AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #1 Skrevet 1. mars 2011 Jeg begynte å trene i midten av januar og var der 4-5 ganger i uka, både styrke og utholdenhet. Målet er å gå ned i vekt og bli i bedre form. Jeg var helt utrent. Etter noen uker fikk jeg influensa og var hjemme en uke. Uka etter trente jeg bare to ganger og nå er det snart en uke siden jeg var på trening. I morngen har jeg tenkt å trene igjen og har avtalt med en venninne om at vi går sammen for å komme i gang. Når jeg trente 4-5 ganger i uka, følte jeg at det stakk i alle ledd og sener. Begynte jeg litt for hardt? Men jeg føler jeg tok det rolig og var mest opptatt av bevegelse og uttøying. Fikk også vondt i korsryggen. Hvordan unngå å bli en som har et passivt medlemskap? I mars og april vil jeg ikke ha tid til å trene mer enn tre ganger i uka, kanskje fire ganger enekelte uker. Jeg savner treningen, ble i godt humør og følte at hverdagen gikk lettere. Har dere opplevd perioder med lite trening og tatt det aktivt opp igjen? Hva pushet dere til å komme i gang? Jeg sliter med lavt selvbilde og føler at de som jobber der vil glo på meg og tenke at den dama blir vel et av våre mange passive medlemmer selv om jeg prøver å si til meg selv at det bare er noe jeg tenker og ikke noe jeg må forholde meg til.
Tullepia Skrevet 1. mars 2011 #2 Skrevet 1. mars 2011 Jeg begynte å trene i midten av januar og var der 4-5 ganger i uka, både styrke og utholdenhet. Målet er å gå ned i vekt og bli i bedre form. Jeg var helt utrent. Etter noen uker fikk jeg influensa og var hjemme en uke. Uka etter trente jeg bare to ganger og nå er det snart en uke siden jeg var på trening. For det første: veldig bra at du har begynt å trene. Du er flink! I morngen har jeg tenkt å trene igjen og har avtalt med en venninne om at vi går sammen for å komme i gang. Når jeg trente 4-5 ganger i uka, følte jeg at det stakk i alle ledd og sener. Begynte jeg litt for hardt? Men jeg føler jeg tok det rolig og var mest opptatt av bevegelse og uttøying. Fikk også vondt i korsryggen. Det er normalt å få vondt i kroppen når man er helt utrent og begynner å trene. Det er bra at du tok det rolig i starten. Hvis smertene i korsryggen fortsetter når du trener skal du ta tak i en av de ansatte og spørre om du har riktig teknikk. Hvis du har tatt sit-ups vil jeg anbefale at du slutter med dem, da de ofte kan gi ryggplager. Spør de ansatte om alternative øvelser for magen. Det finnes mange gode øvelser som er morsomme og vanskelige å gjøre feil. Hvordan unngå å bli en som har et passivt medlemskap? Du har allerede gjort noe lurt: laget en avtale med venner. Det forplikter, og gjør at du møter opp også når du helst ikke vil. Sett opp faste tider i uka som er treningstider. Trening kan av og til bli et ork når humøret er dårlig eller dagene slitsomme, men det er da vi behøver det mest. Så se på det som en jobb du bare må gjøre og kom deg avgårde. Jeg vil også anbefale deg å innføre et belønningssystem. For eksempel at du tar badstu etter trening som lønn for strevet. Det øker motivasjonen på de vanskelige dagene. I mars og april vil jeg ikke ha tid til å trene mer enn tre ganger i uka, kanskje fire ganger enekelte uker. Jeg vil si at det å trene tre-fire ganger i uka er nok. Veldig bra hvis du klarer det hver dag, men du skal ikke være misfornøyd med tre-fire ganger! Det er veldig bra, faktisk! Jeg savner treningen, ble i godt humør og følte at hverdagen gikk lettere. Har dere opplevd perioder med lite trening og tatt det aktivt opp igjen? Hva pushet dere til å komme i gang? Jeg sliter med lavt selvbilde og føler at de som jobber der vil glo på meg og tenke at den dama blir vel et av våre mange passive medlemmer selv om jeg prøver å si til meg selv at det bare er noe jeg tenker og ikke noe jeg må forholde meg til. Du får bare fortsette å si dette til deg selv, for det er bare tull at folk har dårlige tanker om deg. De ansatte er der for å "tjene" deg: for å motivere, pushe og yte god service. De fleste tenker "så BRA at hun kommer"! Perioder med lite trening (f. eks. ved sykdom) er helt normalt. Det viktigste er at du kommer i gang igjen når kroppen er frisk.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #3 Skrevet 1. mars 2011 Mitt triks når det butter imot og blir sjeldnere og sjeldnere er å ta en time med personlig trener. Da er jeg helt ærlig om hvordan det står til, og så får jeg et program som passer det jeg har lyst til og livssituasjonen min akkurat da. Er det gøy, synes jeg det er mye lettere å komme igang igjen, og senere blir jeg selvdrevet. Trikset er å ikke forsøke å være flink og late som om man faktisk kommer til å trene beinhard kardio og frivekter i halvannen time minst tre ganger i uka, selv om man ofte tror det der og da. Det går fint an å si at de og de maskinene liker du ikke, du foretrekker den typen timer og vil ikke på den og den typen, og treningsøktene skal ikke være mer enn 45 minutter. Så sikrer man at treningen passer inn i resten av livet ditt, for omvendt funker ikke i lengden, ihvertfall ikke for meg.
