det at han ikke får se dem når han vil, men at han kan sende en sms til meg først. Jeg forstår ikke at det er vanskelig! Han blir jo da bare møtt med positiv feedback.....

Gjest Gjest (ts)
Skrevet

Vel at han dukker opp i leiligheten din høres jo litt påtrengende ut. Der burde han kanskje ikke bare "dukke" opp.

Men samtidig så syns jeg du virker litt egoistisk i måten du forklarer situasjonen på. Det er opplagt at alt er bare helt "supert" så lenge det skjer på dine premisser og under dine forutsetninger.

Hadde dette vært for 20år siden når rollen som mor var den eneste forelder med betydning ville jeg vært enig med deg. Men verden har gått fremover, mor og far begynner å få et mer balansert foreldre ansvar.

Så at far i denne situasjonen ønsker å planlegge uavhengige gjøremål med sine barn skjønner jeg jo. Men samtidig så skjønner jeg også din frustrasjon over uryddigheten i hans verden.

Altså: jeg vil ikke nekte han å se dem mer, jeg trenger det faktisk også, for det er slitsomt å ha barn alene med bare pauser annenhver helg. Jeg ØNSKER at han er mer med dem, og de ønsker det. Sånn sett så vil alle det samme. Men jeg trenger den forutsigbarheten å vite hva som skjer hver dag, sånn at jeg også kan avtale ting. Dessuten har de temmelig mye lekser, og det er ikke alltid de da kan gå ut og ha det gøy med pappa, for leksene har jeg ansvaret for å følge opp.

Det eneste jeg krever er at han sender meg en sms om hva han ønsker av avtaler. Er virkeligdet så kravstort? Og egoistisk? De bor jo hos meg!

Skrevet

Nei, det er ikke kravstort og egostisk at du ønsker forutsigbarhet. Jeg tror du kan kreve mekling, så ta kontakt med familiekontoret, så kan de innkalle eksen din. Du kan forvente at han forholder seg til barnas lekser og barnas andre avtaler akkurat slik som du må. Det betyr at han må legge til rette for og hjelpe til med lekselesning når barna er hos ham, og at han bør bidra i forhold til å frakte barna til faste aktiviter eller andre avtaler de har når han har samvær.

Og jeg synes ikke det er greit at han er hjemme hos deg når du ikke er hjemme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt skikkelig frustrert. Jeg legger jo hverdagen opp etter jobb og unger. At plutselig alt blir stokket om på fordi far avtaler samvær uten å høre med deg er uholdbart. Det går ikke på at du ikke er samarbeidsvillig, men det går på planer man har. Kan være noe så enkelt som at vi er invitert på middag hos besteforeldre eller skal på kino eller ...

Ungene dine er så store at du kan snakke med de slik at når far tar kontakt så kan de si gjerne, men at han må høre med deg først.

Jeg hadde satt foten ned i forhold til far å oppholde seg i mitt hjem når jeg selv ikke var hjemme. Først hadde jeg tatt en alvorsprat med ham og så hadde jeg informert unger og om hvorfor dette var viktig for meg.

Gjest Kar-i-Anne
Skrevet (endret)

Hvorfor kan ikke far gjøre lekser med barna når han henter dem? Og hva er problemet med at ungene blir selvstendige og klarer å fikse sin egen verden på egenhånd?

Endret av Kråkesaks
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Hvorfor kan ikke far gjøre lekser med barna når han henter dem? Og hva er problemet med at ungene blir selvstendige og klarer å fikse sin egen verden på egenhånd?

Idiotisk svar!

Nå er det en gang slik at vi mennesker legger planer etter hva vi vet.

Til TS:

Kall inn til mekling etter barneloven, da "må" han møte. Med "må" i denne forstand så menes det at han stiller svakere om han ikke gjør det.

Både du og ungene fortjener at dere har en samværsavtale som utgangspunkt. At det noen ganger kan være endringer er jo bare flott, men ikke som en regel.

At han slår seg ned hos deg hadde jeg ikke akseptert om du ikke liker det. Det er ditt hus ikke hans.

Og ja jeg støtter deg på at du blir frustrert av dette :)

Endret av Kråkesaks
Gjest Gjest (ts)
Skrevet (endret)

Jeg er litt usikker på om duer seriøs når du svarer sånn, men jeg svarer deg likevel seriøst tilbake.

Barna er selvstendige for alderen.

Nei, far hjelper dem ikke med lekser. Han har dem i helgene (annenhver), og henter dem altså i ukedagene når det passerfor han. Da er lekser helt ute av fokus, og han tar dem med på gøyale ting-noe som ikke innebærer skolearbeid. Dette er greit, så lenge jeg får en tekstmelding om det og kan planlegge deretter.

Endret av Kråkesaks
Skrevet

Han må bare slutte å komme uanmeldt på besøk når du ikke er hjemme. Ferdig snakket.

Og hvis han synes det er helt greit å gjøre ting på denne måten, kan du jo bare si at du skal ha med deg ungene på 4 uker ferie et annet sted i landet (og gjerne legge den til en periode du liksom ikke vet at han har planer med barna). Når han protesterer kan du si "oj, jeg trodde ikke vi trengte å avtale ting med hverandre, jeg?".

Gjest Gjest (ts)
Skrevet

Idiotisk svar!

Nå er det en gang slik at vi mennesker legger planer etter hva vi vet.

Til TS:

Kall inn til mekling etter barneloven, da "må" han møte. Med "må" i denne forstand så menes det at han stiller svakere om han ikke gjør det.

Både du og ungene fortjener at dere har en samværsavtale som utgangspunkt. At det noen ganger kan være endringer er jo bare flott, men ikke som en regel.

At han slår seg ned hos deg hadde jeg ikke akseptert om du ikke liker det. Det er ditt hus ikke hans.

Og ja jeg støtter deg på at du blir frustrert av dette :)

Takk:-) Da er jeg vel ikke helt på jorde, da. Ja, det er frustrerende. Prøvde å snakke med han om dette i dag. Han geipet tilbake! Utrolig at jeg en gang var sammen med han....

Gjest Gjest (ts)
Skrevet

Han må bare slutte å komme uanmeldt på besøk når du ikke er hjemme. Ferdig snakket.

Og hvis han synes det er helt greit å gjøre ting på denne måten, kan du jo bare si at du skal ha med deg ungene på 4 uker ferie et annet sted i landet (og gjerne legge den til en periode du liksom ikke vet at han har planer med barna). Når han protesterer kan du si "oj, jeg trodde ikke vi trengte å avtale ting med hverandre, jeg?".

Dablir det vel full krig, og det vil jeg nødig!

Det rare er at han forventer at JEG holder avtaler. Søkk da, vihar avtaler, men det er jeg som måholde dem. Han selv kan være så impulsiv som bare det....

AnonymBruker
Skrevet

Takk:-) Da er jeg vel ikke helt på jorde, da. Ja, det er frustrerende. Prøvde å snakke med han om dette i dag. Han geipet tilbake! Utrolig at jeg en gang var sammen med han....

Vi er nok en del som tenker akkurat det samme ;)

Men: Vi er heldige som har fått våre gode barn utav de forholdene. Og etter hvert så pleier ting å gå seg til :)

Gjest Gjest (ts)
Skrevet

Jeg hadde blitt skikkelig frustrert. Jeg legger jo hverdagen opp etter jobb og unger. At plutselig alt blir stokket om på fordi far avtaler samvær uten å høre med deg er uholdbart. Det går ikke på at du ikke er samarbeidsvillig, men det går på planer man har. Kan være noe så enkelt som at vi er invitert på middag hos besteforeldre eller skal på kino eller ...

Ungene dine er så store at du kan snakke med de slik at når far tar kontakt så kan de si gjerne, men at han må høre med deg først.

Jeg hadde satt foten ned i forhold til far å oppholde seg i mitt hjem når jeg selv ikke var hjemme. Først hadde jeg tatt en alvorsprat med ham og så hadde jeg informert unger og om hvorfor dette var viktig for meg.

Har ikke lyst til å kreve så mye av barna. Men det er selvsagt en løsning. Skulle bare ønske at det var mulig å snakke sivilisert med denne mannen! Jeg prøvde å si ifra i dag. Da geipet han til meg!

Det er så trist å måtte krangle om dette, det koster da ikke mange kalorier å sende en sms?

Gjest Gjest (ts)
Skrevet

Beklager skrivefeil, jeg skriver på iPad, sånoen ganger vilden at jeg skriver andre ord enn jeg vil (ordliste). Litt travelt, og det ser snålt ut...!

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Kråkesaks, moderator.

Gjest Gjest
Skrevet

Ville forsøkt å få en avtale med hjelp fr anoen utenfra. FV kontoret kan brukes, er letter for deg når det er noe fast. Samtidig være glad han er sammen med de,finenr på ting selv om det passer dårlig noen ganger med lekser. Lekser kan også planlegegs,og gjøres litt før de må.

Din bolig er privat,men så lenge barna slipper han inn er det vanskelig å nekte de, du vil da bli den store stygge ulven.

Ligger det noe mer bak hans oppførsel? Det virker slik som om det er noe som gnager.

Gjest gjest (ts)
Skrevet

Ville forsøkt å få en avtale med hjelp fr anoen utenfra. FV kontoret kan brukes, er letter for deg når det er noe fast. Samtidig være glad han er sammen med de,finenr på ting selv om det passer dårlig noen ganger med lekser. Lekser kan også planlegegs,og gjøres litt før de må.

Din bolig er privat,men så lenge barna slipper han inn er det vanskelig å nekte de, du vil da bli den store stygge ulven.

Ligger det noe mer bak hans oppførsel? Det virker slik som om det er noe som gnager.

Ja, det ligger mange sårede følelser og mye bitterhet bak oppførselen hans. Det var jeg som forlot han, og han sender stadig vekk ubehagelige sms til meg. vi har vært skilt i 2 år og 3 mnd, og jeg har hatt en ny kjæreste i 1 år nå. så selvsagt er det vanskelig for han å gå videre, jeg forstå det og vi har også snakket mye sammen om dette. Men selv om han har det vanskelig til tider, så kan jeg ikke la vær å irritere meg over dette. Jeg synes faktisk at jeg har vært veldig tålmodig lenge...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...