Inx Skrevet 1. mars 2011 #4 Skrevet 1. mars 2011 Nå begynner det snart å bli mulig å få trent skikkelig på ettermiddagene på senteret der jeg trener - nyttårsforsetterne har stort sett gitt opp, er noen "seige" jæveler igjen, men om en uke eller to så er nok de borte og.. Er bare fint med støttemedlemmer -- "nyttårsforsettere" 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #5 Skrevet 2. mars 2011 Min første tanke; å gå fra null trening til 4-5 dager i uka, er å ta i litt for mye. Etter hva jeg har hørt, er det veldig vanlig å gi 120% for så å bli lei eller utslitt. La kroppen bli vant til å trene, begynn rolig. Å få til effektiv trening 3 ganger i uka er knallbra, spesielt når du ikke har trent før! Ikke kjims av det eller tenk at det ikke er nok! Men, for å gå ned i vekt, må du også endre kosthold. Om det ikke er sånn at du spiser supersunt og kun har lagt på deg pga stillesitting da? Tenk helhet, tenk å skulle leve ett godt og sunt liv, som gjør at kroppen din fungerer best mulig. Tren for å gi deg selv en sterk og sunn kropp, ikke fordi noen sier at du må trene dette og hint så mange ganger i uka. Og, tren noe du synes er positivt for deg! Er det noe trening du synes er morsom? ha fokus på det!! la evt annen trening være tilskudd som gjør det lettere å utøve din positive trening godt. Det er mange som ikke synes styrketrening er morsomt, men om man trener styrke fordi man da kan f.eks danse bedre, så blir det ett mål med den "kjedelige" treningen, som gjør at det er lettere å fortsette med det fordi det gir noe mer en bare trening. Vær stolt av at du har begynt, fortsett å dra med deg venninner, fortsett å DRA! For å ikke bli passivt medlem, slik maaaaaaange av de som starter i januar blir!!! så må du finne noe i treningen som gjør at du har LYST. ellers tror jeg det for mange sklir ut. jeg sier meg sånn sett faktisk enig med Inx; nyttårsforsetterne gir seg i disse tider, nå begynner vi å komme tilbake til normalen. Det er plass i garderoben, man trenger ikke stå i kø på de mest populære apparatene, timene er fulle men ikke altfor lang venteliste... legg litt merke til slike ting, og vær da stolt over at DU er en av de som fremdeles er der, når nyttårsforsetterne gir seg.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #6 Skrevet 2. mars 2011 Nå har jeg vært på trening. Jeg gikk kanskje for hardt ut med 5 økter i uka og skal ta det litt roligere fremover. Planen var å trene styrke overkropp en dag, underkropp neste dag og halv - en time kondisjon etter hver styrketrening. Jeg vet ikke hvordan jeg skal legge opp treningen hvis jeg bare trener tre ganger i uka fordi jeg synes styrketrening er viktig for å bygge muskler og øke forbrenningen. Det var ikke nyttårsforsett som gjorde at jeg bestemte meg for å trene. Det var et oppgjør med mitt stillesittende liv og alle kiloene som har lagt seg til. Jeg har ikke følelsen av at styrketrening er kjedelig, liker egentlig alle treningsformer men jeg har litt problemer med å komme meg avgårde. Når jeg først er der er det morsomt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå